Jump to content

kumlan

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    50
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille
  1. Tjena! Backslag till båt är antingen mekaniska o går i med en smäll. Vill du verkligen ha det? Eller hydraliska o går i segt. Båda är rätt tunga. Man kan sätta dit en transaxel från ev wv och på så sätt få backväxel o flera steg utväxling. Låda från gammal audi också tänkbar. Dom 2 har ju tyngd men är ju också diff. Ett alterna till kan en diffklump från sierra. Då har jag sett nån lösning med krans på kardanaxeln o startmotor som driver "bakåt". Dessa 3 lösningar ger delad bakaxellösning också. Här finns det säkert fler lösningar att vänta
  2. Hej där! Jag vill köpa svetsen o pedalstället. Ring mig 0733840907 hasse
  3. Tack för den informationen! Är den sjuan besiktigad och reggad?
  4. Hej ! :racesmile: Nu åker vi på olika klubbträffar, konbana och/eller 201m kanske rentav 402m. Tidigare har skrivits om toppfart lite men ingen har angett några rekord, så vitt jag minns. Jag körde min 7:a 201m på 10.93s med std pinto o std gatdäck gav 114km/tim 402m resulterade i 16.53s och gav 139 km/tim. Hjulet ! spann och ögonen vibrerade så jag knappast såg något. Inget direkt att skryta med. Synen har jag grejat då vibrationerna satt i obalans i kardanaxeln. Vid farter över 160 får man vara försiktig. Mycket känslig för 0 eller toe ut! I år har jag hittills bara kört konbana, fortfarande utan diff, och där konstaterat att byte till R-däck gav 10% snabbare resultat. Vad finns det för rekord i "Locost-klassen"? Vet någon vad svenska rekordet för amatörbyggt fordon på 402m är? Dina erfarenheter? :unsure:
  5. Tjena! Rätt påpekat att bullerprovet inte är enbart avgasljud. allt skrammael , resonansljud och inte minst insugninsljudet. Provade en mc dämpare för 900cc som varvade 12000 rpm o tänkte att den skulle räcka för en2,o l- motor o bara 6000rpm ocg den räckte till ljudmätningen som bara varar några få sek med full belastning. Men sen funkar den inte. Vad jag vill säga är att köp ingen dyr mc-ljuddämpare, för såna är det gott om. Låna av någon mc-åkare. Ofta har dom bytt ut orginal mot effektdämpare. Lycka till!
  6. Jag körde första säsongen med den nämnda givaren monterad direkt på lådan utan wire alltså och hade en cykeldator som hasthetsmätare. Godkänt hos Sv.Bp då. Nu byggde jag mig en egen friliggande hastighetsmätare på mätaren ur orginalinstrumentet och funderade just på vad denna givare använts till. På Ford sa dom att den kan du nog taga bort bara och det prövade jag med det och kan inte känna någon skillnad på bilens beteende. Har sedan tidigare tagit bort både luftrör, katalysator o kolkanister men behållit lambasonden. Har emellertid inte kört nytt avgasprov än.
  7. Instämmer med Gustav men kanske behövs det inte alls. Jag trodde efter allt snack att det var ett måste och byggde om en vental från volvo 140-serien ( tog av huven och satte en skruv från baksidan med en bricka på insidan så att jag kunde lägga på tryck. Det visade sig senare att jag kunde ta bort allt tryck och får ändå ingen överblockering på bakvagnen. kumlan
  8. Hej Locostare! Har någon ett tips om en diff-broms passande en Escortbakaxel årsm kring -80 så vore jag tacksam!
  9. Hej Gustf! Förlåt ett inhopp i debatten över DOHC-motorn. Jag har SOHC motorn med orginalinsprutet. Nu är motorn så pass vass så jag hinner inte växla (måste träna reaktionstider nu sen man passerat 60 år) innan motorövervarningsskyddet på 6500 rpm ingriper. Kan man, och i så fall vem?, ställa om det till säg 7500 rpm så en gammal man hinner växla omkring 6500? hasse
  10. kumlan

    Studiebesök

    I Karlstad finns Mek-juntan. Välkommen. Vi har bl.a en Pinto förgasarbil( BeLo:s) och en med org insprut trimmad Pinto (kumlans) , en volvoutrustad och en med Lotus Cortinamotor.Men ingen MK välkommen
  11. jag har både 2 0 5-punktsbälten i min och den är godkännd hela vägen men håller med Gustaf att 3-punktare kommer alltid "rätt bra", går lätt att snabbt ta på sig och gör det möjligt att vända runt överkroppen. Skulle inte gilla läget vid racing bara!
  12. :icon_oops: Jag hittade efter en hel del besvär några trevliga snubbar som finns på goagubbarracing.se i Anderstorp. Dom hade 205x13 av R888 modellen till min bil för 1200:-st
  13. :racesmile: Grattis! dubbelt grattis menar jag!! Snyggt ser det ut också. Pintoägare! Jag har drabbats av instruktionsboken där man inte kan få uppgift på förtändning: grader och varvtal och uppgift på hur man tolkar markeringarna på remskivan. Ford i Karlstad har av olika anledningar inte kunnat leverera dessa uppgifter. Botten! Kan någon hjälpa till? Förtändning grader vid rpm? Max förtändning? 3 grova och däremellan 3 tunna markeringar på remskivan betyder vad?
×
×
  • Create New...