Jump to content

Zepp71

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

Zepp71 last won the day on April 19

Zepp71 had the most liked content!

Reputation

23 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Gauffin
  • Ort
    Järna
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

442 profile views
  1. Jo, jag blev inte direkt förvånad att det inte passade som utlovat. Jag provade att vända på bilden på lite olika sätt innan jag laddade upp den, men den ville bara visas uppochned! //Tomas
  2. Tänkte att jag provar att montera ihop kopplingen för att se om den lirar. Köpte ju ett kit med lättat svänghjul och kopplingspaket från UK, som skulle passa rakt på Zetec 2,0 och MT75 låda (från sierra -92) Det gjorde det ju självklart inte! Fattas ca 20 mm mellan lager och tryckplatta. Westfield har ett koncept där man limmar en 19 mm distanshylsa på urtrampningslagret. Lätt att svarva till en hylsa, men limma fast den på lagret och få den att sitta kvar känns lite tveksamt. Så jag hittade på en egen lösning - jag flyttar fram urtampningslagret 19 mm på hävarmen till lagret. Monterad koppling (fattar inte varför bilden hamnar uppochned) Orginal hävarm, ca 20 mm glapp mellan lager och platta. Omarbetad hävarm. 19 mm framflyttat lager, ett lite lagom spel. Lagret går inte förbi röret på ingående axeln när armen är längst fram. Slavcylinder monterad och testad.
  3. Strippade ned till ramen för att svetsa div fästen, förstärka bärarmsfästen samt lite div kompletteringar.
  4. Har byggt en ny växelspak/short shift med spaken 110 mm längre bak. Smidig och enkel, men stabil, justerbar slaglängd. Design inspirerad från kitcar firma i UK.
  5. Bra Tackar! Då blir ett stopp på kopplingspedalen. Tillbaka tänkte jag att pedalerna bottnar innan huvudcylindrarna är helt ute. //Tomas
  6. Hade ett hängande pedalställ som jag inte fick att passa. Slaktade det och byggde en ny "konsol" för stående pedaler. Funderar på om man skall ha några fysiska stopp på pedalerna innan bromscylindrarna bottnar? Vad är praxis?
  7. Ja, jag har kikat lite på ditt bygge på Youtube och inspirerats !! Jag ska kolla närmare på din roll-over ventil. Använder du någon kolkanister från standard bil?
  8. Har hattat med både de ena och andra sista tiden, bla har jag byggt en soppatank. Byggd i 2 mm aluplåt, ca 25 liter med in-tank pump, testar Biltemas pump. 2 mm 5754 Aluplåt Design enligt Haynes boken. Finns mer att önska från dessa svetsfogar. Lock och fläns till armatur i 3 mm plåt. Bafflar - bökigt att svetsa, men bör funka. Har väl sett snyggare tankbyggen! Delar till armatur, Biltema pump och nivåmätare (får se hur de funkar). Egen design på el-genomföringar. Läcktest - skruvarna läckte genom gängor och svets på några ställen. Tankarmatur - har beställt rätt slang för att att använda i tanken. Tank tät och på plats. Kom på att man kanske skulle behöva tanka också:) Nej, har inte bestämt vart tanklocket skall sitta än. Sedan skall jag väl fixa någon sorts avluftning. Några tips på avluftning?
  9. Tackar Håkan! Jag får kanske ta en utflykt till Åland när den är klar 🙂 //Tomas
  10. Hej T, Styrkolonnen sitter rakt/parallellt med bilen mittlinje, sen vinklar det ut mellan knutarna. se bild i svar till Gustaf. //Tomas
  11. Hej Gustaf, Tack för svar! Fint då börjar jag med skruv med möjlighet att använda stift när det är klart. Jo, pluggsvets, hade inte det rätta ordet. Ja det är kollapsfunktionen mellan knutarna, "teleskopisk" kan tryckas ihop ca 70 mm. Tänker att detta koncept funkar då den långa styraxeln är vinklad från föraren!? //Tomas
  12. Hej Kjell, Stort tacka för bra svar! Då pluggsvetsar jag bara. Jag vet faktiskt inte stålsort i spline axeln, köpt från Rallydesign och har ställt frågan, men fick inget svar. Jag gissar "mild steel" men kanske är bly och svavel legerat stål. Jag gör svets och bryttest på den andra axelstumpen. //Tomas
  13. Jag har två funderingar på skarvning av styraxeln i mitt ALMAX Roadster bygge. Använder en Ford Focus styrkolumn och Escort styrväxel. Har ersatt Focus nedre del/adapter mellan kolumn och styrväxel med en egen tillverkad del i ss1914, i denna sitter ett ledlager som håller axeln. Jag skruvar den i ett hydralrör 20x3 med två m6 bult - Är detta acceptabelt? Den nedre delen av hydralröret tänkte jag svetsa i en spline stång som sitter i escort knuten. I SFRO boken är det ett exempel på hur man svets skarvar styraxel, där har man svarvat till presspassning (vilket jag också har) och sedan är det bara "punktsvetsat" genom borrade hål i skarvhylsan/röret. Jag har borrat hål för borrat hål för svetsning men funderar även på att helsvetsa runt änden på hydralröret mot splinestången - Är det fel? Skall man bara punktsvetsa? Styraxel i position egentillverkad adapter mellan styrkolumn och rör (och focus orginal) spline axel och hydralrör som skall svetsas Enbart punktsvets eller även helsvetsa änden på röret? övre skarv. nedre skarv. Mvh Tomas
  14. Jag har inte heller mätt vilken volym det kommer att bli. Men det skall vara samma oljenivå, så att jag tänker att det bara är att fylla olja med hjälp av oljestickan. //Tomas
×
×
  • Create New...