Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Posts

    1,138
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    118

Kjelland28 last won the day on April 14

Kjelland28 had the most liked content!

Reputation

729 Excellent

About Kjelland28

  • Birthday 06/03/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Mariestad
  • Interests
    Det mesta inom teknik samt lite blandat annat

Profile Fields

  • Namn
    Kjell Andersson
  • Ort
    Mariestad
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

6,594 profile views
  1. Känner väldigt lite ångest när det gäller eldragning vare sig det är 240V, 400V eller 12V. Byggde nytt elsystem i en Lotus Europa -72 i mitten på 80-talet och det funkade precis som det var tänkt efter att vi dragit åt den sista jordskruven, blev lite automatiskt halvljus och andra finesser på den. säkringslådan kom från en Escort Mk3 🙂
  2. Pillade lite med mitt komplicerade el-system. Fasen vad enkelt allt blir med bara en knapp till ljuset, ett GT-instument från -69, förgasare och brytarspetsar ! 😁 det mest komplexa är varningsblinkersen från -77. följer Volvo 240 kopplingsschemat för den och stegrelät till hel/halven
  3. Räkna inte med att drivaxlarna ska hålla. Kolla med https://www.northwestpropshafts.com/ eller http://www.jkpg-motor.se/ finns säkert många fler men dessa har använts förr av medlemmar här vet jag.
  4. Jag hoppas på 650 kg eller nåt sånt. Har gjort en enkel simulering i Solidworks och det ska funka
  5. Dagens arbete var att montera färdigt draget kompl med el. 4st M10 dragna till 90 Nm samt få dit backljusen ! Snart bara att bygga elsystemet kvar !
  6. Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna
  7. Det här med att det kommer med olja från vevhusventilationen det tror jag inte man kan komma ifrån helt men så klart så hänger det en del på hur mycket luft du låter fara igenom vevhuset och hur du har monterat ventilationen till ventilkåpan. Som Morty säger ovan så vill vi ju inte ha övertryck och vi vill ventilera ut blowbygaser för att inte späda ut oljan. det vi inte vill ha är full storm i vevhuset för då kommer det att följa med fler oljedroppar upp mot luftfiltret. Har du dragit en slang från ventilkåpan till luftfiltret också ? Ventilation behöver ha en riktning. Dvs luften ska komma in på ett ställen och ut på ett annat. suger du från vevhuset via luftfiltret så funkar det nog dåligt att suga från ventilkåpan till luftfiltret också blir liksom ingen cirkulation då. Bättre att sätta på ett lite filter på slangen och låta luften komma in till ventilkåpan via atmosfärstrycket och gå genom blocket ut via vevhusventilationen och in genom luftfiltret, genom motorns förbrännings system och ut i avgaserna. Mängden luft som ska passera kan du alltid styra genom att stryp intaget av luft vid det lilla filtret, tror att det kan strypas rätt mycket annars är risken för stor transport av olja till förbränningssystemet. Mina 25 cent denna gången . 🙂
  8. Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen. Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex.
  9. Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂
  10. Hur ska man placera kuggstången för att det ska bli så bra som möjligt med 140 spindel. Ska den ligga bakom eller framför linjen mellan styrarmsinfästningarna ? I nu läget ligger jag kanske 20 mm bakom och jag har negativ Ackermnann
  11. Alla motor renoveringsfirmor borde kunna fixa det eller peka på nån som kan.
  12. 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. 7. 8. 9. 10.
  13. Hur långt slag behöver du ? Jag köpte en quick rack till en mini 2,2 rattvarv slag 100 som i min kortade version blev slag 140 och ca 3 rattvarv minispares i UK detta var innan brexit eftersom jag skulle ha min framför axeln så tog jag en RHD och vände upp och ned kostar 110 Pund inkl vat plus frakt idag . jag gav 70 då. jag kortade min, gängan i stången är 9/16 och staget är 7/16 i ytteränden. https://www.minispares.com/product/Classic/Steering/Racks/Quick/C-AJJ1570.aspx?180205&ReturnUrl=/shop/classic/Steering/Racks.aspx|Back to shop
  14. Ackerman är När dina styrarmars anslutningspunkter för kuggstången ligger på den streckade linjen. I bildexemplet så har man kuggstången bakom axeln i ditt fall så har du kuggstången framför axeln men dina anslutningspunkter måste ända ligga på en förlängd streckad linje vilket med 140 spindlar är omöjligt. har inte hört nåt om att SFRO skulle gnälla på det. Bumpsteer däremot är nåt dom inte gillar.
×
×
  • Create New...