Jump to content

JonteN

Forumdeltagare
  • Posts

    188
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Contact Methods

  • Website URL
    http://radiopluton.mine.nu
  • ICQ
    0

Profile Information

  • Plats
    Växjö (småland)

Profile Fields

  • Locost-status
    Bygger locost
  1. hej! Jag antar att dom motsvarar kopplingarna på en vanlig potentiometer så det går ju enkel att mäta upp med en multimeter. Sätt tps:n i mittläge och mät mellan vilka sladdar du får högst motstånd. Den sladden som inte är nån av dom ska kopplas till ms:et. De övriga ska till jord respektive plus 5v. Vilken som är vilken kan du se genom att mäta mellan den sladd som du kommit fram till ska till ms:et och de två övriga, en i sänder. Spjället skall vara stängt. Den som ger högst resistans ska kopplas till 5v, den med lägst till jord. På så vis kommer spänningen på signalsladden till ms:et att öka från 0 till 5 volt när du öppnar upp spjället! mvh Jhonatan
  2. Fast denna verkade ju vara ihopbyggd med huvudcylindern. Vore skänare om servot kom som en separat enhet.
  3. Jag klurade också en hel del med mitt pedalställ, särskilt bromsen. Kör med sierra bromsar och huvudcylinder. Efter mkt trixande fick det bli en bromspedla med ungefär samma utväxling fast utan servot. Talade med min besiktningsman om detta och han sa att om det nu inte bromsarna skulle ta tillräckligt så finns det hydraliska servon som drivs med elmotor på vissa bilar som man kan montera på. Dessa tar tydligen inte särskilt stor plats heller. Kan tillägga att med allt klurande så tog det mig säkert en vecka att sy ihop stället...
  4. ja just det, tror tom morsan skickade ett exemplar med posten till linköping åt mig. intressant analys där gka :D
  5. Såg dig också i tidningen idag. Skojigt att smp skriver om såna som oss.. :) Men var det inte ett reportage förra året nån gång också...
  6. Hej! Mitt diffhus är paj så jag är i behov av en ny bakaxel. Skulle vilja köpa en 7"-diff med bultade drivaxlar och de gjutna fästena ute vid hjulen. Givetvis ett stort plus om det är en med diffbroms! Med Vänliga Hälsningar! / Jhonatan
  7. För alla som inte ännu förstått vad det är vi bygger kan ju kika in på östgötacorrens hemsida och gissa vilket fordon som är vårat... klicka på se alla 11 bilder! vad är det egentligen?
  8. Låter nästan lite för spännande med full förare, är ganska svårkörd redan som den är. Har varit lite finmeck i helgen. Exempelvis så har bromsarna fått fästen i chassit. Här sett från undersidan. http://surl.se/aveb Och från ovansidan http://surl.se/avec Efter en spännande (och lång) cykeltur till hydroscand kunde vi börja dra bromssystemet (tvåkrets såklart - i dessa hastigheter vill man ju inte tumma på säkerheten). http://surl.se/aveg Sen kom vi till inpassning av det justerbara pedalstället. Går liksom bromspedalen att placera i princip var som helst mha borrmaskin och två 8-nycklar! Pedalstället till bromsen fick byggas om och föstärkas lite då en axel gav upp efter 3 timmars luftning av bromssystemet. Kan erkänna att det fuskades lite vid konstruktionen då ingen FEM-analys gjordes... men nu har vi lärt oss vår läxa (gamla axeln ligger strax till höger om hammaren). Givetvis används inget annat än stålomspunna slangar! http://surl.se/avej Passar även på att lägga upp lite gamla bilder bla på styrmekanismen sedd från undersidan. http://surl.se/avel Och från ovansidan. http://surl.se/avem Nu är det bara slutmontering kvar. Sen blir et provkörning! wohoooo!
  9. 28 kg, hmmm..... hoppas vi hamnar någonstans där inkl full tank och förare :D Nån som vet var man får tag på m10x1mm-skruv förresten? Har kryssat runt stan i ständig konflikt med alla möjliga standarder för att kunna hitta delar till ett helt bromssystem... nu fattas bara m10-skruven... Måste tyvärr sova nu men mer bilder kommer till helgen, hoppas kunna stoltsera med en provkörning då också. kul att folk gillade bygget förresten, det kommer mera!!
  10. Hej! Tänkte berätta lite om vårt lilla bygge som pågår i Lith:s (linköpings universitets) dunkla lokaler. CSN:s hårda piska och extrem byggabstinens har tvingade för några veckor sedan fram ett osunt behov av att bygga nånting körbart. Detta tog sig uttryck i byggnationen av ett mycket elegant fordon som inte är färdigt ännu men som förhoppningsvis blir klart inom en vecka eller två då det ska ut på Linköpings gator och möta sin publik! Först började vi med precisionssvetsandet av en stabil och vältriangulerad fackverksram http://surl.se/atfn http://surl.se/atfk Någonting måste ju driva fram fordonet också och det blev ingenting mindre än en hondaspis, komplett med koppling, växellåda och 6,5 frustande hästkrafter. Tillräckligt för att skrämma skiten ur nyrika enzoägare vid rödljusen. http://surl.se/atfy Givetvis ska det vara diff också, denna är dock av okänt ursprung men visade sig fylla sin funktion väl. Diffbroms får bli ett senare projekt. http://surl.se/atgc Hjulvinklarna optimerades och därefter svetsades den mycket avancerade bakvagnen ihop. Den uppmärksamme observerar givetvis att det är splitfälgar som gäller. http://surl.se/atfq För att stå emot dom enorma sidokrafterna förstärktes spindlarna (som för övrigt är hämtade från velocipedvärlden). http://surl.se/atft När styrinrättning var klar var vi ju givetvis tvungna att göra en provkörning, dock utan motor då det för tillfället saknades en kedja för framdrivningen. Men först lite förar-briefing innan körningen. http://surl.se/atge Som ni ser var den snabb redan utan motor! http://surl.se/atgf Provkörning med motor visade senare att det inte var några problem att göra streck och högar med gummi. Får väl bli launchcontrol för att optimera starterna senare. http://surl.se/atgg För att få stopp på fartvidundret krävs givetvis adekvat bromskapacitet vilket vi hoppas kunna uppnå med dessa bromskomponenter. Dock krävdes det tillverkning av adapterplattor för att passa på våra axlar. http://surl.se/atgh http://surl.se/atgm I en hemsk attack av byggsug utlöste kö till svarven att pedalstället blev en gnutta överarbetat... http://surl.se/atgj ....Vilket i sin tur triggade andra att bygga rullgaspedal modell lätt http://surl.se/atgk morgondagens projekt blir fästen för bromsoken. Hoppas kunna komma med fler uppdateringar då. Over and Out http://surl.se/atgn / Jhonatan, Ronny och Robert, M-verkstan Lith
  11. körde också på kapa-frambalkstricket, fungerar ypperligt kan jag intyga!
  12. Jo 1000 är billigt, och om man räknar bort din tub så att du betalar 2000 för svetsen å 2000 för tuben så är det mkt billigt det också!
  13. Tja, är det tub med så är det ju helt okej då själva tuben brukar gå på ca 2000. Köpte själv en smashweld 180 i fjol för 1000 kr, men då utan tub. mvh Jhonatan
  14. aha, det var alltså en pwm-historia på forden. ska ge den lite kärlek å se om den går igång. Annars får det nog bli en tillsatsluftslid. Vad är vad på anslutningarna till pwm:n då. Stod + på en och - samt ett diodtecken på den andra. Är det pluspolen som skall kopplas till megasquirtet?
  15. ok, läste lite om sådan i megamanualen. Vilken bil kan mna plocka dn ifrån?
×
×
  • Create New...