Jump to content

Fizz

Forumdeltagare
  • Content Count

    60
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

11 Good

About Fizz

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Dan Johansson
  • Ort
    Vänersborg
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lite framsteg också... Punktade dit R-rören... Började på höger motorfäste... Jag tänker att jag ska sätta motorkuddarna i fästet man skruvar i motorn så man kan ta ur dem om man behöver byta...
  2. Tack för bilden! Jag vet inte riktigt hur min sittställning blir, jag har varken pedaler eller stol än, men i min mentala bild så blir benen rakare 🤔 ... Såhär ser baksidan på "ändarna" ut, det är 25x3 i plattjärnen... Delen som knyter ihop tvärgående balken med kardantunneln blir ju 2 st 2mm plåtar ungefär 200x150 mm, med sidor i 25x3... Jag tänkte montera batteribrytaren bakom där, i taket till kardantunneln, eftersom batterikabeln ändå går där... Funkar det tro, eller behöver den vara "enklare åtkomlig"?
  3. Jag har satt en 25x25x2 som nederkant på instrumentbrädan, och det ska knytas ihop i mitten med 25x3 plattjärn på sidorna (syns ena sidan på bilden, hålls fast med en liten tving) och sen klä det i 2 mm plåt.... Vad tror du om det?
  4. Ok, den röda går från ytterkant till där rattstången ska fästas, och det ska dit en till, typ såhär;
  5. Tack för din input! Miata-insuget är ganska stort, så det är inte helt enkelt att flytta motorn åt det hållet... Kanske inte värt att kämpa för det...
  6. Hur mycket skulle man behöva flytta motorn, pratar vi millimeter eller centimeter? Det var inte med i den ursprungliga planen, så det lär bli lite meck att få till... 😁
  7. Ser man på, finns det så många byggare i närheten .. 😀 👍 Jag vet inte riktigt när man ska ta en första kontakt med SFRO, men det dyker ju upp massor av frågor hela tiden som är svår-googlade ... För att fortsätta på rattstångsproblemet så har jag hittat en variant av "snap-off" rattnav med svetsände i rostfritt; https://www.ddesign.nu/product/universal-race-hub-rattnav-svetsas-nrg-2?referer=google-shopping&gclid=Cj0KCQjwwr32BRD4ARIsAAJNf_3YBsVzDtUxDXDkeMctizongv-B6HOVcVu5McdAEgSZnEkgCXQRg7QaAhOfEALw_wcB Hur tänker man här? Är tanken att man ska köra hela stången i rostfritt, vilket är fullt möjligt, men lite lyxigt kanske .. Eller ska man chansa och blanda material? På de billigare quick release-naven så står det ju inte ens vilket material svetsänden är i ...
  8. Har provmonterat motorn för första gången.... 😀 Det finns ju gott om plats för rör på båda sidor... Kan vara lite högt i framkant på motorn, är slät undersida att föredra, framför en "speedbump" i huven?
  9. Påbörjade vänster motorfäste... Väntar på länkarmsbussningar till 240 att använda som motorkuddar..
  10. Tja, det kanske vore något! Du är inte orolig för coronan? Jag har inte köpt några stolar än, så sittpositionen är ju lite flytande, men att få en uppfattning om hur man vill sitta vore ju bra ....
  11. Idag jobbade jag vidare med instrumentpanelen...
  12. Tack för din input! Jag har funderat lite på att prata med min närmaste SFRO-besiktningsman, men jag provade att maila honom för ett tag sen och fick lite känslan av att han inte var superpigg på att bolla ideer över mail hela nätterna ... 🙂 Jag fattar ju att det kan vara lite påfrestande med mer eller mindre dumma frågor i en strid ström, så ingen skugga ska falla på honom ... Kollapsbarhet har jag förstått går att lösa genom att använda flera (3+?) knutar, och jag antar att en relativt vågrät styraxel innebär att man måste ha flera knutar för att få vettiga vinklar på dem .. Styrväxeln har jag tänkt använda Miatans, vad det är ju anslutning där är en bra fråga, men det verkar som att "Sweet" tillverkar alla möjliga universal-knutar med svetsände i ena och splines/DD, etc. etc. i andra änden ....
  13. Hej på er allihopa! Har börjat närma mig planeringen av rattstången till min bil, och eftersom jag inte har en donatorbil som jag kan sno stången och knutarna ifrån har jag tänkte att bygga allt från scratch. Både för att jag gillar att "göra själv" och att man kan få ett mera slimmat utseende på "det man ser i bilen".. Jag har planerat att använda ett snap-off rattnav avsett för svetsning på rattstången, och jag har förstått att det inte finns något generellt förbud mot att svetsa rattstänger, såvida man vet att alla delar har god svetsbarhet... Fråga 1: Tänker mig att använda slipad axel i kvalitet SS2142, vilket bör gå bra att TIG.-svetsa, men vilken dimension ska man ha? Det finns ju alltifrån 14 mm till 1 tum i bilvärlden. Knutarna verkar vara lätta(-re?) att hitta i tum-mått, så är 5/8 (16 mm) en lämplig medelväg? Vad är fördelarna med kraftigare styraxel? Fråga 2: Jag har tänkt att köra med en oljebronsbussning i rattänden, och ett lagerhus i aluminium i motorutrymmet, och ett precisionsstålrör "därmellan" som jag svetsar i ramen på tre ställen. Något mer jag bör tänka på? Fråga 3: Vad är egentligen "ultimat" vinkel på ratten? Tittar man på Formula 1-bilar så verkar rattaxeln nästa vara horisontal, på rallybilar verkar den luta mer ju mer av "orginalbilen" de behållt, vanliga bilar har ju ofta justerbar ratt och på gamla lastbilar är den nästan liggande .. Var ligger en "sportig sweet spot"? 🙂 Tackar på förhand!
  14. Helgens framsteg.. Lite triangulering av kardantunnel, motorutrymmet och "i nosen".... Har börjat på stommen till "scuttle" och instrumentbrädan...
×
×
  • Create New...