Jump to content

Klubbsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    24
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Klubbsson last won the day on October 13 2017

Klubbsson had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

About Klubbsson

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Pettersson
  • Ort
    Eskilstuna

Recent Profile Visitors

262 profile views
  1. Klubbsson

    Pedalställ

    Letar efter ett pedalställ med bromsvåg, gärna nått som är litet.
  2. Klubbsson

    Esther Seven #31

    Hur tjock plåt har du använt i golvet och sidorna?
  3. Det finns ganska mycket på detta område allt från enkla exel tabeller till FEA, har tittat lite på https://www.racingaspirations.com/apps/suspension-geometry-calculator/ Oavsett vilken kalkylator jag använder kan jag inte skilja en bra geometri från en dålig. Jag saknar helt enkelt börvärden. Är kollega med en tidigare beräkningsingengör från Josam ( tillverkar utrustning för hjulinställningar) Han sa: Jag kan räkna ut allt du vill veta men jag har ingen aning om vad som är bra eller dåligt. Så alla tips mottages tacksamt.
  4. Klubbsson

    Fjädrar?

    1/3 är ju en god början när man ändå inte har en aning om vad det kommer väga 🤣🤣
  5. Klubbsson

    Fjädrar?

    Finns det nått "bör värde" för spring rate?
  6. Klubbsson

    SHSC

    Snyggt!
  7. Är det någon som anpassar infästningen för hjulupphängningen efter hur ramen blev? Det ger ju en viss möjlighet att ta upp lite toleranser, eller blir det överkurs?
  8. Klubbsson

    Konvertera bromsar bak Sierra

    Fick för mig att det skulle konverteras bromsar bak. Och slängde trumbromsen i tron att det skulle bli lätt att få dit skivor bak. Hittade lite ritningar på nätet med med en hub och ett bromsoksfäste. Nu när jag står med prylarna framför mig passar det inte alls. Någon som har ett recept på ett fungerande kitt? Planen är att använda reduceringsventil.
  9. Klubbsson

    Locost Sweden med ändrad inriktning

    Låter bra för en för en som hittar på lite efter resans gång 🙂
  10. Klubbsson

    A armar

    Konstruktionshandboken för klämförband eller Karlebo handbok säger min 4xd, men det kan vara svårt att få till rent praktiskt. Och då får man offra lite fjäderkraft och kompromissa så det passar. Men jag håller med dig Kjell mindre klämlängd än diametern ska man aldrig ha om man har ett påkänt förband. PeÅ, ja det är en bra regel. När jag besiktar flygplan så godkänner jag förband där man kan se en fullgod gänga utanför muttern. Vilket kan ta 1-3 varv beroende på skruvkvalitet.
  11. Klubbsson

    A armar

    Tack Kjell nu kan jag sova lungt om nätterna 🙂 pssst, handboken säger att bulten ska ha en klämlängd på 4-10 gånger diametern 😉, mummel, dax att börja tänka mindre och bygga mer annars blir jag aldrig färdig......
  12. Klubbsson

    A armar

    Har just skurit matrial för att tillverka undre bärarmar. Spindlarna är från en sierra och jag har följt diverse ritningar från nätet. Fästet och svamparna kommer från Rally design. Men sitter dom verkligen rätt? Funderar på om man inte skulle få en bättre färdväg för krafterna om man satte fästet under ifrån ?!?
  13. Klubbsson

    Rör bärarmar

    Var lite lurigt att hitta material av den kvaliten. Stena stål fick beställa från tyskland och då var det desutom galvat?!? Så det blir till att slipa innan svets. Förstår inte varför man gillar +N, det blir ju inte så mycket kvar av normaliseringen efter svets.
  14. Klubbsson

    Göra gjutform av bitumenmatta?

    Om du bara ska ha den böjd i ett plan är det enklast och ta en tunn plåt och böja mjukt. Du kan även bocka plåten på kanterna och få ett snyggt överfall som avslut. Så gjuter man på insidan av plåten och får en snygg A-sida utåt där det syns.
  15. Klubbsson

    Göra gjutform av bitumenmatta?

    Dom blir hårda av kyla men då måste man gjuta med epoxi då polyester kräver värme för att härda ( har inte sett inlägget). Gips och gladpack använde jag förra gången jag gjorde en bula på en huv, för att tillverka en hanform. För att sen gjuta den färdiga detaljen.
×