Jump to content

rug

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    77
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

rug last won the day on January 11

rug had the most liked content!

Reputation

32 Excellent

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Carl Wahlin
  • Ort
    Knivsta
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det kan jag göra! Det var ett tag sedan jag mekade med detta så jag ska hitta allt och se att jag själv förstår vad jag gjorde.. 😉
  2. Jag håller på att konvertera mina mätare i min Fiat från mekaniska till elektriska. Jag kör dessa stegmotorer: https://lawicel-shop.se/elektronik/motorer-servon/stegmotorer/gauge-stepper-motor-x27168/ De drivs direkt (utan stegmotordrivare) av denna arduino-variant: https://www.electrokit.com/produkt/ast-can485-utvecklingskort-med-at90can128/ Jag kör CANBUS direkt från min ECU så jag har skrivit en sketch som översätter det som kommer från ECU till rätt antal steg på stegmotorn som motsvarar rätt plats på mätaren. Borde inte vara nått problem att göra detta genom att räkna pulser från en givare direkt. Har gjort ett test med hastighetsmätaren som fungerar prima. Nu har jag 4 mätare till som ska byggas om! (Milräknaren är nu fast eftersom den består av scannad original som skrivits ut på fotopapper 😉 ) /Calle
  3. Jag kör elbil till vardags och det är jättetrevligt, speciellt när bensinen är dyr. Det finns också mycket kraft vilket kan vara kul. Jag har dock svårt att släppa hur mycket roligare det är att köra en bil med förbränningsmotor. Ljudet och känslan hur kraften levereras går inte att bortse ifrån. Jag tittar gärna på Formula 1 men jag har jättesvårt för Formula E. Jag kanske är konservativ... För mig ska en hobbybil fortfarande ha en förbränningsmotor. I dagsläget skulle jag dock se till att man kan köra den på E85. /C
  4. Jag har kört olika varianter av megasquirt på flera bilar och körde senast microsquirt på min EFI-konverterade Fiat 124 från 71. Jag tycker inte det är något fel på Megasquirt om det uppnår dom krav man har. Med det sagt så har jag i senaste bygget valt Haltech som är modernare och bra mycket roligare att arbeta med i mjukvaran. Detta för att jag behöver en del funktioner som Megasquirt saknar. Men som du säger Jari så är blir det en bit över 10-tusingen vilket är mycket pengar om man klarar sig på Megasquirt.
  5. Jag har en liten platta jag skulle behöva tillverka eller få tillverkad. Det är en platta för att flytta oljefiltret som är alldeles för nära tvärbalken i mitt bygge. Jag testade en onlineshop för CNC som kommit upp i mitt instagram-flöde 😏 men dom ville ha över 4000 kr för att tillverka denna del... Jag har en liten svarv (90mm dubbhöjd) och en pelarborr hemma. Jag skulle i princip kunna göra denna platta själv med 8mm aluminium och pelarborren men det är försänkningen för o-ringarna som är bökiga. Har någon av er tips på vart man kan vända sig för enklare jobb som denna eller om ni har idéer på hur jag kan få ihop denna med mina begränsade verktyg hemma? Delen är 75mm x 135mm, hålen 20mm och o-ringsförsänkningen 26mm. Jag har nån idé att jag eventuellt kan få plats i svarvens 4-backschuck (som jag inte vågat använda ännu) och svarva upp o-ringsförsänkningen men som hobby-maskinist med max 10 timmar på svarven vet jag inte om det är en bra idé 🙄
  6. 50-tals-racern får vänta lite till. Det här motorbytet i Fiaten tar längre tid än jag tänkt... Det tar såååå mycket tid när allt måste byggas från scratch eller modifieras för att passa! Dock finns det fördelar med allt jag lär mig på vägen inför nästa bygge. Efter lite motivationsbrist är jag tillbaka på banan igen och har över julen fått lite gjort. Har som jag läste i någon annan tråd kommit fram till att nyckeln till framgång är att koncentrera sig på en sak i taget och inte titta på hur lång att-göra-listan är, samt blanda lite tråkiga/jobbiga grejer med roliga småjobb. Tvärbalken är ihopsvetsat och förstärkt (ingen bild på detta dock). Även ljuddämpat karossen för att få ner ljudnivån i kupén lite. Blir nog ingen viktskillnad att prata om då jag ändå sparar någonstans runt 15-20 kg på motorbytet. Nästa grej på att-göra-listan är fästen till styrväxeln samt ett hemmabyggt grenrör. Hemmabyggt oljetråg för att passa lutande motor och tvärbalk. Även bafflat med dörrar för att hålla oljan på rätt plats. Rymmer ca 4,3 liter: Generatorfäste, oljesticka och ett klart oljetråg. Generatorfästet är också komplett nu med nedre fäste. Beställde 2 remmar som, efter mått med snöre, var för korta 😞 Får beställa lite längre! Och för att öka motivation och ha lite kul så blev det ett par nya PH2-kammar freån Newman 😄 Trattar, trattar överallt! Förhandlat fram lite fasta garage-tider med frugan också så nu blir det förhoppningsvis lite mer progress framöver! 😄
  7. Sen dog ju folk som flugor i racingbilar på 60-talet också... Just 69, första året med 917 dog John Woolfe i en 917 på LeMans men det sägs vara för att han inte satte på sig bältet i starten. /Calle
  8. Dags för en kort uppdatering efter att man hunnit meka lite i helgen. Drog lite 35mm2-kabel för att flytta batteriet till bagagen. Gjorde ett par färsten på 3d-skrivaren i nylon som funkade kanonbra. Tredje bilden blev väl lite sådär men jag terminerar iaf kablarna med 2 plintar med genomföring till motorutrymmet. Jag valde att dra både + och jord hela vägen så jag kan gjorda motorblocket direkt till batteriet i stället för att jorda direkt i plåten bak då jag hört lite blandade problem med att göra så. Eftersom jag ändå tog undan mattan så passade jag på att städa lite och plocka bort dom liggunderlag tidigare ägaren lagt där i ett försök att ljudisolera lite... Jag kommer lägga till lite bitumenmatta i golvet för att få ner ljudet lite. Då tänker ni "näääj! Extra vikt ju!" och det är väl rätt, men jag sparar ca 30kg på bytet av motor och låda så det är lugnt tänker jag 🙂 Sedan spenderade jag ca 3 timmar med att måtta, flytta, kila och fixa motor och låda till rätt plats. Nu har jag 10 grader lutning på motor (för att matcha växellådans lutning), samma lutning på motor/växellåda som diff och tillräckligt med plats mellan växellåda och tvärbalk för styrväxel. Sååå nöjd! Till och med Trimex app för att testa lutning på drivlinan blev nöjd! Styrväxeln för plats och hamnar i rätt höjd för bumpsteer (från det lilla jag förstår). Kåpan på växellådan är lite låg dock... Funderar alvarligt på att trimma bort lite och göra den rak med tvärbalken. Kommer ändå behöva ett egenbyggt oljetråg med sumpen fram så den delen av kåpan är lite överflödig... Näst är det dags att svetsa motorfästen och komma på hur jag ska göra ett växellådsfäste. Någon som har en bra idé med ett växellådsfäste som är enkelt att anpassa till lite "vad-som-helst"?
  9. Använde lotus Fiat-motorer vid någon tidpunkt? Den där motorn är skrämmande lik en Fiat twin cam (Lampredi) motor och låda från tex en Fiat 124.
  10. Det borde vara lugnt så länge jag får till höjden på styrväxeln. Yttre infästning är den samma för bilmodellen för snäcka och styrväxel. Fiat verkar bara bytt snäckan, lagt till fästen på tvärbalken och förlängt staget från ratt ner till styrväxeln med ett par extra leder. Nästan lite märkligt att de väntade till 85 för den uppgraderingen 😉
  11. Tyvärr är lambdakontrollern redan såld!
  12. Tack! Med swedishGT40:s skiss och lite mätmetoder jag hittade i andra trådar ska jag nog få till det (om det finns plats).
  13. Tack! Precis vad jag behövde! 👌 Finns det någon accepterad procentuell avvikelse?
  14. Jag har en gammal Fiat 124 med styrsnäcka och funderar på att byta till styrväxel för att få plats för motorbyte. Fiat 124 tillverkades sista året med styrväxel så delar går att få tag i. Min utmaning är att jag kanske inte kan montera styrväxeln i samma höjd som orginalet. Jag tror jag kommer behöva sänka styrväxeln någon/några centimeter. Så var är nyckeln till framgång här? Vilka parametrar har man att leka med för att få till bra styrning? Finns det någon websida eller program för att hjälpa mig i detta arbetet?
×
×
  • Create New...