Jump to content

Stadig1

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    157
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Stadig1 last won the day on July 25 2019

Stadig1 had the most liked content!

Reputation

12 Good

Contact Methods

  • MSN
    stadig1@hotmail.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Värnamo
  • Interests
    Super Seven bygge

Profile Fields

  • Namn
    Jesper Stadig
  • Ort
    Värnamo
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Saab 9000 2,0 Turbomotor renoverad av tidigare ägare. Balansaxlar borttagna och pluggade. Motorn är genomgången med nya lager, aldrig uppstartat efter renovering. Motorn hade gått 11 000 mil innan renovering. Opel Omega växellåda R25-R28 som passar mot Saab motorn Extra Saab 2,0 motor med insug, grenrör, tändkasset, turbo, generator Steg 3 ECU osv Tanken var att bygga en ny sjua men tiden räcker inte till. Pris 6000kr Kontakt via PM eller mail, grejerna finns i Värnamo Mvh Jesper
  2. Hej Stadig! Hittade en tråd där du skrev att du byggt med e46 spindel! Undrar om du kommer ihåg vad du använde för kulleder uppe och nere?

  3. Hej, Nej, det är inte tillgängligt. Endast för SBP personal. Dekra kanske har ett eget Besikta ett eget osv.. det är väl till för att effektivisera verksamheten och då vill man inte dela med sig.
  4. Hej, Idag gjordes Registreringsbesiktning för T12BF med godkänt resultat. Jag fick också reda på att SBP har ett dokument som ligger till grund för vad man godkänner. Det är rimligt att tro att de flesta besiktningingenjörer känner till detta dokument och bör då kunna utföra en registreringsbesiktning för T12BF. Notera att det kanske inte är samma förutsättningar på andra bolag.
  5. Hej, Bokade i Värnamo. Återstår att se hur klokt det var. Men jag antar att besiktningsmännen går på regelbundna kurser och då antar jag att man går igenom det som är nytt och hur man ska tolka det nya?
  6. Hej, Registreringsbesiktning för T12BF är nu bokad på Svensk Bilprovning 21-Augusti. Kan tillägga att när jag ringde bokningsnumret så visste de inte speciellt mycket om T12BF, dock efter att man förstått att det rörde sig om ett amatörbyggt fordon blev jag ombedd att ringa besiktningingenjören på lokala stationen för att boka en registreringsbesiktning för enskilt godkännande. Ringde dit och talade om att jag ville göra en Registreringsbesiktning för T12BF, detta var då inget konstigt så tid bokades. Min känsla är att man nu har mer information om T12BF och att fler och fler stationer som gör registreringsbesiktningar vet vad det innebär. Återkommer med hur det gick.
  7. Söker Sierra donator Alternativt lösa delar: Bakaxel och spindlar Med vänlig hälsning Jesper 076-6777934 Stadig1@hotmail.com
  8. Hej, Dagen efter Kinnekulle 2019 Det är inte utan att man känner av lite träningsverk i kroppen efter gårdagens körning, en perfekt dag. Solen sken men luften var sval, bilen gick bättre än tidigare och efter lite justeringar av fjäderinställning kom också greppet mot asfalten. I slutet av dagen gick det att nästan att hålla full gas i de flesta partier av banan. Kändes som jag hängde med hyfsat på baksidan, dock blev jag frånåkt på rakan av i princip alla bilar... Man kan säga att 140hk inte riktigt räcker till 2019, tyvärr hjälper det inte att bilen knappast är ett av de lättaste ekipagen i sällskapet. Jag har nu kommit till ett beslut gällande förändringar av bilen. Efter att kikat på övriga fina byggen och diskussioner om hur man borde gjort inser jag att det är väldigt många mindre förändringar som jag vill göra på bilen för att komma dit jag vill. Tex bärarmar, Bur, krängningshämmare, Stolar, 6-pkt bälten, Motor, Torrsump, kylare, intercooler, LSD, bromsar etc. Mycket är bolt on men lämnar utbytta delar liggandes på hyllan. Jag har därför beslutat mig för att inte bygga om bilen, utan istället påbörja ett nytt projekt och bygga en ny bil. Tack för en trevlig dag Jesper
  9. Tack för ett en fantastisk dag! Tack alla inblandade för att ni styr upp detta även att vissa är ute i sista sekund med anmälning... Riktigt roligt att köra! Och minst lika roligt att snacka i depån! //Jesper
  10. Tror det blir bra med 18" eftersom du bygger stora McSorley ramen! Bilen blir stor men håller man bara ihop proportionerna så är den ramen grym!
  11. Jag kommer Lördag för bankörning. Vilken tid är förarmötet? //Jesper
  12. Hej, Nu när man har återfått förståndet och återigen är medlem... Är det försent att anmäla sig till bankörningen 3/8? //Jesper
  13. Hej Lupus, Bra inoformation, jag läste på saabturbo forumet om att man använde 9-5 packning och något mer men att kompresionen då blev lite låg. Försår att stakhöjden kan justera detta. Kanske får bli att införskaffa ytterligare en motor att bygga på.... Gällande Turbo. Jag tänkte bygga nytt grenrör. Nu vågar jag inte gissa hur bra original passar återstår att se. Men när du skriver Aero turbo syftar du då på 9000 eller 9-5 turbon? Eller ska man skaffa en eftermarknad? //Jespee
  14. Hej, Ni som gjort en "ny" reg besiktning för att få T12BF, hur noggrann har besiktningsmännen varit vid kontroll? har man gjort en lika noggrann kontroll som när man nyregistrerar Amatörbyggt fordon? Då tittar de ju på allt i detalj utefter ett dokument. Tex E-märkning på lyktor osv? Har motorbyte på gång och tänkte ta T12BF vid nya regbesiktningen efter motorbytet men då detta kan ta några år överväger jag att redan nu göra ny registreringsbesiktning för T12BF. 800kr lönar ju sig på 2 år.... //Jesper
  15. Hej, väcker denna tråden då jag går i tankar att byta mina Sierra bromsar till Wilwood 4-kolv minilite 283mm. Läste sig problemen med pedaltrycket? Vilka belägg rekommenderas till Wilwood ok? Polymatrix A som rekommenderades är ju givetvis de dyraste... Vore trevligt med lite konsumentråd gällande val av belägg. //Jesper
×
×
  • Create New...