Jump to content

Tomas Gunnarsson

Forumdeltagare
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Tomas Gunnarsson
  • Ort
    Uppsala
  • Locost-status
    Locost-intresserad
  1. Jag ville veta att du har koll Mattias. Jag gjorde samma anmärkning i Christers tråd när jag såg att han vände en ZF-låda. Han säger att han vet vad som skall göras. Utgående axlarna är en sak, den andra är att axeln med pinjongen på inte går i oljebad längre. Jag vet inte om ZF gör något för smörjningen av den liksom man gör med ingående axeln när den går i luften istf i oljebad. De jag hört talas om (amerikaner) som använt ZF i GT40 har köpt "GT-fierade" lådor från RBT. En bekant i England vände en Panteralåda i sin Mangusta utan modifiering och märkte inga problem. Jag misstänker dock att många GT40-byggare tänker sig hårdkörning och då ställs marginalerna på prov på ett annat sätt. Guson
  2. Ja, det tog vi väl för tre år sen csgt40? 😉 Guson
  3. Maric wrote: -Lite som en skalbagge på rygg, men jag skall snart vända honom rätt. Har du koll på vad som behöver göras invändigt när du vänder lådan? Guson
  4. Jag har sett Clevelands med små avluftningar med slang i bakkant på topparna men de flesta (i Panterakretsar) kör utan sådana speciallösningar. I Panteran sitter motorn helt plant till skillnad från tex Mustang där den lutar ganska kraftigt bakåt. Det borde teoretiskt göra att det lättare blir luftfickor kvar i bakkant på topparna men jag tycker inte det verkar vara ett vanligt problem. Normala g-krafter vid körning borde ganska effektivt flytta undan luft och ånga från bakkant på motorn. Jag skall försöka kolla nästa gång jag ser en enduranceracer på nära håll! 😃 Guson
  5. Jag var mer fundersam på obalans mellan topparna, inte så mycket begränsning av totala flödet. Det du skriver tyder på att det troligen inte blir något problem. I min 351C är insuget torrt och termostathuset sitter på blocket så man kan inte se hur det är gjort mellan topparna på samma sätt som på din motor. Jag tror flödet kan vara överraskande stort. I min Pantera mäter jag returvattnet till ca 80 grader under normala driftförhållanden, 192F/89C termostat om jag minns rätt. Guson
  6. Hålen i topparna är lika men i förarsidans topp sitter en nippel, sen slang, ny övergång till termostathuset och då är man på samma punkt som passagerartoppens utlopp är. Nu vet jag inte hur övergången topp/termostathus är men det är därför jag frågar. Guson
  7. slangenracing wrote: Så blev det med allt på plats Du är inte orolig för att flödet blir ojämnt mellan sidorna när utloppen är så olika i topparna? Guson
  8. Oj! Där var det gott om markfrigång! 😆 Jag känner inte till den bilen men den borde vara lätt att identifiera med den breddningen och pushbuttondörrar. De dörrarna satt bara på några hundra bilar i början av produktionen 1971. Här kommer en annan susande: Guson
  9. Anonymous wrote: Det är inte så förskräckligt spännande 😉, den sitter i min Pantera. Guson Äsch, jag var inte inloggad... 😲 Guson
  10. Jag har inga personliga erfarenheter av att vända lådan men jag är intimt bekant med innanmätet sedan jag renoverade min egen Dash-1-låda för några år sedan. Jag känner till en person i England som vände lådan och körde utan problem, exakt hur långt och länge vet jag dock inte. Eftersom jag tittat inuti så vet jag att lådan har ett riktigt smörjsystem med passager som leder olja till olika lager och de funkar definitivt inte på samma sätt om man vänder lådan upp och ner. Låter du RBT fixa lådan eller gör du det själv med delar därifrån? Guson
  11. Jag hoppas du har koll på det som behöver ändras invändigt när man kör en ZF som du monterat den om lådan tidigare suttit åt andra hållet. Guson
×
×
  • Create New...