Jump to content

Michael

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    1278
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Michael last won the day on August 7

Michael had the most liked content!

Reputation

3 Neutral

About Michael

  • Birthday 06/08/1959

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Alingsås
  • Interests
    Modellhobby

Profile Fields

  • Namn
    Michael Wänström
  • Ort
    Alingsås
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

10684 profile views
  1. Tusen tack det var just IG som jag inte hittat någon stans. Tusen tack Michael W
  2. Hej jag har kört min seven i typ 15 år och levt med att fläkten till generatorn tagit i vid kraftig inbromsning. Jag köpte därför en liten söt kromad sak på Biltema. Men när jag skulle koppla in densamma så har min gamla generator tre sladdar och den nya fyra. Min gamla man en grov + en smal + och en till laddlampan. Den grova skall till B (stor skruv ) på generatorn den lilla till S. Men så har jag två kontakter märkta med IG och L. Hur skall jag koppla någon som har använt en dylik sak. Jag har googlat men inte hittat något. Tack på förhand Michael Wänström
  3. Michael

    MK i konkurs

    Synd men mycket väntat
  4. Michael

    The Grand Tour

    Hej vet någon här hur man kan gå tillväga för att kunna se Clarkson och gänget. Är inte speciellt datorkunnig så jag är ute på hal is om jag försöker själv. Finns det någon här som vet hur man fixar Amazon prime i Sverige. Premiären är ju snart!!! Tacksam för tipps Michael W
  5. Till plugg använder jag vanlig cellplast. Billigt och lättformad. Nackdelen är att det inte tål styren (epoxi ok) men det löser man lätt genom att tejpa pluggen med packtejp. typ tre lager. Dammsug noga först annars fäster inte tejpen. Tejpen ger även en fantastiskt bra yta om man är noggrann. Lev väl Michael W.
  6. Den här beskrivningen hade jag på hemsidan när jag krängde kitts. Hoppas den inehåller något matnyttigt Använder den själv med mycket gott resultat. Hjulinställning För besiktningen skall hjulinställningen utföras av ett proffs. Men man kan komma mycket nära själv med enkla medel. Toe in På MK indyn så rekommenderas det att använda 0 grader både fram och bak. Om man kör rejs kan man experimentera med lite toe out. För att ställa in toen så behövs två rätskivor materialvalet är ointressant så länge det är rakt. Några bagageremmar i gummi, 4 st skärbrädor i plast, lite olja gärna silikon, penna och mätverktyg. Placera hjulen på skärbrädorna. Två skärbrädor under varje hjul med lite olja emellan. Detta gör att hjulen går lätt att svänga. Fäst rätskivorna på hjulen med gummibanden. Kolla att de ej deformerar rätskivorna. Markera två mätpunkter framför hjulen där det går lätt att mäta och så långt emellan varandra som möjligt. Nu är det bara att mäta justera och räkna lite trigonometri. Om ratten ej stod rakt ställ den så och rita upp en rak linje på golvet och justera med en stor vinkelhake. Med denna metod kommer du otroligt nära om du är noggrann. Här skall det vara en skiss men jag får inte med densamma Hjulinstallning.doc Camber. För väg så rekommenderas vinkeln vara 1 grad och för bana 2 grader. Skaffa ett elektroniskt pass. Kolla att bilen står på ett plant underlag och justera. Det är viktigt att man mäter mot fälgen och inte mot däcket så jag använder två distanser som jag fäster mot passet Tidigare använde jag ett vanligt pass med två skruvar och med lite enkel trigonometri så gick det bra också. Caster Går inte att justera på ett helt riktigt sätt men vi rekommenderar att sätta svampen så hålet kommer så långt fram som möjligt Bump stear MK indyn är från början konstruerad för att minimera bumpstear men lite kan förekomma och tar man bort detta så förbättras köregenskaperna. Man kollar detta genom att ha kvar rätskivorna på hjulen. Palla upp bilen. Ta av framdämparna och placera en garagedomkraft under framhjulet som skall kollas. Nu kan du kolla hjulets hela fjärdingsväg och kolla eventuell bumpstear Lite kommer det att bli men justera bort så mycket som möjligt genom att placera brickor under styrväxeln. Tänk på att inte använda ändlägena utan var mest noggrann omkring hjulets normala position. Justera fjädrarna Justera bilen med hjälp av vågar vanliga hushållsvågar fungerar och försök få så jämt som möjligt mellan höger och vänstersidan samt fram och bak. Tänk på att det nog inte går att få viktfördelningen 50-50 på alla bilar utan att fjärdingsvägen blir lidande. Idealet är lika vikt på alla hjul med plana undre bärarmar. Tänk på att palla upp de hjul som inte står på vågen så bilen står plant. Om du har 4 lika höga träbitar som vågen är kan du väga alla hjulen i tur och ordning Lycka till MW-Sportbilar Michael Wänström
  7. Tänkte åka till slussen i dag. Vädret är ju minst sagt fördelaktigt:)
  8. 1. Brax, 2 på grillning. 2. Otech, 2 på grillning. 3. Pac, 1 på grillning. 4. Fege, 1 på grillning. 5. JTZ, 1 på grillning. 6. Tommy Falck(kanske), 2 på grillning(kanske) 7. Jörgen Bock, 1 på grillning 8. Anders Öhman, 1 på grillning 9 Michael Wänström 1 på grillning
  9. Hej är man intresserad av sportvagnar så får man inte missa en av årets höjdpunkter. :racesmile: Sportvagnsträffen i Hofsnäs. Ett kanonarangemang med bara sportvagnar samt fina priser till deltagarna. Vi ses Michael Wänström Länk http://sportvagnstraffen.se/
  10. Reflexramp? SAAB? Inte jag Jag tittade på ditt bygge :racesmile: Vi ses
  11. Om vädret tillåter så kommer jag Min bil går ju nu :eclipsee_steering:
  12. Jjag har ju varit hemma hos dig så det vet jag. Jag bor ju för övrigt typ 2km från dig numera?
  13. Det var inget som jag trodde då utan följande. För flera år sedan så bytte jag topp och sedan dess har jag haft problem med bilen. Jag har inte fått någon stadig tomgång. Och jag har försökt allt och bytt allt.(Det finns en tråd om detta) Symtomen har tytt på tjuvluft och jag har under åren använt tre burkar startspray utan att hitta felet. Dagen innan Tjolöholm så bytte jag packning till insuget och kletade en massa pakningsilikon. så även på plastpackningarna till förgasarna. När jag kollade på insuget såg jag att det varit vatten där det inte skall vara och kom på att när jag byggde bilen så ville jag använda samma skruvar till insuget men en var för lång och detta fixade jag med 4 brickor. när jag bytte topp måste jag tappat en bricka och detta medförde att skruven inte drog helt. Detta var naturligtvis på det enda ställe där jag inte effektivt kunnat spruta startgas. Så bilen var i princip ok när jag åkte till Tjolöholm men då jag inte kört bilen på så lång tid jag har knappt kört de senaste åren så hade jag inte koll på alla inställningar när jag kollat alt och justerat bilen så fungerar den nu perfekt :racesmile: Otroligt skönt jag har nästan blivit knäpp på kuppen men alltid trott att det varit ett skitfel och si det var det en skruv som satt lite för lös. Jag har nu varit och fikat i Brobacka kaffestuga och bilen går helt fantastisk snacka om att det är helt fantastisk att köra sjua igen :eclipsee_steering:
  14. Hej det blir inget Tjolöholm för mig i dag. Sitter i Partille och vågar inte fortsätta. Motorn går skit. Trodde jag fixat den i går men icke. FAAN. Hoppas ni får en jättebra dag. Vi ses Michael Wänström
×
×
  • Create New...