Jump to content

Zepp71

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    55
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Zepp71 last won the day on May 3

Zepp71 had the most liked content!

Reputation

45 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Gauffin
  • Ort
    Järna
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

666 profile views
  1. Har hållit på att hatta lite här och där på senaste. Var lite sugen på att bygga scuttlen, valde att bygga helt i aluminium.
  2. Hej Emil, Jag köper gärna varvräknaren och bågen av dig! Mvh Tomas
  3. Har målat bärarmar, fästen mm och börjat att plocka ihop prylarna. Har nitat och limmat ryggplåt av 1,2 mm aluplåt. Har även börjat plocka ihop bakvagnen. 1,2 mm aluplåt. Vill ha vinklar att fästa sidoplåtar på kardantunnel bak vid diffen, därav lite trixig plåt att få på plats. Resultatet blev helt ok. Nya packboxar i diffen. Nya hjullager. Bakvagn börjar komma på plats.
  4. Perfekt, tack för tips. Ryggplåt limmar och nitar jag. men ena sidan på på tunneln och givetvis locket får bli demonterbart. //Tomas
  5. Strippat ned ramen, helsvetat de sista fästen mm. Målat med POR15 Chassifärg. Limmat och nitat golv, 2 mm aluplåt. När jag köpte aluplåten, för ett år sedan, köpte jag några ark 1,2 och 2,0 mm i 1x2 meter, mest för att få in i bilen. Då var planen att ha delad golvplåt med en remsa under kardantunneln. tänkte nu att det kanske skulle vara snyggare med en hel golvplåt och då skulle behöva en 2,5 x 1,25 meters plåt. Var in och kikade på priser, 150% upp på stål och aluminium sedan ett år!! Det blev ingen ny större plåt, originalplan får gälla! Sista detaljer svetsade, maskinstålborstad, rengjord. Målad med chassifärg. Ny plåtsax jobbet till ära. Borrning nithål. Grymt smidigt att nita med batteriverktyg. Blev helt ok. En fundering, Använder ni multibond/lim även till nitad ryggplåt och plåt vid kardantunnel?
  6. Tackar! Jo, jag skall nog göra uttag framför batteri polerna.
  7. Efter ett halvårs paus på mitt bygge är jag igång igen. Dels tog jag ett (tokigt) beslut att bygga nya stolar då jag inte var nöjd med de jag hade. Det spårade ur totalt med bla. komplicerad gjutform i 4 + 2 delar, kolfiber, kevlar, vakumteknik - lärorikt, dyrt och tidskrävande. Dels kom väl livet ikapp 🙂 Stolhistorien slutade med att jag köpte två glasfiberstolar av två bilbyggarbröder i Timrå, dessa behövdes bara modifieras lite. Ville ha rätt stolar för att veta var bältesinfästningar skall placeras. Byggde även klart de sista inför byggbesiktning. Kardanfångare, Drog lite rör i kardantunneln, Batterihållare, byggde även ett extra fäste till Ford 7" diffen. Sedan hade jag besök av SFRO i förra veckan och gjorde byggbesiktning. Detta var ett riktigt trevligt möte. det gick grymt bra. Enda anmärkning var att knutkorsen på styraxeln inte var i synk - lätt fixat med att vrida spline axlen vid nedre knut. Sedan var det ett önskemål att jag skall förstärka tankinfästningen lite. Kardanfångare Stolar modifierade. justerad sittvinkel. Batterihållare i 2 mm aluplåt. Fäste för AN övergång till Alurör soppa och fäste T-rör broms. Rördragning i kardantunnel. Extra diffäste. Status vid SFRO1.
  8. Jo, jag blev inte direkt förvånad att det inte passade som utlovat. Jag provade att vända på bilden på lite olika sätt innan jag laddade upp den, men den ville bara visas uppochned! //Tomas
  9. Tänkte att jag provar att montera ihop kopplingen för att se om den lirar. Köpte ju ett kit med lättat svänghjul och kopplingspaket från UK, som skulle passa rakt på Zetec 2,0 och MT75 låda (från sierra -92) Det gjorde det ju självklart inte! Fattas ca 20 mm mellan lager och tryckplatta. Westfield har ett koncept där man limmar en 19 mm distanshylsa på urtrampningslagret. Lätt att svarva till en hylsa, men limma fast den på lagret och få den att sitta kvar känns lite tveksamt. Så jag hittade på en egen lösning - jag flyttar fram urtampningslagret 19 mm på hävarmen till lagret. Monterad koppling (fattar inte varför bilden hamnar uppochned) Orginal hävarm, ca 20 mm glapp mellan lager och platta. Omarbetad hävarm. 19 mm framflyttat lager, ett lite lagom spel. Lagret går inte förbi röret på ingående axeln när armen är längst fram. Slavcylinder monterad och testad.
  10. Strippade ned till ramen för att svetsa div fästen, förstärka bärarmsfästen samt lite div kompletteringar.
  11. Har byggt en ny växelspak/short shift med spaken 110 mm längre bak. Smidig och enkel, men stabil, justerbar slaglängd. Design inspirerad från kitcar firma i UK.
  12. Bra Tackar! Då blir ett stopp på kopplingspedalen. Tillbaka tänkte jag att pedalerna bottnar innan huvudcylindrarna är helt ute. //Tomas
  13. Hade ett hängande pedalställ som jag inte fick att passa. Slaktade det och byggde en ny "konsol" för stående pedaler. Funderar på om man skall ha några fysiska stopp på pedalerna innan bromscylindrarna bottnar? Vad är praxis?
×
×
  • Create New...