Jump to content

Örjan Brattberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    710
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Örjan Brattberg last won the day on June 1

Örjan Brattberg had the most liked content!

Community Reputation

8 Neutral

About Örjan Brattberg

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Örjan Brattberg
  • Ort
    Ljusne
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har en sån. Tror det är en Hitachi. Är kanon för kurvor. Deformerar bara den bortklippta högra delen. En kraftig sticksåg är också bra för att stycka upp större plåtar. När det gäller "styckning" är dock mitt bästa tips att få den klippt med gradsaxen på plåtverkstan. Kanske där man köpte plåten. Förutom den storlek jag specifikt behöver så ber jag dem klippa resten i remsor ex 20, 50,100 och 200 mm i 1 meter eller 1,2 m (beroende på plåtformat). Remsorna kommer alltid till användning och är ofta slut när man som mest behöver dem. Mvh Örjan
  2. Är en "nibbler". Trots allt så ska du för det mesta ha raka kanter på plåtarna varför en plåtsax är att föredra. Bänkplåtsax funkar även för längre raka kanter om man klämmer fast ett plattjärn (på plåten man ska klippa) med svetstänger för att styra upp. Ju större sax desto bättre lättare blir det. Finns kanske riktiga plåtslagare här på forumet som kan förklara bättre. Mvh Örjan
  3. Det du bygger Magnus, är i särklass. Mvh Örjan
  4. Slipa aluminiumet till 400 korn så får du "borstad" aluminium som inte blänker så mycket. Kan ju alltid lackeras med skrynkel senare.
  5. Har sett cylindrar på en tum men vanligast är 0,7. Ju större destu kortare slag på pedalen.
  6. Om inte jag fattat fel så är det bromsvågen som sköter fördelningen av bromskraften mellan fram och bak. Skulle i så fall innebära att två olika cylinderdiametrar ändå ska kompenseras av bromsvågen.
  7. Från Christers låda. Borrade och gängade en ny hålkrans melllan den befintliga (försänkta) som matchar brickans. Spårskruven som är kapad till 5 mm ska bytas mot insex i samma längd. Tack till Christer
  8. Ordet ska naturligtvis vara fritt och man tar upp det man vill med anknytning till våra bilar. Frågan kvarstår dock: Hur ofta kommer någon av oss att köra mer än 25 mil i sträck?
  9. Har en tank på höger sida på ca 40 l. Lämpligt med höger eftersom det vid körning för det mesta sitter en förare på 80 till 100 kg på andra sidan. På 40 liter kommer man minst 25 mil vid landsvägskörning och så långt har jag ännu inte kört i sträck. Det är inte heller världens bekvämaste körning. Har alltid kvar möjligheten att addera en tank men det kommer många aktiviteter som har förtur. Tror inte det kommer att hända. Vid uppstart är det mycket att tänka på och hålla reda på. Det som inte är ett måste kan man med fördel göra senare. Mvh Örjan
  10. Tror att en viktig funktion för de framåtriktade delarna av 6 punktsbältet är att hålla midjedelen kvar kring höfterna så man inte glider under och får midjedelen över magen.
  11. Har du provsuttit med hjälmen? Har lutat förarstolen så jag har en vinkel mot väggen mot motorrummet. Detta för att hjälmen annars tar i dörrtaket. Är ca 180 cm. Man bör tänka på att 6 punktsbälte blir viktigare ju mer man lutar stolen eftersom risken att glida under midjedelen av bältet annars tilltar. Mvh Örjan
  12. Det var när jag såg din bil, kanske 2008-9 som jag bestämde mig för att bygga. Du har varit lite av ett nav som många frågor och lösningar snurrat kring. Känns som en bra arbetskompis som går till ett nytt jobb. Tråkigt, men bara att önska lycka till Örjan
  13. Kul å se Christer Örjan
×
×
  • Create New...