Jump to content

Kjelland28

Ledningen
  • Posts

    1,129
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    116

Everything posted by Kjelland28

  1. Så då har det blivit flytt av bil samt hål gjorda för de sista blinkers lamporna
  2. Det här med att det kommer med olja från vevhusventilationen det tror jag inte man kan komma ifrån helt men så klart så hänger det en del på hur mycket luft du låter fara igenom vevhuset och hur du har monterat ventilationen till ventilkåpan. Som Morty säger ovan så vill vi ju inte ha övertryck och vi vill ventilera ut blowbygaser för att inte späda ut oljan. det vi inte vill ha är full storm i vevhuset för då kommer det att följa med fler oljedroppar upp mot luftfiltret. Har du dragit en slang från ventilkåpan till luftfiltret också ? Ventilation behöver ha en riktning. Dvs luften ska komma in på ett ställen och ut på ett annat. suger du från vevhuset via luftfiltret så funkar det nog dåligt att suga från ventilkåpan till luftfiltret också blir liksom ingen cirkulation då. Bättre att sätta på ett lite filter på slangen och låta luften komma in till ventilkåpan via atmosfärstrycket och gå genom blocket ut via vevhusventilationen och in genom luftfiltret, genom motorns förbrännings system och ut i avgaserna. Mängden luft som ska passera kan du alltid styra genom att stryp intaget av luft vid det lilla filtret, tror att det kan strypas rätt mycket annars är risken för stor transport av olja till förbränningssystemet. Mina 25 cent denna gången . 🙂
  3. Tumregeln var väl i princip ska styrstaget löpa parallellt med den närmsta A-armen och den inre ledpunkten ska vara på linjen mellan A-armarnas ledpunkter i chassit samt kuggstången en aning 🙂 bakom styrarmarnas fästpunkter för styrstagen. Jag upplevde också det att med nedre A-armen lutande neråt utåt då blev det inget bra RC, När det gäller RC så är det väl lika viktigt med ett RC som inte sticker i sida för mycket vid roll har för mig att detta skapar s.k lastväxelverkan att bilen går från t.ex understyrning till överstyrning när man kör i en sväng t. ex.
  4. Kommer att vara sjukt kul att höra historierna om när polisen stoppar dig i vad dom tror är en tävlingsbil som illegalt körs på väg ! 🙂
  5. Hur ska man placera kuggstången för att det ska bli så bra som möjligt med 140 spindel. Ska den ligga bakom eller framför linjen mellan styrarmsinfästningarna ? I nu läget ligger jag kanske 20 mm bakom och jag har negativ Ackermnann
  6. Alla motor renoveringsfirmor borde kunna fixa det eller peka på nån som kan.
  7. 1. Jari Kinnunen, 1 på mat, förhoppningsvis 1 bil också 2. Fredrik Vedde Engzell 2 mat 1 köra 3. Sören Aronsson 1 mat 1 köra 4.Tomas Mårtensson 1 mat 1 köra 5. Kjell Andersson 1 på mat förhoppningsvis 1 på köra 6. 7. 8. 9. 10.
  8. Hur långt slag behöver du ? Jag köpte en quick rack till en mini 2,2 rattvarv slag 100 som i min kortade version blev slag 140 och ca 3 rattvarv minispares i UK detta var innan brexit eftersom jag skulle ha min framför axeln så tog jag en RHD och vände upp och ned kostar 110 Pund inkl vat plus frakt idag . jag gav 70 då. jag kortade min, gängan i stången är 9/16 och staget är 7/16 i ytteränden. https://www.minispares.com/product/Classic/Steering/Racks/Quick/C-AJJ1570.aspx?180205&ReturnUrl=/shop/classic/Steering/Racks.aspx|Back to shop
  9. Ackerman är När dina styrarmars anslutningspunkter för kuggstången ligger på den streckade linjen. I bildexemplet så har man kuggstången bakom axeln i ditt fall så har du kuggstången framför axeln men dina anslutningspunkter måste ända ligga på en förlängd streckad linje vilket med 140 spindlar är omöjligt. har inte hört nåt om att SFRO skulle gnälla på det. Bumpsteer däremot är nåt dom inte gillar.
  10. Du kanske kommer upp med den på bandagen ? 😀
  11. Det finns ju inte så mycket att göra åt ackerman problemet, du kan flytta kuggstången lite fram och tillbaka för att göra skillnaden så liten som möjligt men där tar möjligheterna slut tyvärr. Alla bilar med kuggstången framför axeln borde lida av detta problemet
  12. För tydlighets skull en strypning behövs bara om man suger från vevhuset till insuget efter förgasare eller spjällhus på bilar utan lambdamätare eller med förgasare. Detta för att minska mängden luft som inte passerar förgasarna och som magrar ur bränsleblandningen. blir förmodligen inget problem med insprutningsmotorer så vida man inte kör med luftmassemätare. Har ingen direkt erfarenhet av trycksatta motorer så som Morty skriver så behöver man nån sort undertryck samtidigt som man inte vill att det ska påverka bränsle-luft blandningsförhållandet. Har man övertyck kommer det troligtvis resultera i skjutna packboxar på veven och annat tråkigt.
  13. Vet inte om det är relevant men på t ex. en volvo B20, jo jag vet inte samma motor men ändå, så går luftflödet från luftfiltret till ventilkåpan genom olje påfyllningslocket, ner genom motorblocket till vevhusventilationen och sen via slang in i insugningsröret genom ett jäkligt litet hål, 2mm, för förbränning av vevhusgaser. kopplar du vevhusslangen till luftfiltret så blir det nog ett för stort luftflöde från blocket dit som då för med sig olja. Som alternativ kan du ju prova att montera en strypning på slangen ner till ca 2 mm och sen kolla om det fortfarande suger med sig olja. Man skulle också kunna tro att det skulle kunna suga ner friskgas förbi kolvringarna och du har för stort undertryck i vevhuset.
  14. Det enklaste sättet att växla utan att koppla brukar ju inbegripa att man samtidigt med växelbytet bryter tändningen ett par millisekunder strax innan man trycker i nästa växel. Inget jag har nån erfarenhet av.
  15. En bra början är att köpa en mondeo rep handbok Biltema eller haynes eller kanske båda
  16. Det var ju bilen jag tänkte på men antar att det gäller dig med ur den andra aspekten då ! 🙂
  17. Den ser nästan identisk ut med en original Mini rack har en sån i min locost seven, finns hos minispares i england kostade runt 700 i quick rack utförande 2,2 rattvarv mellan fulla utslag och 100 mm slag. Kortade huset så jag fick ca 145 i slag för att funka med Volvo 140 hjulspindlar. kruxet med dom är att dom ska sitta bakom hjulen på en mini och med Volvo spindel sitter den framför. lösningen, via tips här, blev en högerstyrd som ligger upp och ner framför då rör sig kuggstången åt rätt håll
  18. Varde ljus och det blev bakljus, bromsljus och blinkersljus
  19. Har haft lite uppehåll i byggandet men i lördags vart det lite grejat igen gjorde klart strålkastarna fram, insatserna satt inte fast som dom skulle i mina billiga lykthus. Lösningen blev en bit 3mm gummisnöre runt varje insats då sitter det tajt mot lyktsargen. sen drog jag fram ledningarna till höger bakljus och kopplade ihop dom med bakljuset. hängde även dit mitt dragkroksfäste med dragkrok kom på att jag behöver en jord kabel extra på varje sida till backljusen som satt längst ner på skärmarna när jag köpte dom. Nästa gång blir det vänster bakljus och förhoppningsvis sidoblinkers
  20. Ok, att dom är billigare måste vara det att alla bilar i england av nån anledning har ratten på fel sida ! 🙂 Att göra ett amatörbyggt fordon går nog bra allt du behöver då är ett kvitto på köpet av grejerna. Bygga typ en Locost seven eller så alltså. Det funkar ju även om du köper ett kit från nån som gör chassien så länge som du själv bygger dit drivlina bromsar och styrning av egna eller eget skaffade delar. Ombyggt fordon är ju om du plockar hit en mx-5 och sätter i en typ en volvomotor annan växellåda och och andra bromsar t.ex det kan funka med ombyggt fordon reglerna. Om du inte har den så skulle jag rekommendera att skaffa SFRO's handbok 2.0 finns här eller hos nån återförsäljare som finn på sidan https://sfro.com/index.php/boken/kop-bygghandboken. Lycka till själv hoppas jag besikta min locost seven i vår.
  21. Antar att alla fordon från utlandet måste registreringsbesiktigas i sverige. Eller menar du att du ska ta hit en bil bygga om den och sen registrera den som ombyggt / amatörbyggt fordon ? Det går nog att göra men du måste kunna klara en ursprungskontroll av bilen och delarna du ska stoppa i den. tror The realpinto kanske har några bra svar på detta.
  22. Är det en MLS (Multi Layer Steel )så tätar den nog. Sitter såna på alla Volvos vita (alu) motorer,en sån packning tål hög kompression och överladdning. MLS packningar brukar vara belagda med ett väldigt tunt skikt tätningsmedel. är blocket toppdeckat eller du kör med ej original kolvar så kanske du får kolla så att inte kolvarna sticker upp för mycket och träffar topplocket.
×
×
  • Create New...