Jump to content

martin.restin

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

martin.restin last won the day on August 19

martin.restin had the most liked content!

Community Reputation

3 Neutral

About martin.restin

  • Rank
    Member
  • Birthday 06/26/1978

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.restin.se/locost

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Nossebro

Profile Fields

  • Namn
    Martin Restin
  • Ort
    Nossebro
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

3254 profile views
  1. Dels har SFRO det som bör, vilket är nära ett krav plus att jag läst om att vissa har haft problem med bensindoft i garaget.
  2. Har arbetat lite med en kolkanister. Då jag inte lätt kan koppla den till insuget ventilerar jag ut genom en vent valve. Fler bilder här: http://restin.se/locost/20200819_12.html
  3. Hej, började bygga en locost för ett gäng år sen och på grund av diverse orsaker har bygget stått still ett antal år. Nu finns dock förutsättningar på plats så nu är bygget igång igen. bilder finns fram för allt här: Locosthemsida men jag planerar att även stoppa in några bilder här med jämna mellanrum.
  4. Hej, kan vara värt att kolla på Citroën Visa, möjligt att jag har 2 st liggandes.
  5. Hittade denna sidan när jag satt och letade fäljar: http://www.bilentusiast.se/falg_info.htm Här finns information om vilka fäljar som passar respektive bilmodell. Kan vara användbart när man vet ET, bultcirkel och offset och vill hitta fälgar på blocket eller liknande.
  6. Scrubradie har jag försökt visa här: Info om scrub Dvs en tänkt linje mellan kullederna träffar marken. avståndet från den punkten till centrum på däcket. ökat offset minskar scrub. Större rullradie minskar scrub. Rätta mig om jag har fel. Här finns lite info om tanusens geometri, raceleda verkar dock ha kursat. Raceledas spindel med tanusgeometri Det har spekulerats en del här på forumet varför Taunus har så hög scrub och en orsak verkar vara att det blir lättare att svänga vid låga hastigheter. Känns som en trolig orsak. Hoppas att det hjälper.
  7. Gabbe: kan du passa på att förklara din modifiering. Låter klart intressant även om jag valt en annan lösning .
  8. Priset är 16 500, vilket är en hel del pengar, misstänker att det finns en del ett göra på priset om man importerar. och för detta får man: spindlar, bromsskiva, bromsok, nav + lite krimskrams. Ett krux är att navet är 5-bults så antingen får jag svarva ett nytt eller modiferera befintligt. Tyvärrr så är det 10 hål i naven (2 5-bults bultcirklar). Dessa 2 kit är det: Kit med "tillbehör" Spindel Som kulleder har jag tänkt att använda de som står i boken dvs: transit p-ände (M18 viktigt viktigt) Taunus, Har mätt lite på denna och är lite tveksam till att den passar, backuppen är denna:
  9. Hehe, han kanske har andra konton än vad vi andra :D Att få tag på ett gäng gammla bbs spit hade ju varit drömmen. Är ju ett tag tills det är kris med att få tag på fälgar så man har ju lite tid på sig att leta. Så länge har jag fått tag på ett par 15" saab inka.
  10. Blev Wilwood's spindlar, känns som en utav dom bättre lösningarna men inte den billigaste. www.dalhems.se är agent får dom.
  11. Någon som har tips på äldre (billiga) lätta (smidda) 14" aluminium fälgar? Ford bultcirkel. Borde finnas några ravefälgar från 80, 90-tal som går att få tag på billigt idag. Fick ett tips av min kollega att Porsche Fuchs är lätta fälgar som går att få tag på ganska billigt. Tyvärr är dessa 5 bult så det passar inte mitt bygge men det kanske passar någon annans. // Martin
  12. Hej, hur bär man sig lättast år för att flytta en växelspak 200 mm bakåt. Förutsättning: Locost enlogt Ron's bok. Donator: Escort MK2 Problem: Man måste ha armar som en orangutang för att få i 1:an, 2:an och R Hur har ni andra på forumet löst detta problem? Fanns lite andra trådar i detta ämne man länkarna till bilderna fungerade inte. Om man skall "länka" bak växelspaken hur kan man få till ett glappfritt länkage: rullager, kulleder?? MVH Martin Restin
  13. Hej, har ett bygge som förnärvarande står still pga tanusspindlar som ger för står scrub. Har kommit fram till att jag vill byta spindlarna istället för att bolla med ET. (Går inte att ha djupare fälgar bak). Har kollat på westfield men inte kunnat få några mått på dessa, annars verkar dom intressanta. Så, någon som har koll på geometrierna på westfield spindeln? Vilka andra spindlar kan vara lämpliga? Raceledas verkade ju intressanta men dessa verkar inte gå att få tag på längre (escortgeometri). // Martin Restin www.restin.se
  14. Här ligger bilderna: Visit My Website Jörgen: gärna, jag slår en signal imorgon Måndag eller på Tisdag. Är alltid bra att ha någon att bolla ideér med dock så sker bygget i Nossebro även om jag bor i Trollhättan. Jag har tillgång till mer plats där.
  15. Då har vi nog kommit fram till en placering som skall fungera med följande parametrar: Utgående axel vågrät och sprängkåpan ca 15-20 mm under ramen. I längsled så att kopplingen går fri, är ju en lättare motor är en 2,9 så det kändes inte så viktigt att möblera om kardantunneln för att få bak motorn ytterligare. Antas: skulle gärna se lite bilder på bygget, klart intressant med en 2,9 i en locost. Borde gå att lägga fina donuts med den sen :). Nya bilder kommer imorgon, då med nya motorfästen. Dom gamla såg efter lite eftertanke lite klena ut + att dom nya tar mindre plats.
×
×
  • Create New...