Jump to content

Tobbe

Forumdeltagare
  • Content Count

    187
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Tobbe last won the day on January 1 2016

Tobbe had the most liked content!

Community Reputation

5 Neutral

About Tobbe

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Tobias Widerlöv
  • Ort
    Arboga
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

4011 profile views
  1. Nej det tror jag inte den är. Så vill du köra på mineral blir nog tipset att hälla i en Limited-slip-tillsats. Eller prova med mineralen och hälla i tillsatsen om du tycker den låser för mycket. Jag resonerade så att OM det var så att mineraloljan faktiskt smörjer bättre än syntetoljan så kommer min fjuttbelastning inte påverka livslängden ändå. Så jag gjorde det enkelt för mig och tog vad som fanns på mekonomen i stan. (Sen tror jag inte riktigt på att mineraloljan dom testade när diffen utvecklades är bättre än alla syntetoljor (som dom inte testade)) Kommer inte ihåg detaljerna men av det
  2. Biltema har som passar specen för truetrac. Mineral å allt Jag körde med den till min truetrac. Dock låste diffen upp så hårt när man fick lite värme i den att man kunde köra lugnt i en kurva o ena däcket skrek. Jag läste på som fan om dessa diffar och teorin och praktiken var att en slip tillsats gör att dom ofta kan diffa några procent mindre pga blandannat mindre friktion på en av ytorna på sidan av diffen som det trycks på. (Trots att det inte är en lamelldiff) Jag köpte redline för limiten slip eller va den hette. Och efter det så har den slutat låst upp i stadstrafikens kurvor men di
  3. Yepp, den är breddad. Men även framåt har den fått lite längre botten så att säga. Jag har tagit av säkert 3-4 cm på botten och kortat pickupen, det var därför + g-krafter i svängarna som gjorde att jag ville bredda och få i extra olja. (Anledningen till att den saknar 3-4cm på botten var för att jag ville montera motorn så lågt det gick i ramen så oljetråget hamnade nedanför ramen och gav typ 3cm markfri gång) Gånggärn till luckor från clasohlson med 1mm plåt svetsad på. Lyckorna lägger sig mot boxen runt pickupen som är från 2,5mm plåt (för att de inte skulle slå sig när man svetsar) Och
  4. Missade denna fråga. Det är en Borgwarner, S200, 51mm inducer. (Extended tip å sånt)
  5. Så svårt att komma med förslag när du inte sagt vad du vill ha :) Det jag försöker förklara är att man behöver veta vad man vill ha för funktioner och faktiskt hur bra dom funkar, innan man kan plocka rätt produkt. Jättekrångligt... Men du har gett ett tips om att du vill kika på loggar och är en ingenjör :), det låter som du är beredd att nörda ner dig lite iaf. Vill du grotta ner dig mycket i programmeringen så kanske MS är rätt ändå, tex om du vill koda själv. Vill du spara så mycket pengar det går och inte ställer jättehöga krav på en massa andra saker så är nog också MS rätt. För mi
  6. Är du en sån som bara vill få det klart och inte bry dig om insprutet och vad du själv kan få ut av tex loggningen osv ? =) [Detta behöver du bara läsa om du vill få koll på bitarna i insprutet] Jag verkligen du ska kika lite närmare på funktionerna. Kolla tex hur loggningen ser ut i MS, Emu ecu och några till, exempelvis haltech, link o vipec, vems, gems, motec, aem, maxxecu osv. Loggning är ju kul för att tex utvärdera sin egna körning eller hur bilen mår 1 år efter mappning. (jag vill vara så opartisk det går, men kan inte låta bli att komma med det som jag anser är fakta EDIT: [Jag vil
  7. Per:s tips är viktigt :) Mitt tips brukar vara att läsa på själv och förstå skillnader mellan olika insprut och hur det kan komma att påverka dig, men det är väldigt tidskrävande. Men jag tycker den metoden är bäst om man i framtiden kommer intressera sig för insprutet och låta det vara en del av bilhobbyn. Om insprutet inte ska få vara en del av hobbyn utan mer som ett nödvändigt ont så räcker det med en ytligare koll på funktionsnivån och att fundera på om man har några specifika krav på funktioner och kvalité. Sen är det Fortfarande så att det skiljer mellan eftermarknadsinspruten när det
  8. Japp dom givarna kommer säkert funka fint. (När jag pratar om filterfunktion så menar jag inte hur den läser av respektive punkt utan hur "mjuk" datan blir som är varvsignal (som ett fint medelvärde av flera lästa punkter)... om den blir lite fladdrig ibland så kan du ramla in på cut om du tex max tillåter 10% spinn.)
  9. Missade frågan, men svaret är troligen att det absolut räcker med 6 per "kardanvarv" iaf. Kör själv 3 punkter på kardan (vid växellådan) och 5st punkter per hjulvarv fram (pinnbultarnas baksida i hjulnavet). Och det funkar alldeles utmärkt. Men det beror troligen på hur bra insprutningssystemets algoritm är också. I det jag använder finns en filterfunktion också för att ta ner toppar och inte ge lika hårda korta utslag. Den gör mest nytta när man är i närheten att gå mot någon form av cut.
  10. Ok, kikade i vemstune nu :) Jag har ju inte testat funktionen, men du har ju 3st anytrim att fippla med. Mina tips/Idéer/erfarenheter kommer här: * Att dra ner eller upp bränslet i förhållande till diffen mellan fram o bakhjul verkar helt knasigt :) Då är det bättre att bryta det helt istället för att tex ta bort 20% eller lägga till 20%. Det fanns ju en soft-cut där. * Att "bryta" tändning eller bränsle är ju en sista utväg när det spinner om det inte är en svenssonbil du bygger. Det är klart behagligare i en sjua att justera effekten med tändning+ladd först. * Därför tror jag du ska jobb
  11. Hejsan Kan tyvärr inte bidra med något (ännu). Men jag är väldigt nyfiken på vart i vemstune du hittar funktionen för att räkna fram denna kvot och funktionen för att begränsa effekten när denna ändras? Har klickat en del i vems, men aldrig sett röken av en traction control funktion. Eller menar du någon form av kompenseringstabell för för tändning eller laddtryck där ena axeln sätts till att vara denna kvot?
  12. Hejsan Jag byggde nyss klart en 442 ram med b230fk, ganska likt ditt koncept. Köpte till och med ett vems för att ha till den, men gjorde mig av med det efter att 3av4 boxar strulade för polarna :) Det jag hade kunnat göra annorlunda såhär efterråt är att gå på en lättare motor med mindre effekt (nej syftar inte till b230fk org effekt :)). Vill minnas att jag fick tips från andra locost-ianer här att fundera på vad bilen skulle användas för :) Jag hade nämligen liknande planer som du, byggde grenrör o avgassystem så att jag kan växla turbo upp till 66mm inducer utan andra modifieringar. Nu e
  13. Bild och film är ju alltid roligast.. Lunda flygfält: Tycker ni ska prova programmet racerender, mycket smidigt program för att importera data och göra sånna mätare som man synkar in i filmen. (Ett av få programvaror jag faktiskt vill köpa tror jag för att få fler funktioner :)
  14. På en org td04-hlxx turbo sätter man ingen restriktor. På vissa lastbilsturbos har jag själv sett att man kan få något bättre spoolup med lägre oljetryck. Tex en holset hx35 har ett ganska lågt krav på oljetryck, och det behöver man inte gå över. (står i manualen för turbon) På en liten 16T är det inget man skulle märka av tror jag även om man kunde strypa och köra lägre.
×
×
  • Create New...