Jump to content

Aron Dalemo

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    18
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Aron Dalemo last won the day on June 5

Aron Dalemo had the most liked content!

Reputation

58 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Aron Dalemo
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då jag tyvärr upptäckte att bilen svänger åt fel håll när den äntligen skulle rullas ut ur garaget (fråga mig inte varför jag inte upptäckt detta tidigare) så söker jag nu en Ford Sierra styrväxel för vänstertrafik för att lösa mitt problem. Vill inte ha en kortad utan en original. Gärna i södra delarna av Sverige Kan också slå ett slag för att kolla om den styrväxel man tänker använda är placerad framför hjulaxeln eller bakom för att slippa hamna i den situation jag är i 😅 Allt gott! //Aron Dalemo
  2. @Klabbe PerssonDet gör du rätt i! Det har hänt grejer sedan sista uppdateringen och hoppas hinna sammanfatta det och få upp det i slutet på veckan!😁😅
  3. Klart de är här för att stanna 😁 Är också väldigt svag för dessa typ av fälgar och passar bra på en bil från 80-talet
  4. Tackar ödmjukast! Det är spindlarna från Jaguaren, alltså en S-type från 2000. De bytte version senare till en lite annorlunda. Denna typ av spindlar verkar vara vanliga på nyare större direktörsvagnar, typ BMW, enligt vad jag har sett. Ganska trevlig geometri på dem om du fråga mig, skönt att övre bärarmen går ovanför dämparen samt att hävarmen blir lång för just den övre bärarmen. Plus att de är ganska lätta, alu. Nackdelen är att cambergainen blir ganska hög då övre bärarmen behöver vara ganska kort.
  5. Inledningsvis vill jag bara berätta hur jag valde mina fälgar. Detta val och dess konsekvenser är troligen det mest genomgående arbetet i hela bygget. Fälgarna dimensioner fastslog enligt sfro-rekommendationer i ett tidigt stadie av planeringen. Men trots detta tog det lång tid innan jag kände mig nöjd med dem. Då jag vill åt mer klassisk racing look, gillar fälgar med lite mer gummi samt inte vill kapa upp hjulhusen på 480:n för mycket och tappa proportionerna, så ville jag ha så små fälgar som möjligt. För att klara bromsarna på Jaguaren var 16 tum det minsta jag kunde använda. Vidare ville jag ha kvalitetsfälgar från 80-talet och då jag är på en tight budget ville jag inte lägga mer än 1000kr per fälg. Det låter kanske som en omöjlig ekvation men jag menar att där man inte kan lägga pengar får man lägga tid. Så efter att ha bevakat både Blocket och Facebook market place i ett halvår hittade jag äntligen det jag sökte. En omgång BBS 16x7 et23-fälgar från 80-talet, ett tillval till Volvo 740, och då Jaguaren har samma bultmönster passar de perfekt. Sedan att de precis passar över jaguarens bromsarna är ju en fördel 😄 Fälgarna var inte i toppskick men raka och fina och jag fick dem för några tusen. Efter att ha renoverat dem, vilket dels innefattade tre mils transport av en fälg på pakethållaren på cykeln, och lackat om dem blev de väldigt fina. De blev klädda i Achilles ATR Sport 225x50r16, inte R-däck men ganska nära. Planen är att skaffa en till omgång bredare fälgar med mer racing specade-däck på senare. Vidare tillbaka till bygget på chassit. Efter vad som kändes som en evighet av svetsande var äntligen hela ramen klar. Detta gjorde att bilen kunde lossas från byggbordet. Därmed var nästa steg att få den på egna hjul. För att detta skulle vara möjligt behövde fjädringen byggas klart, bromsar fixas och liknande. Det svåra här var att få fjädringsfästena så att dämparna fick rätt position och att fjädringsrörelsen blev korrekt, 220mm totalt i fram och 250mm totalt i bak. Efter lite slit var bilen nere på egna hjul. Verkligen en speciell känsla att putta ut bilen från garaget första gången. Svårt att förstå att det är sant. Ha en fin vecka allesammans!
  6. Under några helger under hösten 2020 fortsatte rörtillverkningen. Detta genom att sätta fast rören runt framvagnen samt sidokryssen. Vidare gjordes golvet klart samt även de bakersta rören. Över julledigheten 2020/2021 var det dags att bygga praktiskt igen. På grund av isolering under stora delar av denna period hanns väldigt mycket med. Först gjordes kardantunneln. Ovan kan den specialbeställda karadanaxeln från northwestpropshaft ses, fantastik företag på alla sätt, hatten av! Vidare gjordes fler rör till bakpartier, där tanken och fjädringen skall monteras Vidare var det dags att montera stolarna och styrkolumnen. Kul att notera här att då ingen racingratt-adapter finns att köpa till Jaguarens splines så hjälpte min ständiga hjälte Herman Wäpling att svarva ratten till en adapter. Det härliga med denna montering var att stolarna samt sittpositionen blev perfekt, allt på grund av trämockupen, gjord ett år innan. Nästa vända till garaget, där ramen stod, resulterade i att styrväxeln monterades. Här vad planen att använda Jaguarens styrväxel men då denna var med servostyrning samt ganska klumpig byttes denna mot Ford escort växel från 1981, vilken har samma längd som Jaguarens men är betydligt nättare och utan servo. Denna i kombination med VW sharans yttre styrleder passade denna lösning med spindlarna också. Rören till styrväxeln gjordes bultades med med möjlighet att montera den med olika ackermanninställningar Här gjordes också de sista stora rören till chassit och går inte att förneka att det var tillfredställande att se den ram, vilken jag haft framför mig i datorn i över ett år, i verkligheten! Därefter började en tid då ramen helsvetsades. Detta trodde jag inte skulle ta så långt tid, men likt många av er andra har utryckt så finns det alltid en till skarv, vilken inte är svetsad. Men det var en glädjens dag då ramen lossades från bordet för första gången! Ha en fin långhelg och se till att prioritera rätt med den extra tiden, sommaren närmar ju sig 😉
  7. Just nu jobbar jag för att kunna byggbesikta bilen inom en snar framtid, det som är kvar är framförallt att montera pedalstället. Men har inte hunnit med att skriva ikapp byggtråden till där jag är egentligen 😅
  8. Kul att du gillar det! Följer ditt bygge med stor glädje! Angående kommentaren kring bärarmen så har gummibussning in mot bilen på all bärarmar, även om det kan vara svårt att se, och enligt det jag fått till mig så räcker det med bussning i ena änden av bärarmen. Men tackar för kommentaren, det kunde ha varit så att jag missat det och då hade det varit bättre att få reda på det nu istället för senare
  9. Verkligen! 😅 Bör nämnas att den inte är ställd på rätt ride height på bilden med bara fälgarna. Sedan är tanken att göra om hjulhusen då de måste breddas för att kompensera för den bredare spårbredden.
  10. Glad att se att ni fortsatt tycker att detta är ett roligt bygge! Efter att ha gjort grundramen var det dags att börja montera rören runt kupén. Innan dessa kunde svetsas fast behövdes karossen monteras på bordet för att kunna få dessa rör på rätt ställen. Detta tog en hel förmiddag då jag inte hade någon extra bärhjälp, men med en improviserad travers så gick det vägen. Detta var en milstolpe i bygget då man fick en första känsla av att det liknar en bil. Sedan går det inte att förneka att det är tillfredställande att se en 480 med differentialen på rätt ställe. Rören runt kupén gick väldigt smärtfritt att tillverka just på grund av att mått hade kunnat tas från trämockupen. Här kan man se hur bakre bärarmarna kommer sitta med dämparfästet sittandes på ovansidan. För att visa ungefärligt hur motorn kommer hamna sett till karossen. Ha en fin vecka så kommer det mer bilder på bygget i nästa vecka! Kan inte låta bli att skicka med en sista bild på ramen och karossen, tror detta kommer blir bra!
  11. Under sommaruppehållet 2020 var det äntligen dags att börja bygga på chassit. Jag började med att montera bärarmarna, bara punktade till en början ifall något skulle behöva justeras, på jiggarna i byggbordet. Vidare monterades spindlarna och hjulen, vilket krävdes tillverkning av lite distanser till kulleder. På bilden syns hur jag löste bakre nedre infästningen mot spindelns sneda infästning. Här gjordes också kryssmätning. Fördelen var att jag kunde mäta mig till 0 mm i kryssmätning där jiggarna bultades fast, vilket gjorde att jag även när chassit var klart hade 0 mm. I detta läge mätes även bumpstop till att bli så låg som möjligt. Valet att fixera alla viktiga komponenter först för att sedan bygga ramen runt är verkligen något som gjorde att bygget blev bättre och gick fortare framåt. Vidare kunde styrningen kontrolleras redan i detta stadie, för att se att bärarmarna och liknande skulle gå fritt vid olika fjädring läge och vinklar på styrningen Efter att ha fastställt alla mått i upphäningen var det dags att göra grundramen till bilen. Den består av 100x50x3mm rör, vilket binder ihop alla nedre bärarmsinfästningar, motorfäste och andra vitala delar. Detta gjordes i samråd med Uno (SFRO) och funkade väldigt bra, var enkelt och kändes säkert, och gjorde infästning av de vitala delarna enkelt. Nackdelen är vikten som rören adderar, men då det också gav ett styvare chassi enligt fem-beräkningarna tyckte jag att det var en optimal lösning Får ursäkta röran i garaget men blir lätt så när man delar garage med personer med en annan acceptans på renlighet Därefter bockades de runda rören till resterande rörram. Då bockmaskinen befann sig i en annan stad ville jag bocka alla rör på en gång och efter cad-ritningar och tro det eller ej- allt passade superb, förutom ett rör, vilket bockades ett par grader för mycket. Men den överbockade bocken bockades tillbaka genom att göra en dysa i trä, efter böjen och sedan använda en domkraft, funkade kalas. Ha en fin helg så kommer det mer om bygget nästa vecka!
  12. Vidare under våren 2020 började tillverkningen av bärarmarna. Här var min kära vän Herman Wäpling (rekommenderar er att följa honom på Instagram ”@waplingbrother”, för många roliga byggprojekt: https://www.instagram.com/waplingbrothersgarage/ ) ovärderlig då han hjälpte till med all svarvning samt svetsning samt kom med massa bra förbättringar. Bland annat var det Herman vilket kom på att göra camberjusteringskruvarna med fräst hylsskalle Här gjordes jiggar för att få korrekta mått samt få båda sidorna lika på bärarmarna: De svåraste bärarmarna att göra var de bakre övre, på grund av att dämparna skulle sitta likt koenigseggs triplex-system. Kullederna till bärarmarna är från Saab 900 och krävde att bärarmarnas hål behövde brotschas litegrann. Bärarmarna nedre fram var också tvungna att göras lite mer komplexa då Jaguarens spindlar är gjorda så att styrväxeln måste hamna nära den imaginära axeln mellan framhjulen. Därför måste nedre framspindlarna bygga framåt, för att inte interferera med styrväxeln. Här kan man se på det väldigt trevliga svetsarna Herman åstakommer. Övre bärarmen i fram kombinerades med antidive-justeringsmöjligheter Avslutningsvis lite bilder på alla bärarmar klara. Ha en fin helg i garagen!
  13. Under nästa uppehåll från skolan i samband med påsken 2020 var det dags att göra ett nytt praktiskt moment, nämligen svetsbordet. Här valde jag att specialbygga bordet efter bilens ram, där bordet tillåter fjädring hela vägen in och ut. Vidare ville jag göra bordet så att det skulle gå att förvara på ett smidigt sätt när bygget är klart. Tanken var att kunna ställa den på högkant för att den då tar mindre med plats. Därför ville jag inte ha permanenta ben som sticker ut från väggen. Jag ville ha ett höj- och sänkbart bord med hjul. Här fann jag att det enklaste var att använda husvagnshjul, vilket är billigt och höj- och sänkbart där respektive hjul klarar 150 kg samt går att ta av från bordet. Den andra extra-funktionen jag byggde in i mitt bord var att borra hål i det för att kunna bulta fast jiggar i det. Detta för att kunna börja med att montera upphängningen, det viktigaste, och kontrollmäta alla parametrar för att sedan bygga ramen utefter det. Det gjorde att jag kunde kryssmäta mig till 0 mm diff och även kolla så att mina simulerade parametrar stämde innan jag byggde chassit efter upphängningen. Detta menar jag borde ge ett mer korrekt slutresultat. Kommer fler bilder på denna lösning i senare inlägg. Bordet gjordes främst i 100x100x6-profiler. I denna veva beställdes också materialet till bygget där mängderna enkelt togs från cad-modellen Ha en fin vecka i garagen!
  14. Under julledigheten 2019/2020 blev det äntligen möjligt att jobba lite praktiskt på gården igen. Det var dags att kapa av karossen från 480:n. Det tog mycket längre tid än tänkt då det var redigt svårt att komma åt samt bitvis klurigt att veta hur man bör kapa. Jag fick för mig att inte lyfta ur rutan, vilket gjorde livet väldigt mycket svårare för mig. Men till sist kändes det omöjligt att inte lufta ur rutan och efter några dagar stod taket separat. Därefter gjordes en mockup av förarmiljön utifrån stolarna och jag tog måtten från caden på rörchassit. Detta var det enskilt bästa beslutet jag tog under projektet. Det gav lite småjusteringar på måtten till rörramen, för att den skulle passa karossen och stolarna, men framför allt ledde detta till justeringar av pedalstället och stolplaceringarna, vilket förändrade förarupplevelsen helt. För även om jag i caden försökte skapa optimal förarmiljö så var den långt från behaglig när jag testade dessa inställningar i verkligheten. Men med bara några justeringar, som att flytta pedalstället 8 cm, blev förarupplevelsen otroligt mycket bättre. Vidare gjorde detta steg att jag kunde testa hur svårt det var att gå i och ur bilen. Det gjorde också att jag fick se hur mycket överblick föraren får över bilen. Så detta moment rekommenderar jag alla bilbyggare, då det gav så många bra förbättringar! Det tar inte heller någon tid alls ifall man gör det i trä! Ha en fin vecka!
  15. Hej igen! Hösten 2019 var jag återigen stationerad i en liten lägenhet i Göteborg så då var det dags att göra lite mer teoretiskt jobb med bilbygget. Rörramschassit skulle ritas, upphängningen konstrueras. Då jag aldrig gjort något liknande var det en lång resa från start av chassit tills att den var klar. De första designerna var följande: Men med hjälp av en duktig besiktningsman, Uno Germsjö, många erfarna vänners åsikter och tips samt även bra litteratur växte chassit alltmer sig lik slutformen under hösten. Parallellt med detta arbete designades upphängningen, detta utifrån data från andra bilar samt olika böcker på ämnet. Här var det guld värt att ha tillgång till Adams Car via Chalmers, vilket gjorde det möjligt att iterera fram en optimal upphängning. Här någonstans på vägen kom en vän på att det vore smidigt att placera dämparna i bak likt Koenigsegg triplex system Vet att frågan varit uppe här tidigare, om spindlarna på s-typen är lämpliga för egenbyggd upphängning. Min åsikt är att fördelen är att de år alu-spindlar med en väldigt trevlig framspindel. Bakspindlarna är lite klurigare då nedre infästningen är snedställd, på grund av antisquat-geometri på original designen. Men detta är inget större problem att bygga runt, det kräver bara att man tänker en gång till. En annan fördel är att jag kan använda original bromsarna, tvåkolvsok fram i alu samt 300-320skrivor samt 280skivor i bak, vilket kommer stoppa Volvon bra. Dock bör nämnas att skivorna i fram är ganska tunga, jag har tyvärr ingen siffra på hur tunga. Ha en fin veckan vecka så kommer det mer information om bygget i nästa vecka!
×
×
  • Create New...