Jump to content

Aron Dalemo

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Aron Dalemo last won the day on August 25

Aron Dalemo had the most liked content!

Reputation

73 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Aron Dalemo
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Med hjälp av Tomas fick jag fram länken till han som ritat denna skapelsen och för de som vill kolla på fler bilder på denna väldigt trevliga animering finns det här: https://mag-works.artstation.com/projects/oA4vyq
  2. Ohhh! Den var trevlig!! Absolut det hållet jag vill åt! Vet du vart bilden kommer ifrån @Tomas m? Man blir ju nyfiken
  3. Det sista har det hänt en hel del med bygget. Det var först en del jobb med att förbereda montering av karossen inför byggbesiktningen. Detta innebar att kapa lite smådetaljer samt kapa ur hjulhusen. Det skall sedan på breddningar, så detta skall göras om igen för att kunna montera hjulen tillfälligt. Riktigt roligt att kunna rulla ur bilen ur garaget med karossen på. Därefter var det dags att rulla på bilen på släp för att åka och byggbesiktiga. Självklart var det tvunget att regna den dagen men vad skall man göra? Kunde hålla bort det mesta av vattnet från ramen med presenningar. Besiktningens gick absolut över förväntan. Anmärkningarna jag fick var: · Bilen svänger åt fel håll, denna visste jag om. Måste också passa på och tacka @erikjo här på forumet som gav mig sin högerstyrda sierra växel, vilket kommer lösa detta problem inom en snar framtid. · Röret vid A-stolpen täcker sikten för mycket. Denna punkt var något jag själv tänkt på en del då sikten ur bilen kändes trång men då buren är byggd med mål att ha rören så raka som möjligt var detta det enda sättet utan att lägga till fler böjar. Så här såg det ut innan. Där problemet är att den täcker i ovankant. Utöver detta var det positiva ord och jag kom därifrån med bra tips inför framtiden. Så tack till Uno för trevlig och lärorik besiktning! Väl hemma igen började åtgärderna av besiktningen. Först var att justera röret vid A-stolpen. Detta genom att kapa loss en bit och sedan värma och böja ut röret och sedan svetsa i en rörbit. Därefter förstärktes denna knutpunkt genom att svetsa in två andra rör i punkten, tror inte den extra böjen kommer försvaga ramen nämnvärt. Denna justeringen gjorde underverk på upplevelsen i kupén. Blev bättre sikt och kupén känns rymligare. Så denna ändring är jag väldigt tacksam över att Uno bad mig justera, den förbättrade bilen något enormt! Slutligen måste jag avsluta med en bild där karossen är på! Tror detta kommer bli väldigt trevligt när allt är klart. Måste också slänga ut en fråga hur ni hade monterat karossen på ramen, just nu hänger den bara på ramen. Vissa pratar om att montera den mjukt med bussningar men jag hade gärna haft den bultad för att hjälpa den förstärka ramen. Vidare är frågan om man ska bulta den bara i botten eller även i taket? Skriv gärna er åsikter om ni har några!
  4. Jag ställde samma fråga till min besiktningsman för några månader sedan och fick följande svar: "Spacers i sig, är inte förbjudet, så länge det är ”kläm-spacers”(och tillräcklig gänglängd på bult). Är det däremot sådana med gängor/bultar i så ställs krav på materialet. Fast alla spacers är ju en kompromiss eftersom fälgen är fel" Angående vilket krav på materialet på de med gängor/bultade fick jag till svar "Alu-spacers ska vara i 6061 T6, eller motsvarande kvalitet"
  5. Får ursäkta för lång tystnad här men bygget har rört sig framåt: Efter att bilen hamnat på egna hjul var det dags att göra det återstående inför byggbesiktningen. Det innebar att fixa klart bälte, broms, styrning, tank, pedalställ, batteribox samt krängningshämmare. Pedalstället monterades på Jaguarens originalskenor för att kunna justera dess placering med en knapp. Rattkonsolen togs också från Jaguaren då denna var kollapsbar internt och också elektriskt justerbar. Vidare märkte jag när styrningen var hopmonterad att bilen svänger åt fel håll. Detta då jag i min jakt på lämplig styrväxel stirrade mig blind på dimensioner och inte på om växeln skall sitta framför eller bakom hjulaxeln. Fråga mig inte hur jag inte märkte detta tidigare, men det är svårt att uppfatta när man inte svänger med ratten. Detta skall dock lösas genom att köpa en högerstyrd Sierra-växel och sedan montera den upp-och-ner. En annan sak jag lärde mig här var att man bör försöka få vinklarna på styrknutarna så liknande som möjligt. Detta gav en bättre känsla i ratten Bälte blev både 6-p samt 3-p Securon 500/W. Tanken kommer från Speeding och har interna pumpar vilket jag fann underlättade placeringen och den resterande bränsledragningen. Tanken monterades över differentialen vilket inte var optimalt sett till att det blir mer vikt en bit över marken. Men då jag tänkt att skapa deformationszon bakom differentialen och inte ville att tanken skulle vara en del av detta blev detta bästa placeringen. I bak gjordes en krängningshämmare från grunden för att få beräkna lite materialdata på papper och sedan kunna testa hur väl detta överensstämmer med verkligheten. Då jag inte hittade mycket skrivet underlag på detta räknar jag med att jag kommer få göra minst en till variant av den innan jag är nöjd. Bussningen är från SAAB 9000, hittade hårdare varianter på KL Racing. Vidare monterades krängningshämmare på bilen. Den i fram är Jaguarens originalkrängningshämmare. Troligen kommer den behöva bytas ut till en eftermarknadsvariant, men det får vi se efter att jag testat den. Ser ut på bilderna som att kräningshämaren hänger väldigt långt ned men då chassit går upp i framkant sticker den inte ner mycket jämfört med botten på bilen. Handbromsen monterades också. Det roliga med denna är att jag helst velat ha en cobra replica-handbroms men då dessa är lite väl högt prissatta började jag leta efter andra små handromshandtag. Kravet var att den skulle kunna skalas av på plastdetaljer samt inte vara för stor samt vara till ett rimligt pris. Till slut hittade jag att Mini Cooper R53 har en trevlig liten spak vilket man kan montera av plastdetaljerna för att få en, enligt mig, stilren och liknande cobra handbroms. Framför allt var 99kr på skroten bra mycket mer rimligt för en handbroms enligt mig. Hoppas snart få möjlighet att byggbesikta och sedan börja med karossmontering! Hoppas ni får en fin helg!
  6. Då jag tyvärr upptäckte att bilen svänger åt fel håll när den äntligen skulle rullas ut ur garaget (fråga mig inte varför jag inte upptäckt detta tidigare) så söker jag nu en Ford Sierra styrväxel för vänstertrafik för att lösa mitt problem. Vill inte ha en kortad utan en original. Gärna i södra delarna av Sverige Kan också slå ett slag för att kolla om den styrväxel man tänker använda är placerad framför hjulaxeln eller bakom för att slippa hamna i den situation jag är i 😅 Allt gott! //Aron Dalemo
  7. @Klabbe PerssonDet gör du rätt i! Det har hänt grejer sedan sista uppdateringen och hoppas hinna sammanfatta det och få upp det i slutet på veckan!😁😅
  8. Klart de är här för att stanna 😁 Är också väldigt svag för dessa typ av fälgar och passar bra på en bil från 80-talet
  9. Tackar ödmjukast! Det är spindlarna från Jaguaren, alltså en S-type från 2000. De bytte version senare till en lite annorlunda. Denna typ av spindlar verkar vara vanliga på nyare större direktörsvagnar, typ BMW, enligt vad jag har sett. Ganska trevlig geometri på dem om du fråga mig, skönt att övre bärarmen går ovanför dämparen samt att hävarmen blir lång för just den övre bärarmen. Plus att de är ganska lätta, alu. Nackdelen är att cambergainen blir ganska hög då övre bärarmen behöver vara ganska kort.
  10. Inledningsvis vill jag bara berätta hur jag valde mina fälgar. Detta val och dess konsekvenser är troligen det mest genomgående arbetet i hela bygget. Fälgarna dimensioner fastslog enligt sfro-rekommendationer i ett tidigt stadie av planeringen. Men trots detta tog det lång tid innan jag kände mig nöjd med dem. Då jag vill åt mer klassisk racing look, gillar fälgar med lite mer gummi samt inte vill kapa upp hjulhusen på 480:n för mycket och tappa proportionerna, så ville jag ha så små fälgar som möjligt. För att klara bromsarna på Jaguaren var 16 tum det minsta jag kunde använda. Vidare ville jag ha kvalitetsfälgar från 80-talet och då jag är på en tight budget ville jag inte lägga mer än 1000kr per fälg. Det låter kanske som en omöjlig ekvation men jag menar att där man inte kan lägga pengar får man lägga tid. Så efter att ha bevakat både Blocket och Facebook market place i ett halvår hittade jag äntligen det jag sökte. En omgång BBS 16x7 et23-fälgar från 80-talet, ett tillval till Volvo 740, och då Jaguaren har samma bultmönster passar de perfekt. Sedan att de precis passar över jaguarens bromsarna är ju en fördel 😄 Fälgarna var inte i toppskick men raka och fina och jag fick dem för några tusen. Efter att ha renoverat dem, vilket dels innefattade tre mils transport av en fälg på pakethållaren på cykeln, och lackat om dem blev de väldigt fina. De blev klädda i Achilles ATR Sport 225x50r16, inte R-däck men ganska nära. Planen är att skaffa en till omgång bredare fälgar med mer racing specade-däck på senare. Vidare tillbaka till bygget på chassit. Efter vad som kändes som en evighet av svetsande var äntligen hela ramen klar. Detta gjorde att bilen kunde lossas från byggbordet. Därmed var nästa steg att få den på egna hjul. För att detta skulle vara möjligt behövde fjädringen byggas klart, bromsar fixas och liknande. Det svåra här var att få fjädringsfästena så att dämparna fick rätt position och att fjädringsrörelsen blev korrekt, 220mm totalt i fram och 250mm totalt i bak. Efter lite slit var bilen nere på egna hjul. Verkligen en speciell känsla att putta ut bilen från garaget första gången. Svårt att förstå att det är sant. Ha en fin vecka allesammans!
  11. Under några helger under hösten 2020 fortsatte rörtillverkningen. Detta genom att sätta fast rören runt framvagnen samt sidokryssen. Vidare gjordes golvet klart samt även de bakersta rören. Över julledigheten 2020/2021 var det dags att bygga praktiskt igen. På grund av isolering under stora delar av denna period hanns väldigt mycket med. Först gjordes kardantunneln. Ovan kan den specialbeställda karadanaxeln från northwestpropshaft ses, fantastik företag på alla sätt, hatten av! Vidare gjordes fler rör till bakpartier, där tanken och fjädringen skall monteras Vidare var det dags att montera stolarna och styrkolumnen. Kul att notera här att då ingen racingratt-adapter finns att köpa till Jaguarens splines så hjälpte min ständiga hjälte Herman Wäpling att svarva ratten till en adapter. Det härliga med denna montering var att stolarna samt sittpositionen blev perfekt, allt på grund av trämockupen, gjord ett år innan. Nästa vända till garaget, där ramen stod, resulterade i att styrväxeln monterades. Här vad planen att använda Jaguarens styrväxel men då denna var med servostyrning samt ganska klumpig byttes denna mot Ford Sierra växel från 1981, vilken har samma längd som Jaguarens men är betydligt nättare och utan servo. Denna i kombination med VW sharans yttre styrleder passade denna lösning med spindlarna också. Rören till styrväxeln gjordes bultades med med möjlighet att montera den med olika ackermanninställningar Här gjordes också de sista stora rören till chassit och går inte att förneka att det var tillfredställande att se den ram, vilken jag haft framför mig i datorn i över ett år, i verkligheten! Därefter började en tid då ramen helsvetsades. Detta trodde jag inte skulle ta så långt tid, men likt många av er andra har utryckt så finns det alltid en till skarv, vilken inte är svetsad. Men det var en glädjens dag då ramen lossades från bordet för första gången! Ha en fin långhelg och se till att prioritera rätt med den extra tiden, sommaren närmar ju sig 😉
  12. Just nu jobbar jag för att kunna byggbesikta bilen inom en snar framtid, det som är kvar är framförallt att montera pedalstället. Men har inte hunnit med att skriva ikapp byggtråden till där jag är egentligen 😅
  13. Kul att du gillar det! Följer ditt bygge med stor glädje! Angående kommentaren kring bärarmen så har gummibussning in mot bilen på all bärarmar, även om det kan vara svårt att se, och enligt det jag fått till mig så räcker det med bussning i ena änden av bärarmen. Men tackar för kommentaren, det kunde ha varit så att jag missat det och då hade det varit bättre att få reda på det nu istället för senare
  14. Verkligen! 😅 Bör nämnas att den inte är ställd på rätt ride height på bilden med bara fälgarna. Sedan är tanken att göra om hjulhusen då de måste breddas för att kompensera för den bredare spårbredden.
  15. Glad att se att ni fortsatt tycker att detta är ett roligt bygge! Efter att ha gjort grundramen var det dags att börja montera rören runt kupén. Innan dessa kunde svetsas fast behövdes karossen monteras på bordet för att kunna få dessa rör på rätt ställen. Detta tog en hel förmiddag då jag inte hade någon extra bärhjälp, men med en improviserad travers så gick det vägen. Detta var en milstolpe i bygget då man fick en första känsla av att det liknar en bil. Sedan går det inte att förneka att det är tillfredställande att se en 480 med differentialen på rätt ställe. Rören runt kupén gick väldigt smärtfritt att tillverka just på grund av att mått hade kunnat tas från trämockupen. Här kan man se hur bakre bärarmarna kommer sitta med dämparfästet sittandes på ovansidan. För att visa ungefärligt hur motorn kommer hamna sett till karossen. Ha en fin vecka så kommer det mer bilder på bygget i nästa vecka! Kan inte låta bli att skicka med en sista bild på ramen och karossen, tror detta kommer blir bra!
×
×
  • Create New...