Jump to content

B5254T4

Forumdeltagare
  • Posts

    42
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Trollhättan
  • Interests
    Bilar och babes.

Profile Fields

  • Namn
    Michael
  • Ort
    Trollhättan
  • Locost-status
    Bygger locost
  1. (Varning för negativt tänkande) Jag har använt liknande IC fast haft is i behållaren samt tappkran i botten, funkar kanon på strippen men hade inte valt det i en gatbil då vattnet blir orimligt varmt efter ett tag, man orkar ju inte byta vatten hela tiden. Nästa nackdel med vatten-IC är att insugstempen ändras väldigt mycket från sjukt låg till sjukt hög och detta kan orsaka problem då motorn är mappad för att jobba i ett smalare område. Tycker Hahlin7 har en mycket bra placeringen av IC:n men det kanske är svårt att sätta dem så bra på alla byggen. :(
  2. Ser arg ut, fler bilder till folket önskas! :)
  3. B5254T4

    Dörrar

    Ser jättebra ut, bra jobbat! Krävs så lite för att få dessa maskiner att se "dyrare" ut ju. :thumbsup:
  4. Skulle gärna vilja anlita en svetsare för lite ramjobb, vore kanon om man kunde hitta en med ytor stora nog för en ram. Får bli att svetsa själv med MIG annars men TIG är ju bara för snyggt...
  5. Håller med. Det hänger sig när man PM:ar och lägger ibland dubbla inlägg. :(
  6. Vore intressant som attan! Skiljer designen på färdiga bygget mellan märken eller använder alla kopior av Lotus former?
  7. Funderade på en sak, vad skiljer på de olika ramarna som finns på marknaden? Många väljer ju MK, nån speciell anledning? Kikade lite på Dala7 och de ser oxå fina ut, några nackdelar med Svenska ramar? Är de klenare, sämre svetsar eller sämre stål? Ursäkta alla korkade frågor men det skulle vara kul att veta varför man väljer en viss ram före en annan. :)
  8. Blir banjo oxå för högt kan du ju alltid höja hela termostathuset (eller vad det är) med en spacer, tillverka en tjock platta efter packningens mått och använd en packning per sida. Varför göra det lätt? :)
  9. leto: Om man har fjäder/dämpare som trycker på undre länkarmen bör det väl bli belasning på muttern och inte konan? Tänkte bara att om man monterar dämpare/fjäder i övre länkarm bör det bli som macpherson och tryck i konan istället? Kan tänka helt fel här... :icon_oops:
  10. Mr Sonett: Det är ju kanon om man kan låna framvagn från Sjuan, bevisat bra konstruktion och hyffsat billig att bygga. Skulle man försöka kopiera nån annan framvagn med hjälp av bilder är ju risken stor att man gör bort sig. Ang önskemålen du pratade om är det ju lite svårt, har man inte CAD-kunskaper är det ju svårt att beräkna sånt här innan. Jag ritar allt på papper och det blir ju inte alltid perfekt. Får nog prova mig fram och bygga om sen. :(
  11. Kanonsvar! Ang 2:an så menade jag dragande krafter i lederna, sätter man dämparen i undre länkarmen får man väl dragande och sätter man i övre får man tryckande right? Pratar om yttre leder nu. Kanske inte har nån betydelse.
  12. Skulle säga alla 323 med liten motor och lite utrustning. Jag har själv använt generatorer från Renault och Honda innan, båda riktigt små och fina. Ta gärna en generator från en hyffsat vanlig modell, lättare att hitta delar och en extra om den går sönder.
  13. Har spridit ut mina frågor över hela forumet så jag tänkte samla dem här för lättare översikt. Mycket tacksam för hjälp om nån har en aning om detta. 1. När man bygger dubbla a-armar, är det fördel att ha smal ram med långa länkarmar eller bred ram med korta länkarmar? 2. Kan man fästa stötdämparen i övre länkarmen istället för undre för att miska stressen på lederna? Tänkte då att göra en pendel med stötdämparen monterad inne i ramen. 3. Är det nån idé/fördel att bygga länkarmarna i ChromeMoly? Inte speciellt dyrt då det handlar om korta rör. 4. Är det ok att använda polyurethan-bussningar till länkarmarna istället för gummi som SFRO vill? 5. Tror ni att Sjuans framvagn skulle funka bra på en mittmotorbil trots bristen på vikt i fronten? Är den utvecklad för just Sjuans vikt och viktfördelning? 6. Sist kommer en liten ramfråga, är det fel att använda ett böjt sidorör på ramen (liknande Atomen) när man har rakt rör i golvet/tröskeln? Blir det fel när man sedan fackverkstagar detta? Puh, där har ni nåt att bita i. :)
  14. Japp, men om man kan bestämma både länkarmens höjd och ledens höjd, bör man då lägga de högt eller lågt i förhållande till navcentrum? Har man två hål i spindelns övre del och ska bygga en konsol kan man ju välja. Tack för svaren!
  15. Låter som en bra idé, menar du att fästa leden lägre ner än spindelns topp eller vända på L:et och fästa i toppen? Några åsikter ang frågorna förra inlägget?
×
×
  • Create New...