Jump to content

rug

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    58
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    5

rug last won the day on May 20

rug had the most liked content!

Reputation

23 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Carl Wahlin
  • Ort
    Knivsta
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fick ta ett litet sidospår och bygga om en annan bil, min Fiat 124 coupe från 71. Jag har över tid tröttnat lite på att hela tiden jaga små läckor, hur växellådan låter (viner trotts att jag renoverade den i vintras. Kanske bara hur gamla fiat-lådor låter?), och jag har även lite lägre kompression på en cylinder. Älskar bilen i övrigt så nu blir det en nyare motor, låda, och möjlighet att köra etanol! En del skulle säga att jag tar den italienska själen ur bilen. Jag kallar det att göra en fin bil lättare och roligare att köra. Det blir en duratec 2.0 med MX5-låda. Sparar ca 20 kg jämfört med original. Jag köpte en raceline-sump men tror att jag kanske behöver en torrsump för att slippa skära eller sänka tvärbalken för mycket. Arbetet räknas ta mycket längre än vad jag räknar med 😄 Denna vecka åkte gamla motorn ut och vi gjorde även ett test på vad som behövs för att få plats med nya motorn. Tvärbalken under motorn behöver modifieras lite eller kanske byggas en ny och det behöver skäras lite i tunneln för att nya lådan är lite längre (konsekvensen blir en italiensk bil utan fungerande askkopp! 😐). Bromsservon behöver antagligen plockas bort för att göra plats för jenvey-trattarna och filter. Annars ser det ganska bra ut. Finns lite "smågrejer" kring att få till elektronisk gas och hydraulisk koppling men jag fantiserar kring hur enkelt det blir att få till. Passar på att göra om en del av elen också då det från fabrik ser ut som en dåligt sorterad lego-låda.
  2. Jag har en 2.0 duratec från en focus och en 5 växlad låda från en mazda mx5. Ska jag ha ett svänghjul och koppling för ford (tex ford med type 5) eller för mazda mx5? Kanske samma? Vad är lagom vikt på svänghjul för att det ska vara kul men fru-vänligt?
  3. rug

    Alfa F1-racer

    Men nääje! Jag vill också! Har 2 andra projekt jag måste få klart först... 😞
  4. Kan det vara detta excelark du letar efter? Hittade det här om dagen eftersom jag snart behöver köpa huvudcylindrar också. Har inte provat arket eftersom det kräver mer info än vad jag sitter på i dagsläget men det användes flitigt i nån tråd på rejsa så hur fel kan det vara? 😉 Bromsberakningar_R1A_Skyddad.xls
  5. Tackar vedde för att ha hämtat lite pylar så jag slapp kasta allt. Nu går resten av grejerna till återvinningen!
  6. Tråget sitter fortfarande kvar och jag har det nog gärna kvar som "damskydd" tills jag har bytt. Vet inte riktigt vad jag ska byta till men jag behöver byta. Har inte mycket plats att leka med under motorn så i värsta fall behövs en torrsump... om du inte har så brottom så kanske originaltråget blir tillgängligt inom några veckor? Jag har numera 2 byggen 😅 Denna duratec ska ner i min gamla Fiat 124 coupe. Älskar bilen men har tröttnat på högljud växellåda och småsaker som går sönder och kräver 3-4 leveranstid på delar varje gång... den ska bli lite moderniserad med ny drivlina men kommer för övrigt vara original. Finns lite utmaningar, bla med att ha kvar original hastighetsmätare och andra mätare. Andra bygget som är pausat pga platsbrist är en Ockelbo-ferrari och har en byggtråd här någonstans!
  7. Har ett par bitar som kanske är till nytta för någon men som annars hamnar på skroten. Alla delar från 2007 2.0 duratec ur en ford focus. Komplett insug med spjällhus Databox EGR-ventil Vattenblock baksida motor Finns i Knivsta utanför Uppsala. Skickas helst inte men kan nog övertalas om väder och vind ligger rätt.
  8. Bra idé! Kan mäta lite i helgen och lägga upp måtten.
  9. Nu har jag fått hem mazda-lådan. Skiljer endast 65mm från Fiat originallådan som jag ersätter. Det får säkert att flytta fram hela paketet med motor och låda om det skulle behövas. Nu ska bara resten passa 😅
  10. @vedde: låter som ett bra pris på låda! Priserna på skrotar i sverige känns lite saftigare... Nu har jag i alla fall hittat en 5-växlad MX5/Miata-låda med lågt miltal (enligt skroten) och till ett ok pris (får med en startmotor också 😉). Snart får vi se om paketet med motor och låda passar i min gamla italienare! Tack alla!
  11. Har hittat en CAD-fil på en scannad Miata NC-låda. Ska ta lite mätpunkter från den och se hur den passar i tunneln på bilen. Återkommer 🙂 Gustaf: frakt från Norrland går säkert att ordna men jag tar en titt på Miata-lådan först nu när jag har lite vettiga mått att utgå ifrån.
  12. Ok.. hittade lite fler bilder med mått. MX5-lådan är längre än Type-9 och jag tror växelspaken hamnar runt 80mm längre bak än på type-9. Då är jag ca 180mm från orginal 😞 Här är Quaife mått på sin NC-låda. Dom stämmer ganska bra (inom ett par mm) från vad jag hittar på locostbuilders. Nedanför finns måtten på Type-9. Fordlådan har 710mm från främre delen av kåpa till växelspak. MX5an har ca 790mm. Som sagt, svårt att hitta säkra mått och dyrt att köpa och prova. EDIT: Nu hittade jag en CAD-fil med en scannad Miata NC-låda. Då är det 730mm från framkant/motor till växelspak. Det är typ samma som ford-lådan.
  13. Det kan aldrig vara enkelt 😉 Jag har gjort alla initiala mätningar med Type-9-lådan och det verkar kunna fungera bra utan att jag behöver modifiera inredningen. Plåt är ganska lätt att skära och forma men jag vill hålla inredningsdetaljer och konsoler orginal om möjligt. MX5-lådan är lite intressant om spak hamnar på samma plats som för type-9. Dock ser lådan fysiskt lite större ut. Här har vi utmanningen att lådan eller motorn lutas 10 grader också. RX7-lådor verkar det inte finnas så gott om... RX8-lådor i 6-växlad form verkar finnas en hel del och de verkar inte heller överdrivet dyra. Denna verkar behöva någon adapterplatta dock och jag har ingen aning om vart växelspaken hamnar. Jag är typ redo att köpa en renoverad type-9a med drevsats (inte rakskurna drev dock...), alternativt renovera och byta drevsats själv. Det skulle dock vara trevligt att passa in alla delar i bilen först innan man lägger alla dom pengarna på lådan. Så initialt kan jag klara mig på en trasig type-9a eller en utan innehåll bara för att se att allt passar. Då skjuter jag problemet med att hitta en fungerande låda på framtiden 😉 /Calle
  14. Ooh, ebay har jag inte tänkt på! Lite saftigt pris kanske men jag ska titta lite där. Jag har fått för mig att miata-lådan sätter växelspaken längre bak än type-9an? Hittar inga mått på den lådan.... redan type-9an sätter spaken 100mm längre bak än det jag vill ersätta så om miata-lådan är längre bak så blir det jobbigt... är inte NC-lådan fysiskt större också?
  15. Jag hade en tro att type-9-lådor var ganska enkla att hitta men det verkar börja ta slut med gamla fordar som skrotas! 😬 Så, för att vara lite extra tydlig - letar fortfarande Type-9-låda 🙂 /Calle
×
×
  • Create New...