Jump to content

Henriksvantesson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    94
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

Henriksvantesson last won the day on October 22 2020

Henriksvantesson had the most liked content!

Reputation

51 Excellent

1 Follower

About Henriksvantesson

  • Birthday 10/04/1992

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Henrik Svantesson
  • Ort
    Mantorp
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pappa är gammal flygtekniker. Så både kunskap och inspiration kommer mycket därifrån! Kul att du som flygplansbyggare tycker om den! 🙂
  2. Är ju lite tråkigt när inte byggtrådarna får ett slut. Även om inte jag är den mest aktiva "forums postaren" så läser jag desto mer. Med det sagt så tänkte jag att det är dags att jaga ikapp i byggtråden även på forumet. Bilen har nu i veckan blivit reggad och skyltarna är på väg! Men innan vi bildmässigt är där så får vi backa bandet lite och ta vid där det förra inlägget slutade. Efter samtliga delar varit på lackering var det dags att ta fram nit hammaren, för nu skulle det slås nit. Nitarna inne i bilen ville vi ha olackade, medans de på utsidan skulle lackas. Detta resulterade i ett väldans pusslande och klara instruktioner till lackeraren. Samtliga yttre plåtar från sittbrunnen och bakåt är nitade och sedan lackade. Andra detaljer som nitats är motorkåpan, torpedväggen, framskärmarna, luftburk och diverse andra smådetaljer. Efter att de yttre plåtarna nitats klart var det dags att släpa bilen till lackeringen för sista gången. Efter en hel del maskerande och lite färg var bilen nu färdig lackerad! Efter detta väntar timmar efter timmar med glädjefylld montering! Det svåra var att alltid tänka två steg framår så att man inte montera en del som hindrade eller försvårade monteringen av en annan. Plåten för elcentralen kändes dock som en ganska säker del att börja med. Där efter monterades bränslepump, bränslerör och den stora ryggplåten nitades fast. img] Bränsletanken monterades och därefter monterades världens tyngsta bakaxel (i alla fall i en bil som ska anses vara av lättviktstyp). Men bakaxeln på plats, kunde även framvagnen provisoriskt monteras för att kunna rulla ut bilen och inspektera den på egna hjul i solljuset. Med bilen rullbar var det nu möjligt att hänga i motor och v-låda. Där efter kunde ett tiotal små delar monteras. Men även elsystemet kunde finna sin plats i bilen igen. Även pedalstället och bromsrör kunde nu monteras och bilen börjar nu ta form på riktigt. Sedan monterades grenrör, turbo, intercooler och tryckrör. Kylaren med tillhörande komponenter fann även dem sin plats. [img] Med motorn monterad så var det även möjligt att hänga på samtliga plåtar o kåpor på lösen för kunna få beskåda den påklädd! Det har även tillkommit lite nya givare sedan den var ihop för nästan 4 år sedan. Vi kan nu mäta EGT på samtliga cylindrar. Med bilen allt mer komplett så närmade det sig uppstart med stormsteg. Efter lite spridare problem vilket berodde på att en spridare kärvat ihop pga att vi inte gjorde rent spridarna tillräckligt innan den plockades isär sist så starta den. Efter en varmkörning och kontroll så bokades mappningstid. Sedan lastades bilen på släp och kördes ner till Jönköping för mappning och effektmätning. Effekten slutade på hela 213 hjulhästar! Med detta gjort så bokades SFRO 2 och några veckor senare så var vi och besökte Gustaf utanför Västerås för en slutbesiktning och nu i veckan så reggbesiktades den. Så nu väntar jag på att skyltarna ska komma på posten och håller tummarna att november kommer att innehåller soliga dagar med 20 plusgrader. 😁
  3. Nu ni ska ni få se! Lackerade plåtar på bilden! Flygtema betyder att även grundlacken måste ha MIL-spec. Den spygröna är mao, gundlacken och den mörka matta är topcoaten. Tyvärr så var det inte möjligt att köpa MIL-spec. blackhawk grön som privatperson. Men färgkoden är ungefär samma! De yttre plåtarna som inte är färdiglackerade kommer nitas och sedan lackeras på plats. Motorutrymmet och bagaget kommer ha kvar gundlacken för äkta flygkänsla. Nu börjar det roliga med att slutmontera samtliga delar!
  4. Skärmarna del 2. Breddningsplåten sänker vi ner en bit i glasfibern för att den ska ligga flush. Skärmen kommer sedan att skruvas fast i skärmvingen i nederkant för att enkelt kunna välja om man vill kunna köra med eller utan skärmarna. Vi kommer sedan nita och sedan plasta fast plåten i glasfibret. Dock så ska plåtbitarna att lackeras innan detta sker. Snart så kommer en del av plåtarna tillbaka från lackering! SÅÅÅ SPÄNNANDE!!
  5. I väntan på lackeringen så har vi påbörjat breddningen av framskärmarna och skärm infästningarna! Skärmarna kommer att ha en fästpunkt i ovankant och kommer sedan skruvas fast i de gamla infästningarna som vi har gjort innan. Har även påbörjat ett nytt oljetråg. Tanken är att finna lite mer markfrigång och en större oljevolym.
  6. Jag tillhör inte dem som är de bästa på att lägga upp nyheter på forumen. Men såg nu att det var ett tag sedan förra uppdateringen. Även om bygget inte går i raketfart framåt så rör det på sig. Här nedan kommer ett inlägg fyllt av bilder från då till nu. Om vi ska ta vid där det förra inlägget slutade så: Uttag för NACA scoopet i ena sidoplåten gjordes. Förhoppningsvis så är luften tillräckligt ostörd för att det ska fungera. Utsläppet under bilen bör även ge lite venturi effekt som nog kommer hjälpa till. Där efter så var det dags att plocka av samtliga karossdelar för att lättare komma åt och svetsa än fler fästen. Ganska imponerande hur mycket fästen och fästbleck som finns på en sån förhållandevis simpel bil. Om man jämför hur ren ramen var vid inköp och hur "avancerad" den ser ut nu. Desto fler fästen som ramla på plats desto fler plåtar kan tillverkas. 4 remsor med massa muttrar, sedan 1 plåt. Är ju fantastiskt kul att se bilen ta form mer och mer allt eftersom! När samtliga plåtar har sina 4 remsor med massa muttrar och plåtarna inpassade, var det äntligen dags för en sista inspektion följt av en helg med slipande och blästrande av ramen som till slut ledde till lackering! Här nedan före --> efter Nu härnäst väntar att lackeraren ska få lite fri tid så att han kan lägga grundlack på samtliga plåtar och där efter topplack! Dock så ska ni inte behöva vänta två år på den uppdateringen för innan dess måste den verkligen vara klar!
  7. Hehe, man tager vad man haver Får se om klisterlappen blir kvar. Patinan är ju helt rätt på den!
  8. Tack så mycket! Nu jäklar! Karossen klar! eller iaf om man bortser finliret och inpassning (och lackring och detaljarbete osv) Kvar är att hitta på något fräsigt besiktningsskydd för motor och turbo. För är tveksam att de godkänner att en glödgande turbo sticker upp genom huven. Hur fränt det nu än är Har även hunnit med lite detalj arbeten. Då locket för expansionskärlet ligger i bilens centrumlinje så är det forfarande täckt när man öppnar huvarna. Fördelen med detta är att man då får ursäkt till att installera en inspektionslucka. /Henke
  9. Snabb men svår fråga. Hur har gjort med huvlåsningen?? Hur får ni den att fastna i stängt läge och ligga kvar där?
  10. Nu är det dags för en välbehövd uppdatering. Bygget går sakta framåt och för varje garagebesök så liknar det mer och mer en bil. Motorn har fått sig en omringande plåt. Torpedväggen har blivit version 2 , denna ska nitas istället för att svetsas. Det har även kommit en täckplåt över elcentralen. Denna sätts fast med nedsänkta duze skruv för optimal aerodynamik 2 I nuläget så byggs det en helt ny luftburk. Som i stället för att skruvas fast i motorn blir fast monterad i chassiet. Insuget ovan noskonen blir istället av typ "shaker scoop". /Henke
  11. Tack, ja sakerna börjar ramla på plats. Ja, gör sån jäkla skillnad! blir så mycket mer lättarbetat! Har fortsatt lite mer med alla plåtar. och de börjar likna en bil nu. Snart dags att riva allt Men innan dess så ska det göras fästen Klippa och fin trimma plåt. - Montera ett 50 tal skruv. Och Beskåda helintryck-
  12. Efter provkörning. Så är det nu dags för det roliga.... Att riva hela bilen igen. Men innan det påbörjas så tog vi med bilen till en kompis plåtverkstad. Underlättar att bocka och rulla plåt när man har rätt maskiner. Plåten bearbetades men finslipades aldrig på plats. detta för att hinna med så många plåtar som möjligt. Finpassningen gjorde vi sedan hemma igen. Bakre hörnet gjorde vi en knäck på strax innan radien och en i slutet vid bagageluckan. Detta för att få lite liv i den annars ganska tråkiga bakdelen samt att kunna få ut plåten från att vara instucken mellan rören till att gå utanpå runt hjulhusen. Efter en massa försiktigt slipande och provpassande så börja den ta mer och mera form. Och nu som bilen ser ut idags läget.
  13. Jag har ett par volvo 140 spindlar som blivit över. Tänkte att de kanske finns någon här som har användning av dem. Rostiga och fula men fungerande. Finns i Mantorps trakterna men kan tas till Göteborg. 400:- eller bud Mvh
×
×
  • Create New...