Jump to content

Claes_gt40

Forumdeltagare
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

    Never

Community Reputation

0 Neutral

About Claes_gt40

  • Rank
    Member
  1. Va kul! Ser fram emot att läsa dina inlägg framöver. Mvh Claes
  2. Tack Christer, Bra länkar du hittat. Från ett annat håll fick jag reda på att Öhlins säljer massor av såna här system till Ferrari och Lambo. /Claes
  3. Hej, Jag har kört min KVA GT40 i två säsonger nu och man hittar ju alltid saker man vill förbättra. T ex är markfrigången är ganska låg ca 80mm fram och dessutom med ett stort överhäng, vilket gör att farthinder är ett elände (mer än vanligt). Jag skulle vilja ha tips om någon vet om man kan köpa färdiga system att montera t ex under fjädrarna fram för att tillfälligt höja bilen när man närmar sig ett farthinder. Det har ju börjat dyka upp på en mängd supersportbilar under de sista åren, så det borde väl gå att köpa sådana coilover-dämpare, eller? Om man höjer bilen med elmotor, hydraulik, pneumatik eller fotpedal, spelar inte så stor roll, bara systemet inte väger för mycket. Någon kunskap om detta på forumet? mvh Claes Östberg
  4. Det var inte illa! Ja, dessa lär tåla en hel del moment. Går det att hitta begagnat eller är det bara att köpa från Ford som reservdel som gäller? mvh Claes
  5. Hej Magnus! Jag är lite nyfiken på vilken växellåda du använder. Jag själv kör med en ZF men funderar på att byta framöver om man skulle vilja öka effekten. För övrigt är det lätt att bli imponerad av ditt bygge, verkligen snygga lösningar, kämpa på! Mvh Claes KVA GT40 Replica besiktigad och nästan körklar
  6. Sitter Porsche lådan på detta hållet från början eller har du vänt den upp och ner? Och i så fall är det mycket som behöver göras inuti för att få smörjningen att fungera? mvh Claes
  7. Det ser riktigt bra ut det där Andreas, tack för alla bilder. Högt tempo som vanligt. 4.2 kg svänghul på den motorn....den kommer att svara snabbt på gaspådrag!! 😃 mvh Claes
  8. Oj Christer, vad du inblandad i den bilen? Jag stod och dreglade över den en bra stund i depån på Mantorp Park i somras. Snyggt bygge! En annan sak: När man kör med torrsump, finns ju möjligheten att sänka motorn kanske 5 cm, men mitt originalsvänghjul är redan nu i höjd med nedre delen av chassiet. Det går ju enkelt att hitta en mindre koppling t ex en 7 1/4" två eller treskivig, och ett svänghjul i mindre storlek går ju att beställa eller svarva själv. Men är det någon av er som har tips om lämplig startkrans och en startmotor som dels orkar dra runt en motor med skapligt hög kompression och vilket kanske är svårast, når in till startkransen??? Blocket är Ford 302/351 Windsor. /Claes
  9. Jo, det stämmer att nascar-teamen lägger stor möda på kolvkylning. Jag läste om Toyotas motor, där de använder 4 munstycken under varje kolv, och de är inte lika på alla cylindrar utan riktade individuellt där de gör mest nytta. Vad tänkte du använda för olja? Jag tänkte först använda Mobil1 Racing. Eftersom över hälften av nascar teamen använder denna och jag dessutom använder Mobil1 i mina bruksbilar, kändes det naturligt. Men när jag kollade upp hur denna gick att få tag på i Sverige ändrade jag mig. Jag pratade med Mobils tekniska support i Sverige och de var helt ointresserade av att hjälpa mig, vare sig med att köpa oljan eller att ge mig någon teknisk information om deras vanliga Mobil1 så jag kunde jämföra t ex halten ZDDP. Nu är jag mest inne på Joe Gibbs Driven som jag fått stort förtroende för efter att läst en ingående artikel om deras utvecklingsarbete. Vad tror du om XP3 som är en 0W-30 olja, till skillnad från deras rena nascar-oljor som är 0W-20? Jag offrar hellre några hk i toppeffekt, än riskerar ett haveri. mvh Claes
  10. Hej Andreas, Har intresserat läst om ditt senaste motorbygge. Verkar som du har mycket kunskap och erfarenhet i ämnet. Klart imponerande. Jag har själv funderat på kolvkylning med oljespray-munstycken, men varit lite osäker på flöden, vart man skall rikta den osv. Har du byggt nån motor tidigare som haft detta? Har du köpt munstycken anpassade till en viss viskositet på oljan, eller vet du med erfarenhet att en viss diameter flödar si och så mycket? Jag pratade med en trimfirma som mest håller på med turboladdade fyror, och på Saabs L850 motor sitter det till exempel en kula med fjäder bakom på varje munstycke. Denna kula gör så att kolvkylningen inte aktiveras förrän trycket överstiger ca 2 bar. Denna lösning finns tydligen inte på Mitsubishis EVO motor, och där händer det ibland att ramlagren rasar på tomgång pga för lågt oljetryck. Har du nån motsvarande lösning eller har du dimensionerat oljepumpen så att den klarar flödet även på tomgång? För övrigt, otroligt snabbt jobbat och lycka till! mvh Claes Östberg
×
×
  • Create New...