Jump to content

Anders Andersson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    20
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Anders Andersson last won the day on June 20

Anders Andersson had the most liked content!

Reputation

33 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Anders Andersson
  • Ort
    Karlskrona
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Intressant. 😊 Det är klart intressant om man kan korta ner längden, men det jag tänkte på först o främst är om lådan pallar effekten när man tar ut den till ”bara” två hjul?
  2. Självklart är det ett mycket bättre alternativ😊 Men min tanke va att plocka motor, låda, styrsystem mm från en Audi S8 med 5.2L V10an. Och mig vetligt så passar inte Audios 2wd lådor på den motorn, läste någonstans att inte ens Galardo/ R8 lådan passar med alla skruvar till den motorn, men jag vet inte hundra.
  3. Är det någon som vet hur mycket effekt en Audi låda klarar av om man bygger om en AWD låda till tvåhjulsdrift ? Jag tänker mig att ta ut kraften där framhjulen brukar sitta. Och det handlar om en automatlåda från ca 2007
  4. Sitter och klurar på samma dilemma. Det jag har kommit fram till så här långt är detta. 1. Använda en bakaxelklump med Quick change funktion. Där är ingången väldigt låg. En sådan lösning är också rätt dyr. 2. Bygga om en stel axel så diffen sitter väldigt långt åt sidan, så kardanen kan vara bredvid sätet. 3. Docka motorn till en Audi transaxel, förlänga utgångarna och förse dom med kedjedrev och använda dubbla (långa) kedjor till en moddarna D Dion Axel med kedjedrev. 4. Skippa bensinmotor, växellåda och bakaxel, och satsa på ett Tesla paket😊
  5. Nej, tyvärr har jag inte svaren på frågorna. Men jag är grymt nyfiken/sugen på ett ”el bygge” och säkert flera, och då känns det som ett Tesla drivpaket ligger bra till. I alla fall effektmässigt. Så därför tänkte jag att med förenade krafter av alla duktiga människor här kunde vi kanske försöka sammanställa en ”el konvertering for dummies” (Ja ni fattar säkert vad jag menar) Ok. Om jag har förstått det någorlunda rätt. 1. Motorpaketet innehåller även det som reglerar hastigheten av den, kan det vara invertera? 2. Vi behöver något som styr elektroniken i motorn (hastighet, fram back, etc). Motorstyrning? 3. Batterier är visst bra att ha! Dels högvolts till motorn, och även 12 volt? till resterande funktioner. 4. BMS. Battery Management System. Grunka som håller koll så att högvolts batterierna mår bra? 5. Batteri laddare. Ja det är väll dom stora delarna (vad jag har förstått) och jag förstår givetvis att det är en massa andra saker som behövs, men vi kan väll börja där. Det första jag läst är att man måste köpa en ”knäckt” motor för att kunna styra den med ej Tesla komponenter, stämmer det? Det finns ju en del företag som säljer både motorer och styrningar (dyrt från usa) men kan man plocka ihop från olika ? BMS, är det Tesla original som gäller eller finns det andra alternativ? Ja mycket frågor blir det... Men jag vet att det finns vänner här som redan varit på detta racet och jag hoppas att alla kunniga vill dela med sig 🙂
  6. Tack Gustaf! Underbart att du finns 😊, raka besked, uppskattas!
  7. Jo jag håller med, jag vill inte börja bygga in fel i konstruktionen. Först och främst tänkte jag på vikten. S355 i 40 x 40 finns som tunnast i 3mm, S235 finns i 2mm. Jag kan inte hitta S355 rör mindre än 30 x 30. Vad är då alla Super Seven (25 x 25) ramar byggda av? Läste någonstans att S355 kvalité endast behövdes i bärarmar? Så det hade varit trevligt att få lite rätsida på detta. Jag ska givetvis höra med sfro också, hade bara velat ha lite fakta innan.
  8. Då va det det här med ram.... Jag har läst sfro boken både avigt och rätt😊 och jag blir inte riktigt klok på vilken stål kvalitet jag ska använda. Min tanke är att bygga med 40 x 40 i huvudramen, blir typ rörram i två höjder, lite som en super 7 ram men formad efter min kaross/ utrymme. Fråga. Jag har hittat 40 x 40 x 2 i S235 Är det ok med S235 i ramen? Eller måste jag använda S355? Är det ok med 2 mm tjocklek? När man tittar på era fina byggen så brukar det användas 25 x 25 och jag kan inte hitta den dimensionen som S355, så det verkar ju som det ska räcka med S235. Är det någon som kan klargöra detta, hjälp! 😊
  9. Hej Göran! Nej så fint är det inte, utan cockpiten är en hyfsad ”replika” av originalet (ingen avgjutning dock) men byggd i glasfiber. Så den måste kompletteras med en ram. Och frågan är om det ska bli en ramstruktur i cockpit och bultbara fram / bak eller en hel ramkonstruktion?
  10. Det stämmer, jag började på Rejsa, men sedan har jag haft en massa annat som kommit i mellan och jag tycker ja passar mer in här😊 Så hoppas det är ok att jag fortsätter på detta eminenta forum i stället.
  11. Tänkte bara bjuda på en liten bild så här mitt i Julen 😊
  12. Nej den dämparen är onekligen lite speciell. Den har t.o.m original inbyggda ”cut out” ventiler! Snacka om att ljudet är halva grejen med en supersportbil🤣
  13. Tack snälla för alla positiva ord, dom värmer och inspirerar mig verkligen😊 Ja det blir nog bra med LS1an, finns ju hyfsat mycket eftermarknads prylar att skruva på om det skulle behövas. Ang ljud så skulle det va fränt med ett par 180 graders headers till den. Vi får se när jag kommit så långt. Men denna burk kanske kan hjälpa till att få skönsång En Aventador original dämpare 🙂
  14. Från början var det tänkt att jag skulle stoppa in en BMW M70 V12a, har en stående i ett hörn i verkstaden. Men sedan fick jag tag på denna lådan till vettigt pris! En 6-växlad Porsche Boxter S låda 😍 Då,det inte finns någon som tillverkar färdiga adaptrar mellan BMW V12 och Porsche Boxter lådan (vad jag vet) och att en del ”förståsigpåare” ansåg att M70 motorn va en riktig ”prutt-maskin” 🤣 så tog jag beslutet att ta den enkla vägen. Så det blev att minska med fyra cylindrar och välja en Chevrolet LS 1 maskin i stället. Jag vet! Det är inte riktigt ok att stoppa in en sådan maskin i en sådan här kaross, men ibland får man (jag i alla fall) tumma på sina principer och välja något som är enkelt och görbart. Och det är väll något som kommer att genomsyra detta bygget tänker jag, varför ska jag uppfinna hjulet om det redan är gjort? Visst blir nog lite dyrare men jag är tyvärr ingen superman som tillverkar alla bitarna från grunden 😇
×
×
  • Create New...