Jump to content

Sören

Forumdeltagare
  • Content Count

    752
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Sören

  • Rank
    Forum Adicted
  • Birthday 04/12/1943

Profile Information

  • Plats
    Hagge mellan Ludvika och Smedjebacken
  • Interests
    Natur och hav med segelbåtar (tyvärr sålt min pärla!), hundar, gamla bilar, men mest bilbygge. Och hus.

Profile Fields

  • Namn
    Sören Hallberg
  • Ort
    771 90 LUDVIKA

Recent Profile Visitors

6060 profile views
  1. Växelspaksflyttare till Ford typ 9 låda. Flyttar spaken bakåt 135 mm. Aldrig monterad, obegagnad. Pris 420 kr inklusive frakt. PayPal OK. Sören 070-47 46 457
  2. Quick shift kit till Ford typ 9 växellåda. Nytt med kort växelspak. Monteringsinstruktion på engelska medföljer. Pris 240 kr inklusive frakt. PayPal är ok. Sören 070-47 46 457
  3. Hej! Long time no see... Nu är i alla fall min Indy till salu, jag måste göra plats för nästa projekt. http://www.blocket.se/vi/61718741.htm Sören
  4. 110,000 kr är inte mycket med tanke på allt som ingår. Han har lagt ned ett jättejobb. Sen om allt lirar tillsammans som det ska är en fråga. Och om grejorna håller. Vore i alla fall kul om någon tog hand om bygget så man så småningom får se den på gatan.
  5. Jag köpte rullbälten på skroten. Tog dem från en bil där rullarna sitter på hatthyllan i baksätet (tror det råkade vara en Renault Megane?). Tog vara på alla bultarna som passar direkt i MK:s fästen för fyrpunktsbälten som sitter färdigsvetsade på ramen. MK:s fästen använde jag direkt i sittbrunnen (se bilder). För att få upp låset i höjd, plus att det ska vara lätt att hitta, bultade jag ett plattjärn i MK-fästet på yttersidan. Rullarna bultade jag fast med M12 på lämplig plats i ett kraftigt plattjärn, som sen bultades fast i MK:s fästen vid störtbågen. Rullarna täckte jag sedan med en burk (provisorisk, letar bättre). Varken SFRO eller Bilprovningen kommenterade arrangemangen, som dessutom funkar utmärkt. Sören
  6. Regbesiktningen gick helt utan anmärkning, över på 30 minuter! KUL! Efter rekommendationer valde jag att göra den i Gävle. Falun var också en möjlighet. Nu blev det 35 mil ToR i stället för 15 mil, men det var det värt! En äldre man, mycket trevlig och kompetent, gjorde besiktningen snabbt och effektivt. :notworthy: Snart ses vi på vägarna! :eclipsee_steering:
  7. Regbesiktning gick helt utan anmärkning, över på 30 minuter! KUL!

  8. Av en händelse upptäckte jag att hellyset inte funkade! Detta kollades aldrig vid SFRO2, så f-n vet när det pajade. Då båda lamporna var svarta misstänkte jag att det inte var glödlamporna som var trasiga. Reläet? Tickade inte. Hade inget att byta med, så jag lyfte på kåpan. Inuti såg det OK ut. Kortslöt in- och utgång för kretsen till lamporna i hållaren: LYSE! Kollade ström till styrningen i hållaren: Alltid spänning!? Jag har behållit Sierrans kabelstam, så fram med kopplingsschemat. Inte helt lätt att tyda, flera relän är inblandade. Men, efter en stund förstod jag att styrkretsen jordas vid rattreglaget. OK, isär med scuttle, mm. Vad hittar jag, om inte ett musbo! :angry: Musjä-n hade mycket snyggt bitit av kabeln,. plus gnagt massa isolering från andra kablar. Många kablar är det, jag har som sagt behållit Sierrans kabelstam med datastyrt insprutningssystem. Där musen hade sitt bo samlas alla kablar från fram- och baksida på bilen. Dock hade musen den goda smaken att bara gnaga på minuskablar! Annars hade jag nog haft betydligt större problem. Reg-besiktning nu på fredag. Rena turen att jag upptäckte felet med hellyset innan! Till nästa vinter SKA jag ha musfällor i garaget! Många!
  9. Sverige är räddat! Med posten idag kom protokollet från SFRO! :) :) På en liten gul lapp stod det "Har fått bekräftat att bärarmarna är OK". KUL! Nu är nästa anhalt Transportstyrelsen och ursprungskontrollen....
  10. Michael, det är precis vad jag behöver! :) Kan du mejla en kopia av dokumentet? Om inte, skicka med snigelpost? Jag PM:ar min adress.
  11. Låter mycket bra! Ser fram mot det! :)
  12. Efter den lyckade SFRO2 i förra veckan trodde jag allt var klart. Oj, vad jag bedrog mig! För att få protokollet i original skulle jag skicka in materialspecifikationen från MK. Jag skickade samma som alla andra MK-byggare gjort. Men, nu duger inte den längre. Fick detta svar: "Det var i klenaste laget med ram dim. Vad som inte stod var dim på bärarmarna. Vänligen komplitera med dessa dim på bärarmsrören.Inner och yttermått+dim stålkvalitet +leveranstillstånd(på rören)" På min fråga "Vad menas med leveranstillstånd" kom detta: "Först skrivs stålkvaliteten=Tex EN 10305-4 sedan kommer E355 +N där E355 talar om brottgräns.+A eller +N att röret är normaliserat(leveranstillstånd)med en förlängning på ca 25%. står det +BK så betyder det blankdraget med en förlängning på ca 6%= ICKE LÄMPLIGT TILL MC RAMAR OCH BÄRARMAR=för hårt att kallbocka tex.Därför frågar vi efter"leveranstillstånd". OM dessutom bärarmarna är tillverkade av 1,6 mm gods så godtjänner vi dom inte." Att SFRO är noggranna är jättebra, ingen vill väl råka ut för att bilen brakar ihop mitt i en kurva. Men detta ska kollas vid SFRO1, inte efter att man lagt ned massa tid och pengar och står med en färdig bil som kanske inte kan registreras! :mad: Nu undrar jag om någon annan här möjligen har ett intyg från MK för en Indy:s bärarmar. Jag har skrivit till MK men inte fått svar.
  13. Var i Västerås igår och gjorde SFRO2 med min MK Indy. Två bagateller att åtgärda, en kabel klamras bättre (glömt av mig) plus två låsmuttrar monteras. Ridderstolpes kommentarer i protokollet: "Trevligt, stabilt bygge. Bra bromsar." Bullerprovet gick också bra. Använde Jontes recept med extra ljuddämpare på tvären bak under tanken. Dessutom hade jag en "Decibelinsats" från Mekonomen före MK:s ljuddämpare plus Sierrans originalburk med luftfilter på insuget. Resultat: 75 dB! Tänk om Bilprovningen nu kunde vara lika vänliga! :D
  14. Underbart att läsa de här paragraferna. Vilka ord de hittat på! "Symmetrilängdplan". Mmmmm! :rolleyes: Och den här meningen: "Skylten skall vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av de fyra följande planen: de två lodplan som tangerar skyltens båda sidokanter och bildar en utåtriktad vinkel på 30° mot fordonets symmetrilängdplan, planet som tangerar skyltens övre kant och bildar en uppåtriktad vinkel på 15° mot horisontalplanet, och horisontalplanet genom skyltens nedre kant (om höjden över marken till skyltens övre kant är större än 1,20 meter skall dock det sistnämnda planet bilda en nedåtriktad vinkel på 15° mot horisontalplanet)." Försök förstå den efter tre Gin-och-tonic! Eller som nykter invandrare. De slår till-och-med Skatteverket! Härligt! :notworthy:
×
×
  • Create New...