Jump to content

ThomasO

Forumdeltagare
  • Posts

    13
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Thomas Olsson
  • Ort
    Skäret
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej Bengt. Ja, jag har delat pumpen och båda dreven är hela. Finns inte heller något glapp i pumphuset. Är för mej ett mysterium som jag kanske vid senare tillfälle kommer att sätta mej in i..... Men, som sagt, med en annan pump nu så fungerar det!!! Fick upp ca 5 kg tryck vid kall motor och ca 2.5-3 när motorn var varm (på tomgång). Helt ok tycker jag. Nu när jag vet att motorn fungerar så håller jag på med annat, t ex att klä bilen med sidokåpor. Tror dock att jag kommer att fira jul innan jag fotsätter :) Thomas
  2. Hej ! Någon här på forumet som vet någon bra/billig firma som lackar karossdelar? Helst i nordvästra Skåne+ Tacksam för förslag. Thomas
  3. Felet avhjälpt!! Fick byta pump och vips, så var där tryck redan när bilen snurrade på startmotorn. Verkar väldigt konstigt det som inträffat med den första pumpen, den ser som sagt hur fin ut som helst, inte sliten över huvud taget. Det blir till att dela den gamla pumpen igen för att försöka förstå vad som hänt med den. Men, som sagt, nu smörjer motorn igen tack vare en annan pump!! Tack för era inlägg i denna tråden. Thomas
  4. Jo, vad jag kommit fram till det så är pickupen tät mot pumpen. Efter att jag tog av sumpen så satte jag ett rör på pumpen och stoppade ner i olja, spädde även då pumpen genom oljefilterhålet, men inte ens då sög den. Tror att det slutar med att jag får riva av pumpen. Tänkte bara höra om någon på forumet hade nåt tips innan jag river ner den.
  5. Glömde att skriva att motorn är en 2 liters. Thomas
  6. Nu har jag äntligen fått igång motorn i mitt bygge genom att jag använde mej av ECU Masters saker, verkar riktigt bra! Dock har jag ett problem: när jag väl fått igång motorn så märkte jag ganska snabbt att det inte fanns något som helst oljetryck i motorn!!! Jag köpte hela bygget som ett påbörjat men tröttnat projekt och därför var motorn redan hopsatt. Dock var där bytt till en annan vattenpump och sumpen var en Raceline. Oljepumpen hade inte bytts ut, men motorn fungerade enligt den förra ägaren utan några somhelst problem. Nåväl, jag tog av oljefiltret och märkte att det var helt torrt, ingen olja överhuvudtaget hade kommit dit trots att motorn varit igång en kort stund. Jag försökte att späda oljepumpen genom att hälla olja in genom filterhålet, dock fungerade detta inte. Därför trodde jag kanske att något var felinstallerat i samband med att Racelinesumpen monterades, varför jag tog av sumpen. Dock verkade det som om allt var korrekt monterat. När jag tittar in i pumpen genom pickup-hålet så ser jag att pumpen rör sig när jag roterar motorn. Hur jag än försöker så får jag ingen olja att vandra till filtret. Kan pumpen vara helt kass trots att innanmätet rör sig? Jag tycker att något tryck skulle byggas upp i alla fall. Motorn är en Zetec Silvertop. Vet någon var man i såna fall kan få tag på en pump till just en Silvertop (skiljer sig jämfört med Blacktop). Tacksam för hjälp!! Thomas
  7. ...sitter fortfarande och grubblar på inkopplingen av min original kabelhärva till Zetec 2.0 Silvertop. Jag undrar om någon här på forumet har originalkontakterna till härvan, från motorhärvan och vidare in i kupen på en Mondeo -93?? Kopplingarna är runda och på motorsidan är de två hanar och en hona med 12 stift i varje koppling. Thomas
  8. Jag tackar för det svaret så länge!!! :)
  9. Till Frena: Har du fått något svar vad ditt växellådsfäste är till för bil? Jag har ett likadant till mitt bygge, som också är slut och därför skulle jag behöva ett nytt. Jag köpte bilen som påbörjat bygge och vet därför inte om det är ett originalfäste till en Typ 9 låda. Thomas
  10. Tack för tipsen. Jag tänkte köra med original till att börja med, sedan får vi se om det blir förgasare och Megasquirt eller något annat efter det. Thomas, det med elschemat verkar ju vettigt.:) Du råkar inte ha något lämpligt till en Zetec??
  11. Tack så mycket!! Bilder kommer så småningom, har precis kommit in i Locost-världen.... Får hoppas att där finns någon där ute som kan hjälpa mej. :)
  12. Jag är ny i "byggandet" och har övertagit ett Seven-projekt. Motorn är en original 2 liters Zetec. Nu är det så att jag inte är särskilt "vass" på motorstyrning och undrar om det finns någon som kan förklara/hjälpa mej. Motorn är från -93 och original kabelhärva samt ECU till motorn finns, men problemet är bara hur jag kopplar in det. Tacksam för svar Thomas
×
×
  • Create New...