Jump to content

jake

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    219
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

jake last won the day on October 3 2017

jake had the most liked content!

Community Reputation

19 Good

About jake

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jakob Cederblad
  • Ort
    södertälje
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Får sammanfatta dagens övning på kinnikulle med 1 lyckande och 3 besvikelser. + bilen går mycket bättre med krängaren och överlag purrar den bra. - lådan krånglar, har sprungit läck igen (samma ställe)! Och det är ett elände att växla när man kommer upp i varv!😤 - batteriet stekte sig själv! 🙄 - Bilen är väldigt studsig över ojämnheter. Min misstanke är att det är för lite kompressiondämp och för mycket returdämp! Främst bak där den verkar ha gått på genomslagsgummit en del 🤔. Får bli en vinteranalys!
  2. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Fettade in batteripolerna och det blev faktiskt bättre... inte helt bra, men bättre. Har köpt en Kränghämmare från England, tog över en månad att få den. En salig röra av tum och mm. Och den passade ... nästan! Fick anpassa under stötdämparbulten och vända uppochner på fästena. När jag får tillgång till svarven så blir det att modifiera de obskyra bultarna till övre bärarmen till 11 mm skaft och M10 gänga. Just nu är det lite glappt! 😏
  3. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Tack för tipset. Det är ju en ganska enkel sak att flåtta in dem. 👍🏽
  4. 1. T#bias B#rndtson med vanliga brask lappen tröska 2. Fredrik Pousard 1 på grillningen 3. Kjell Andersson 1 på grillningen (ingen körning ) 4. Jari Kinnunen 1 på grillningen 5. Ingen körning, 1 på grillning (Per Westrin / Stinrew) 6. Anders Öhman 1. på grillningen 7. Anders Nilsson 1 på grillning 8. Herr. Cederblad. 1 på grillningen
  5. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Har tätat, enligt konstens alla regler satt i motorn och när allt var ihop så vägrade den givetvis att starta! In med datorn och det visade sig att vevaxelsignalen slog mellan 0 och 250 varv och motorn går "trögt". Ut med stiften (har ju brutalkomp) för att få mer snurr och vips var signalen hur stark och bra som helst. I med stiften och nu snurrar motorn jätte lätt och startar givetvis? Fattar ingenting!
  6. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Det har snorat såååå in i Norden kring lådan så jag blev tvungen att lyfta motorn (igen!). Konstaterade att lådan år ihoplimmad med silikon. Och att utgående axel är tät, däremot så läcker det mellan låda och struten kring utgående axel. Så plocka dän och försöka limma ihop det... oljan i lådan var grå! Och det verkade som det kom ut mycket olja, men det är ju omöjligt att avgöra när det rinne ut.
  7. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    1.22 blev dagens bästa uppmätta tid på gälleråsen (klockade bara 1 pass innan batteriet tog slut). Känns riktigt bra, bilen höll ihop, det gick kontrollerar och fint. Största hindret mot en bättre tid var nog felet bakom ratten. Det enda som pajade var stolen som fått smaka lite väl mycket på Chapmans ande 😳. Men då får jag förstärka den och så kan jag göra resten av bilen klenare eftersom den höll 🙃. Det som bör kollas: olje avluftningen på växellådan geggar lite och det blir svårt att få i 3an när man kör hårt. Kränghämmare fram oljekylen är för effektiv 😳 Koppla om relät till kylfläkten så den stannar när jag krankar. Laga förarstolen avgassystemet sprider lite väl mycket av suzukins skönsång över nejden! mäta insugstempen.
  8. Lyfter det här gamla örhänget. Är det bara krav på 4.5% CO? Eller finns det krav på lambda och HC?
  9. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Har varit och mappat bilen idag. Är vääääldigt nöjd över att det inte blev fyrverkeri😁😎. Sedan blev det inte riktigt som jag tänkt mig 🤔. Den blev riktigt snäll med Max moment från ~4500-7500 varv 😳. Hade räknat med att den skulle vara tokvass. Vikt effekt kvot på 2.5 kg/hk (tävlingsvikt/vevaxel hk) är ju ... err ja inte ... ja rätt bra tror jag😏!
  10. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Halloj. Köln axeln väger 80kg med hjulen jag har nu = axeln väger ~65 kg med bromsar. Har två motorer så jag av står över. Men tack för erbjudandet 👍🏽
  11. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Gick upp från ett shorai 14Ah 210 CCA till 36Ah och 540 CCA. Blev en jävla skillnad i snurr på motorn! Tyvärr så var det ohemult tungt, hade nog klarat mig med storleken under men de var slut så jag får leva med 300g staffvikt!?
  12. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Har haft ett något mystiskt startproblem sedan jag fick ihop motorn. Den har vägrat att synka när stiften sitter i (utan stift går det bra)! Men när jag kopplar på ett extra startbatteri så hoppar den igång snällt. Cammarna sitter numer helt rätt, de gamla dreven var slipade och jag tror att det blödde ut en hel del komp pga detta. Misstänker att batteriet inte orkar få tillräcklig snurr på motorn och att elsystemet svajjar.
  13. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Exakt 1mm axielt är min, särsikt när man som jag tänkte varva över 10000.... nu är der radiellt spel så den får leva med sina 0.8mm ✌️
  14. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Efter sjukt mycket strul har jag en hel och fin topp! Jag upptäckte tidigare att det varit kollition mellan kol och topp. Har högkompskolvar med en riktig knytnäve som sticker upp, det är framkanten på denna som kolliderat. Dvs inte ovanpå utan på ”sidan” av kolvenHar filat både kolv och topp och har nu 0.8-1mm spel... räcker det? Kolven kan ju aldrig svälla sig större än borret och även toppen blir ju större när det blir varmt.
  15. jake

    Jakes Lättviktsbygge, i trafik!

    Har mätt upp nu och kollat fler ventiler och nä det är två ventiler som krockat och det är den som tappat knastret. Känns inte så förvånande! Har även mätt upp var krökningen sitter och det är vid 10-12mm öppning! Remmen måste ha hoppat en jävla massa kuggar för en dyl sallad ( och det har den inte gjort ) dessutom är bara 10 ventiler krokiga (borde vara alla) OCH det finns inga märken i kolvarna!!! Jag drar slutsatsen att detta hänt innan jag startade motorn.
×