Jump to content

jake

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    245
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

jake last won the day on April 14

jake had the most liked content!

Community Reputation

21 Excellent

About jake

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jakob Cederblad
  • Ort
    södertälje

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har fått ett nytt batteri som verkar fungera. Dock så börjar jag bli lite trött! 1. Var ute och provade idag då huvudbrytaren sprack så nyckeln hoppade ur och strömmen försvann. Efter en timme av promenerande och verktygshämtning så fick jag igång motorn. Men då dör den direkt när jag trycker på gasen! Fick rulla hem på tomgång 😖 2. har kommit fram till att jag har för kort slag till tryckplattan så den kopplar ur precis när pedalen är i botten. Får väl bli att byta huvudcylinder.🤔 3. Lådan draggar när jag kopplar ur, pilotbussningen är starkt misstänkt. ☹️
  2. Har byggt lite papplådor idag och ett redtop tror jag är näst intill omöjligt att få in i bilen (på ett bra sätt). För att få in ett Oddesy 925 ( vilket jag tror kan vara på gränsen) behöver jag kapa i ramen, svetsa i en nya stötta i motorrummet, ändra infästning för dragfädern till spjället, nya plus och minuskablar, åsså bygga en batterilåda! Sånt där jag skulle kalla vinterprojekt! ☹️☹️☹️
  3. Ja här går det tyvärr inte undan. Har fortfarande inget batteri och missar viktig körtid. Börjar skissa på att bygga om kraftkretsen till ett optima redtop. Bör ju lösa alla problem jag har, men det tar ju tid ☹️.
  4. Skulle gärna har vilket jävla batteri som helst som funkade nu. Shoraien är reklamerad men avvaktar svar. Nu är det ju inte så mycket att fundera på då jag köpt ett batteri med 36Ah och får ut någon % av det. Antingen är batteriet kasst (vilket jag tror) eller så är det marknadsfört på fel sätt vilket är skäl för byte/hävning av köp. Vill bara ha ett batteri som funkar! @Christer J mja strömmen är ju bra tills batteriet har laddat ur (på några sekunder vid crank). Så egentligen är problemet att batteriet inte har tillräckligt med energi (Ah).
  5. @bexander mitt nya batteri har ingen kopplingsbrygga det gamla hade det. har bytt reläerna ingen skillnad. min hypotes är enl följer: Batteriet är uppbyggt av massor av celler , varje cell är som ett mobiltelefonbatteri. Sedan har man lött ihop 4 celler i serie för att få rätt volttal men det blir nånstans 800-1100 mAh vilket är för klent. Då löder mina ihop 30 talet dylika pack parallet (beroende på cellstorlek) och vips har man ett batteri som utlovat. Men då det kan bli knas i lödprocesser och med lite otur så kan det bli så att alla pack utom ett blir bortkopplade om det blir avbrott. Då kommer batteriet att ladda ur snabbt som attan men det kommer fortfarande att lämna ganska bra ström i några sekunder! Dessutom så kommer ju inte laddaren att upptäcka något fel eftersom den cellen är ok.
  6. 😁 10.693 V ... reläet till styrenheten står och slår mellan på och av så start är omöjligt trots att motorn snurrar. Har mätt direkt på Polen fick ~140A nominellt när jag crankade vilket är väääääldigt nära 1.5kW. "U" spänningar är standardiserade benämningar innom fordonsindustrin U30 konstant matning U15 tändning U31 jord U50 crank OSV Spänningsvägen + är batteri -> battfrånskiljare (delning till) -> startmotor och U30 plint under skytteln -> via U15 relät till U15 plint. Spänningsfallet över det hela är obetydligt.
  7. @bexander jag har shorais smarta orginalladdare. lånade en ampere tång och en fluke idag, vid 5A så sjunker spänningen från 14,3A (fulladdat) till 13V på 1 min med en medelspänninga på 13.48. testade med ett bly batteri jag hade hemma 20Ah, på 10 min hade spänningen sjunkit 0.02V under medelspänningen. Räknar man på Ah över tid så stämmer det väl mot 20Ah. nu har lithium batteriet anna kemi och andra förutsättningar men det skall tappa spänning betydligt långsammare för att sedan dyka rejält i spänning på slutet av urladdningscykeln. men 5A på 1 min motsvarar 0.08Ah och 14.3-13V är ju från fullt till tomt... det är långt från några 12Ah.
  8. Har ett shorai 36L3 som ger 540cca och är på 36Ah. Hade ett sånt förra året som stektes när min generator gick sönder. Det batteriet kunde jag köra en hel bandag utan generator! Nu klarar det nya batteriet inte av att starta motorn när det är fulladdat och det dras ut på 10-20s (dvs till lägre soc 13V). Medan med förra batteriet så startade motorn jättelätt och jag kunde göra många försök. Gör jag matten så ska jag kunna gnugga i närmare 4min på startmotorn innan jag når lägre soc. Det kan ju inte vara mer än 3Ah i batteriet.?
  9. Det är ett litium batteri jag har 😊, ett rätt kraftigt sådant också. att ta loss generatorn hjälpte inte. Har inte gjort något åt motorn alls förrutom att byta olja. Har en nyrenoverad låda men då jag kopplar ur så ska det inte ha någon betydelse. Enda sättet att få igång liket är med starthjälp! Blir så trött!
  10. Gjorde om chassiejorden ikväll så den blev tiptop. Bocket jordar direkt på batteriet liksom chassiet. Det jag har märkt är att spänningen på u15 går ner till ~10V när jag crankar... och då slår ju reläerna ifrån. hade " samma batteri" 540 CCA och 36Ah förra året och då var mycket bättre snurr på grejerna och jag kunde göra 10 starter på raken utan bekymmer. Nu känns batteriet utdraget efter ett startförsök på 10s skulle prova att koppla ur generatorn men hade ingen flås i batteriet så jag får testa imorrn.
  11. Har elfel som övergår mitt förstånd och jag köra bana på söndag. skaffade nytt batteri och generator då den gammla generatorn dött och batteriet gick sönder efter att laddningen försvann. Startade bilen igår och körde en tur, hade strul med remslir så jag sträckte remmen laddade batteriet och bilen startade igen men hade fortfarande ingen laddning... laddade batteriet la på remspray och testade igen idag och startade motorn... fick ingen laddning. Stoppade motorn för att byta generator och nu hittade jag att pluspolen på generatorn satt lös... problemet är nu att bilen inte vill starta trots att jag har laddat batteriet! Det klickar i minst ett av reläerna så jag misstänker att startmotorn drar för mycket men det gjorde den inte förut?
  12. Hittade felet: slavcylindern var feljusterad så den var lite ihoptryckt (dragande) i nolläget. Så slaget blev för kort. Justerade och blödde systemet så funkade det klockrent 😁
  13. Startade motorn idag. Men det nåt e galet med med kopplingsarrangemanget. Den kopplar nämligen inte ur. Undrar om det kan vara så att jag tagit av för lite på utgående axel eller om det är något med slavcylindern? Är mindre sugen på att lyfta ur motorn igen...
  14. Det finns en liten tricky detalj med att sätta ihop samurajlådan med G13B motorn. Nämligen de har rätt fläns så det är bara att bulta ihop men de passar inte ihop för det! Pilotbussningen/lagret i veven är för långt ut och även tappen som går in kan bottna i vevaxeln. Just denna låda hade en 5mm längre tapp än den gammla (men frigången var med marginal god. Däremot så hamnade lagret precis kant i kant där anläggningsytan tar slut. Dvs när ingående axel får en värmeutvidgning kommer pilotlagret att börja nypa och det blir skrap i lådan när man växlar. Åtgärd spänn på skruvdragaren ta vinkelslipen med en nött flapdisc, snurra axeln och bearbeta en längre anläggning. Polera sedan anlägget, vips så ska det vår funka 😇
  15. Då var motorn upplyft och lådan ur bilen. blev lite pyssel med att göra rent, växelspaken hade spruckit i svetsen så det blev åtgärd på det. Var även en del pryttlar som fått lite färg (hade missat att måla när bilen byggdes). Den gammla lådan verkar ha läckt både fram och bak, men hittar inte riktigt var läckaget sitter. 🤔. Får se om jag roar mig med att renovera låda nummer 1. Kan ju vara bra att ha en extra utifall 😇
×
×
  • Create New...