Jump to content

Klubbsson

Forumdeltagare
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Klubbsson last won the day on October 13 2017

Klubbsson had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

About Klubbsson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Pettersson
  • Ort
    Eskilstuna
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

231 profile views
  1. Klubbsson

    SHSC

    Snyggt!
  2. Är det någon som anpassar infästningen för hjulupphängningen efter hur ramen blev? Det ger ju en viss möjlighet att ta upp lite toleranser, eller blir det överkurs?
  3. Klubbsson

    Konvertera bromsar bak Sierra

    Fick för mig att det skulle konverteras bromsar bak. Och slängde trumbromsen i tron att det skulle bli lätt att få dit skivor bak. Hittade lite ritningar på nätet med med en hub och ett bromsoksfäste. Nu när jag står med prylarna framför mig passar det inte alls. Någon som har ett recept på ett fungerande kitt? Planen är att använda reduceringsventil.
  4. Klubbsson

    Locost Sweden med ändrad inriktning

    Låter bra för en för en som hittar på lite efter resans gång 🙂
  5. Klubbsson

    A armar

    Konstruktionshandboken för klämförband eller Karlebo handbok säger min 4xd, men det kan vara svårt att få till rent praktiskt. Och då får man offra lite fjäderkraft och kompromissa så det passar. Men jag håller med dig Kjell mindre klämlängd än diametern ska man aldrig ha om man har ett påkänt förband. PeÅ, ja det är en bra regel. När jag besiktar flygplan så godkänner jag förband där man kan se en fullgod gänga utanför muttern. Vilket kan ta 1-3 varv beroende på skruvkvalitet.
  6. Klubbsson

    A armar

    Tack Kjell nu kan jag sova lungt om nätterna 🙂 pssst, handboken säger att bulten ska ha en klämlängd på 4-10 gånger diametern 😉, mummel, dax att börja tänka mindre och bygga mer annars blir jag aldrig färdig......
  7. Klubbsson

    A armar

    Har just skurit matrial för att tillverka undre bärarmar. Spindlarna är från en sierra och jag har följt diverse ritningar från nätet. Fästet och svamparna kommer från Rally design. Men sitter dom verkligen rätt? Funderar på om man inte skulle få en bättre färdväg för krafterna om man satte fästet under ifrån ?!?
  8. Klubbsson

    Rör bärarmar

    Var lite lurigt att hitta material av den kvaliten. Stena stål fick beställa från tyskland och då var det desutom galvat?!? Så det blir till att slipa innan svets. Förstår inte varför man gillar +N, det blir ju inte så mycket kvar av normaliseringen efter svets.
  9. Klubbsson

    Göra gjutform av bitumenmatta?

    Om du bara ska ha den böjd i ett plan är det enklast och ta en tunn plåt och böja mjukt. Du kan även bocka plåten på kanterna och få ett snyggt överfall som avslut. Så gjuter man på insidan av plåten och får en snygg A-sida utåt där det syns.
  10. Klubbsson

    Göra gjutform av bitumenmatta?

    Dom blir hårda av kyla men då måste man gjuta med epoxi då polyester kräver värme för att härda ( har inte sett inlägget). Gips och gladpack använde jag förra gången jag gjorde en bula på en huv, för att tillverka en hanform. För att sen gjuta den färdiga detaljen.
  11. Har lite funderingar runt hybriddrift och miljözoner. Är det överhuvudtaget möjligt att få sitt hemmabygge klassat som hybrid? Kommer bygga med en R1 motor och kommer ha en elektrisk back. Har haft funderingar på att göra den så att den går att köra framåt med. Främst för att enkelt kunna lasta bilen på ett släp var första tanken. Skulle man göra den motorn något större skulle man kunna få en långsam hybrid för korta sträckor. Men god nog för att klara en miljözon. Är det möjligt att få den klassad som miljöbil med dom premisserna? Ska man satsa mycket av sin tid skulle det vara trevligt med en bil som kan få köras över allt även i miljözone 3 under överskådlig framtid.
  12. Klubbsson

    Styvhet ram

    Jo jag erkänner fusk i den ena ändan :) Rigid fastsättning gör att det blir lite "för bra". Kul att se att man inte är ensam med sina funderingar. Har dock inga större planer på att lägga ned tid på någon större viktoptimering. Då det är mitt första bygge vill jag hålla det rent och enkelt. Budgeten är ganska begränsad så prestandabilen får bli något senare.
  13. Klubbsson

    Styvhet ram

    Nu har jag satt samman en oerhört förenklad beräkningsmodell. Den ger i alla fall en fingervisning om att man är i rätt härad med dimensioneringen. 800kg bil och ett moment på 2400Nm (3x) ger en vridning på en ca 1° Jag provade även att lägga till ett par vitala plåtar och ökade då lasten till det dubbla 4800Nm (6x) och det gav då en vridning på 0,9° Har för enkelhetens skull kört med 25x25x2 rör.
  14. Klubbsson

    Styvhet ram

    Tack, jag siktar på att ramen själv ska klara 3x. Med plåt på insdan och utsidan på sidorna borde det bli det dubbla.
  15. Klubbsson

    Styvhet ram

    Sitter och ritar på en ram till ett bygge och jag tycker att det är lite otydligt i SFRO boken. Man pratar om 3x bilens vikt men skriver ut för en bil på 1000kg som 1000 x 3 =3000 Nm/grad. Ska man gå från kilo till N gör man det vanligtvis med faktor 9,8. När jag tittar på andra som räknat på sin styvhet så ligger dom mellan 1900-23000, så det är svårt att hitta en röd tråd. Vad är det som gäller? En så pass viktig parameter måste vara rätt från början.
×