Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Content Count

    358
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    32

Kjelland28 last won the day on July 16

Kjelland28 had the most liked content!

Community Reputation

95 Excellent

About Kjelland28

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

2212 profile views
  1. Fixturen på bilden är bara plattjärn ihopsvetsat men fixturen till den övre A-armen är vattenskuren Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  2. Är med och puttar igång, Om det behövs! Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  3. Håller tummarna! Vad var det för kompressor du använder ? Börjat fundera på vad det skulle ge på min B18 [emoji16] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  4. Hur billig är bilen nu ?[emoji16] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  5. Det borde väl gå att mäta på stiften isolation i ohm och ledningsförmåga på elektroden i ohm. Håller med super7 att bränna rent stiften borde gå. Sot är ju mest kol som leder ström och ger ett överslag i stiftet kan du bränna bort kolet utan att spräcka isolatorn så borde det funka igen.
  6. 14. Emil Borg, Grillning - ingen körning. 15 lars andersson , körning plus grill 16 Magnus Nyholm, Körning  17. Andreas Rauherz Grillning och körning
  7. Ser jag rätt, kör du turbo och förgasare ? Vad har du behövt göra med förgasarna för att det ska funka ? Är lite sugen på en sån installation på min gamla B18 med dubbla SU i framtiden.
  8. Japp, får sätta mig och städa bort volvologgorna bara ! 🙂
  9. Finns det intresse så kan jag hålla låda en stund om skruv nånstans. Har en del utbildningsmaterial jag kan köra igenom och sen kan man ju alltid göra lite praktiska övningar som visar det jag sagt förhoppningsvis !
  10. Hej Vedde ! Var inte min mening att va kaxig, en skruv som går av brukar om den inte är för liten brukar gå att ta ur med en skruvurdragare eller "gresa peck" på västgöta mål, konisk pinne med vänstergänga. Vad gäller design av skruvförband kan man ju alltid sätta ut mål men i slutänden så blir det en kompromiss och kanske lite plåsterlösningar här och var. Du skulle bara veta hur många tokiga förbandskonstruktioner jag sett gjorda av konstruktörer på Volvo ! Och som jag sa så en brygga är bra och bäst är det om den är vridsäkrad ( två skruvar eller att den låser mot något annat i närheten. intressant att den gick av så långt ner det kan faktiskt peka på ett rent dragbrott också. Det är inte så att man skulle kunna bygga upp en plattform i stål eller alu som sitter i 3 skruvar i blocket, som du där efter monterar rullarna på med så korta stubbar på som möjligt ?
  11. Om delen i blocket satt fast hade du dragit den i botten då ? I ett rätt designat förband är skruven den svagaste punkten och går av precis som nu men då brukar det gå att skruva ur den eller hade du limmat den ?
  12. Tja igen, Fick visst aldrig iväg mitt svar på detta ser det ut som. Den typen av brott på skruven som du beskrev låter som ett typiskt utmattningsbrott, det liknar ett dragbrott men brukar ofta ha ett planare snitt, ett sådant brott blir precis likadant på en 8.8 skruv, det uppträder bara lite fortare. Den här typen av brott uppträder i förband som har hög pulserande last, förbandet är vad som kallas ett dynamiskt höghållfast förband. I ditt fall med lång hävarm för sidokraften och smal fot så är det troligt att sidokraften mer eller mindre cancellerat klämkraften på yttersidan av hylsan och fått hela förbandet att röra sig i riktning mot remmen denna lilla böjande rörelse tillräckligt ofta kan ge ett uttmattningsbrott. Åtdragningsmoment för en 10.9 M6 som dras med bara moment är 13 Nm + - 2Nm man kan sträckgräns dra den då drar man den först till 10 Nm och sen med en viss vinkel, vinkeln får man prova fram genom att mäta skruven innan och efter åtdragning förlängningen ska ligga mellan 2-26 hundradels mm sträckgränsdragning hjälper till att maximera outputen ur skruven men kräver som sagt en del laborerande. En skruv är egentligen en fjäder, denna fjäder skall med hjälp av sin fjäder kraft och ytornas friktion få förbandens delar att sitta ihop. en svag design av övirga delar i förbandet är svår att kompensera med skruven tyvärr. Hoppas jag var tydlig här, lätt att snöa in på detta som var mitt levebröd under 8 år fram till februari i år ! En anledning till att Volvo inte använder högre skruvklasser än 10.9 är för att högre klassade skruvar har i vissa fall visat tendenser till vätesprödhet som resulterar i brott ! 😀
  13. Vill inte va en messersmitt men 8 år som skruvförbandsspecialist på Volvo cars sätter sina spår! [emoji23][emoji23] Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  14. Ok, gör så. Men jag tror att 10.9 skruvar på alla 3 ställena är bäst. Att du fick den brottyta som det blev pekar mot att du har en pulserande last och att det är ett utmattningsbrott. Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk
  15. skiss, med två infästningar så får du fast bryggan så att du slipper fler skruvbrott
×
×
  • Create New...