Jump to content

Klubbsson

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Klubbsson last won the day on October 13 2017

Klubbsson had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

About Klubbsson

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Pettersson
  • Ort
    Eskilstuna
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

382 profile views
  1. Rotax flygmotorer har 25% som gränsvärde för åtgärd, och det ska mätas på varm motor.
  2. Har heller inte lyckats få ett riktigt materialcerifikat trots mycket goda kontakter på Stena stål, men mycket annat har jag fått, offert med material benämning, följesedel, batchtagg. Rören är ju dock märkta med benämning så jag har sparat en stump med fulla benämningen på. Plus att jag använder betydligt tjockare material än vad nöden kräver.
  3. Ser spännande ut, vad har du för prylar i grytan för att få til det?
  4. 3k känns ju ganska överkomligt. Fixturen se ju ganska enkel ut, blev mer att fundera på 😎
  5. Får man fråga priset på en specialruta?
  6. Beror lite på vad du ska svetsa med, kör du TIG så måste du ha en med 4 sensorer annars funkar inte avbländningen som den ska. Kör man MIG eller pinne så funkar det bra med två sensorer. Dom billiga kan vara sena med avbländningen så man får ont i skallen. Mitt tips är att köpa en gammal hederlig utan speedglas eller nån som är lite påkostad. Själv köpte jag denna för lite sen https://www.bluemarket.se/produkt/lincoln-electric-viking-3350-svart/1113-107 är hel nöjd med den. Har börjat använda halvmasker med integrerade filter, funkar utmärkt att ha under svetshjälmen. https://www.ahlsell.se/10/personligt-skydd/andningsskydd/halvmasker/393351-16672158/ kostar ungefär 5% av vad en riktigt friskluftsmask ligger på. Önskar att jag hittat dom tidigare. Denna från Swedool är rena möget https://www.swedol.se/svetshjalm-flytande-kristaller-eagle.html
  7. Använder låstråd på banjobultarna på flygplanet. Om du tänker dig att tråden altid ska dra åt bulten och vara "någorlunda spänd" dvs den ska varken vara lös eller som en fjolsträng. Biltemas låstråd och tång duger gott ( funkar med kombitång med men tar lite längre tid). Vill man ha riktig låstråd så fins det på Arigo. Fins det inte hål för låstråd så borrar man det själv. Det är lite pyssel och kan ta ett par försök innan man får till det snyggt. Lite exempel på hur man kan låsa med tråd.
  8. Snyggt, Byggde en kajak för några år sen med samma metod fast då använder man en väldigt tunn glasfiber för att den inte ska synnas och trät ska framträda. När jag använder divinylcell/honycomb jobbar jag alltid med en form. Bockade eller rullade plåtar är det absolut enklaste och då får du alltid en slät A-sida.
  9. Ditt Notch verktyg vart har du hittat det? Har provat lite egna varianter men inte fått nått som funkar riktigt bra.
  10. Körde hem en Jaguar xjs v12 från UK för några år sen till ett skrotbils rejs. Var inga problem att skrota i sverige. Fins ganska mycket engelska bilar i Sverige där man inte fått med sig alla papper och gör att men inte får igenom ursprungs kontrollen med transportstyrelsen.
  11. Kolla med Finess i Eskilstuna dom gör burar i mängder. Jag la ner alla mina planer på att bocka själv när jag såg deras priser. Är det bara några få bockar kan man ju fylla med sand för att hindra kolaps.
  12. Intressekoll! Står i valet och kvalet om jag själv ska skaffa en aluminiumbit och svarva ett hus till en kjedjediff, det är en Sirra 7" Alternativet är att låta någon annan tillverka, jag får då ett trevligare material "aircraft graded aluminium" och hårdanodisering i valfri kulör. Nackdelen är att det springer iväg i pris om man bara gör en. Om jag skulle beställa 3 så tror jag det hamnar på max 2000kr med frakt. Skulle det vara intressant?
  13. Klubbsson

    R1 lutning??

    Tack för alla tips 🙂 Jag kan inte se några streck i glaset, hojen har jag inte kvar alla delar försvann ganska fort på blocket. Jag är förvånad hur mycket motor man kan få för så lite pengar, har kostat mig ca 2000kr och lite arbete. Cadmodellen jag har så sitter det ett annat oljetråg, det har ej en plan botten. Den ena vinkeln är som den på bilden men den andra vinkeln följer trågpackningen,dom två vinklarna möts på mitten, så jag antar att det finns flera varianter. Jag antar att den enda lösningen blir att procka loss tråget och kolla vart oljan tas, när man ändå är där och river så kan man ju sätta dit en skvalpplåt. Använder ni alla tillgängliga fästhål för att hålla motorn på plats? 4 grunda fram och två genomgående bak? Har sett lite varianter på det.
  14. Klubbsson

    R1 lutning??

    Hittade en gammal tråd på ett aktuellt problem men vad är slutsatsen? ● tråget? ● trågpackningen? ● Yammaha loggan? Skulle helst se att trågpackningen skulle funka som horizontalplan. Det logiska är nog dock som den står.
  15. Vilken fin byggtrådtråd du har Johan fast jag har lite frågor 🙂 Sid 4, är det en vanlig hålsåg och borrmaskin som du kapar rör med? funkar det bra? Fick du fjädringen att funka? förstår inte riktigt hur den funkar men det är kul att se nått nytt. Blir ju lite sugen på aluminiumkaross när man ser ditt bygge.
×
×
  • Create New...