Jump to content

john koskela

Forumdeltagare
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

john koskela last won the day on January 26

john koskela had the most liked content!

Community Reputation

5 Neutral

About john koskela

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    john koskela
  • Ort
    säffle
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. john koskela

    Esther Seven #31

    Du kanske redan visste detta, men SFRO bes är personliga, så du måste göra både sfro 1 och 2. De följer inte bilen. Men att bes nr 1 är gjord är ju positivt. Bara att bättra på bygget lite och bes igen.
  2. Sätt på de som har bäst ljusbild. Inte kollar de märkning på vanlig kontrollbesiktning!
  3. john koskela

    kalibrera hastighetsmätare

    Snurrar vidare! Blir det så här? 100 000cm(1km)/195cm(hjulvarv)*3,92(utväxling diff)*3(pulser per kardanvarv)=6030,7689 pulser per kilometer.
  4. john koskela

    kalibrera hastighetsmätare

    Hej. Står redo att kalibrera hastighetsmätaren. Behöver hjälp. Hjärnan funkar inte! Har en diff med 3,92 utväxling. Omkretsen på hjulet är 1950mm, nu när det är helt nytt. (245-45-16). Den induktiva givaren räknar 3 pulser per kardanvarv. Hur många pulser blir det per kilometer? Givaren sitter 1mm från de 3 kardanbultarna den ska läsa mot, samt ca10mm från de 3 andra bultarna. Då borde den bara läsa de 3 närmaste tycker jag. John
  5. john koskela

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Bet i det sura äpplet och beställde en VDO givare! Prutade rätt bra på den. Skulle ju inte vara så roligt att lägga ner en massa jobb på fäste till ABS givaren och sedan få göra om alltihop om det inte skulle fungera. Hoppas mätaren är lätt att kalibrera, för sånt gillar jag inte. Tack för hjälpen i alla fall.
  6. john koskela

    Givare till VDO Hastighetsmätare

    Följde inte med någon sensor. Är skitkass på sån el. Står i manualen att mätaren kan ta signal från: 1) Hallgivare. 2) Hallgivare med "open collector"- krets. 3) Oscilatorgivare. 4) VDO passiv induktionsgivare. Fattar inte vad något av dem är. Känns surt att betala 1200kr för en VDO givare.....tänkte komma undan billigare.
  7. Har en Ny VDO hastighetsmätare. Den borde väl gå att få att fungera med en abs givare som sensor, eller har jag helt fel? Tänkte den skulle läsa av på de 6 bultarna till drivaxeln mot diffklumpen (Sierra). Borde fungera tycker jag.
  8. john koskela

    A armar

    Jag köpte också undre kulbult från rallydesign. Är till austin maxi tydligen. Jag monterade dem från undersidan. Kändes bäst så.
  9. john koskela

    Snabblås noskon?

    Dzus lås tror jag de kallas. Populärt på racebilar, så kolla med någon firma som säljer raceprylar.
  10. john koskela

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Jag vet inte utväxlingen på lådan. Ska riva bilen nu för blästring och galvning. Tänkte kolla upp det när lådan är lös.
  11. john koskela

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Den verkar funka bra med 3,92. Var väldigt rapp trots den slöa 140hk volvo Femman. Får se hur den fungerar vid längre körningar i ca 100km/tim. Om den varvar acceptabelt. Känns inte som om det är bilmodellen man bränner en massa mil efter motorväg med, utan mest gör finturer i stan och efter någon krokig landsväg.
  12. john koskela

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Ok. 3,92 utväxling alltså. Tack för hjälpen.
  13. john koskela

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Var så jag gjorde. Ett hjul hissat, det andra i backen. 100 varv på kardan gav 51,1 hjulvarv. 100/51,1=1,9569471.
  14. john koskela

    Skum bakaxelutvävling sierra

    Har gjort SFRO nr1 på mitt sevenprojekt. Gick bra. Fick på det jag visste jag skulle få på. Måste bygga nya bärarmar med materialspecifikation plus några småsaker. De vill även ha reda på vilken utväxling bakaxeln har. Hittar ingen märkning på den. Har hissat upp bilen och roterat drivlinan. Nu till det konstiga.........Vid 100 varv på kardanaxeln så gör bakhjulet 51,1varv! 100/51,1=1,9569471. Ungefär 1,95 alltså. Inte kan väl det stämma? Utväxlingar brukar ju ligga på typ 3,50-4,30. Har jag någon konstig diff eller?
  15. john koskela

    Bussningar till A armar

    Måste nog bygga egna a armar då jag inte får tag i materialspec på de befintliga (Dax Rush). Vart köper man bussningarna till ändarna mot ramen? Sellholm har ju haft kit med bussning och hylsa men verkar inte ha det längre. Vart har ni köpt? Tips mottages tacksamt. John
×