Jump to content

Baxarn

Forumdeltagare
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Locost-status
    Har byggt locost
  1. Tackar. Då har jag lite att gå på. Tur att dom inte har några dörrar.
  2. Funderar på att börja bygga så smått under vintern. Jag har ett utrymme i källaren som är använt för att greja med kanoter. Där kan jag bygga bilen men inte få ut den hel. :unsure: Sedan har jag garaget där min hobby 240 står. Där ska även ett pannrum för en ny panna byggas. :mad: En sjua kan få plats beroende på hur jag bygger pannrummet. :wacko: Sedan har jag vebon som kan vara carport på sommaren. Så lite mått på färdiga bilar (längd + bredd) skulle uppskattas. Det bästa skulle vara att bygga bilen först och pannrummet sen. Men det blir så kallt då. :prop: Mvh Stefan
  3. Nu börjar jag att komma igång igen. har placerat ramen under karossen så att jag ska kunna lägga snitten där dom behövs. Här verkar det som att jag har kapat tillräckligt. Kan avslöja att det kommer att bli tajt med pedalerna. Men jag kan ju skippa gaspedalen, då jag når till gasrullen. :) Största problemet blir att få plats med förgasaren. Downpipen från turbon får lite dålig plats men där kan jag kapa lite extra i torpeden. Det börjar bli lite små stressigt nu.
  4. En liten uppdatering. Buren har anlänt. Det var en hel del. :) Har börjat kapa i golvet och torpededen för att få platts med drivlinan. Ligger lite efter i planeringen på grund av krånglande bruksbil och så kunde jag inte neka att hjälpa till med kompisens bil. Här är den.
  5. Jag har beställt en bur som ska hjälpa till att styva upp allt. Det kan komma att bli en förstyvning till på ramen. Men jag får se hur kardanen går först.
  6. Här är en jämförelse mellan micran och 240ins bakaxlar. Tar jag bort spacerplattorna blir det ungefär samma bredd. Det var meningen att jag skulle hinna med att kapa ur golvet. Men den nya sticksågen gav upp efter en kvart. Ett hjulhus fick jag bort i allafall. Jag märkte även att alla pedaler måste vinklas till vänster för den nya kardantunneln. :)
  7. Jag har bara näst fästerna på ramen nu. Tänker vänta till jag får på karossen och rätt tyngd på axlara, innan jag justerar. Bilen ska gå fort rakt fram och kunna andvändas till att göra svrta streck med armen ut genom rutan :D
  8. Har kämpat med bakaxel upphängningen i veckan. Jag är inte så duktig på sånt här så jag har gjort en väldigt massa hål i alla fästen. Något borde passa. :) Karossen börjar bli ren på allt onödigt. Snart ska jag börja kapa ur golvet. :)
  9. Nu har det hänt lite. Motorfästen och växellådsfäste är på plats. En 240 bakaxel är införskaffad. Däck kombinatinen testad. En 4link upphängning blir det nog. 8,5X17" Tycker jag blir lagom på en micra. :)
  10. Det var tänkt att det skulle bli en sjua i vinter. Men nu blir det en Micra med Volvodelar och egenbyggd ram. Framvagn Volvo 140 Bakaxel Volvo 240 Motor Volvo B23 - Förgasar turbo 143 hk Växellåda Volvo M46 Kaross Nissan Micra 88 Ram 80x40 rör ihop med en skyddsbur Inspirationen kommer från Locost Sweden, Sfro bygghandbok och för mycket monster garage. :) Målet är att få den klar för att köra en dag på strippen. Besiktning blir inte i år. Jag vill testa lite först och slipa på detaljer. Så här långt har jag kommit nu. Jag ska börja bygga motorfästen snart. Hoppas ni uppskattar mitt bygge fast det inte är någon sjua. Planerna på en sjua fins dock kvar.
  11. Eftersom bilen som det ska byggas på är en Micra så käns det säkrsat med bur. :) Sedan med Amatörbygge så blir det enklare med motor val. 143hk förgasar turbo. Co3,5 Planerna är sedan att börja med en bur. Sedan bygga ut ramskenor stävor till fram och bakvagn. Golvet försvinner då jag bygger om torped och kardantunnel. Även fast lite av de bärande orginal detaljerna fins kvar, så borde det bli ammatörbygt. Eller?
  12. Hur ska jag förstärka? Är det en rörram som behövs eller. Funderar på att börja från en vanlig bur och sedan dra ut nya stävor från den som man kan fästa fram och bakvagn i. Motor ska vara en volvo 4a. Sedan tänkte jag bygga fram och bakvagn enligt boken. en förklädd Locost. :) Något sådant här tycker jag måste räknas som amatörbygge? Fins det något liknande bygge? bilder? //Stefan
  13. Jag och en kompis byggde turbo 5a i hans 940 för några år sedan. Saker vi fick ändra på var. Oljetråg. Ett kortat 960 tråg med oljesumpen bakom framvagns balken. 850 har ett fyrkantigt tråg. Fick även svetsa om oljeröret. Kanske är enklare att designa bilen efter tråget då den ändå ska byggas. ;) Vattenröret från vattenpumpen svetsades om. Fördelarlocket byggdes om för att gå fritt från torpeden. Har även sett bilar som har fördelaren flyttad till framkant på motorn. även här kan man säkert designa bilen efter fördelarlocket. Elhärvan mellan boxen och motor rensades på allt onödigt som inte hade med motorstyrnig att göra. Boxen måste vara före 1996 för att slippa startspärrar. Tror det gäller alla Volvosprut. Vi andvände M90 från 960. I dagens läge är en adapter ett billigare alternativ. Tycker även en m47 eller m46 borde hålla i en 7a som inte har så mycket vikt över bakhjulen. Varför inte montera lågkomp kolvar i en 10 ventilare och en turbo. ;) enligt motor nr så är det då 140hk :hypocrite:
  14. Tack så mycket. Vist har jag lite bilder. Från 2004 Byter motor över vintern. Därav en motor över. Lånade ut mitt garage och min kunskap 2002-2003 och hjälpte en kompis bygga denna. På min hemsida kan man hitta lite byggbilder. Men det är inte alltid den fungerar. http://www.geocities.com/baxarn75/Garage.html
×
×
  • Create New...