Jump to content

Örjan Brattberg

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    729
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Örjan Brattberg last won the day on March 24

Örjan Brattberg had the most liked content!

Community Reputation

29 Excellent

About Örjan Brattberg

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Örjan Brattberg
  • Ort
    Ljusne
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Med kollektor och dämpare och det går att stänga motorhuven
  2. Snyggt med rundad tunnel
  3. 8 rörgubbar väntar med ihålig blick att bli 2 kollektorer. Den kollektor vi såg tidigare i vinter var fin men byggde för mycket på längden. Mvh Örjan
  4. Ser fint ut Men vad hade du innan? Mvh Örjan
  5. 3 var inte mycket. Hade många ggr fler. Du kan vara nöjd med det resultatet tycker Örjan
  6. Du får tull att lägga till. Mvh Örjan
  7. Härligt att se och höra. Tveksamt om du klarar en bullertest.
  8. Har en 351 W till salu. Blocket -74. Topparna -70. Lager och oljepump bytta. Gått 50 mil sedan dess. Duraspark tändning. Alu-insug 4 port. Original 2 - port gjutjärn finns. Även 2 port förgasare finns. Har en Edelbrock 1405 600 cfm som passar alu-insuget. Mv Örjan
  9. Din bilen är i särklass Magnus. 40 - 60 är normalt och ett bra värde för våra bilar. Min hamnade på ca 1050 kg och nära 40 - 60
  10. Trångt redan med en vanlig storlek på fördelare. Mvh Örjan
  11. Ser fint ut. Alltid enklare att testa på bänken än i bilen.
  12. Vet inte vilka SGT är men många använder GM:s färgmärkning på parterna vilket kan vara en god hjälp. Verkar nästan osannolikt att beskrivning inte ingår. Fick själv en gedigen beskrivning när jag köpte en, för min bil, handgjord härva. Mvh Örjan
  13. Några synpunkter på våra bakvagnar baserad delvis på egna erfarenheter. Om parallellstagen är parallella på resp sida och lika långa så kommer inte caster att påverkas vid in och utfjädring. På vissa av våra bilar är stagen inte lika långa (har för mig att det övre är kortare på min) vilket leder till minskad caster vid infjädring vid ex kurvtagning. Detta förstärks ytterligare av att stagen är riktade snett inåt vilket jag tror gäller alla. Om parallellstagen vore horisontella så blir det toe in vid infjädring och utfjädring. Det är dock svårt att ha stagen horisontella eftersom det leder till en kraftig infjädring vid acceleration. Vanligen lutar de svagt uppåt sett bakifrån. Detta gör att det blir en toe out rörelse på hjulet vid infjädring till dess stagen blir horisontella. Om det blir verklig toe out beror på ev toe in i obelastat läge. Själv har jag 0 grader, alltså varken toe in eller out. Försöker också ha stagen parallella med varandra för att ha minsta möjliga variation på caster. Generellt sett talar vi om mycket små rörelser vid infjädring resp utfjädring eftersom fjädringsvägen är begränsad, totalt ofta mindre än 80 mm och dessutom krängningshämmare som gör att det fordras en skapligt gupp i kurvan för att det ska bli någon större rörelse. Mvh Örjan
  14. Skrev tidigare att kontrollbesiktningen måste vara före men så är det inte. Kan lika gärna vara efter.
×
×
  • Create New...