Jump to content

Örjan Brattberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    716
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Örjan Brattberg last won the day on June 1

Örjan Brattberg had the most liked content!

Community Reputation

11 Good

About Örjan Brattberg

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Örjan Brattberg
  • Ort
    Ljusne
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skrev tidigare att kontrollbesiktningen måste vara före men så är det inte. Kan lika gärna vara efter.
  2. Var till Opus i Gävle idag och "hämtade" koden T12BF så nu ska det vara färdigbesiktat.
  3. Ska finnas en fullt ut godkänd kontrollbesiktning innan. Sen kan detta ju ske samma dag om man kan boka så. I ena fallet ska det dock vara en vanlig besiktningsman och i andra en besiktningsingenjör.
  4. Besiktningsmannen var lång så han fick veckla i hop sig. Tack till Thomas som ställde upp som chafför eftersom jag själv opererat handen. Det blev några mil och synpunkterna från Thomas efteråt var intressanta. Hoppas Thomas själv vill teckna ner dem här. Det blev som synes nedan ett blankt protokoll och framåt ligger nu en reg besiktning så att bilen var på sin första och sista kontrollbesiktning. Alltså en besiktningsbefrielse som Markus tidigare beskrivit här på forumet.
  5. Kul å se. Nu går det undan Mvh Örjan
  6. Har en sån. Tror det är en Hitachi. Är kanon för kurvor. Deformerar bara den bortklippta högra delen. En kraftig sticksåg är också bra för att stycka upp större plåtar. När det gäller "styckning" är dock mitt bästa tips att få den klippt med gradsaxen på plåtverkstan. Kanske där man köpte plåten. Förutom den storlek jag specifikt behöver så ber jag dem klippa resten i remsor ex 20, 50,100 och 200 mm i 1 meter eller 1,2 m (beroende på plåtformat). Remsorna kommer alltid till användning och är ofta slut när man som mest behöver dem. Mvh Örjan
  7. Är en "nibbler". Trots allt så ska du för det mesta ha raka kanter på plåtarna varför en plåtsax är att föredra. Bänkplåtsax funkar även för längre raka kanter om man klämmer fast ett plattjärn (på plåten man ska klippa) med svetstänger för att styra upp. Ju större sax desto bättre lättare blir det. Finns kanske riktiga plåtslagare här på forumet som kan förklara bättre. Mvh Örjan
  8. Det du bygger Magnus, är i särklass. Mvh Örjan
  9. Slipa aluminiumet till 400 korn så får du "borstad" aluminium som inte blänker så mycket. Kan ju alltid lackeras med skrynkel senare.
  10. Har sett cylindrar på en tum men vanligast är 0,7. Ju större destu kortare slag på pedalen.
  11. Om inte jag fattat fel så är det bromsvågen som sköter fördelningen av bromskraften mellan fram och bak. Skulle i så fall innebära att två olika cylinderdiametrar ändå ska kompenseras av bromsvågen.
  12. Från Christers låda. Borrade och gängade en ny hålkrans melllan den befintliga (försänkta) som matchar brickans. Spårskruven som är kapad till 5 mm ska bytas mot insex i samma längd. Tack till Christer
  13. Ordet ska naturligtvis vara fritt och man tar upp det man vill med anknytning till våra bilar. Frågan kvarstår dock: Hur ofta kommer någon av oss att köra mer än 25 mil i sträck?
×
×
  • Create New...