Jump to content

Peter_gt40

Forumdeltagare
  • Posts

    11
  • Joined

  • Last visited

    Never

Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Vi kör med svetsade rostfria tankar med skumfyllning. Skummet förhindrar att soppan skvalpar fram och tillbaka i tanken. Skvalpar soppan är risken stor att gavlarna fram och bak trycks ut. Utan skum behövs noggrant funderande kring skvalpplåtar invändigt och svets i fram och bakgavel. Vid påkörning börjar det nog läcka ändå men skummet gör att det läcker mer kontrollerat. "vanliga" säkerhetstankar för t.ex historisk racing är fyllda med denna typ av skum. Riktiga säk. tankar har gummiblåsa(som orginal GT 40) men dessa har mycket kort livslängd. Skummet påminner om "flugsvampen" man gör ren vindrutan från flugor med.
  2. Min handbroms sitter lite dumt på ovansidan av mittkonsolen. Sitter ivägen när man skall häva sig upp. Har funderat på en lösning lik din. Tanke är en sak - handling en annan. Nu ser jag hur det skall vara. Tack för tipset! Spacklar vidare ett tag till sen får det bli modifiering av handbroms.
  3. En bit på väg! I veckan fick jag utfört en ny SFRO1. Känns skönt att kunna gå vidare på allvar. Har pysslat med karossen en del. Det verkar som den är ett betydligt bättre utgångsläge än många andra som figurerar här. Gjuten av en engelsk båttillverkare... Mest fronten som varit i behov av modifiering. Skall knacka upp en Gurneybubbla i aluminium också. Ingen som har en skiss med de riktiga måtten på bubblan ? Den skall ju vara lite droppformad. Är nog inga problem att höfta till måtten men finns korrekta mått kan man ju göra rätt från början. Är 1.90 och får plats utan bubbla men racerhatten bygger ju lite på höjden. Funderar också på ventil till bränslereturen. Måste nog ha en ventil som styr returen till rätt tank. Med förgasare behövs ju ingen retur men man kan nog inte köra returen från sprutet tillbaka till catchtanken. Tips på lämplig tvålägesventil mottages tacksamt! Har två holly lågtryckspumpar för att mata catchtanken. En högtryckspump från catchen till sprutet.
  4. En bit på väg! I veckan fick jag utfört en ny SFRO1. Känns skönt att kunna gå vidare på allvar. Har pysslat med karossen en del. Det verkar som den är ett betydligt bättre utgångsläge än många andra som figurerar här. Gjuten av en engelsk båttillverkare... Mest fronten som varit i behov av modifiering. Skall knacka upp en Gurneybubbla i aluminium också. Ingen som har en skiss med de riktiga måtten på bubblan ? Den skall ju vara lite droppformad. Är nog inga problem att höfta till måtten men finns korrekta mått kan man ju göra rätt från början. Är 1.90 och får plats utan bubbla men racerhatten bygger ju lite på höjden. Funderar också på ventil till bränslereturen. Måste nog ha en ventil som styr returen till rätt tank. Med förgasare behövs ju ingen retur men man kan nog inte köra returen från sprutet tillbaka till catchtanken. Tips på lämplig tvålägesventil mottages tacksamt! Har två holly lågtryckspumpar för att mata catchtanken. En högtryckspump från catchen till sprutet.
  5. Har varit hos en kund idag(jobbet som inkräktar på bilbyggandet)och kollat på deras lager. Hittade fina automatsäkringar och utrustning för att pressa slangkopplingar. Det är viss skillnad på industrikvalitet och "riktiga"grejor. Tänkte använda automatsäkringar istället för vanliga. Orginalbilarna hade sina säkringar på passagerarsidan mitt i instrumentpanelen. Kommer inte att använda reläer i onödan. Lucas brytarna jag kommer att använda är gjorda för användning utan reläer. Funkar klockrent i min MG från 63. Jag har aldrig haft problem med dessa brytare. Ser ut som dom från Biltema men klarar betydligt mer. Man blir peppad av att se hur långt du kommit...
  6. Man har ju en bit kvar dit. Spacklar och plastar som bäst på karossen.. Har insprutet med instruktioner under sängen. Tar fram manualen som kvällslektyr imellanåt. Fin läsning!
  7. Det är sprut. Kommer bilder ikväll på det. Edit: Här kommer bilderna. Spjällhus mm. Blir nog längre trattar så småningom. Elektronik och tändsystem. Måste ju köra utan fördelare med detta insug. Tack för erbjudandet angående hjälp med sprutet. Har inte programerat sånt här tidigare. Fråga mig gärna om su, weber och dellorto...
  8. Kuggstången skall kläs in så den inkluderas i fotutrymmet. Torrköra?
  9. Ber om ursäkt för den röda historien i bakgrunden! Maskinen är en 302 från en Thunderbird 90-talare. Transaxeln från en DKV A6, 012 lär den heta.
  10. 3st chassi med hjulupphängningar mm. Jag har nr1, Micke har nr 2 och så finns det ett till. Kaross från england. Micke kan mer om detaljerna kring karosserna då han var och hämtade dom. Jag jobbar på att få in bilder här men har inte lyckats än...Mickes och min är väl ungefär lika långt komna. Dom står på hjul med bromsar, motor och drivning, bränsletankar, styrning och kaross provmonterat.
  11. God jul bilbyggare. Som dataanalfabet tar det ett tag att lära sig att hantera forum mm. Jag lär mig nog med tiden. Tur att man har ungar som kan datorer. Jag heter Peter och bor i Bjärred och har sedan en tid en av de Alvestabyggda MKT 40orna. GT40 har varit en dröm sedan barndomen men jag har sysselsatt mig mest med brittiska sportvagnar (MG och Lotus mm) under åren. Har även tävlat med sportvagnar i MSCC sedan mitten av 80-talet. Jag har varit med från början i Alvesta och varit behjälplig med bl.a svetsning och plastjobb när jag varit på det hållet. MG rostar ju och Lotus är byggda av plast.... En av bilarna här nere kände jag till sedan innan men jag ser att det finns minst 2st till inom "spitting distance" Återkommer snarast med bilder mm
×
×
  • Create New...