Jump to content

Kippe

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Kippe last won the day on March 1

Kippe had the most liked content!

Community Reputation

4 Neutral

About Kippe

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Chris*er Mat*sson
  • Ort
    Norrt*lje

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag tänkte berätta om mina erfarenheter av dessa däck då jag har kört väldigt mycket på gatan och även lite konbana. Min bil är en Westfield med en Saab 2,3T på ca 300 hk och ett vridmoment kring 450 Nm. Med fel däck så spinner den på alla växlar utom 5:an trots Quaife diff. Jag har kört med 205/50 R15 i fram och 225/50 R15 i bak förutom på R1R däcken som är lika runtom, dvs 205/50 R15. Jag brukar ha ett däckstryck kring 1,2-1,4 bar. Jag har även provat lägre tryck för bättre acc grepp men T1R däcken kan bli lite väl sladdriga i kurvorna. Hållbarheten för bakdäcken är generellt ca 500 mil. R1R däcken har jag bara hunnit köra med i 200 mil men de ser bra ut än så länge. Bilen saknar krängningshämmare. Toyo T1R på gatan Mycket förlåtande, släpper mjukt och fint utan plötsligheter när de provoceras. Det är lätt att köra fortare än vad däcken klarar av i kurvorna. Bromsförmågan blir också begränsad. Spinner mycket lätt vid acc från 1:an till 4:an. Toyo T1R på konbana, Lunda Mycket förlåtande, släpper mjukt och fint utan plötsligheter när det provoceras vilket sker alltför tidigt och bilen understyr. Bromsförmågan blir också begränsad. Toyo R1R på gatan Greppar mycket bra även när de är kalla. Släpper nästan aldrig vid gatkörning. När det släpper sker det mjukt och fint. Bromsförmågan förbättras avsevärt mot T1R och stick/slippet försvann vilket gör att ratten inte slår vid hård inbromsning . Helt otroligt acc grepp. Spinner bara på 1:a och 2:an och ytterst sällan på 3:an. Funkar mycket bra även vid kallare väderlek, 10-15 grader C utomhus. Ett superdäck för gatan. Toyo R1R på konbana, Lunda Håller i bra, släpper mjukt och fint med lätt understyrning. Bromsar bra. Däcken är begränsningen för att kunna köra ännu fortare. Toyo R888 (Hårdhet GG) på gatan Helt värdelösa för gatkörning. Är ungefär som T1R i grepp men mycket lömskare då de släpper hastigt och tvärt. Funkar bra om de gnuggas i flera km och det är 25-30 grader C utomhus. Toyo R888 (Hårdhet GG) på konbana, Lunda Tyvärr så fick jag aldrig tillfälle att prova däckens fulla potential då det började regna efter några körningar. Däcken kräver dock ordentligt med uppvärmning som det kan vara svårt att få till under ett uppvärmningsvarv. Det skulle vara intressant att prova lite mjukare däck (SG) och kanske lite smalare för snabbare uppvärmning. Mina varvtider på konbana, Lunda flygfält Toyo T1R, tid från 2017, 1:22,38 Toyo R1R, tid från 2017, 1:19,98 Toyo R888, tid från 2014, 1:21,93 (Regn satte stopp för snabbare tider) Slutsats Toyo R1R är ett fantastiskt gatdäck och är även bra på konbana om man inte har behov av att försöka vara allra bäst utan nöjer sig med att ligga 2-3 sekunder efter de allra bästa. Jag kommer att skaffa en uppsättning R-däck för bankörning och gärna prova några andra gatdäck. Är det nån som har någon idé?
  2. Kippe

    3D printad kopplingspedal

    Vridningen blev rätt påtaglig efter ett tag. Jag tryckte dessutom alltid med foten längst ut till vänster på fotplattan. Det skulle nog gå att göra en rakare pedal och ha en smalare fotplatta.
  3. Kippe

    3D printad kopplingspedal

    Jag har tagit bort den 3D printade kopplingspedalen. Efter 200 mil blev den lite väl svampig. Den förklaring jag har fått är att man måste ta större hänsyn till i vilken position pedalen skrivs ut då skiktens utplacering påverkar hållfastheten.
  4. Kippe

    3D printad kopplingspedal

    Då får bärgarn köra sakta, det tar en bra stund att skriva ut pedalen, en hel dag eller så. Det bästa är nog att bli bärgad hem.
  5. Kippe

    3D printad kopplingspedal

    Pedalen är väldigt lågt belastad så jag är inte orolig. Men i fall den går sönder så har jag en vägassistans försäkring. Jag undrar om man blir bogserad till närmaste 3D printer?
  6. Kippe

    Garageträff Uppsala

    Kul, jag kommer oavsett väder och vind. Kippe
  7. Kippe

    3D printad kopplingspedal

    Hej, Jag brukar linda alla avgasrör annars blir det varmt som bara den vid pedalerna på min bil också. Jag vet inte vad Onyx material klarar, det är en blandning av nylon och kolfiber. Det är nog nylonet som sätter gränsen men det används en hel del här och där. Firman som printade åt mig kommer att börja sälja 3D printers för metall i höst liknande de som Arcam har. Christer
  8. Jag har ritat ihop en kopplingspedal och fått den 3D printad. Den har samma styvhet som aluminium och tillverkad i kolfiberförstärkt nylon. Med stålbussning och montageskruv så väger den 138 gram, originalet väger 378 gram. Se nedanstående länk som visar en bromspedal som är tillverkad på samma sätt som min och av samma företag. https://solide.se/2017/02/tvarnita-allt-vad-det-gar/
  9. Jag har hittat lite hallsensorer på www.race-technology.com och www.hallsensors.de Det är gänga och lysdiod på en variant från race technology som klarar av att läsa skruvskallar och man kan enkelt se om man får signal när man justerar in den med gängan och snurrar på hjulet.
  10. Jordningen har jag kollat ordentligt men någon Check engine lampa har jag inte. Det låter som ett hett tips. Jag kopplade in en lysdiod till bränslepumpen. Så fort bränslepumpen startade så startade alltid bilen på 1 sekund. Men det kunde krävas 3-5 startförsök innan den började lysa. Annars var det bara att ge upp.
  11. Hej, Utväxlingen är 3.36 och max vrid ca 450 Nm. Utan hänsyn till verkningsgradsförluster så blir det ca 1500 Nm på bakhjulen på 5:an och min bil orkar inte spinna bakhjulen när jag fick dit Quiafe diffen. På fyran orkar den spinna i utgången av kurvorna och emellanåt på rak väg och då är maxvridet på bakhjulen ca 1900 Nm. Det vore intressant att ha däckdata som visar vad dom tål.
  12. Hej Jörgen, Jag har provbytt alla komponenter utan framgång till Trionicen inklusive styrlådan. Jag har bytt nästan alla kablar också. Jag hittade en del fel. Den skärmade kabeln till VR sensorn var i mycket dåligt skick. Men inte f-n startade bilen bättre för det. Ett stift till TPS sensorn glappade vilket gorde att turbotrycket fick kraftiga översvängningar redan vid mycket måttliga gaspådrag. Jag sköt sönder laddluftkylaren som resultat. Jag hittade även ett brustet generatorfäste som gav dålig jordning av generatorn men in blev det bättre för det. Jag har mätt med oscilloskop på VR sensorn och det ser bra ut. Jag har flyttat bort alla strömslukande kablar som kan tänkas störa vid start. Jag har kopplat bort generatorn. Jag har kopplat in ett annat startbatteri. Bilen har aldrig hackat till eller stannat när den väl har gått igång. Däremot kan laddtrycket åka lite upp och ned med dagsformen och tomgången kan hålla på och åka lite jojjo. Jag har inte bytt startmotorn. Det kan ju tänkas att den snurrar för sakta. Jag har inte provat att rulla igång bilen. Startmotorn kan störa VR sensorn. Jag upptäckte när jag flyttade över strömmatningen till Vemset att ett stift som satt på strömmatningskabeln till Trionicen inte var klämt på kabeln överhuvudtaget. Det var bara påskjutet. Så nu är jag lite sugen att försöka koppla in Trionicen igen för att se om det är skälet till startproblemet. Jag har sparat kabelstammen till Trionicen.
  13. Det verkar som om jag har gått över gränsen vad bilen klara av med en 2,3:a och som jag har grunnat mycket på. Det är en mycket intressant kunskap inför nästa bilprojekt. Till och från hade jag startproblem med Trionicen och helt plötsligt hoppar den igång som om ingenting har hänt. Om den var tjurig startade jag den med startgas. Jag har bytt kablar, givare, tändkasett, styrlåda osv så jag är lite less på att fortsätta med att leta fel. Hoppas jag får bättre insyn med Vemset. Den startar i alla fall väldigt lätt med Vemset.
  14. Ok, tack för inputen. Har du nån kläm på hur ofta man måste mäta hjulhastigheten. Räcker det med 6 gånger/varv?
  15. Jag har stora motorn. Normalt laddar den ca 1.2 bar för att sedan sjunka till ca 1,0 bar efter några sekunder. Vissa dagar går den bara upp till ca 0,8 bar utan att man fattar varför. Remskivans framkant är ca 15 cm bakom framnavet så den borde vara baktung. Det borde gå att plocka spiksignalen från Tändkasetten. Sedan gäller det att få till regleringen i Vemset. Det finns nått som heter Anytrim Control där man kan läsa in signaler och justera tändningen. Jag håller mig till måttliga laddtryck och kör på 98 oktan så det borde funka utan spikreglering.
×