Jump to content

Wiberg87_gt40

Forumdeltagare
  • Posts

    114
  • Joined

  • Last visited

    Never

Reputation

0 Neutral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hejsan Fick en tidning från England av min styvfar imorse som handlar om amatörbyggda fordon ("Kitcar" heter tidningen). I denna tidning hittade jag en del annonser med många olika delar som jag tänkte att de kanske finns nån som kan ha nytta av. Blandade delar: http://www.kitspares.co.uk/shop/catagory.php?cat=25 http://www.ratsport.com/ http://www.rallydesign.co.uk/ http://www.demon-tweeks.co.uk/ https://www.europaspares.com/ http://www.cbsonline.co.uk/ Stötdämparinriktade: http://www.protechshocks.co.uk/products/kit-car-shocks http://www.dampertech.co.uk/ Mvh Timmy
  2. Har svetsat ihop allt där det ska sitta, så nu är framvagnen näst intill färdig. Har även skaffat mig en uppsättning om 4st Corvette fälgar+däck för en mindre penning, mestadels för att kunna få ner bilen på hjul när det är dags, men började även fundera omkring möjligheterna att besikta med dessa då de ändå blir helt godkänt utan problem med dessa på. Tack vare den schyssta bladfjädern i trä så är det inte i rideheight på bilderna 🙂 Mvh Timmy
  3. Har fått igång svetsen nu äntligen å har pysslat vidare med framänden på gt'n Mvh Timmy
  4. Ett tag sedan sist nu, men lite har det hänt åtminstone. Har till exempel gjort om framänden framför framvagnen för att mer efterlikna de "normala" kittens utseende, dock medan jag svetsade ihop de delarna så gick givetvis elmotorn till vattenkylningen sönder, maskinen har ingen inbyggd failsafe vilket ledde till att slangpaketet i TIG'en inte mådde så bra och smälte för mig. Hursomhelst, efter en del sökande efter en ersättare (då en ny elmotor + slangpaket skulle kosta 8000 riksdaler) så fick jag tag via lite kontakter i en sprillans ny Oerlikon AC/DC 150A maskin till ett bra pris. Så nu kan man även ta aluminium vilket inte gick att göra med den äldre Kempi'n ja har sedan tidigare. Enda nackdelen var ju de att gasanslutningen till slangpaketet satt högst olämpligt till, så den gick ju givetvis av för mig Hjälp skulle komma imorgon kväll, så förhoppningsvis är de fixat innan mitten på veckan så man kan komma vidare igen 🙂 Mackan, angående din synpunkt på antidive, Corvette C5 har 53,9% antidive (enligt de uppgifter jag har fått tag i) och jo, det lär bete sig rätt annorlunda med tanke på viktfördelning och liknande i GT40 vs C5. Om jag inte minns fel så har jag läst att SFRO gillade C4'ans upphängningar, men minns inte nu vart ja läst det, och en C4 har ca 46% antidive, och det bör ju SFRO känna till tycker jag. Alla byggen som SFRO godkänner lär ju inte väga runt 1470kg (t.ex Super 7), så jag antar att vissa fördelar föder andra nackdelar? 🙂 Mvh Timmy
  5. Tjenare Örjan När jag gick igenom corvettens upphängning så har jag försökt att anpassa min ram så gott som möjligt för att följa corvettens original inställningar. Det är därför jag lyckats få det att stjäla såpass mycket fotutrymme fram samt att det blir lite struligt i bakänden. Men när jag fått allt på plats där det ska sitta så kommer det att bli samma vinklar som på corvetten. 6,5 grader caster samt -0.2 grader camber fram och 0.2 grader caster samt -0.2 grader camber bak. Jag har flyttat in de övre bäramrmsfästningarna fram så maximala negativa camber är -2.5 grader och bak är det -1.5 grader. Caster är även justerbart så som på Corvetten med infästningarna som har avlångt hål (som jag postat bild på tidigare) riktigt hur mycket caster man ändrar har ja inte mätt upp dock, camber blir justerbart med olika schims. Som grundinställning tänkte jag testa 6.5 caster och -1 camber fram och 0.2 caster och -0.5 camber bak, för att sedan provköra och testa mig fram till vad som känns allra bäst. Mvh Timmy
  6. Jorå, deras delar är helt ok, men ja förstår varför andra inte använder deras grejjer fullt ut, för det är bra bökigt att få det att lira på en sån här bil 🙂 Angående fötterna så är det helt klart mindre fotutrymme då bärarmen tar rätt mycket av den yta som normalt finns, men när jag testar att sätta stolen mer in mot mitten av bilen, så tycker jag ändå att det känns som att man får plats med fötterna utan att gå över på passagerarsidan allt för mycket. Men det är ju en liten bil, på de flesta dimensionerna, så trångt kommer de ju bli hur man än gör antar jag, men på något sätt ska man nog få till det ändå 🙂 Mvh Timmy
  7. Kom vidare lite på framvagnen och punktade fast snedstagen mellan övre och undre bärarmsfästena i framvagnen Mvh Timmy
  8. Hejsan allihopa som läser Länge sen en uppdatering kom nu, men det har inte hänt så mycket direkt. Mestadels har jag bara helt enkelt sett över min framvagnskonstruktion och snyggat till de hela en del. Har även lyckats ställa in övre och undre bärarm mot varandra så att det blir infästningar som "original" på Corvette C5, dock med mer negativ cambervinkel. Konstruktionen är inte helt färdig, utan ska ta bort "T" mellan de övre bärarmsinfästningarna och bygga ihop det som på en "vanlig" GT40 så det blir en liten nätt låda. Har även fått lite delar från andra sidan pölen som var välkommet, bland annat en Lysholm 2300 från en Ford GT. Blir snart dags att beställa hem mer material så man kan få klart fronten, sen se över bakänden och snygga till den en del oxå. Mvh Timmy
  9. I helgen har jag fixat de nya infästningarna för bakre bärarmarna och har monterat dem på ramen. Kontrollerade först med bärarmen på plats hur det skulle bli, och tyckte att det verkade riktigt bra. Så jag tog till svetsen och satte ihop det hela med ramen. Efteråt när de nya infästningarna var på plats så tog jag och satte ihop hjulupphängningarna igen för att testa hur det blev. Tycker det såg rätt lovande ut faktiskt. Men, hur hårt ska man dra åt bultarna i infästningarna? Drog ej moment nu, utan nästan så hårt som jag bara kunde, och då slutade det med att alltihop hängde i luften utan att glida ner höjdmässigt, är det normalt tro? Har även tänkt att göra om infästningarna för de övre bärarmarna då jag inte är helt nöjd med utseendet av dom längre. Funderar på en lösning med genomgående bult på 40x40 profilen och skaffa schims att lägga bakom för att ändra Camber. Blev iallafall nöjd med resultatet av de nya infästningarna, så nu är det på gång till de främre bärarmarna också Mvh Timmy
  10. Attans, då var de ju de där med inloggningen oxå ^^ Mvh Timmy
  11. Nu har plånkan legat framme såhär nån dag innan löning. Jag vet att det är lite väl för tidigt att införskaffa den redan nu, då det är ett bra tag kvar tills den ska användas, men det var ett så bra pris på den.. 😃 Lite ironiskt nog att en Ford GT får ge delar till sin "äldre" GT40 ^^ Då jag aldrig har ägt en kompressor tidigare så är jag lite osäker på dom, och då mest i tanke på om det är internt eller externt smörjsystem. Så jag tänkte ifall det är nån utifrån bilderna som kan se/vet det? Tänkte även ifall det är någon som känner till max kontinuerligt rpm och max peak rpm på den? (Det är en Lysholm 2300) Har fått fram en overifierad siffra på 13500Rpm, skulle kännas bättre med rätt fakta från början. Så om det är någon som sitter inne på information om en sådan pjäs, så skriv gärna 🙂 Mvh Timmy
  12. Jahaja, då var de snart dags att ta tag i saker igen då, börjar ju bli mildväder i garaget äntligen Det som hänt nu under vintern som är något relevant i bygget är väl ändå att jag införskaffade mig en likadan rattstång som Micke har i sitt GT bygge. Har även putsat lite på växelspakens ytterkanter då ja tyckte att det känns som för lite slag i sidledes, men det är ett tag kvar för montering, så får se hur det känns när allt väl sitter på plats. Vill ju inte missa en växel och eventuellt skrapa kugghjul ändå. Saker att ta tag i nu, blir att ändra främre infästningen för bakre bärarm, så det går att ändra caster, för det glömde jag bort när jag väl ordnade infästningen. Sedan blir det till att ordna likvärdigt i framvagnen, glömde bort det oxå. Ja, det ska väl vara allt den här gången Ha det bra allihopa! Mvh Timmy
  13. Jahaja, då har man tjuvstartat en del på framvagnen, trots jagandet av mm i bakvagnen. Är visserligen "endast" 7mm kvar att åtgärda på höger bak innan jag är nöjd (om det inte dyker upp något nytt efter den korrigeringen dvs). Har iallafall konstruerat båda "gafflarna" till den övre bärarmen, är väl inte det snyggaste man kan tillverka, men det uppfyller sin uppgift. Är ju även första bygget, så man får väl se de lite som en lärdom oxå. Såhär ser själv infästningen ("Gaffeln") ut: Å såhär ser det ut när den är monterad samt hjulupphängningen bunden till sin position: Såhär ser det ut för närvarande ut i framvagnen, som nämnt i tidigare post så kommer det att tillkomma stabiliseringsstag där det kan tänkas att behövas för att stärka upp konstruktionen mer. Camber lägger sig även fram runt -1 grad och Castern landar på ca 6.5 grader positivt. Tänkte även passa på att fråga om det är någon som vet vart man kan köpa spridarkontakter av typen "Honda"? Antar att den heter Honda för att det är just Honda som använder den. Bild på själva kontakten samt på spridaren: Mvh Timmy
  14. Har åtminstone suttit här hemma i lugn och ro och skissat upp framvagnens infästpunkter, med hederligt bläck å papper ^^ Inte ens tippex används 🙂 Har dock inte lärt mig att cad'a än, tycker allt verkar så invecklat, eller så är det bara jag som gör det för svårt för mig ^^ Ser säkert lite luddigt ut på "ritningen" men jag vet åtminstone hur ja själv tänker 🙂 Hursomhelst, så här kommer det att se ut fram: (Vänster är framåt och höger är bakåt) Såhär ser det ut i dagens läge fram: Så när jag väl känner mig 100% på bakvagnen så blir det dags att bara sätta vinkeln i det befintliga där fram och börja modifiera det oxå. Stabiliseringsstag kommer att tillkomma där det kommer att behövas. Om allt går planenligt så ska denna skapelse stå på hjul söndag den 6'e November (teoretiskt eftersom ja inte har några hjul än..) Och sedan är nästa steg att förbereda för motorn 🙂 Bygga fästpunkter, avgassystem och modifiera insuget efter plan på tidigare inlägg. That's it for today 🙂 Mvh Timmy
  15. brajon wrote: Med tumstock höder Med tumstock vänster Jag tittade nyss på dessa två bilder och en sak ja tänkte på när ja såg det här inlägget är att jag tycker att båda bilderna ser ut att vara fotograferade på samma sida? Om man tänker sig mönstret i revan på glasfiberkarossen å hundhåret som ligger på golvet (eller om det är revor i golvet). De ser likadant ut i båda bilderna? 🙂 Jag som inte kommit så långt än i bygget skulle tycka att det är lite intressant att veta vad som väntar mig framöver, så ja skulle uppskatta om du kunde kolla om det är på samma sida eller inte? Mvh Timmy
×
×
  • Create New...