Jump to content

jens92

Forumdeltagare
  • Posts

    64
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

jens92 last won the day on February 23 2016

jens92 had the most liked content!

Reputation

4 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jens Karlsson
  • Ort
    Lindesberg
  • Locost-status
    Övrigt
  1. Hur låser man lagret på tappen på den här typen av spindel? Om det helt saknas justering som du skriver så är det säkert som du skriver dåliga toleranser som gjort det antingen gått tungt eller glappat. Om man låser koniska lager med en mutter ska man veta att det ska inte dras särskiljt hårt på den utan det är bara till rätt anspänning på lagret uppnåtts. Vi bygger saker på jobbet med koniska lager och där mäts det moment som går åt för att rotera lagren när det är monterat för att se att det inte glappar eller går för tungt.
  2. Tänkte bara nämna det att jag har med mig lite delar till salu om nån är intresserad. En turbo från en BMW 330d. Bör klara runt 250-300hk. Samt två Autometer mätare. Oljetryck och oljetemp. Metriska med svart mätartavla. Turbo 800:- Mätare 1200:- för båda. Mvh Jens 0722338852
  3. 1. Jari Kinnunen, 1 på grillningen 2. Fredrik Pousard (fege), 1 på grillningen 3. Ola Aronsson (otech),Ford Focus lunchpasset, 1 på grillningen 4. Per Adelsson(Pac), Mazda Miata NC Lunchpasset(kanske), 1 på grillningen. 5. Micael Johannssen, 1 på grillningen 6. Anders Öhman (r Anders), 1 på grillningen. 7. Svante Sörmark (svinto), 1 på grillning 8. Anders Nilsson (brumbeum) 1 på grillning 9. Anders Björnson, 1 på grillningen 10. Peter Lilja, 1 på grillningen 11.Per-Åke Hjelm, 1 på grillningen 12. Joacim Järkeborn (jocke4u), 1 eller 2 på grillningen 13. Erik Jorpes, oklart om jag hinner till Grillen... 14. Mikael Brax (mbx) 3 på grillning 15 Jörgen bock , jag själv på grillning 16 Björn Nyman, ingen på grillningen 17. Krister Ericson 1 på grillning 1 körning på lunchpasset 18.Thomas Lundgren 2 på grillning. 19. Andreas Rauherz ( seven v8) 1 på grillningen 20. Txbias.Berndtsxn , 1 bana , 1 grill ( finns risk för jobb krock ban körning) 21. Dennis Ahlzén, 1 på lunchtimmen Bmw 330, 1 grill. 22. Markus Torgén, 1 på lunchtimmen Mustang, 1 grill. 23. Petter Magnusson, 1 på lunchtimmen Mustang, 1 grill. 24. Jens karlsson, 1 på lunchtimmen, bmw e34 525, 2 på grillningen. Gällande bildelsloppis så kan jag nog slänga med lite grejer men framför allt så kan jag slänga med lite div bmw växellådor. Jag har handlat en hel del med olika typer av växellådor från bmw och kan om det är intressant även berätta lite om de olika alternativen som finns om man kör med bmw växellåda vad gäller hållbarhet, vikt och tillgänglighet. Om ni som jag gillar effekt och inte får det att hålla så finns det alternativ :)
  4. Jag kan inte svara till 100% men jag tänkte jag kan nämna att det inte är helt ovanligt på BMW med kardan där det är en Hardyskiva mot växellådan, sen knutkors framför eller bakom stödlagret och cv knut mot diffen. Detta fungerar i många tusen mil på förhållandevis tunga och motorstarka bilar utan några vibrationer så jag tänker att är allt hyfsat rakt och balanserat så är det inte ett så stort problem. Hittade ingen riktigt bra bild men de två nedre i den här bilden är av den typen: http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/jens920125/DSC_0086%201024x576_zpslm9sxtut.jpg
  5. Jag har haft ganska många bmw låder hemma då jag handlat en del med sånna och det är alltid ett ganska tydligt glapp på ingående axel även i dessa så jag skulle se det som ganska normalt även jag.
  6. Här är ett program som säkert kan komma till användning: http://www.mediafire.com/download/jc4yzj4ugcz2bmn/CONE.EXE Det är ett litet program som hjälper dig att beräkna hur ett plåtark ska se ut för att kunna rullas till en kona. Bara knappa in längd, diameter i var ände samt om nån av ändarna ska skäras i vinkel så projicerar programmet en bild som sen även går att skriva ut för att ha som mall. Har själv använt det ett par gånger med gott resultat.
  7. Om din btr är lik den jag har på min bmw turbo så skruvar man bort kupolmuttern och lossar kontramuttern så skruvar man in den gängade stången för ökat grundtryck och gängar ut för lägre grundtryck. När man sen är nöjd låser man med kontramuttern och skruvar över kupolmuttern igen. Den btr jag har är av märket malpassi och är väldigt lik den du har. Är det en sådan bör den klara uppgiften galant :)
  8. Jag är inte expert på oljor men en limited slip bör inte vara nödvändig då en torsen diff inte har några lameller. De flesta oljor avsedda för slutväxlar skulle jag tro fungerar bra.
  9. Alla m50 som satt i bmw e36 har bulan bak så även dessa skulle fungera :)
  10. Jag gillar motorvalet! Har själv skruvat mycket bmw m50/52 så man vet ju hur en sån ser ut :) Som första tips kan jag nämna att tråg passar från både m50 och m52 vilket ökar utbudet. Jag kan ju även nämna att det finns tråg med bulan både fram och bak så du behöver oljepickup som passar den typ av tråg du har M52 har ett ganska smalt insug för att gynna lågvarvsvrid och den mår bra av att få ett m50b25 insug monterat som har mycket större kanaler vilket borde passa en sjuas användningsområde bättre. Dessa brukar gå att hitta för runt 500:- Har för mig att spjället inte passar emellan så försök få tag på insug komplett med spjäll i så fall. Dyker det upp motorfrågor gällande bmw överlag så bör jag kunna assistera. Lycka till med ditt bygge! :)
  11. Där ser man. De diffar jag sett har bara haft en mutter som drar åt hela paketet så att säga men det underlättar ju i nuläget om man slipper påverka lagerförspänning. i så fall borde det ju som sagt räcka med att lägga silikon på splinesen. :)
  12. Konstruktionen som sådan medger att olja kan rinna ut den vägen om man inte har någon form av tätning på splinesen. Jag skulle rekommendera att du lossar muttern till medbringaren och lägger någon form av silikon på splinesen. Nummer 3 på bilden är en krossbricka vilkens funktion är att du ska få rätt lagerförspänning på lagren till pinjongen genom att deformeras vartefter man drar åt muttern på pinjongen. Det är koniska rullager till pinjongen likt en del hjullager. Det jag vill säga är bara att dra inte för hårt för att då kommer diffen gå tungt i lagren som i sämsta fall resulterar i att lagren skär. Det är svårt att förklara hur hårt man ska dra muttern på en sån här konstruktion så man får gå på känsla.
  13. Jag kan inte säga att jag har någon direkt erfarenhet av att rita i 3d men jag har testat lite grann i google sketchup och det fyller ju kravet på att det ska vara gratis om inte annat. Det är ett förhållandevis simpelt program och lätt att lära sig men det har ganska mycket begränsningar i gratis utförandet.
  14. Helt klart intressant att följa hur det här fortskrider! :) Kör hårt!
  15. Har du något stödlager så ta och kolla det. Annars kan det ju vara så att centreringen är bristfällig på kardanen mot anläggningsytan på diff eller låda om det nu blev bättre efter att du skruvade med den. Det finns ett trick med att ha bakhjulen i luften och prova köra dem så fort att vibrationerna uppkommer och då lägga emot en penna mot kardanröret. Där pennan gör ett märke så är kardanen tyngst. Sätter man då ett par slangklämmor med låsningen på motsatt sida som motbalans så kan man ju testa sig fram genom att vrida låsningen på slangklämmorna ifrån varandra och hitta den punkt då det är balans. Jag har själv med den metoden balanserat en hemmasvetsad kardan till min bmw och den är i princip vibrationsfri upp till 280km/h Om inte det heller hjälper så kanske du kan gå över och kolla alla bussningar för att se om någon ser ut att vara sliten och glappar. Det glapp du känner i diffen är mellan pinjong och kronhjul förmodar jag och inte så att någon medbringare är glapp sidledes?
×
×
  • Create New...