Jump to content

Ragge

Forumdeltagare
  • Posts

    25
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Ragge

  • Birthday 06/08/1978

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Magnus Ragnarsson
  • Ort
    Karlskoga
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. 30 i ett elskema är det samma som batteri plus, plusmatning över tändningslås märks ut med 15. Lycka till i elens förtrollande värld. Mvh Ragge
  2. Ragge

    Fästöron

    Jag kör med 4mm, laserskurna i Veldox 800. Kanske överkurs men det borde ju hålla.
  3. Idag blev det ett par timmar i verkstaden efter att jag och lilleman varit och kollat på snöserien i enduro (skulle kanske ha kallats lerserien istället). Nedre bärarmen under tillverkning. Provmontering för att se om det stämmer i verkligheten. Tröttnade på att bygga bil med gasmask för idag var det stora lackeringsdagen hos Jonas då lastbilen skulle få en ny look, så det fick bli en kall och TV´n istället.
  4. Idag har familjens minsting varit med till verkstan och grejat lite (flyttar mest saker så man inte hittar dom igen) Men det är ju skoj att han uppskattar pappas tokigheter. Första bärarmen är i alla fall punktad och provmonterad, den undre bra på gång.
  5. Får nog bli skärpning med uppdateringen av tråden i fortsättningen, har en förmåga att gå rätt länge mellan gångerna. Har väl inte hänt så mycket som man önskat med bygget sedan sist utan dagarna har gått åt till lite semesterresa till värmen, svenska rallyt och lite andra tokigheter. Men nu är i alla fall delara till bärarmarna fram svarvade och klara, jiggen svetsad och rören tillfilade, dvs dags att börja svetsa lite. Hoppas det inte ska behöva dröja lika länge innan nästa uppdatering.
  6. Nu var det länge sedan jag uppdaterade tråden, det har hänt lite sedan sist om än inte så mycket som man skulle vilja. Pratade med stålhandlarn idag och nu har äntligen rätt rör kommit till bärarmarna så de ska hämtas i morgon. Här kommer även en bild på hur hubbarna blev till bakvagnen, ska lämnas iväg på blästring innan jag snyggar till dom. Har även börjat smida till bakänden, tror det borde funka, dock lite chansning när jag inte fått hem plastdelarna än.
  7. Ett litet tips kan vara utdragarpinnar (typ den röda satsen i länken) Jag brukar använda dessa på jobbet och de brukar funka fint, var noga att knacka in ordentligt då brukar bulten släppa lite. http://www.regale.se/Grupp%207%20Blad%2024.htm
  8. Hoppas alla haft en lika trevlig Jul som jag haft, tyvärr har man ju inte lärt sig att äta med måtta än men det kanske kommer när man blir gammal (fast jag tvivlar). Liten uppdatering av vad som hänt sedan förra gången, förutom allt som har med helgerna att göra. Lagerhusen bak börjar anta sin rätta form. Ska måtta in det övre fästet nästa gång jag är i verkstaden, jiggen är i alla fall klar. det som sticker fram nu skall användas som fäste för stötdämparen. Får väl även passa på att önska er ett gott nytt år.
  9. En liten bild på hur det ser ut nu när fästena för bärarmarna börjar komma på rätt plats. Tyvärr så har min cadritning i form av en spånskiva hamnat i pannan så jag fick tänka till en gång extra men det var kanske bra, då fick man ju lite extra träning inför bakvagnsbygget.
  10. Nyss hemkommen efter en ny upplevelse, jag har varit på bromsningsäventyr till doktor Ernie med Jonas och Hans Ford BB. Det blev två spännande och mycket lärorika dagar i bänken (tänk vilken kuskap som finns i denna branch) Äventyret slutade med drygt 700 hp och knappt 900 nm så det ylade på ganska gött. Kul att allt fungerade efter en hel del funderande för att få elektronisk tändning och Metanol insprutning att fungera på en v8. Så nu är det väl dags att sätta lite fart med bygget igen, har i alla fall varit och hämtat fästen för bärarmarna från laserskärningen.
  11. Sakta men säkert ramlar bitarna på plats. Nu har bygget fått en rattstång på plats, ett stort steg på vägen att kunna kallas för en bil en vacker dag. Sen kan den vara bra att ha när man ska sitta och torrköra och fundera fram nästa lösning. Här kommer även en bild på hur det såg ut när jag lämnade verkstaden idag.
  12. Kalas bra tips Cealm Kan ju mycket väl vara ett bra alternativ att använda i bakvagnen, fram vill jag nog använda uniballer (kanske mest för att det ser bra ut!!!)
  13. Nu var det allt ett tag sedan man uppdaterade tråden sist, har varit på studie besök hemma hos Thomas (tulu) och tittat på hans MK. Tack för en trevlig visning av ett roligt bygge, tur att man valt att bygga ett större chassie annars hade man nog fått nöja sig med att sitta brevid för ont om plats är det gott om på förarplatsen i en seven!!!!! Det har hänt en del sedan sist i alla fall, nu sitter motor & låda i alla fall i sina fästen och har även börjat lite smått med att triangulera ramen. Idag blev det även lite kompletterings beställning av rör till chassie och bur. Sen är det nog dags att beställa uniballsen och rören till bärarmarna, har kollat på Mecmove dom verkar ju ha vettiga grejer. Är det någon erfarenhet av dom och vilka leder har ni i så fall använt er av? Ha det gött
  14. Stämmer bra att den sitter som styrled på Toyotan, kan dock vara ett alternativ till Transitleder som verkar vara ett vanligt alternativ. Denna är kraftigare än en vanlig personbilsled som nog är lite för klent byggd för detta ändamål.
  15. Hallå Ang frågan i tidigare inlägg Leden är köpt på Auto Experten, passande när man känner folket så det går att smyga runt bland hyllorna och leta delar ifred. Deras art nr är 16-3162, finns även ett nummer på kartongen som är art to-es-2508 (moge). Priset är jag osäker på men jag tror strax under 300:- Hoppas att detta är till hjälp för dig Micke och er andra med för den delen
×
×
  • Create New...