Jump to content

Joakim Kangas

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    77
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Joakim Kangas last won the day on September 23

Joakim Kangas had the most liked content!

Reputation

83 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Linköping
  • Interests
    Motor, maskiner, komposit

Profile Fields

  • Namn
    Joakim Kangas
  • Ort
    Linköping
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

1187 profile views
  1. Fått plåtarna och åkt ett par svängar när det varit finväder, den går bra och väldigt fort 😄 speciellt efter 5k för det är då de där extra fyra spridarna kickar in 😄
  2. Jag har inte kört den på almän väg än men har en känsla av att mer hästar aldrig är fel🤣 (I väntan på regplåtar)
  3. Idag blev den registrerad! både med 20kw/100kg samt med T12BF.😁
  4. SFRO bes 2 godkänd utan anmärkning, nästa steg regbes. men måste byta en O ring i kylaren först då den smygläcker lite 😄
  5. Tackar! De köpte jag på biltema på någon utförsäljning, så de säljs inte längre, men har hittat samma lampor på olika sidor runt om på nätet, har alla bokstäver och siffror man vill ha och är uppdelat hel och halvljus/ parkering
  6. Bilen är klar, biltransporter i köpt och sfro 2 är om ca två veckor så det känns bra😁 ska se om jag hittar någon plätt med asfalt att åka runt lite på för att testa hastighetsmätaren men annars så är det inget kvar😎
  7. 1. Till motorstyrning använder man ett drivsteg lämpligtvis det som kommer ihop med motorn (samma bil) då det är parametrar som måste stämma överens mellan drivsteg och motor för att allt ska lira och snurra som det ska annars snurrar det inte alls (massa felkoder hit och dit), man kan antagligen köpa två Tesla motorer, para ihop dem med två andra drivsteg från en annan tillverkare, ställa parametrar och driva den också men kan vara mycket komplicerat då de brukar vara speciellt tillverkade till motorerna, ( tror inte det funkar som på rc bilar) 2. via en styrsignal från tex pedal eller liknande, kan givetvis vara mer avancerat också där man behöver ett program som skickar kommandon till drivsteget som säger vad den ska göra och hur många pulser den ska skicka ut osv, vet inte riktigt hur tesla gjort där. 3. ang batteri så kan man köra på ett batteri , sedan omvandlar man ner strömmen till önskad volt för styrström (24v, 12v, 220v, osv) 4. BMS är bra att ha om man inte vill byta batterier, hus och område lite då och då.. oftast anpassad till specifikt batteri (programvara) när det kommer till Tesla så är det kopplat i små grupper med celler stora som aningen större AA batterier, dör ett batteri så kortsluter den bort den cellgruppen och tappar en låg % av batterikapaciteten och Teslan har typ 5000 celler (små batterier) jämfört med andra biltillverkare som har ca 8 celler av påsbatterier. 5. ang batteriladdare i bilar så har man direktkopplade laddare på batteriet, där av att man kan ladda med ca 150kw (annars så hade man behövt ganska grova kablar mellan bil och laddstation). Det ger två alternativ , inbyggd laddare i bilen - smidigt allt kunna ladda överallt med hög kw på kort tid men det adderar givetvis vikt men det är den nog värd. Annars kan man givetvis ha en extern laddare men då begränsas man vart man kan åka och hur fort man kan ladda men ev kan det vara ett billigare alternativ, men man får släpa runt den.
  8. Hej, jag är intresserad av släpet. Pm Mvh Joakim
  9. Snart klar, ska bara fixa lite med det sista plocket, demontera diffen igen pga oljeläckage, modifiera oljetråget lite. sen en test fas där allt ska testas, mätas och efterdras och kolla så att saker sitter med rätt moment😂😁
  10. Dagsformen, allt verka passa bra och bakskärmarna ska få en handpåläggning med lite gelcoat dem också, givetvis grön😄 bilens nya namn blir ”Päronet”👌
  11. Tur att man kan nyttja värmen på olika sätt, typ att härda karossen lite efter gelcoaten 😂
  12. Kaross är grundfärgad, inte den snyggaste utan jag gjort kan man säga men fort kommer den gå ändå😂
×
×
  • Create New...