Jump to content

Näsbypatrik

Forumdeltagare
  • Posts

    56
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Näsbypatrik last won the day on December 9 2016

Näsbypatrik had the most liked content!

Reputation

6 Neutral

About Näsbypatrik

  • Birthday 10/17/1972

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Patrik Eriksson
  • Ort
    Vollsjö
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

3,002 profile views
  1. Jag hade målat den med svart färg. På insidan efter konturen på den svarta delen så hade man inte sett den genom plasten.
  2. Ser väl rätt skapligt ut. men byt till rostfria skruvar med kulrigt huvud eller. Aluskruv. Om det är vad jag tror svartoxiderade skruvar, bra hållfasthet, men du behöver nog inte 12.9 där. Dom kommer bli rostfärgade om du bara säger regn?
  3. Det är en sådan här.http://www.bearingkits.co.uk/METAL-RACE-SPEC-TYPE-9-GEARSTICK-SADDLE/170.htm Som klykan på växelspaken går in i. Blir mer precisa växellådan, absolut värt. Mvh
  4. Eller nu när jag tänker efter!! det jag skrev innan var lite ogenomtänkt. tänkte att "jag" bara behövde att byta svänghjul rakt av. Det jag inte tänkte på då var väl att startmotorn sitter på högersida i färdriktningen och placeringen där är inte naturlig på zetec. men min Sierra sprängkåpa har startmotorplaceringen på höger sida. Fick karva lite i alu slump/Bottendelen för att Sierra automatstartmotorn skulle få plats, den har rätt instickslängd till zetec svänghjul. så med det sagt men det beror på hur din konfiguration är? men var din startmotor än sitter eller vad du har för grejer. om du har ett zetec original svänghjul och koppling redan som fungerar så skall det här passa. man kan behöva justera avståndet till urtrampningslagret beroende på vilken koppling du har idag. Den nya är ju med pintokoppling som är lite djupare. jag hade zetec 2.0 svänghjul och koppling innan och då fick jag ändra pinnen som kopplingsarmen vilar på för att få armen framåt så vinkeln/slaglängden/justeringen blev bra Men det var enkelt, men jag gör ju wirekoppling. Men när jag monterade den lättare med pinto fick jag leta upp original pinnen. Hur det fungerar med hydrauliskt koppling vet jag inte riktigt.
  5. Kör du med original zetec och det funkar så är det bara att bulta på detta. är gjort som ett zetec fast med pinto koppling.
  6. Grattis till SFRO 1! gillar ditt insug i kopparrör:-) har du en bättre bild på det? /Patrik
  7. Hej. Bussningen jag markerade på bild var den det skulle kunna komma ojla ur enligt Mortys tips. Som sagt inte den som lagrar runt kardanen. Garaget mitt står väl kvar hela vintern så om du behöver hjälp så bara hör av dig. /Patrik
  8. Hej. jag kör med detta svänghjul, Bra att det är dynamiskt balanserat så det är bara att bulta på. Upplever inget problem med den vikten. Har en Subaru med samma vikt och den är lite kinkig, men veven på den är också antagligen halva vikten av zetecen. Hej http://www.retro-ford.co.uk/shop/node/174 och denna kopplingen är en LUK har jag för mig, har gått 5-6 ban körningar utan problem. Kör dock bara avgastrimmad självmappad zetec blacktop med okänd effekt:-) http://www.burtonpower.com/catalogsearch/result/?q=622017506 /Patrik
  9. Hej. Det Morty antagligen menar och som jag skrev otydligt när jag satt och åt frukost. Är att det sitter in bussning/tätning "Markerad på bild". där växelföraraxeln går genom bakdelen av lådan. Den som kopplar mot nedre delen av växelspaken. Om den läcker så bör det vara mycket olja i det utrymmet under växelspaken. Det bakre locket är en dammtätning bara. Så där skall vara rätt så torrt där. Bifogar bilder. Byt plastbussningen som klykan på vägelspaken sitter i till en i mässing/lagerbrons om du ändå är där och rotar, blir mycket bättre känsla i spaken och den kostar under 100kr. Om du upplever att det är glapp i bussningen skall du byta den, I mitt tycke så skall det knappt gå att känna (det gjorde det inte på min låda i alla fall. Såg över den i sommras efter jag kört Mscc Km3 och jag inte kunde växla ner till tvåan. Har en utgåendebussning som ligger, Om du behöver hjälp att byta den så kan jag kanske hjälpa dig om du orkar släpa hem lådan till mig? /Patrik
  10. Hej. Det finns väl ett visst antal faktorer som kan göra att det läcker olja via packboxen. Du är säker på att det inte kommer från täckplåten över packboxen, ta ut och täta den för att vara säker. Ventilationen måste fungera så det inte blir för högt tryck i lådan, se till att den inte är igensatt. sätet där packboxen sitter inte har skador i ytan så oljan kan krypa ut. packboxen skall vid montering bara ligga jämt med bakre ändan. driver man i den för djupare finns risk att det tar i bussningar och kan deformation av den. Packboxen sitter väl på rätt håll, någon tidigare kan ha satt den fel? läppen med fjäder skall vara inåtvänd. Du får inte ha skador på utsidan av kardanen som sticker in i lådan så det river/kan läcka genom där. Kolla att du inte har glapp i bussningar/kardan som kan skada packboxen. har du koll på detta så skall det inte läcka tycker jag. Sen en sak till som jag såg på bilderna senast. Det ser ut som kardanen har glidmöjlighet axialt både bak och fram? Det ser jag ingen mening med att ha. man har ju det naturligt i lådan för att ta upp variationer i längd mest för att ta upp rörelse i motorkuddarna. Är det en freelander diff? och man har skarvat en typ 9 och freelander kardan ihop? tänker att om man tar tag i mittendelen så borde man kunna skjuta den fram och tillbaka på gliddelarna, med följd av att insticket i växellådan kan bli litet med mer glad/rörelse i bussningar/packboxen? freelander har väl en hardyskiva som gör att kardanen är fixerad i främre fästet? Kardanen borde bara ha ett fast Knutkors där bak och standard typ 9 fram. Det är vad jag kan tänka mig, hoppas någonting kan vara till nytta. /Patrik Ursäkta.. jag såg nu att kardanen har varit uppe tidigare, jag som inte läste tillbaka i tråden sry. Har du låst den bakre glid splinesen? Som sagt tidigare så skall den inte röra sig där,en stoppring kanske räcker på inner delen för att hindra den att röra sig eller borra och gänga några hål i ytterröret och sätta i några insexstoppskruvar. det blir för mycket axial rörelse på packboxen. Det är kolvstångstätningar om det skall vara så mycket axial rörelse, men den är ju inte bra på rotation istället.
  11. Jag hade också skumm trigger, sen vände jag polaritet då blev loggen fin. Jag kopplade vr sensorn och spolen rätt in i ms utan edis modulen. Vet inte hur den påverkar? Tyckte det kändes bättre att köra ms rent utan att något annat system går in och gör något som man inte ser. Men har aldrig satt mig in i vad modulen gör?
  12. Jjag har installerat ms 1 på min blacktop och jag resonerade iom jag använde original svänghjulssensor och original svänghjul att vad kan bli fel på den setupen? kollade inte med strob. du kanske inte triggar vevaxelsignalen från svänghjulet? Finns en guide på https://www.diyautotune.com/support/tech/install/ford/megasquirt-your-ford-zetec-engine/ som jag ställde efter. allt fungerade på första upstarten.
  13. <<<<<Grattis!! kul att du har fått igenom bilen :banana: tråkigt med oljeläkage! men det är ju gamla Ford grejor ;)
  14. Hej. Kul att det har löst sig för dig. Undrar bara ungefär hur avgassystemet "låne" är konstruerat? Jag Skall besiktiga efter ett motorbyte och antar jag åker på bullerprov? SFRO killen har dock gått under jorden! Vem gjorde du bullerprov med? Mvh
×
×
  • Create New...