Jump to content

Lowflyer

Forumdeltagare
  • Content Count

    68
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Lowflyer

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Jan Dersjö
  • Ort
    Eskilstuna
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

3576 profile views
  1. Är det en symmetrisk fyrkant på hålen? på kardanen jag har sitter hålen inte kvadratiskt utan rektangulärt om man säger så.
  2. Vet du vad det är för åtdragningsmoment på den muttern? Jag har ingen Sierramanual.....
  3. Någon som har måtten för hålen på Sierrans medbingare? Bultdelningen alltså. Jag skall bygga en ny kardan nu och har letat som en galning på forumet, men jag hittar det inte nu. Vet att jag har läst det någonstans.... Finns det styrningar vore det fint med radien och djup på dessa också då jag troligen kommer att få svarva till en övergång mellan kardanens fläns och diffens medbringare. /Janne
  4. Det är precis i den riktningen mina tankar går just nu. Tack för att du delar med dig av ditt kunnande Gustav. Jag har läst många inlägg av dig och de är alltid proffsiga måste jag säga.
  5. Tack så hemskt mycket för att du tar dig tid att skriva om bilens historia och uppbyggnad Micke! Det uppskattar jag verkligen. Den där Darren verkar ha varit en "egen" figur. Jag hittade ett långt kvitto från en motorfirma, det verkar stämma att den blev renoverad med bland annat slipad vev. Går väldigt fint i alla fall. Vad jag har förstått är motorn standard/otrimmad? Är det original styrbox också? Kan bromsskivorna fram vara Scorpio? Gjorde du någonsin en professionell hjulinställning på den? Jag hittar inga mätprotokoll. Hade varit kul att veta vad den stod på i original så att säg
  6. Nisse: Var det denna fälg du refererade till längre upp i inlägget? Vilken modell/årtal på Citroen kommer fälgen i så fall från? /Janne
  7. Jag har svarv, fräs och delningsapparat så det där borde man kunna få ihop utan alltför mycket besvär. Får väl köpa mig en Sierrakardan att slakta misstänker jag. Kör du med två vanliga knutar och glidskarv (splines) på själva kardanaxeln? Förr i tiden när jag höll på med en Escort mk2 vill jag minnas att knutarna var nitade/stukade och inte hade några låsringar. Är det så på Sierrorna också? Finns det förslag på andra knutar typ Volvo eller så som passar på Sierrans bakaxelfläns?
  8. Som rubriken lyder. Jag skulle vilja ha lite tips på hur ni byggt era kardaner. Ev. Hardyskiva, ev. mellanlager, ev. glidskarv, knutkors osv. Bomba med bilder på era lösningar och ange gärna donatormodeller samt om någon firma har varit inblandad i tillverkningen/inköpet. MVH Jan Dersjö, Eskilstuna
  9. Ja, precis så är det. Mina tankar går också i riktningen att bygga en ny kardan med knut direkt mot tripoden-glidskarv-knut mot bakaxeln. Gillar egentligen inte hardyskivor. På min gamla Volvo 940 fick jag shimsa in höjden på fästet för mellanlagringen för att det skulle bli vibrationsfritt och bra. Rekommendationer på kardanfirmor i Sverige som är duktiga på dessa specialare? I England har jag Dunning & Fairbanks som förstahandsalternativ, följt av Northwest propshafts. /Janne
  10. Hej Gustav. Det man ser längst upp i bilden är yoken. Jag har alltså ett knutkors innan själva kardanen börjar. Yoken är instucken i klämhylsan/tripoden. Men jag vet inte om det är någon glidskarv på kardanen. Golvet är heltäckande så det går inte att se hela kardanen utan att plocka ner den. Du skriver att tripoderna inte brukar styra i varandra och att det lätt blir obalans. Ändå använder tillverkarna denna lösning? Kan det vara därför konstruktören på GTS har tagit bort hardyskivan på denna bil? Har Sierran klämhylsa? Bara för att vara tydlig: Om jag bygger ny kardan, re
  11. Ok, hissade upp bilen idag och upptäckte ett par tre saker som jag reagerade över. * I Panhardstaget sitter det uniball i varje ände. Den ena var märkbart glapp. Skaffar nog bara nya, men ser till att skaffa tätningar eller trär en cykelslang över dem vid montering så att inte damm kommer åt dem. Ett alternativ skulle kunna vara att byta till gummibussningar. Vad säger den samlade expertisen här på forumet? * Flera soppaslangar hade gott om torrsprickor. Dessa kommer att bytas mot riktig slang som klarar etanol och annat skit som finns i soppan nuförtiden. Kan vara ett tips för er an
  12. Tack Johan! Det där var bra information. Jag är väldigt nöjd med hur bilen går på vägen förutom det lilla dödgången i mittenläget då. Däremot har jag en del mekaniskt oljud jag måste sortera ut. Den största ljudkällan tror jag är att växellådan håller på att ge upp. Men jag har ett flappande ljud från bakänden när jag tar vänsterkurvor under bromsning. Får nog palla upp och se över lager och hjulupphängningar i vinter. I övrigt känns den solid. /Janne
  13. Hur gör man med en Cheva där motorkoden försvunnit vid renovering (toppdeckning av blocket), och man inte har en aning om donatorns identitet? Man kan konstatera att den har smogtoppar så effekten lär inte vara skyhög om man säger så.....
  14. . Skrev utan att kolla på översta inlägget. Blev fel.
×
×
  • Create New...