Jump to content

Skalman

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    40
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Skalman last won the day on November 27 2021

Skalman had the most liked content!

Reputation

12 Good

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Johan Svensson
  • Ort
    Kungsbacka
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns en (dåligt uppdaterad) tråd om nya bygget https://forum.locostsweden.se/topic/15646-skalman-20/#comment-181820 Glasfiberkarossen som syns i bakgrunden är till näst-nästa bygge. Varför inte ha flera projekt på gång samtidigt? 😆
  2. Registrerat som amatörbyggt fordon med de friheter som det innebär. Egen konstruktion med mycket inspiration hämtad från Locost Seven när det gäller ramen. Bygget är gjort med fokus på funktion och inte utseende, därav att den ser ut som den gör. Den har använts för att köra på bana och har gått 10-15 banträffar utan några som helst problem. Den låga vikten gör att den är snäll mot däck och bromsar. Jag är nästan klar med nästa bilbygge så jag behöver lämna plats i garaget. Köp den och utveckla vidare eller gör något annat kul med den 🙂 Ramen är gjord i 25x25x2 mm fyrkantsprofil. Nästan alla delar kommer från en och samma donator, en Mazda MX-5 Sport NB från 2001 som hade gått ca 10 000 mil. Det innebär 1,8 liters motor på 146 hk, sexväxlad låda, diffbroms och större bromsar än vanliga Miata. Bromsok och skivor runt om köptes nya när bilen byggdes och den har bara gått några hundra mil totalt sen den färdigställdes. Det som inte är från Miata är fronten (stötfångare, stänkskärmar och strålkastare) som är från en Peugeot 306. Resterande kaross är gjord själv i glasfiber. Pris 35 000 kr
  3. It's alive! 20220613_202233.mp4 Orginal katalysator och (lätt modifierat) orginal grenrör med en ensam Apple-dämpare på slutet, hoppas att det kommer räcka för att hålla nere ljudnivån. Väger i det här skicket ca 600 kg. Då saknas tank, kylsystem, golv och hela karossen så jag gissar på en slutvikt runt 750 kg utan förare. Att klä kardantunneln tog orimligt lång tid men det känns som ett litet steg på vägen mot en körbar bil.
  4. Det har varit mycket jobb med att renovera det som ska återanvändas från donatorn. Mycket roligare att skruva dit nyrenoverade delar än gamla rostiga, Miator som går i England rostar verkligen. Lite före och efter bilder: Har även plockat ner allting och målat chassit:
  5. Är det någon som har tips om vart man ska vända sig för att få hjälp med att bocka rör till en störtbåge i Göteborg/Kungsbacka med omnejd? Det är bara huvudbågen jag behöver hjälp med; har tänkt köra på huvudbåde, två bakåtsträvor och snedsträva. Ska inte tävla med bilen men vill att den ska ha vettig säkerhet.
  6. 1. Jari Kinnunen, körning med 1 förare, 1 på mat 2. Per "Pac" Adelsson, Körning med 1(kanske 2) förare, 1 på mat(kanske) 3.Fredrik Vedde Engzell, körning 1förare, 2 på mat 4. Mikael Nordin, körning med 1 förare. 5. Christian Liljekvist, körning med 1 förare. 6. Per Lindberg, körning 1 mat 7. Stefan Larsson, körning med 1 förare, 1 på mat 8. Lars Andersson , 1 körning , 1 mat 9. Göran Nilsson, 1 körning , 1 mat 10. Andreas Svensson, Anders Bergelin, 2 förare, 2 mat. 11. Kjell Andersson 1 på mat 1 som funktionär 12. Christer Johansson, ingen körning, 2 mat. 1 funktionär. 13. Joacim Järkeborn, ingen körning, 1 mat, 1 funktionär (förmiddagen) 14. Fredrik "fege" Pousard, 1 mat (preliminärt), 1 funktionär/(spårvisare om så önskas) 15. Bengt "postmanpat" Johansson, 1 mat, 1 funktionär 16. Robert Persson 1st körning 17. Anders Kamperin 1 mat, funktionär 18. Roland Käll 1 mat, funktionär 19. Johan Westerberg, körning med 1 förare. 20. Johan Svensson, 1 körning
  7. Dåligt med uppdateringar här men jag gjorde byggbesiktningen i slutet av förra året och det gick bra, inget direkt jag behöver ändra utan bara vissa saker att komplettera med. Rullade ut bilen för att se helheten och inser att karossen kommer behöva ta hänsyn till hur hög Miatans motor är. Jag ville använda så mycket delar från donatorn som möjligt men grenröret hade helt fel form då det mynnar ut i kardantunneln på Miatan och jag vill dra det enligt på samma sätt som en Seven. Efter en massa mätande insåg jag att jag kunde kapa delen där det är 2 rör, svetsa i 45-gradersböjar och sedan skulle det passa kanon. Behöver flytta uttaget för lambda-sonden också men i övrigt passar det perfekt. Alternativet hade varit att göra ett grenrör från scratch men det känner jag inte att jag klarar själv så då hade jag behövt leja bort det. Nästa steg är att plocka ner bilen, måla ramen och renovera alla delar som ska återanvändas.
  8. Tack för tipset Gustaf! Jag tänkte att det inte blir så mycket komprimering när plywooden är mellan två metallstycken men det kanske är lika bra att använda stödhylsor.
  9. Jag gillar pedalkänslan i Miatan så jag ville återanvända så mycket delar som möjligt där. Att använda delar man redan har skadar ju inte heller för att hålla nere kostnaden. Jag fick vinkla kopplinspedalen lite för att kopplingscylindern skulle gå fritt från insuget. Jag har testat ergonomin en hel del och jag tycker inte det stör att det blir lite vinkel på den. Allt installerat och klart. Jag fick inte plats med bromsservon så jag testar att köra utan. Alternativet hade varit att sätta den någon annanstans men det blir en meckigare lösning. Jag behövde en spacer för bromscylindern och den sammanfattar det här bygget rätt väl. Ett alternativ hade varit att Cadda och 3D-printa en fin spacer. Jag rotade bland överblivet trämaterial, hittade en bit 18 mm formplyfa som hade perfekt tjocklek och formade den med borrmaskin och vinkelslip. Low tech 😉
  10. Japp, den blir högerstyrd. Jag hade tänkt göra den vänsterstyrd, hade till och med köpt en styrväxel för ändamålet, men ändrade mig då grenröret sitter på vänster sida och det blir enklare paketering med grenrör på ena sidan och allt som har med broms- och styrsystem på andra sidan. Har kört högerstyrda sommarbilar i 10 år så för mig är det inget hinder. Jag har en helt orginal Miata som står i vinterförvaring men den vill jag gärna behålla 😉 Däremot har jag faktiskt en komplett främre subframe med hubbar och bärarmar (tror inte bromsarna var kvar) som blivit över, hör av dig om det är intressant.
  11. Nja, den kommer inte att bli helt lik en G20 utan det var mest utifrån "enkel kaross som täcker hjulen utan tak"-tanken som jag nog hamnar rätt nära en G20. Däremot kommer bakänden bli mer i stil med Aries Arion nedan. Jag kommer göra allt från scratch så inga delar från Ginetta. Jag kommer köra samma hjulbas och spårvidd som orginal Miata så lite längre än en G20 (227 mot 215 cm hjulbas).
  12. Tack för tipset! I värsta fall får jag köra utan snabbfästet vid besiktningen och sätta på det sen. Kommer bli lite knepigt att komma in i bilen utan snabbfäste men det borde gå.
  13. Mitt förra bygge var lite framtungt så jag ville få bak motorn en del i detta bygge. På Miatan sitter växellådan och diffen stumt monterade i varandra via en aluminiumbalk och jag ville ha kvar den konstruktionen. Pga stulen telefon har jag blivit av med lite bilder men som balken har kortats 33 cm genom att kapa ut en bit i mitten och svetsa ihop den igen. Jag har även lejt bort kardanen för att korta den 33 cm. Nu hamnar hela motorn bakom framhjulen och om mina beräkningar stämmer borde jag hamna nära 50/50-viktfördelning. För att bibehålla vettig ergonomi behövde jag sedan förlänga rattstången ca 33 cm. SFRO gillar inte att svetsa rattstänger så jag funderade länge på hur jag skulle lösa det. Den nedersta delen av rattstången är 24 cm så jag köpte en till begagnad sådan och kunde utnyttja kollapserdelen för att foga samman stängerna. På så sätt använder jag splinesen och behöver inte svetsa något. Tillsammans med en gammal Luisi-ratt jag plockat från skroten och ett snap off-nav som byggde 6 cm så fick jag ratten totalt 30 cm bakåt och perfekt avstånd till växelspaken.
×
×
  • Create New...