Jump to content

Skalman

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    33
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Skalman last won the day on November 14 2015

Skalman had the most liked content!

Reputation

7 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Johan Svensson
  • Ort
    Kungsbacka
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. 1. Jari Kinnunen, körning med 1 förare, 1 på mat 2. Per "Pac" Adelsson, Körning med 1(kanske 2) förare, 1 på mat(kanske) 3.Fredrik Vedde Engzell, körning 1förare, 2 på mat 4. Mikael Nordin, körning med 1 förare. 5. Christian Liljekvist, körning med 1 förare. 6. Per Lindberg, körning 1 mat 7. Stefan Larsson, körning med 1 förare, 1 på mat 8. Lars Andersson , 1 körning , 1 mat 9. Göran Nilsson, 1 körning , 1 mat 10. Andreas Svensson, Anders Bergelin, 2 förare, 2 mat. 11. Kjell Andersson 1 på mat 1 som funktionär 12. Christer Johansson, ingen körning, 2 mat. 1 funktionär. 13. Joacim Järkeborn, ingen körning, 1 mat, 1 funktionär (förmiddagen) 14. Fredrik "fege" Pousard, 1 mat (preliminärt), 1 funktionär/(spårvisare om så önskas) 15. Bengt "postmanpat" Johansson, 1 mat, 1 funktionär 16. Robert Persson 1st körning 17. Anders Kamperin 1 mat, funktionär 18. Roland Käll 1 mat, funktionär 19. Johan Westerberg, körning med 1 förare. 20. Johan Svensson, 1 körning
  2. Dåligt med uppdateringar här men jag gjorde byggbesiktningen i slutet av förra året och det gick bra, inget direkt jag behöver ändra utan bara vissa saker att komplettera med. Rullade ut bilen för att se helheten och inser att karossen kommer behöva ta hänsyn till hur hög Miatans motor är. Jag ville använda så mycket delar från donatorn som möjligt men grenröret hade helt fel form då det mynnar ut i kardantunneln på Miatan och jag vill dra det enligt på samma sätt som en Seven. Efter en massa mätande insåg jag att jag kunde kapa delen där det är 2 rör, svetsa i 45-gradersböjar och sedan skulle det passa kanon. Behöver flytta uttaget för lambda-sonden också men i övrigt passar det perfekt. Alternativet hade varit att göra ett grenrör från scratch men det känner jag inte att jag klarar själv så då hade jag behövt leja bort det. Nästa steg är att plocka ner bilen, måla ramen och renovera alla delar som ska återanvändas.
  3. Tack för tipset Gustaf! Jag tänkte att det inte blir så mycket komprimering när plywooden är mellan två metallstycken men det kanske är lika bra att använda stödhylsor.
  4. Jag gillar pedalkänslan i Miatan så jag ville återanvända så mycket delar som möjligt där. Att använda delar man redan har skadar ju inte heller för att hålla nere kostnaden. Jag fick vinkla kopplinspedalen lite för att kopplingscylindern skulle gå fritt från insuget. Jag har testat ergonomin en hel del och jag tycker inte det stör att det blir lite vinkel på den. Allt installerat och klart. Jag fick inte plats med bromsservon så jag testar att köra utan. Alternativet hade varit att sätta den någon annanstans men det blir en meckigare lösning. Jag behövde en spacer för bromscylindern och den sammanfattar det här bygget rätt väl. Ett alternativ hade varit att Cadda och 3D-printa en fin spacer. Jag rotade bland överblivet trämaterial, hittade en bit 18 mm formplyfa som hade perfekt tjocklek och formade den med borrmaskin och vinkelslip. Low tech 😉
  5. Japp, den blir högerstyrd. Jag hade tänkt göra den vänsterstyrd, hade till och med köpt en styrväxel för ändamålet, men ändrade mig då grenröret sitter på vänster sida och det blir enklare paketering med grenrör på ena sidan och allt som har med broms- och styrsystem på andra sidan. Har kört högerstyrda sommarbilar i 10 år så för mig är det inget hinder. Jag har en helt orginal Miata som står i vinterförvaring men den vill jag gärna behålla 😉 Däremot har jag faktiskt en komplett främre subframe med hubbar och bärarmar (tror inte bromsarna var kvar) som blivit över, hör av dig om det är intressant.
  6. Nja, den kommer inte att bli helt lik en G20 utan det var mest utifrån "enkel kaross som täcker hjulen utan tak"-tanken som jag nog hamnar rätt nära en G20. Däremot kommer bakänden bli mer i stil med Aries Arion nedan. Jag kommer göra allt från scratch så inga delar från Ginetta. Jag kommer köra samma hjulbas och spårvidd som orginal Miata så lite längre än en G20 (227 mot 215 cm hjulbas).
  7. Tack för tipset! I värsta fall får jag köra utan snabbfästet vid besiktningen och sätta på det sen. Kommer bli lite knepigt att komma in i bilen utan snabbfäste men det borde gå.
  8. Mitt förra bygge var lite framtungt så jag ville få bak motorn en del i detta bygge. På Miatan sitter växellådan och diffen stumt monterade i varandra via en aluminiumbalk och jag ville ha kvar den konstruktionen. Pga stulen telefon har jag blivit av med lite bilder men som balken har kortats 33 cm genom att kapa ut en bit i mitten och svetsa ihop den igen. Jag har även lejt bort kardanen för att korta den 33 cm. Nu hamnar hela motorn bakom framhjulen och om mina beräkningar stämmer borde jag hamna nära 50/50-viktfördelning. För att bibehålla vettig ergonomi behövde jag sedan förlänga rattstången ca 33 cm. SFRO gillar inte att svetsa rattstänger så jag funderade länge på hur jag skulle lösa det. Den nedersta delen av rattstången är 24 cm så jag köpte en till begagnad sådan och kunde utnyttja kollapserdelen för att foga samman stängerna. På så sätt använder jag splinesen och behöver inte svetsa något. Tillsammans med en gammal Luisi-ratt jag plockat från skroten och ett snap off-nav som byggde 6 cm så fick jag ratten totalt 30 cm bakåt och perfekt avstånd till växelspaken.
  9. Det är 4 år mellan första och sista bilden men jag började med chassit för knappt ett år sedan. Det har kommit två små barn under tiden så det är svårt att hitta tid att bygga bil 😉 Det blir ingen traditionell seven-kaross utan mer åt Ginetta G20-hållet.
  10. Det här blir mitt andra amatörbygge och kommer ha en högre ambitionsnivå när det gäller finish än första bygget (vilket i och för sig inte säger så mycket... ) Även detta kommer vara Miata-baserat så det hela började för 4 år sedan med att åka till England och köpa den billigaste körbara NB 1,8 Sport jag sett (under £1000). Den hade slirande koppling, läckande cab och var lite småbulig och rostig men perfekt som donator. Jag körde den hem genom Europa vilket inte var så mysigt på en kall sen höstkväll när jag insåg att termostaten fastnat i öppet läge och värmen i kupén var obefintlig men jag kom hem i alla fall. Efter en helgs skruvande såg resterna av donatorn ut så här. Sedan gjorde jag en jigg i trä för att få ut fästpunkterna för hjulupphängningen som jag sedan använde för att bygga rörramen kring. Rörramen är egen design men kraftigt inspirerad av klassiska Seven-ramar. Målet med bygget är att ha en billig och rolig bil att köra på bana med. Kullen under minuten är den prestanda jag siktar på.
  11. Bilen lever och används: Senast på Sviestad. Hade flera varv runt 1.09,8 - 1.09,9 så det är där gränsen går för bilen och föraren. Har även kört på Kinnekulle ett par gånger och höga 1.03-tider är vad ekipaget presterade där. Ett par sekunder långsammare än min gamla Peugeot men den hade mer än 100 extra hästar också.
  12. Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. Per Adelsson(Pac), 1 på körning (B) Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill Kjell Andersson. funktionär 1 på grill Roland Käll, funktionär 1 på grill Andreas Svensson, grill och körning. (B) Jakob cederblad(jake),1 körning, 1 grill (B) Jari Kinnunen, 1 körning, 1 grill Per Ersson funktionär 1 på grill Leif Larson ( men bara kanske beror på om jag kommer hem eller icke covid-19 jobb) kan jag åter komma närmare och när är sista dagen för bestlut? KAN EJ Mikael Nordin 1 körning. Christer Johansson (Christer J) 1 funktionär, 2 på grill, ingen körning Fredrik(Vedde) Engzell, Funktionär, 2 på grill och 1 körning.(B) Mattias Kristiansson 1grill, 1 körning🤟 2 funktionär Lars Andersson. 1 grill 1 körning Per Lindberg 1grill 1 körning Horst Grieger 1 körning Magnus Viktorsson (Ford GT40) 1 körning Magnus Viktorsson (BMW E30) 1 körning Peter Björk (Mazda Miata) 1 körning Anders Eggelind 1grill 1körning Txbias Berndtsxn (lupus) 1körning 1 grill ( med reservation för att jobbet krockat de 3 senaste årena ) Daniel Römer (daromer) 1grill, 1 körning (B) Johnny Johansson 1 körning (B) Fredrik Pousard (fege) 1 grill, funktionär (med reservation för ev. sent avhopp) Johan Weinö 1 körning Marcus C 1 körning Claes Östberg 1 körning Andreas Rauherz 1grill 1 Körning Robin Eriksson 1 körning Martin Lindberg 1 körning Stefan Sjölin (longen) 1 grill 1 körning Johan Svensson 1 körning
  13. Jag ska korta balken som går mellan växellåda och diff från en Miata genom att kapa ut en bit i mitten och behöver hjälp att svetsa ihop bitarna. Den är gjord i aluminium, ca 5 mm godstjocklek. Borde vara enkelt för en van TIG-svetsare. Någon här som är kunnig eller som har tips om någon som är? Bor i Kungsbacka så gärna någorlunda i närheten.
  14. Jag har kört en hel del banträffar de senaste 10 åren med olika arrangörer och jag tyckte det här var en av de bättre. Inget unikt i upplägget men ordning och reda och bra flyt. Körde i B-passet på 1,05-tider som bäst och tillhörde de snabbare där så det verkar inte ha varit någon direkt fartskillnad mot C-passet. Det var någon av de nyare Lotusarna som var långsam i kurvorna och sedan kom jag inte om på rakan då han hade typ tre gånger fler hästar men det var bara någon enstaka gång det hände. I övrigt var det bra samarbete och flera släppte förbi tydligt med blinkers även på andra ställen än rakan så jag tyckte det funkade jättebra. Tycker det är smart att dela träff med annan klubb när man inte är så många deltagare och Lotus-klubben är ett bra val då det är bilar som prestandamässigt ligger nära Locost. Det hade varit betydligt sämre att dela med bilar med extrem effekt men dålig väghållning, det hade blivit mycket rörigare. Jag utnyttjade varje körpass så med tom tank var jag nöjd vid 4-tiden och hoppade över open pit så jag tyckte körtiden var lagom.
  15. 1. T#bias B#rndtson med vanliga brask lappen tröska 2. Fredrik Pousard 1 på grillningen 3. Kjell Andersson 1 på grillningen (ingen körning ) 4. Jari Kinnunen 1 på grillningen 5. Ingen körning, 1 på grillning (Per Westrin / Stinrew) 6. Anders Öhman 1. på grillningen 7. Anders Nilsson 1 på grillning 8. Herr. Cederblad. 1 på grillningen 9. Erik Jorpes - hinner inte till grillen tyvärr. Men kommer när tuppen galer på morgonen 10. Anders Karlqvist 1 på grillningen 11 Andreas Rauherz 1 på grillningen 12. Fredrik Vedde Engzell  0 på grillingen kommer på morgonen. 13. Bengt Johansson 1 på grillningen (ingen körning) 14. Roland Käll 1 på grillningen (ingen körning) 15 lars andersson 1 körning 1 grill 16 Mattias Lindvall 2 på grill 17 Martin Lindberg 2 på grill (1 på körning) 18 Johan Svensson 0 på grill, 1 på körning
×
×
  • Create New...