Hej på er!
Jag har tjuvkika på detta forum i ett halvår. Det började med lite tankar, sen kom shoppingen i fel ände av att jag köpte en ECU (EMU). I höstas snubblade jag även över ett påbörjat projekt. Det var en påstådd McSorley 442 med drivlina från en Volvo 940ltt som medföljde, tillsammans med en hel del smått och gott. 🙂
Sagt och gjort blev det affär.
0
Efter lite om och men var den inne i garaget men det var jävulskt trångt. En hoj fick avyttras och den andra får bo i källaren så länge.
Ramen ser dock ut att vara en E med tanke på breda fronten, men noskonen är snyggt anpassad så det stör mig inte. Den ska vara tvilling till en ram som är reggad med V8 så jag hoppas den är okej. Men jag är lite fundersam till svetsarna, hög råge, blir det godkänt tro?
Målet då?
En kul glassätarbil som kan komma ut på lite lättare bankörning också. Tanken är att motorn (B230F) ska få behålla sin turbo och reggas med det. Stel bakaxel känns tacksamt och billigt för en amatör som mig. För övrigt är förhoppningen att hålla nere kostnaderna på en halvrimlig nivå. Hellre ett projekt som blir av men kanske inte är fullt så vackert/extremt som man ville än ett projekt man bara drömmer om. 😀
Garaget
Garaget var väl inte optimalt så det första som gjordes var att ordna en krok i taket för att kunna lyfta ur motorn som var isatt (inte ordentligt monterad men motorn vägde lika mycket för det!). Steg två var att få ordning på en lite bättre svetshörna som jag kan lära mig svetsa i.
Transmission
Efter lite funderande ansåg jag att den medföljande M90-lådan skulle bytas. Det beror på två saker:
1. Den är bred
2. Den är känd för att inte gilla stressade växlingar.
Kort efter dom tankarna snubblade jag över en Getrag 260/6 som borde vara god för den förhållandevis milda effekt jag siktar på.
Sedan ramlade jag även över ett lättare svänghjul (enkelmasse-) med tillhörande 215mm tryckplatta. Detta medförde dock tappad trigger så jag fick leta ny lösning där.
Där snubblade jag nyss över ett remhjul med trigger så det var bara att börja snickra fäste för det:
När man håller ögonen öppna för vad man tror är fynd så blir det lite ologisk följd tyvärr, men sånt får jag överleva 😁
Bakvagn
Ska man vara lite mer strukturerad så är det 4-länk+panhard som är näst på tur. Dessa görs av 25*3mm hydraulrör med 38*3mm som "hylsor" för 850-bussningar.
Nedre länkarmar blir fasta och övre ska bli justerbara med M14-uniballs i en ände tänkte jag. Panhard blir nog också justerbart med en uniball. Tanken är att den ska få olika höjdlägen att kunna skruvas i för att justera RC (vilket är ett relativt nytt begrepp för mig).
Jag har börjat göra några länkarmar men är inte helt nöjd med min svetskunskap så jag får öva vidare. Tyvärr missade jag att ta bild på det men det kanske är bra, hehe.
Dessa blir ju inte helt enligt SFRO men jag har sett många göra kortare länkarmar än rekommenderade 600mm. Jag har nog faktiskt inte sett någon ha så långa på en sjua. Jag hamnar kring 390-400mm.
Framvagnen
Här är jag lite fundersam. Framvagnen är redan byggd med 140-spindlar som ska vara lämpliga. Men hur mäter jag upp den effektivast för att kunna utvärda RC och annat nödvändigt?
Sedan har vi styrväxelplaceringen. Det är en 240 utan servo som behöver kortas.
Först; Hur kortar man den, är det något man kan klara själv eller är det bara att lämna iväg?
Andra: Hur ska den placeras med hänsyn till bump steer och Ackerman?
Här har jag en del att forska på!
En rörig summering av nuvarande status, men ändå något som grund för byggdagbok. 😀
Visa nåd, jag är bara en glad amatör. Men fyll gärna på med tankar och varningar för kommande fallgropar! Väl mött!