Jump to content

Frans Hansson

Forumdeltagare
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Frans Hansson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Frans Hansson
  • Ort
    Malmö
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Magoo, det är ju knappast någon nackdel samt att kunskaperna och tuningmöjligheterna verkar vara väl utbredda.
  2. Tack Tomas, skall kolla upp det.
  3. Helt rätt Magoo, mitt tänkta bygge är ju faktiskt baserat på en tvärsmonterad motor. Finns nog inte plats för en längstgående. Synd, AEB motorn verkade väldigt vettig annars. Får nog kika på en tvärsmonterad 1.8T istället. Antar att jag måste leva med "Drive by wire" då.
  4. Det lovar jag att göra men det kommer tyvärr att ta lång tid 😂
  5. Gärna Göran, det handlar alltså om ett mittmotor bygge från scratch. Jag kommer att bygga ramen själv och allt som följer därefter. Har köpt Kurt W Bilinskis bok "Midlana" och planerar att följa hans ritningar så gott det går. Ramen har dubbla A-armar både fram och bak och använder spindlar från MX5 NA. Midlana finns bland annat på Youtube ifall man är mer intresserad. Bara hör av dig om du har fler frågor.
  6. Kanon Magoo, jag googlar för fullt och tror att en 1.8T AEB med throttle by cable skulle sitta som en smäck!
  7. Tack Mats, intressant tråd i GTI klubben. Finns en del att lära där.
  8. Ja just det Magoo, drive by wire can ju bli ett problem. Någon som vet ifall det är möjligt att flytta orginal gaspedal eller finns det en eftermarknad för detta problem. Om inte hade det kanske varit bäst att sikta på en tidig Passat utan drive by wire frågan är ju då om man kan chippa dom äldre motorerna med samma goda resultat?
  9. Tack Mats värdefull info, just detta jag funderar över. Tomas, hur löser man eventuell styr elektronik till växellådan om man använder Vems?
  10. Hela bak, mittmotor bygge typ Midlana. Alltså inte traditionell Locost. Undrade mest om möjligheterna att plocka ur 1.8T och sedan få allt att fungera med orginal kabelhärva. Om någon har gjort detta?
  11. Frans Hansson

    1.8 T

    Är det någon som har erfarenhet av 1.8 T som sitter i bla. Passat? Är det ett rent helvete att plocka ur den motorn och sedan använda den i ett bygge? Tänker på kabelhärvor stöldlarm med mera. Någon som har erfarehet av 1.8T årsmodell runt 1999 - 2003?? Känns som en bra bas att börja med och sedan chippa om man vill.
  12. Rent tekniskt vore det bättre men eftersom jag redan sitter på en 2.0T så får det nog bli den.
  13. Tack Kjelland, BMW låda med adapterplatta låter intressant. Har hört både bra och dåligt ang. M90, den är tydligen svindyr att reparera vid haveri. Jag vill gärna bygga med någorlunda ekonomi i det hela. Att jag vill använda 2,0T är för att man med väldigt enkla medel kan få upp den till 240 hk. Vilket säkert är långt mer än tillräckligt.
  14. Tack så mycket Bexander, byggtråden som du länkar till är guld!
×
×
  • Create New...