Jump to content

DomiSeven

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    516
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

DomiSeven last won the day on August 20

DomiSeven had the most liked content!

Reputation

19 Good

About DomiSeven

  • Birthday 10/03/1980

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bergsland.se
  • Skype
    alex.bergsland

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Interests
    Bil
    Mc
    Foto
    Datorer
    Musik

Profile Fields

  • Namn
    Alex Bergsland
  • Ort
    Strängnäs
  • Locost-status
    Har byggt locost

Recent Profile Visitors

10640 profile views
  1. Jag kan tänka mig att åka, men är inte 100 än. Det är en bit :p
  2. Det är bra att det är lätt när man ska göra många. Sorry, helt orelaterat citat från köttbullereklam (tror jag, eller det kanske var plättar) som gick för hundra år sen.
  3. Eftersom jag inte hittade den här infon nånstans på nätet (men till slut hittade jag "drive the mainshaft through the bearing" en gammal manual) så lägger jag upp det här. Axeln behöver alltså pressas eller slås igenom smörgåsplåten. Jag gjorde en stadig ställning av reglar med en "mjuk" skiva under. Sen slog jag med en liten slägga (med en tunn plyfa-skiva mellan) ett bra tag för att få ur axeln.
  4. Inget jag la märke till och det syns inte på den andra bilden men jag kan kolla igen. Kan vara nåt som kameran gjort med bilden. Hur som helst löste jag det. Man måste lossa en låsring på andra sidan och knacka ur axeln ur lagret som axeln sitter i. Då kommer man åt synkringen. Jag ska lägga upp lite bilder sen men jag byggde en ställning i trä för att kunna knacka ur axeln med en liten slägga och en plyfabit.
  5. Jag hittade nån bild på en ny axel och där var drevet redan på plats så jag antar att det ska sitta kvar där. Då återstår bara att lossa den bakåt istället. Där sitter det två låsringar varav en är en riktigt kraftig en.
  6. Nu är det nära, jag har fått isär lådan och behöver få isär prylarna lite till så jag kommer åt att byta den sista synkringen. Men hur kommer jag åt den, ska det främre kugghjulet dras av framåt (det verkar sitta hårt) eller ska det istället plockas av bakåt, alltså genom att plocka bort kåpdelen? Jag följde en ganska kass videoguide för att få isär men den snubben skippade delen med att plocka isär axlarna. Jag har även kollat på sprängskisser men de visar ju inte hur man tar isär. Jag försöker undvika att dra av saker som ska dit med precision sen.
  7. Jag har inte kommit så långt, det blev ingen lång etta denna gång. Jag har bara öppnat lådan och kikat lite och kollat på en film där en britt plockar isär och monterar ihop lådan igen. Dock är inte utbyte av synkringar med i den filmen. Men jag har nya synkringar och packboxar, och funderar på att byta nållager till längre nålar. För att dela på axlarna måste man ju slå ur "sprintar", delade små rör så att säga. Slår man tillbaka samma sprint sen eller byter man ut dem till nya?
  8. Är det nån som har sparat några Ford-nummer för synkringar och lager? De jag har koll på är: Nållager mellan Zetec och Typ9: 1596468 Packbox utgående axel: 1590441
  9. Jag har 3.92 som slutväxel, varvstopp för mig är på ettan ca 51 km/h. Jag har TTVs lätta svänghjul (4,8kg) också förresten, bilen blir lätt ryckig på låga varv. Men jag har för mig att du också kör med nån lätt variant. Ja, typ en sån quick shift, alltså att man flyttar upp rotationscentrum för växelspaken eller vad man nu ska kalla det.
  10. Jag planerar att renovera/gå igenom växellådan i vinter, kanske byta till lång etta när jag ändå har den i delar. Nån som har kört med 2.74 eller 2.98 på ettan i Typ 9 och har nåt att säga? Anledningen till att ändra ettan är ju då för att den nu i princip är oanvändbar till annat än att komma iväg. Men frågan är hur svårt det blir att komma iväg när ettan blir "tyngre". Jag upplever för övrigt att lådan är trögväxlad, alltså att det tar tid att växla. Jag har provat med quick shift tidigare men det skapade bara mer problem då lådan hade ännu svårare att hinna med, svårt att förklara och det låter nog värre än vad det egentligen är. Vilka slitdelar är det vettigt att byta förutom packningar?
  11. Det blev en MiniBertha Argonmix på Jula. Tack för hjälpen.
  12. Daniel, var köper och fyller du? Eskilstuna är ju på rimligt avstånd.
  13. Jula tar 600-650:- för påfyllning/byte för 5L beroende på gas. Vad den lokala handlaren tar frågade jag inte.
×
×
  • Create New...