Jump to content

mgbgt

Forumdeltagare
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Löf
  • Ort
    Åmål
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. På jakt efter motorfästen till Ford Sigma-motor. Hälsningar Tomas
  2. Hej! Jag är intresserad av en fräsch 2.0 (eller större...)Pinto. Kanske någon som bygger om till Zetec eller Duratec och har en motor över? Behöver ej vara komplett med alla tillbehör (startmotor, generator etc) men skall i övrigt vara körklar. Ingen vråltrimmad rallymotor utan en bra motor till min sommarbil. Helst i västsverige med tanke på transport. Hälsningar Tomas
  3. Tack för alla tips! :-) Skruvar är på gång från Retroford i England där jag köpt andra delar. Tipsade också dom att det kan vara bra att informera om att speciella skruvar behövs till sprängpåkan, inte tillräckligt svängrum för sexkantskalle. Får väl ägna helgen åt andra övningar...finns annat att göra på bilen. Sakna verkligen en bra järnghandel där jag bor...mer grillar och åkgräsklippare :-(
  4. Det är en Sierra växellåda så den är ju inte så engelsk....M12 med 1,5mm stigning är det.
  5. Hej! Inte locost men jag håller på att byta växellåda i min Cortina mk2. Tyvärr har jag insett jag behöver M12 fingängad (1,5mm stigning) med insexskalle för att skruva fast min nya fina dyra sprängkåpa med typ9-växellådan :mad: Vanlig sexkantskalle passar ej...Någon som vet om det går att uppbringa i Sverige?
  6. Underbar resa! Avundsjuk...Det verkar som din motorrenoverare gjorde ett bra jobb!
  7. Kör MG och Rover som vardagsbil och kan bara hålla med. Vi de få tillfällen som man behöver reservdelar så är UK en billig källa. Det mesta har jag hittat via ebay. Köpte bla en ny kylare till Rover 620ti. 1000 kronor inkl frakt från England jämfört med 3400 hos Mekonomen. Vem har råd att åka Volvo? Bättre att köra MG med ett konstant leende på läpparna.
  8. Snyggt bygge! En liten fråga...vad har du för koppling? Svänghjulet var väl Zetec 1.8 men jag är intresserad av övriga kopplingsdetaljer.
  9. Satsa på Zetec tex en ST170 motor (som heter Duratec konstigt nog). Konverterade min Cortina mk2 med Pinto men så här i efterhand så hade Zetec varit ett mer modernt val. Lättare och billigare effekt. Gå till Hanssons tobak och köp senaste numret av Retro Ford som innehåller en Escrot mk1 med ST170 motor. Kan ju även satsa på en vanlig Zetec vilka börjar bli billiga. Går även att köra men dubbelports Weber och tex Megajolt dvs hyffsat billigt. Ska du ha Duratec passar inte sprängkåpan = mer pengar...osv osv. Hälsning Olssons "svåger"
  10. Lite förvirrad tråd....Använd växellåda och sprängkåpan från Sierra. Skaffa ett "slavcylinderkit" från Burton eller retroford.co.uk Original har sierra (med pinto/ohc) koppling med vajer. Men du tar bara bort kopplingsgaffeln med urtrampninglager och monterar slavcylinderkitet på växellådan, dvs i sprängkåpan. det verkar som om dom som använder SAAB-prylar har tillgång till svarv etc. Genom att köpa färdigt kit kan du nog spara en hel del tid och aggressioner....Själv ska jag beställa ett kit från retroford till mitt ford-projekt.
  11. Jag tror du ska ha koppling från Sierra 1.6. Det är samma splines som 2-liter men mindre omkrets. Kåpan passar men du kanske måste anpassa den tunna plåten (som jag inte vet vad den heter...)
  12. Tack till alla som har svarat. Nu har jag fått tag i både insug och förgasare.
  13. Är Burton-kitet avsett för Saabs slavcylinder?
  14. Jag har kollat mååånga skrotar. Ringt ooch tjatat men problemet är väl om det finns kvar så vet dom inte vad det är :D Dom flesta bilskrotar börjar likna mekonomen vad det gäller kunskap....Jag pratade med en bilskrot som sa att med tanke på det höga skrotpriset just nu så skickar dom så mycket som möjligt till pressarna. Bättre att skrota än att ha många hyllvärmare. Angående fmcs så är det väl mest dumpventiler där? Angående den på Blocket så är den såld.
  15. Hej igen. 50 pers har läst tråden men ingen har ett insug att sälja :( Kom igen nu och städa era garage!
×
×
  • Create New...