Jump to content

rug

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    45
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

rug last won the day on March 31

rug had the most liked content!

Community Reputation

19 Good

About rug

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Carl Wahlin
  • Ort
    Knivsta
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ooh, ebay har jag inte tänkt på! Lite saftigt pris kanske men jag ska titta lite där. Jag har fått för mig att miata-lådan sätter växelspaken längre bak än type-9an? Hittar inga mått på den lådan.... redan type-9an sätter spaken 100mm längre bak än det jag vill ersätta så om miata-lådan är längre bak så blir det jobbigt... är inte NC-lådan fysiskt större också?
  2. Jag hade en tro att type-9-lådor var ganska enkla att hitta men det verkar börja ta slut med gamla fordar som skrotas! 😬 Så, för att vara lite extra tydlig - letar fortfarande Type-9-låda 🙂 /Calle
  3. Motor hittad! Söker nu endast Type-9-lådan!
  4. Jag läste många råd på olika forum kring svetsar. Sen var jag på en svetsintro-kurs och där använde vi kina-svets. Det var inget fel alls på det! Jag köpte denna (Entrix 200) som jag använde på kursen: https://www.expondo.se/welbach-aluminiumsvets-tig-ac-dc-200-a-digital-230-v-puls-10020164 Den har fungerat kanonbra. Jag har sedan köp köpt till en fotpedal vilket är underbart när man sitter och arbetar vid bänk samt ett smidigare slangpaket. Kanske går att hitta liknande svets som ovan där i alla fall nått av detta redan ingår? Jag har haft dålig erfarenhet tidigare med att köpa
  5. Hej! Har hamnat på ett sidospår i mitt bilbyggande och behöver ny drivlina till ett annat projekt. Söker en växellåda, Ford Type-9 samt en Ford 2.0 Duratec. Båda ska vara i OK (brukbart skick). Gärna i Uppsala eller Stockholm med omnejd.
  6. Provar tipset med att värma först. Lite rädd att borren vandrar och att man får ett ovalt hål om man går igenom röret på en sida först. Men som du säger, om jag ändå ska borra/gänga så behöver jag ju inte vara överdrivet försiktig. Tänkte bara att det fanns nått knep utan våld 🙂 Tack!
  7. Har lite slangkopplingar på insuget som jag inte kommer behöva. Finns det någon bra teknik för att ta bort dessa inpressade rör eller är det lagom med våld som gäller? Jag tänker kapa, skära på längden och lagom med hammare och mejsel. Kanske finns enklare/bättre sätt? Hålen kommer antingen gängas och pluggas eller svetsas igen. /Calle
  8. Lite småfix i väntan på att få mer plats i garaget... Karossen hänger nu tryggt i taket. Vinschas upp och låses sedan fast med ett par karbinhakar. Inte så sugen på att den ramlar ner på Fiaten 🙂 Ser fram emot att komma igång med ramen så bygget kan starta på riktigt. Just nu känns det som jag bara pysslar med småsaker men jag antar att det inte är bortkastad tid då det ska göras någon gång ändå. Har en hel del bitar från hjulupphängningen som behöver rengöras, renoveras och kanske lackas. Köpte en liten svarv i vintras som nu har fått göra en del som ska användas på riktigt. Dett
  9. Antagligen inte i rätt kattegori men jag hittar ingen som passar bättre 😉 Vart hittar man stålgaller till rimliga priser för privatpersoner? Letar efter obehandlat stålgaller, ca 30mm maska, runt 3mm tråd. Krenelerat eller raka spelar ingen roll. Jag hittar hos Montano men eftersom jag bor 40 mil från Göteborg blir frakten 1500 kr för 2x1m galler 😬 (Bor mellan Sthm och Uppsala)
  10. Hej! Har precis fått hem min glasfiberkaross för mitt bygge (Byggtråd). Har någon tips kring böcker man borde läsa för att fixa till och göra ändringar i glasfiberkarossar? Eller några fina youtube-videos? /C
  11. I helgen tog jag en tur- och retur-resa till Skåne och hämtade upp min kaross! Förhoppningsvis kan nu bygget komma igång ordentligt! Senaste tiden har jag mest jobbat med sonens Epa och fixat lite smågrejer med miata-delarna och motorn. Nu ska stål inhandlas, byggbord byggas och sen är det väl bara att slänga ihop en ram 🙂
  12. Är det kullederna i dessa? https://godspeedproject.com/mazda-miata-nb-1999-05-adjustable-front-camber-arms-with-ball-joint.html Ser trevliga ut. Nästan så man skulle köpa dom kompletta och spara några byggtimmar. 😉 Jag använder miata-geometrin rakt av men behöver bygga ny övre bärarm för att få plats med stötdämparen.
  13. Jag letar också en kulled med gänga till övre bärarmen på miatan. I England och USA verkar de gilla den från BMW men den är ju endast M14 på. Om SFRO gärna ser M18 så får jag leta lite till! Inte helt lätt att söka när olika tillverkares specar ser olika ut.
  14. Går fortfarande och väntar på en del delar. Har jobbat lite med att snygga till motorn men har även byggt ett svetsbord. Jag har ingen MIG utan valde att min första svets skulle vara en TIG då jag ville kunna svetsa fler metaller men även för att det blir så j*vla snyggt. Svetsbordet är mitt tredje TIG-projekt. Har byggt ett avgassystem till min Fiat och en race-rig till racingspelen på datorn. Nu börjar svetsarna se OK ut och som jag tänker just nu kommer den framtida ramen till bilen TIG-svetsas. Jag lägger hellre pengarna på andra verktyg och delar än en till svets. Här kommer lite bilder p
  15. Har inte hänt jättemycket sen sist. Jag har byggt en friggebod för att få mer plats i garaget och uppgraderat garaget till version 2.0. Jag har också varit sjuk över sommaren vilket inte var till fördel för ett bilprojekt... Men nu kör vi igen! Jag var nere på besök hos Pagano i helgen. Jan är riktigt trevlig och jag var där i flera timmar! Han visade mig massor med delar, vi gick igenom massor med detaljer och så fick jag en tur i Jans egen Pagano! Riktigt kul och fint bygge! Man blir påmind varför man gillar att meka med bilar 🙂 Jag ska skriva ihop min önskelista till Jan i veckan så bl
×
×
  • Create New...