Jump to content

Henriksvantesson

Forumdeltagare
  • Content Count

    93
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Henriksvantesson last won the day on October 22

Henriksvantesson had the most liked content!

Community Reputation

50 Excellent

About Henriksvantesson

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 10/04/1992

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Henrik Svantesson
  • Ort
    Mantorp
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skull
  2. Nu ni ska ni få se! Lackerade plåtar på bilden! Flygtema betyder att även grundlacken måste ha MIL-spec. Den spygröna är mao, gundlacken och den mörka matta är topcoaten. Tyvärr så var det inte möjligt att köpa MIL-spec. blackhawk grön som privatperson. Men färgkoden är ungefär samma! De yttre plåtarna som inte är färdiglackerade kommer nitas och sedan lackeras på plats. Motorutrymmet och bagaget kommer ha kvar gundlacken för äkta flygkänsla. Nu börjar det roliga med att slutmontera samtliga delar!
  3. Skärmarna del 2. Breddningsplåten sänker vi ner en bit i glasfibern för att den ska ligga flush. Skärmen kommer sedan att skruvas fast i skärmvingen i nederkant för att enkelt kunna välja om man vill kunna köra med eller utan skärmarna. Vi kommer sedan nita och sedan plasta fast plåten i glasfibret. Dock så ska plåtbitarna att lackeras innan detta sker. Snart så kommer en del av plåtarna tillbaka från lackering! SÅÅÅ SPÄNNANDE!!
  4. I väntan på lackeringen så har vi påbörjat breddningen av framskärmarna och skärm infästningarna! Skärmarna kommer att ha en fästpunkt i ovankant och kommer sedan skruvas fast i de gamla infästningarna som vi har gjort innan. Har även påbörjat ett nytt oljetråg. Tanken är att finna lite mer markfrigång och en större oljevolym.
  5. Jag tillhör inte dem som är de bästa på att lägga upp nyheter på forumen. Men såg nu att det var ett tag sedan förra uppdateringen. Även om bygget inte går i raketfart framåt så rör det på sig. Här nedan kommer ett inlägg fyllt av bilder från då till nu. Om vi ska ta vid där det förra inlägget slutade så: Uttag för NACA scoopet i ena sidoplåten gjordes. Förhoppningsvis så är luften tillräckligt ostörd för att det ska fungera. Utsläppet under bilen bör även ge lite venturi effekt som nog kommer hjälpa till. Där efter så var det dags att plocka av samtliga karossdel
  6. Hehe, man tager vad man haver Får se om klisterlappen blir kvar. Patinan är ju helt rätt på den!
  7. Tack så mycket! Nu jäklar! Karossen klar! eller iaf om man bortser finliret och inpassning (och lackring och detaljarbete osv) Kvar är att hitta på något fräsigt besiktningsskydd för motor och turbo. För är tveksam att de godkänner att en glödgande turbo sticker upp genom huven. Hur fränt det nu än är Har även hunnit med lite detalj arbeten. Då locket för expansionskärlet ligger i bilens centrumlinje så är det forfarande täckt när man öppnar huvarna. Fördelen med detta är att man då får ursäkt till att installera en inspektionslucka.
  8. Snabb men svår fråga. Hur har gjort med huvlåsningen?? Hur får ni den att fastna i stängt läge och ligga kvar där?
  9. Nu är det dags för en välbehövd uppdatering. Bygget går sakta framåt och för varje garagebesök så liknar det mer och mer en bil. Motorn har fått sig en omringande plåt. Torpedväggen har blivit version 2 , denna ska nitas istället för att svetsas. Det har även kommit en täckplåt över elcentralen. Denna sätts fast med nedsänkta duze skruv för optimal aerodynamik 2 I nuläget så byggs det en helt ny luftburk. Som i stället för att skruvas fast i motorn blir fast monterad i chassiet. Insuget ovan noskonen blir istället av typ "shaker scoop". /Henke
  10. Tack, ja sakerna börjar ramla på plats. Ja, gör sån jäkla skillnad! blir så mycket mer lättarbetat! Har fortsatt lite mer med alla plåtar. och de börjar likna en bil nu. Snart dags att riva allt Men innan dess så ska det göras fästen Klippa och fin trimma plåt. - Montera ett 50 tal skruv. Och Beskåda helintryck-
  11. Efter provkörning. Så är det nu dags för det roliga.... Att riva hela bilen igen. Men innan det påbörjas så tog vi med bilen till en kompis plåtverkstad. Underlättar att bocka och rulla plåt när man har rätt maskiner. Plåten bearbetades men finslipades aldrig på plats. detta för att hinna med så många plåtar som möjligt. Finpassningen gjorde vi sedan hemma igen. Bakre hörnet gjorde vi en knäck på strax innan radien och en i slutet vid bagageluckan. Detta för att få lite liv i den annars ganska tråkiga bakdelen samt att kunna få ut plåten från att vara instucken mellan rö
  12. Jag har ett par volvo 140 spindlar som blivit över. Tänkte att de kanske finns någon här som har användning av dem. Rostiga och fula men fungerande. Finns i Mantorps trakterna men kan tas till Göteborg. 400:- eller bud Mvh
  13. Ja det kännes stort att äntligen kunna köra det man byggt! Tack, Ja det blir många roliga små detaljer, med det är lite det som är charmen med att bygga en bil själv också! :) haha ja, måste ju lära bilen från dag ett att den ska brukas! Det är oljetrycksvarningen. Den var lite väl hårt ställd i början och så var det kanske lite väl mycket etanol i olja. Detta var ju första gången den fick riktig arbetstemp. Blev bättre efter oljebytet. Tack! :) Vad kul, lycka till :D
×
×
  • Create New...