Jump to content

Skalman

Forumdeltagare
  • Content Count

    31
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Skalman last won the day on November 14 2015

Skalman had the most liked content!

Community Reputation

7 Neutral

About Skalman

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Johan Svensson
  • Ort
    Kungsbacka
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för tipset Gustaf! Jag tänkte att det inte blir så mycket komprimering när plywooden är mellan två metallstycken men det kanske är lika bra att använda stödhylsor.
  2. Jag gillar pedalkänslan i Miatan så jag ville återanvända så mycket delar som möjligt där. Att använda delar man redan har skadar ju inte heller för att hålla nere kostnaden. Jag fick vinkla kopplinspedalen lite för att kopplingscylindern skulle gå fritt från insuget. Jag har testat ergonomin en hel del och jag tycker inte det stör att det blir lite vinkel på den. Allt installerat och klart. Jag fick inte plats med bromsservon så jag testar att köra utan. Alternativet hade varit att sätta den någon annanstans men det blir en meckigare lösning. Jag behövde en spacer för br
  3. Japp, den blir högerstyrd. Jag hade tänkt göra den vänsterstyrd, hade till och med köpt en styrväxel för ändamålet, men ändrade mig då grenröret sitter på vänster sida och det blir enklare paketering med grenrör på ena sidan och allt som har med broms- och styrsystem på andra sidan. Har kört högerstyrda sommarbilar i 10 år så för mig är det inget hinder. Jag har en helt orginal Miata som står i vinterförvaring men den vill jag gärna behålla 😉 Däremot har jag faktiskt en komplett främre subframe med hubbar och bärarmar (tror inte bromsarna var kvar) som blivit över, hör av dig om det är in
  4. Nja, den kommer inte att bli helt lik en G20 utan det var mest utifrån "enkel kaross som täcker hjulen utan tak"-tanken som jag nog hamnar rätt nära en G20. Däremot kommer bakänden bli mer i stil med Aries Arion nedan. Jag kommer göra allt från scratch så inga delar från Ginetta. Jag kommer köra samma hjulbas och spårvidd som orginal Miata så lite längre än en G20 (227 mot 215 cm hjulbas).
  5. Tack för tipset! I värsta fall får jag köra utan snabbfästet vid besiktningen och sätta på det sen. Kommer bli lite knepigt att komma in i bilen utan snabbfäste men det borde gå.
  6. Mitt förra bygge var lite framtungt så jag ville få bak motorn en del i detta bygge. På Miatan sitter växellådan och diffen stumt monterade i varandra via en aluminiumbalk och jag ville ha kvar den konstruktionen. Pga stulen telefon har jag blivit av med lite bilder men som balken har kortats 33 cm genom att kapa ut en bit i mitten och svetsa ihop den igen. Jag har även lejt bort kardanen för att korta den 33 cm. Nu hamnar hela motorn bakom framhjulen och om mina beräkningar stämmer borde jag hamna nära 50/50-viktfördelning. För att bibehålla vettig ergonomi behövde jag sedan f
  7. Det är 4 år mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett år sedan. Det har kommit två små barn under tiden så det är svårt att hitta tid att bygga bil 😉 Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer åt Ginetta G20-hållet.
  8. Det här blir mitt andra amatörbygge och kommer ha en högre ambitionsnivå när det gäller finish än första bygget (vilket i och för sig inte säger så mycket... ) Även detta kommer vara Miata-baserat så det hela började för 4 år sedan med att åka till England och köpa den billigaste körbara NB 1,8 Sport jag sett (under £1000). Den hade slirande koppling, läckande cab och var lite småbulig och rostig men perfekt som donator. Jag körde den hem genom Europa vilket inte var så mysigt på en kall sen höstkväll när jag insåg att termostaten fastnat i öppet läge och värmen i kupén var obefintl
  9. Bilen lever och används: Senast på Sviestad. Hade flera varv runt 1.09,8 - 1.09,9 så det är där gränsen går för bilen och föraren. Har även kört på Kinnekulle ett par gånger och höga 1.03-tider är vad ekipaget presterade där. Ett par sekunder långsammare än min gamla Peugeot men den hade mer än 100 extra hästar också.
  10. Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. Per Adelsson(Pac), 1 på körning (B) Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill Kjell Andersson. funktionär 1 på grill Roland Käll, funktionär 1 på grill Andreas Svensson, grill och körning. (B) Jakob cederblad(jake),1 körning, 1 grill (B) Jari Kinnunen, 1 körning, 1 grill Per Ersson funktionär 1 på grill Leif Larson ( men bara kanske beror på om jag kommer hem eller icke covid-19 jobb) kan jag åter komma närmare och när är sista dagen för bestlut? KAN EJ
  11. Jag ska korta balken som går mellan växellåda och diff från en Miata genom att kapa ut en bit i mitten och behöver hjälp att svetsa ihop bitarna. Den är gjord i aluminium, ca 5 mm godstjocklek. Borde vara enkelt för en van TIG-svetsare. Någon här som är kunnig eller som har tips om någon som är? Bor i Kungsbacka så gärna någorlunda i närheten.
  12. Jag har kört en hel del banträffar de senaste 10 åren med olika arrangörer och jag tyckte det här var en av de bättre. Inget unikt i upplägget men ordning och reda och bra flyt. Körde i B-passet på 1,05-tider som bäst och tillhörde de snabbare där så det verkar inte ha varit någon direkt fartskillnad mot C-passet. Det var någon av de nyare Lotusarna som var långsam i kurvorna och sedan kom jag inte om på rakan då han hade typ tre gånger fler hästar men det var bara någon enstaka gång det hände. I övrigt var det bra samarbete och flera släppte förbi tydligt med blinkers även på andra ställ
  13. 1. T#bias B#rndtson med vanliga brask lappen tröska 2. Fredrik Pousard 1 på grillningen 3. Kjell Andersson 1 på grillningen (ingen körning ) 4. Jari Kinnunen 1 på grillningen 5. Ingen körning, 1 på grillning (Per Westrin / Stinrew) 6. Anders Öhman 1. på grillningen 7. Anders Nilsson 1 på grillning 8. Herr. Cederblad. 1 på grillningen 9. Erik Jorpes - hinner inte till grillen tyvärr. Men kommer när tuppen galer på morgonen 10. Anders Karlqvist 1 på grillningen 11 Andreas Rauherz 1 på grillningen 12. Fredrik Vedde Engzell  0 på grillingen kommer på morgonen. 13. B
  14. Jag har genom hela bygget försökt hålla i kostnaderna och för att ha koll på det har jag noterat alla utlägg. Det finns säkert några saker jag har missat men alla stora grejer ska vara med. Materialet till ramen blev jag sponsrad med så det finns inte med som kostnad. Ganska tidigt i bygget bestämde jag mig för att jag skulle göra ett bygge till så jag la ambitionsnivån ganska lågt och såg det här mest som ett läroprojekt. Jag har försökt sälja av så mycket som möjligt från donatorn vilket har gått rätt så bra, har blivit av med det mesta av det jag trodde skulle ha något värde. Avräkn
  15. Min bil registreringsbesiktigades för ett par månader sedan och när jag gick in och kollade besiktningsperioden såg jag att den inte ska besiktigas förrän våren 2021? Har det blivit något fel eller är det helt i sin ordning? Räknas ett amatörbygge som ny bil så borde väl första kontrollbesiktningen ske våren 2020? Jag är bara glad att jag slipper besiktiga på 4 år men jag undrar lite hur det gick till
×
×
  • Create New...