Jump to content

Matts

Forumdeltagare
  • Posts

    69
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Matts Nyblom
  • Ort
    Sundsvall
  • Locost-status
    Övrigt

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Snyggt Nils-Erik! :thumbsup: Fast jag måste ju ta bort även fästet för startmotorn i svepet, då även det tar i. Hade ju känts skönt att ha det kvar, eftersom det känts bättre att ha hela anläggningsytan från svepet orört. Hade det fungerat hade jag varit mindre orolig för att svepet skulle röra sig och gå sönder. Lite som "äggskalsprincipen". Mvh //Matts
  2. Hej igen, Jag bifogar ett par bilder, så ni ser problemet. Bild 1 visar hur det ser ut innifrån bilen. Det är alltså utbuktningen för startmotorn, på gjutjärnssvepet, som tar i ramen. Motor och låda ska sänkas ytterliggare i bakkant också och redan i detta läge tar alltså bulan i... Bild 2 visar problemet, sett från motorrummet. Man ser att även fästet för startmotorn tar i ramen. Jag vill alltså få bort utbuktningen, så svepet går att få ner inom ramen. Om jag samtidigt flyttar startmotorn till Zetecens originalpossition, dvs högre upp under insuget, kommer det att fungera betydligt bättre. Men för att göra det måste ju även den delen i svepet kapas ur och modifieras. Vad tror ni, nu när ni ser hur det se ut? Mvh //Matts
  3. Hehe, tack Kenneth! :lol: Först fattade jag inte hur du tänkte, men såg sedan att du också bor i Sundsvall :516: Ja, kanske det! Jag ska kolla om jag kan hitta någon som gör detta "proffisionellt", som jag fick rekommenderat. Beror lite på vad det kostar också, för det verkar ju inte så "locost" med tanke på hur svårt det verkar kunna vara att svetsa gjutjärn. Men om det skulle bli aktuellt Kenneth, hur får jag tag på dig? Håller du till i Kvissleby, eller i Bosvedjan? ...Men fyll ändå gärna på med fler tankar, erfarenheter och idéer ni andra också. För jag tar gärna emot mer! :hypocrite: Mvh //Matts
  4. Det låter ju suveränt Kenneth, tack för det svaret/inlägget! :thumbsup: Vad använder du för typ av svets då? Jag har en mig/mag, och Mison 20 som skyddsgas. Är det något jag kan använda här, eller måste jag köra pinnsvets? Vad är det jag behöver i så fall, för att få ett bra resultat? Är det "transformator" jag ska skaffa, eller vad är det man ska ha? Om jag själv ska svetsa ihop hålen i svepet, kan jag svetsa dit vanligt stål/järn, eller måste man försöka få tag på "gjutjärnsbitar"? (Det är som sagt ett gjutjärnssvep). Svetsar man lite i taget, eller är det bara att brassa på? (Misstänker att man inte kan göra så, utan bör försöka ta det lite varligt och kanske i omgångar till och med, eller...)? Sedan vill man ju minimera risken att det drar/sträcker sig, eller spricker efteråt också. Att tjuvlåna ugnen hemma är inte att tänka på, inte för mig i alla fall... :huh: //Matts
  5. Hej igen, Mjaa Thomas.. Det försvinner ju ett hål i svepet, där Zetecens startmotor ska sitta. Kollar man botten på svepet (vänste i bilden) så sitter ju monteringshålen lite förskjutet mot blocket också. Men man kanske kan tillverka en ny/kraftigare stålplatta, istället för den som ni ser på bilden (Den från Zetecen)? Då skulle man ju kunna borra ett eller 2 nya hål i nederkanden på svepet och i blocket, för att få ihop delarna även nertill. Är plåten bara tillräkligt tjock, då borde man väl kunna fästa startmotorn direkt i den plåten? Kapar jag sedan bort de bitarna runt startmotorerna som krävs... Ja, då kanske jag är ihamn? Frågan är bara om det blir problem att "dra ur" ingående axeln från växellådan 5-10mm, ur kopplingen/lamellen? En tjockare stålplatta gör ju att man inte kan trä på lådan lika långt mot blocket... Tack för ditt förslag också Lars! Ofta fungerar det ju att tänka utanför boxen, men jag måste försöka anpassa motor och låda att passa in i ramen på något sätt. Helst skulle jag dock få svepet/sprängkåpan svetsad, men vet inte om det fungerar/är ekonomiskt försvarbart... Vad säger ni där ute? Mvh //Matts
  6. Förtydligande: Så här ser det ut, så ni ser vad det är jag menar. Överdelen på svepet är till höger i bilden. Problemet är alltså att utbuktningen i svepet, för startmotorn, tar i ramen och måste bort. Stålplattan är "fotprint" av Zetecen och hålet i stålplattan utanför svepet är för startmotorn och den behöver jag ha plats för i svepet/sprängkåpan. Mvh //Matts
  7. Hej, Jag behöver flytta fästet för startmotorn på sprängkåpan till min typ 9-låda (Gjutjärn). Anledningen är att jag ska rakställa en 1.8 Zetec E "Sivlvertop" och använda en typ 9 låda från en Sierra. Ramen till bilen är smal i botten, så startmotorplaceringen från Sierran får inte plats. Den sitter i underkant på Sierrasvepet. Däremot skulle originalstartmotorplaceringen från Zetecen fungera utmärkt! Fästet sitter där högre upp, på sidan av motorn, under insuget. Dessutom har jag startmotorn från Zetecen kvar och startkransen sitter ju på motorn, så alla sådana anpassningar skulle i o m en sådan lösning vara klara. :hypocrite: Jag har kollat runt på olika sidor på Internet och hittat en del "anpassningssvep" (då aluminium) för att rakställa en Zetec mot Typ 9, men alla svepen har startmotorn monterad i underkant. Dessutom verkar man då åka på byte av startkrans, startmotor, osv, för att få detta att fungera. (Det sista är väl inget avgörande i o f s, men skönt att slippa då jag ju har alla prylarna för att köra med Zetecens originalplacering av startmotorn). Nu till frågan: Kan man skära ut bitar och byta plats på dom på ett gjutjärnssvep? Jag vågar inte tro att jag ska kunna svetsa om det själv efteråt, men borde kunna ta hjälp utifrån. Frågan är om det blir hiskligt dyrt kanske, i o m att det verkar vara svårjobbat med gjutjärn? Har läst på lite och det ska väl bl a värmas/smidas efter svetsningen och kylas långsamt i ugn, för att det inte ska bli sprickor och dragningar i det svetsade området...? Eller finns det alternativa lösningar som man ror iland själv, hemma i garaget? Kan man t ex bara kapa bort/skära ut den del i gjutjärnssvepet där Sierrans startmotor suttit tidigare och sedan skära ut den del i svepet där Zetecens startmotor ska sitta? Man skulle ju kunna ta en platt bit stål, typ 5-10mm och tillverka en platta/addapter att skruva startmotorn i. Sedan slipar man bort motsvarande tjocklek i kanten på svepet, så adaptern får plats och drar fast den ordentligt mellan svepet och motorblocket... Frågan är om det/svepet skulle hålla? Jag vet inte om det finns någon elasticitet alls i gjutjärnet, eller om det nu skulle spricka direkt vid belastning? Håller det trots att man skurit upp kanten mot motorn på ett par ställen? Samtidigt borde väl gjutjärnet i motorn ge stöd åt svepet. Det är ju bultat mot blocket runt om i övrigt, så det borde väl sitta stumt? För om allt fungerar borde man väl kunna tillverka en "kopp", t ex i glasfiber, och fästa det över hålen i svepet. För att slippa få in skräp i sprängkåpan alltså... Verkar det här helt galet? Kanske...? :icon_oops: Eller? Finns det bättre lösningar? Vad säger ni? Mvh //Matts
  8. Hehe... De e bra Rikard, helt rätt! Lycka till med bygget! :)
  9. Hej igen, Tack Gustaf för dina tipps och ditt engagemang i denna fråga! :notworthy: Hårdläda är säkert bästa altenativet, om du säger det. Men jag har inte tillfång till gas och tycker jag borde klara av att få ihip det med MIGen. Det blir väl inte lika snyggt kanske, men jag kommer inte kolla på pickuppen så ofta... :516: -Huvudsaken att det håller! Sen ska jag ge dig rätt i ett tigigare inlägg. Jag inser nu att man troligen visst kan använda ett CVH-tråg och att det skulle passa, som du påstod! Dessutom finns det då även en färdig pickup, som nästan passar... Det verkar vara så att man får ta bort plåten under vevslängarna och även nöta bort lite gods på skallen till en ramlager skruv, för att få dit grejorna. Jag vet inte om man kan ha "otur" när man söker information på nätet, eller om det är så att man måste veta svaret på frågan redan innan man söker? Något av det var det i alla fall för mig den här gången! Det tråg som finns/funnits och passar på min motor, måste komma från just en 1.8. Inte 1.6 eller ens 2.0, som annars ofta är lika. Det måste vara från just en 1.8! Och de är av någon anledning väldigt ovanliga motorer, tyvärr. Så jag får nog köra vidare på mitt kapade aluminiumtråg i alla fall. :515: Mvh //Matts
  10. Jodå Gustaf, det ska jag gärna göra! Jag har nu kapat till tråget, så det ska passa. Nästa "problem" blir att forma om oljepickupen. Hålet/anslutningen för pickupen, i blocket, sitter nu endast någon cm upp under kanten jag skar till. Originalpickupen går rakt ner mot botten av den del av tråget jag skar bort, för att sedan böja av bakåt till "uppsugssilen". Röret är magnetiskt, så jag tror det går att svetsta i. Jag fungerar på att köpa en sådan pickup jag nämde i inledningen av denna tråd. Av dessa båda pickupper, tror jag att jag borde kunna svetsa ihop något användbart. Mvh //Matts
  11. Nä... Tyvärr fungerar det inte! :( Jag har kollat runt på ebay, Klokkerholm, bildelsbasen, surfat runt i olika forum, osv och det verkar inte finnas något oljetråg i plåt till min motor! Lättast att se att trågen i plåt inte passar mig, är att kolla monteringshålen. Jag har bara 10 hål i mitt aluminiumtråg, 5st på varje långsida. De jag hittar i plåt har alla betydligt fler och med fel placering... :huh: Frågan är om man kan tillverka ett oljetråg själv på någotvis? Svårt att få det att täta korrekt hela vägen runt, mot blocket, tror jag! Annars blir det till att skära sönder det jag har och försöka hitta någon (typ mekanisk verkstad)som kan svetsa ihop det till något som passar, i aluminiumplåt. Lite surt att jag inte kan göra det själv... Det är ju betydligt lättare/roligare att mäta, markera, skära bort, svetsa om, testa resultatet och göra om igen tills det blir bra, ifall man kan göra det själv här hemma! Det är trångt som f_n i motorrummet och svårt att komma åt och mäta rätt också... Just nu hänger motorn lös i ett block i taket och jag måttar in den genom att rulla bilen fram och tillbaka. Jag har troligen inget annat val än att prova mig fram och då hade ett plåttråg varit bra! (Ett sådant han man ju banka bulor i också om det skulle behövas, så länge man inte påverkar ytan som ska täta mot blocket förståss). - Det bara måste gå att få till detta på något sätt! :banghead: Mvh //Matts
  12. Hej igen, Detta tog en oväntad vändning! -tusen tack för den infon Gustaf, du blev precis en av mina favoriter! :notworthy: Detta måste jag kolla upp direkt, Jag återkommer //Matts
  13. Tack för svaret och länken Kenneth, jag ska kolla på detta under morgondagen. Sorry Nisse, jag missade vad det var på bilden och förstog inte vad det var du visade. ...Men nu förstår jag och dessutom rätade du ut mina frågetecken ang hur det hänger ihop med motoralternativen i de olika bilarna, samt oljetrågen, tack tack! :) - Plåttråget som sitter på Focusen är alltså underdelen på ett "tvåvånigstråg", så det hjälper mig alltså inte! Jag får försöka komma på något annat. (Det var ju synd, för ett plåttråg hade jag ju kunnat skära i och svetsa om stälv). Mvh //Matts
  14. Näpp, jag tror inte trågen passar emellan... Kollar man hur dessa tråg ser ut, ser formen inte lika rak ut, framför allt efter ena långsidan. Kanten av Focus-tråget går i av någon anledning i konstiga vågor och skruvhålen sitter inte rakt, vilket de gör på mitt Escort-tråg. Så om ingen "kunnig" säger emot så tror jag att Zetec 1.8 finns i flera olika modeller, trots att det handlar om motorer som i mitt fall båda är från -98. Mvh //Matts
  15. Typiskt! Nyss fick jag en snilleblixt och ringde Mekonomen. Avsikten va att köpa en oljetrågspackning till en Focus 1.8/2.0 av samma årsmodell som min motor, för att kolla om packningen skulle passa på mitt block. I så fall skulle jag ju vara i hamn! Men det finns inga packningar att köpa! Enligt killen jag pratade med så har alla tillverkare slutat med denna typ av packning, utan använder flytande packning istället. Så nu vet jag fortfarande inte om oljetrågen passar mellan bilmodellerna. :banghead: Jag tycker att tråget borde passa, för det handlar om Zetec 1.8 i båda fallen. Verkar ju otroligt att man skulle göra olika modeller av samma motor, samma år, men jag vill gärna veta innan jag köper ett... (Det skulle ju kunna vara så att det finnas anpassade varianter av samma motor, med vissa förändringar för att passa olika bilmodeller)? Jag känner att jag har massor med frågor och funderingar. Men jag vet samtidigt att man brukar kunna få väldigt bra svar här, av folk som testat/vet! :hypocrite: -Tack på förhand! //Matts
×
×
  • Create New...