Jump to content

Muppen!

Forumdeltagare
  • Posts

    9
  • Joined

  • Last visited

Reputation

2 Neutral

About Muppen!

  • Birthday 01/22/1985

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Magnus Larsson
  • Ort
    Rinkaby (Kristianstad)
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Såg också din bil på emmaboda igår, knäppte ett par kort på den. tyckte den så riktigt trevlig ut! hoppas mappningen blir bra till slut. måste bara fråga, hur bred är boe7 ramen?
  2. följer tråden med stort intresse. :) tänk bara på att med 16T-agget och 1.2bar laddtryck så bottnar du nästan orginalspridarna. är de 6ans eller 7ans avgashus på turbon? ett tips är att byta spridare och lmm för att säkerställa att den inte går snålt. spridare från S/V 70R Bosch -968 3.8bar bränsletryck Lmm från 960 Bosch -12 har jag för mig slutsiffran är, den är 3 tum iaf. och ett chip anpassat för detta från tex göran på vikingchip. med den setupen kan du ladda uppemot 1.5bar, hade själv denna setup på min 940 turbo.
  3. i väntan på att min väns verkstad ska bli klar där de ska byggas bilar, så lägger jag upp en bild på motorn de ska byggas en bil runt! den har fått en yttre renovering tillsvidare, när bilen är färdig och allt funkar kommer motorn att helrenoveras, få H-profilstakar och antagligen kolvar från sugmotorerna för att komp-ändra för E85 med högre effekt-uttag. väntar även på ett oljetråg från en B20 då jag tänker montera motorn "rakställd" utan lutning. plenumet och grenrör kommer att byggas färdigt när motorn sitter i chassit. har pluggat lite till och motorsetup steg 1 kommer nog att se ut såhär - Td04HL-16T med 7ans avgashus så jag försenar laddet något. - Bosch "968or" 465cc spridare - VEMS V3 - E85 - Plenum - Extraktorgrenrör Med detta borde jag kunna få en fin 170hk effektkurva. :eclipsee_steering: övrigt så lutar de åt... - Bmw 320/520D växellåda (som är lite smalare men tål ända effekt) - 740/940 bakaxel (med orginal broms/handbroms) - 240 4-kolvs ok fram - EBC turbo groove skivor - 140 hjulspindlar - Styrväxel Ford Escort 2,4 varvs - GAZ Coilovers Var på Vallåkra-träffen och köpte den obligatoriska torr-gasar ratten. :thumbsup: Kommer nog att försöka klämma ner detta i en bokram, jag gillar de slimmade bilarna och har fått mig att där kanske blir lite mer plats i motorrummet om man rakställer motorn som tex Jari har gjort på sin. De värsta som kan hända är ju att de inte funkar och då får jag bygga större.
  4. att gå på originaleffekten kan man bara göra om motorn e helt original och med original styrsystem. I och med jag byter styrsystem och bränsle så måste där finnas effektintyg.
  5. Har skaffat en motor för kommande locost-bygge, en volvo b230fk 136hk vid 0,3bar laddtryck original. Jag tänkte använda mig av VEMS ecu och köra etanol, förövrig original motor (möjligen större spridare efter SFRO:s rekommendationer för E85. Nu till frågan, enligt SFRO måste man minst ha ett laddtryck på 0,6bar på effektmätningen. Men motorn original bara laddar 0,3bar, med 0,6bar hamnar jag nog över 15kw/100kg. vad gäller? Hur har ni gjort? Kopierat från SFRO "Effektintyget ska vara kopplat till bil/motor (chassinummer, registreringsnummer, motornummer) och motorspecifikation. I intyget skall effektkurva, vridmomentkurva samt laddtryckskurva framgå (maximala värden anges på motorspecifikationen). Laddtrycket ska vara rimligt högt (=inte för lågt) och finnas med i hela registret från ca 3000rpm och uppåt. Lägsta laddtryck skall vara 0,6 bar, något lägre kan accepteras för bilar med hög kompression (>10:1) och som går på bensin, dock aldrig lägre än 0,4bar Som tumregel ger överladdning normalt sett minst 10 % effektökning per 0,1 bars laddtryck – en motor som standard ger 192 hk bör alltså lämna minst 308 (192*1,6) hk vid 0,6 bars laddtryck. Intyget ska vara undertecknat och innehålla kontaktuppgifter till firman/personen som utfört mätningen, samt undertecknat av byggare/ägare av fordonet."
  6. Häftigt bygge! va är de för turbo du kör med?
  7. hej, är relativt ny här på forumet. Har spenderat mycket tid på forumet för att samla information och idéer till mitt projekt. Satt och tittade youtube-videos på häftiga motorcyklar, hamnade ganska snart på videos om gokart´s med mc-motor. Ganska snart även en superseven med mc motor och sen va de kört! höll på rätt mycket med volvobilar när jag var yngre men nu efter några år på 2 hjul blev jag sugen på en riktig utmaning, få saker i livet slår ju en riktig turbo-kick. :eclipsee_steering: nu till planerna så här långt. Ram: Har tänkt mig en bokram, håller på att bygga byggbord/jigg nu så jag ser att allt får plats. :image018: Motor: Volvo b230FK egenbyggt grenrör med en Turbobanditen TB-58, eget insug,separata tändspolar, simens deka 630cc spridare, H-profil stakar och VEMS ECU i de grova. Växellåda: Vet inte riktigt fick med en M90 när jag köpte motorn men vet inte om den får plats, annars blir de nån BMW låda som tål lite effekt. Bakaxel: 940 1031/1041 Bromsar: volvo original tills vidare, sen kommer dom nog ge plats åt wilwood bromsar. Intrumentering: lutar åt en Race technology DASH 2 Helbur etc etc Har köpt SFRO´s bygghandbok och Ron champions bok, har även printat ut mcsorleys "book chassie" ritningar i A3. Ett normal bygge ligger väl runt 750 kg= ca 150hk vid inregistrering? vad är sen nästa steg? ta kontakt med SFRO innan bygget startar? Något mer vitalt man måste tänka på innan man börjar bygga? Regler etc? kom gärna med tips, idéer och varningar. Har bröderna Hahlin´s super seven som största inspirationskälla http://hahlin7.se gillar att sikta högt och se var jag hamnar. :prop: Mvh Mange.
  8. ett mycket trevligt bygge hoppas att uppdateringarna kommer att fortsätta, ligger själv i planeringsstadiet för en super 7 med volvomotor och undrar om du fortfarande är en bokram du bygger på?
  9. hej Jari Hur löser man det med växellåda och spakställ när du har varken rakställd eller original-lutning på motorn?
×
×
  • Create New...