Jump to content

rallyelwood

Forumdeltagare
  • Content Count

    169
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

rallyelwood last won the day on November 29 2019

rallyelwood had the most liked content!

Community Reputation

17 Good

About rallyelwood

  • Rank
    fd. elwood

Contact Methods

  • Website URL
    http://hoftware.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    fordon, tåg, musik, teknik i allmänhet, natur, kulturhistoria

Profile Fields

  • Namn
    Henning B
  • Ort
    Liljevalchshagen
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Arvid har fullt upp i plugget denna termin så vi har tagit ett planerat längre uppehåll i byggandet fram till sommaren. Det hindrar inte mig från att klura på ändringarna som behövs av övre länkarm fram på grund av flyttade infästningar och upptäckten att den minsta cambervinkeln blir ca +2°. 😯 Efter mycket räknande och provande av olika längder kom jag fram till en som ger ett camberjusteringsspann på ca +1° till -3°. Förresten, är ni på Instagram kan ni kolla in taggen #KoboltRunabout. Före, med flyttad infästning. Modifierad jigg. Modifierad länkarm. Jo
  2. Ang. caster fram; jo,vi vet. Det var du som tipsade oss om det från början, och vår SFRO-man höll med... Ang. drivaxlarna; Vi ska dubbelkolla länkarmar, jiggar, etc... Om inget annat upptäcks blir det till att korta drivaxlarna.
  3. Här kommer höstens rapport. Vi börjar dock så långt bak som i juni, då vi började fixa och trixa med styrväxeln, i brist på andra delar vi väntade på. I samma veva tillverkade vi en ny jigg för länkarmsinfästningarna fram som skulle gå att dela så den kunde avlägsnas utan att bryta sönder den. Anledningen till den nya jiggen var att vi i samråd med vår SFRO-man beslutat att flytta infästningen för övre länkarm 15 mm bakåt vilket ska resultera i en teoretisk castervinkel i mitten av justeringsspannet på -10° ( 😮 ). Sedan återkom vi i november för att slutföra mock-up:andet av den bakre hju
  4. Min kommentar efter senaste bygghelgen: "Wow, denna helg har vi hunnit mycket!" Arvids svar: "Vadå, vi har ju bara punktat dit fyra plåtbitar?" Bilderna för väl tala som vanligt. 😜
  5. Åtta länkarmar, eller dags för resten i hjulupphängningen Fram övre Fram undre Bak övre 1, 2, 3 ... 8! Hylsa får plats för camberjusterare
  6. 3,5 länkarm, eller jäklar vad stor den blev Grovborrade camberjusteringshylsor Plopp! Camberjusteraren passar fint Och här provmonterat på en spindelled Märkning "Binky-style" (utan svarven, då) Jag ser dubbelt? 2 länkararmar, undre bak Här har vi halvan, övre bak Åh, så 3:an, undre fram Perspektivet blir ett annat i verkligheten, upplevs större än på ritningen ---- När "allt" i hjulupphängningen är punktat blir det provmontering...
  7. Länkarmar blir till, eller Åter efter ett längre uppehåll Förstärkningar i bakre spindeln som svetsas i senare För att placera hållare för länkarmsplattan (främre undre länkarm) i jiggen Bockade främre undre länkarmsplattor Jigg till bänkkapen för att kapa många bussningsrör smidigt Bussning och yttre bussningsrör passar i länkarmsfästen 22 st yttre bussningsrör 24 st bussningar Bussning-närbild Diverse länkarmsdelar Notchar länkarmsrör (den borrmaskinen höll inte hela vägen , att mon
  8. Hydroscands 1900-rör uppfyller SFRO:s krav, enligt vad jag kan se. Utdrag från: EN10305-4: https://www.dropbox.com/s/rzve0xthflxuu1f/10305.pdf?dl=0 Översättning mellan DIN och EN finns i SFRO-boken, om jag inte minns fel.
×
×
  • Create New...