Jump to content

Henriksvantesson

Forumdeltagare
  • Content Count

    88
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Henriksvantesson last won the day on January 30

Henriksvantesson had the most liked content!

Community Reputation

27 Excellent

About Henriksvantesson

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 10/04/1992

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Henrik Svantesson
  • Ort
    Mantorp
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Hehe, man tager vad man haver Får se om klisterlappen blir kvar. Patinan är ju helt rätt på den!
  2. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Tack så mycket! Nu jäklar! Karossen klar! eller iaf om man bortser finliret och inpassning (och lackring och detaljarbete osv) Kvar är att hitta på något fräsigt besiktningsskydd för motor och turbo. För är tveksam att de godkänner att en glödgande turbo sticker upp genom huven. Hur fränt det nu än är Har även hunnit med lite detalj arbeten. Då locket för expansionskärlet ligger i bilens centrumlinje så är det forfarande täckt när man öppnar huvarna. Fördelen med detta är att man då får ursäkt till att installera en inspektionslucka. /Henke
  3. Henriksvantesson

    Huvlåsning

    Snabb men svår fråga. Hur har gjort med huvlåsningen?? Hur får ni den att fastna i stängt läge och ligga kvar där?
  4. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Nu är det dags för en välbehövd uppdatering. Bygget går sakta framåt och för varje garagebesök så liknar det mer och mer en bil. Motorn har fått sig en omringande plåt. Torpedväggen har blivit version 2 , denna ska nitas istället för att svetsas. Det har även kommit en täckplåt över elcentralen. Denna sätts fast med nedsänkta duze skruv för optimal aerodynamik 2 I nuläget så byggs det en helt ny luftburk. Som i stället för att skruvas fast i motorn blir fast monterad i chassiet. Insuget ovan noskonen blir istället av typ "shaker scoop". /Henke
  5. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Tack, ja sakerna börjar ramla på plats. Ja, gör sån jäkla skillnad! blir så mycket mer lättarbetat! Har fortsatt lite mer med alla plåtar. och de börjar likna en bil nu. Snart dags att riva allt Men innan dess så ska det göras fästen Klippa och fin trimma plåt. - Montera ett 50 tal skruv. Och Beskåda helintryck-
  6. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Efter provkörning. Så är det nu dags för det roliga.... Att riva hela bilen igen. Men innan det påbörjas så tog vi med bilen till en kompis plåtverkstad. Underlättar att bocka och rulla plåt när man har rätt maskiner. Plåten bearbetades men finslipades aldrig på plats. detta för att hinna med så många plåtar som möjligt. Finpassningen gjorde vi sedan hemma igen. Bakre hörnet gjorde vi en knäck på strax innan radien och en i slutet vid bagageluckan. Detta för att få lite liv i den annars ganska tråkiga bakdelen samt att kunna få ut plåten från att vara instucken mellan rören till att gå utanpå runt hjulhusen. Efter en massa försiktigt slipande och provpassande så börja den ta mer och mera form. Och nu som bilen ser ut idags läget.
  7. Henriksvantesson

    140 spindlar

    Sålda! :)
  8. Henriksvantesson

    140 spindlar

    Jag har ett par volvo 140 spindlar som blivit över. Tänkte att de kanske finns någon här som har användning av dem. Rostiga och fula men fungerande. Finns i Mantorps trakterna men kan tas till Göteborg. 400:- eller bud Mvh
  9. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Ja kändes skit kul att kunna köra! :D
  10. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Ja det kännes stort att äntligen kunna köra det man byggt! Tack, Ja det blir många roliga små detaljer, med det är lite det som är charmen med att bygga en bil själv också! :) haha ja, måste ju lära bilen från dag ett att den ska brukas! Det är oljetrycksvarningen. Den var lite väl hårt ställd i början och så var det kanske lite väl mycket etanol i olja. Detta var ju första gången den fick riktig arbetstemp. Blev bättre efter oljebytet. Tack! :) Vad kul, lycka till :D
  11. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Forsättning följer var det ja. Ett halvår senare! . Måste blir bättre på att uppdatera! Hur som helst. Har hänt en hel del grejer! Bilen har fått framlampor med fästen. Har dock problem att de vibrerar när motorn igång. Så de behövs modifieras lite. Bakskärmarna är monterade. Och baklampor med tillhörande fästen i form av en "ving" profil. Instrumentpanelen börjar bli mer och mera komplett. Nu med diverse varningslampor kopplade till sprutet för olika varningar. Vevhusventlilationen är ombyggt till sluten i stället för öppen som innan. Tankarna har även fått dränering pluggar för att tömma dem på vätska. Har även börjat med diverse plåtar. Jobbar mig inifrån och ut. Kardantunneln är täckt så när på två stycken plåtar. Bagageutrymmet är så gått som klart. Det riktigt stora som har hänt är dock att jag har kunnat vara ute och kört! Har gjort en lättare gatmapp så har efter många års slitande nu kunnat "gasa av mig lite" (Självklart så skedde detta på en privat avstängd väg och allt vad det heter mm) /Henke
  12. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Hållit på med lite små saker som dock tar sin lilla tid. Har fått hjälp med att svarva och fräsa en kuggkrans till hastighetsmätaren. Gjort fäste till detta och monterat. Lite putsande sen kan man bocka av detta från listan också :thumbsup: Givaren till stacken funkar utmärkt. Dock så strular signalen till Maxxecun. Kör jag med oscilloskopet så har jag fina värden och tydlig signal. Loggar jag signalen i sprutet så ser jag att den kommer och går. Ska prova att köra med en annan givare och se ifall det blir bättre. :) To be continued
  13. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Okej, då blev ju beslutet rätt lätt då. Jag tror inte att jag kommer hinna att bygga klart bilen så som jag vill ha den innan sommarens slut. Tack ska ni ha! :P
  14. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Har hänt lite smågrejjer den senaste tiden. Har mappat lite på gatan. Mest för att kunna se så allt fungerar innan man rullar in den till en bromsbänk. Spridarna är för små så behöver byta dessa. Har även köpt mig en till stol och monterat denna. Står dock i kvalet och valet ifall jag ska mappa motorn innan jag river den inför lack eller efteråt. Fördelen med att göra det nu innan är att det sedan bara är att montera ihop den. Samt att jag kan provköra den och ev. hitta något som bör ändras/läggas till i chassie väg. Hur har ni gjort? Mvh Henrik
  15. Henriksvantesson

    Saab7a med gener från flyget

    Haha, kan funka! :D
×