Jump to content

jake

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    232
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

jake last won the day on April 14

jake had the most liked content!

Community Reputation

21 Excellent

About jake

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jakob Cederblad
  • Ort
    södertälje

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det finns en liten tricky detalj med att sätta ihop samurajlådan med G13B motorn. Nämligen de har rätt fläns så det är bara att bukla ihop men de passar inte ihop för det! Pilotbussningen/lagret i veven är för långt ut och även tappen som går in kan bottna i vevaxeln. Just denna låda hade en 5mm längre tapp än den gammla (men frigången var med marginal god. Däremot så hamnade lagret precis kant i kant där anläggningsytan tar slut. Dvs när ingående axel får en värmeutvidgning kommer pilotlagret att börja nypa och det blir skrap i lådan när man växlar. Åtgärd spänn på skruvdragaren ta vinkelslipen med en nött flapdisc, snurra axeln och bearbeta en längre anläggning. Polera sedan anlägget, vips så ska det vår funka 😇
  2. Då var motorn upplyft och lådan ur bilen. blev lite pyssel med att göra rent, växelspaken hade spruckit i svetsen så det blev åtgärd på det. Var även en del pryttlar som fått lite färg (hade missat att måla när bilen byggdes). Den gammla lådan verkar ha läckt både fram och bak, men hittar inte riktigt var läckaget sitter. 🤔. Får se om jag roar mig med att renovera låda nummer 1. Kan ju vara bra att ha en extra utifall 😇
  3. Pratade med sveabil som gjorde min kardan för länge sedan. De rekommenderade en spacer och tipsade om rosersbergs mekaniska som brukar tillverka dessa åt dem.
  4. Har stött på patrull med min nya axel... struten är kortare vilket innebär att kardanen vips blev ca 20mm för kort!😖 Har kommit på några lösningar. 1. Flytta fram bakaxeln 2. Flytta motorn bakåt 3. Korta bilen 4. Förläng kardanen 5. Fixa en spacer till medbringaren. jag tror att alt 5 är det rimligaste, har sett att dyl spacers säljs till ford f150 och mustang. Men det är fel fläns, någon som har tips på var man kan få tag i en för europeiska fordar?
  5. Fick hjälp att lyfta i den nya axeln idag. Den passade nästan, det visade sig att banjon är lite fetare på den engelska axeln så det är kollision med golvet. Får antingen flytta axeln frammåt eller göra ett hål i golvet... Det visade sig även att kölnaxen var betydligt lättare än vad jag sagt tidigare. Har rättat till min tidigare post.😏
  6. Undrar hur många 7or det finns i hela världen som väger in under 400kg fulltankade med alla vätskor toppade? 🤔 lättnings potential: force racing fälgar ~4kg avon däck ~4kg drivaxlarna 2kg spindel arrangemanget ~1-2kg Mindre oljekyl ~1kg (minskar oljevolymen) tunnare kylare ~ 1kg (minskad kylkap) köra odiffat 2kg 😉 mindre batteri 400g byta div konstruktioner till alu istället för stål ... kg Åka snuskigt fort potential riktiga stötdämpare utbilda gubben bakom ratten 😇 Jobba vidare med chassie sättning.
  7. Nästan så jag bör fundera på om det är bättre att köra med org diffen... några kg börjar ju slå hela % på vikten 😀
  8. Edit: hade fel ingångsvikt på kölnaxeln av någon anledning? Nu är det rätt! Då ska ni få en efterlängtad viktnedbrytning 😇 Kölnaxeln vägde 80kg komplett! Nedbrutet: hjul 11kg st bromsok: 1.63kg st bromsskiva: 2.26kg st olja ~1.1l = ~ 0.9kg vikt endast kölnaxel med fästen 37kg Org differential 3.5kg quaife diff 5.5kg Engelsk axel org (utan diff, med gjutjärnsstrut, utan bromsar, utan fästen) 34kg Engelsk axel med alustrut, quaife diff, org utväxling, fästen : 32,5kg Summa kardemumma jag har sparat 5kg på den här övningen och fått en diff på köpet. Ytterligare besparingar man kan göra om man vill gå all in 😁 Ta bort onödigt matreal i medbringaren: ~200g Hålborra drivaxlarna ~1kg/st Återkommer när axeln är i bilen så får vi se om racevikten hamnar under 400 kg 😀
  9. Fick lite färg på bryggan idag. Kanske borde ha skippat grundfärg det är ju några gram iallafall! Snackade även med mannen bakom den mesta vinnaren i roadsport och jag borde ha gett axeln något mer camber och toe... Han påpekade dock ödmjukt att jag aldrig kommer att köra bilen tillräckligt fort så det kommer att göra nån skillnad 🤣🤘
  10. Då kan man titulera sig mästerskränkare också😇 Valde ganska konservativa värden på magkänsla. 0.2 grader toe in och 0.5 grader camber ... ska bli spännande att se hur den beter sig 🤔
  11. Ska försöka att redovisa en viktnedbryrning när jag är klar. 😊 Har fått låna en bakaxelrikt, just nu har axeln 0.7 grader toe ut på bägge hjulen. Har dock inte riktigt bestämt vad jag skall ha för värden på den färdiga axeln. några rekommendationer?
  12. Istället för att jobba med problemen från kinnikulle så håller Chapman på med en lättningsövning... ska bli spännande att se vad vågen stannar på!
  13. Får sammanfatta dagens övning på kinnikulle med 1 lyckande och 3 besvikelser. + bilen går mycket bättre med krängaren och överlag purrar den bra. - lådan krånglar, har sprungit läck igen (samma ställe)! Och det är ett elände att växla när man kommer upp i varv!😤 - batteriet stekte sig själv! 🙄 - Bilen är väldigt studsig över ojämnheter. Min misstanke är att det är för lite kompressiondämp och för mycket returdämp! Främst bak där den verkar ha gått på genomslagsgummit en del 🤔. Får bli en vinteranalys!
  14. Fettade in batteripolerna och det blev faktiskt bättre... inte helt bra, men bättre. Har köpt en Kränghämmare från England, tog över en månad att få den. En salig röra av tum och mm. Och den passade ... nästan! Fick anpassa under stötdämparbulten och vända uppochner på fästena. När jag får tillgång till svarven så blir det att modifiera de obskyra bultarna till övre bärarmen till 11 mm skaft och M10 gänga. Just nu är det lite glappt! 😏
×
×
  • Create New...