Jump to content

JaguarMkVII

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    70
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About JaguarMkVII

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 07/20/1965

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Kristinehamn

Profile Fields

  • Namn
    Jens Tornblad
  • Ort
    Kristinehamn

Recent Profile Visitors

4207 profile views
  1. Det ser ut som en power hammer där själva hammardelen saknas. Finns det nån tillverkarskylt på den?
  2. Så här blev provbiten. Jag är helnöjd med den.
  3. Efter några år där annat haft företräde, typ livet i allmänhet, är jag i gång igen. Jag gick och köpte mej ett engelskt hjul i somras och har provat mej fram för att börja lära mej det. Första försöken att göra framskärmar gick inget vidare och har kasserats. I stället provade jag att göra en mindre bit för att komma rätt i metoden och nu gick det bättre. Nästa steg är att göra hela skärmen. Så här ser formen ut:
  4. En liten fundering i sammanhanget dök upp. Skiljer det mycket i hjulbas mellan 92:an och GTR:en? Har du ändrat styrarmarna något?
  5. Jag tog en kylig approach till problemet och provade att göra ingenting åt det. Nu så här fyra månader senare verkar den ha slitit in sej och fastnar inte längre. Sens moral, glöm Speedparts slavcylindrar i fortsättningen.
  6. Det här är så vackert att jag blir lite rörd av det hela. Maken till inspirationstråd får man leta efter....
  7. Den kommer från Speedparts. Jag har haft aningen om att det kan vara något i den riktningen...
  8. Då var det dags för nya skumma problem att brottas med. Bilen är en Saab 9-3 av 2005 års modell med 21000 mil på mätaren. I vintras havererade växellådan vilken byttes ut mot en som bara gått 7000 mil. Lameller, tryckplatta och svänghjul gjorde jag inget åt förutom lite putsning på kontaktytorna då det inte gick att mäta något slitage. Slavcylindern byttes ut mot en helt ny när ändå allt var isär och den sitter innerst. Allt fungerade utmärkt efter operationen fram tills för några veckor sen då hustrun kommer in och säjer att kopplingspedalen stannar kvar nere. Efter att ha dragit upp och ner den några ganger fungerade allt normalt igen. Kör man sen bilen så fungerar kopplingen normalt. Står den still över natten är symptomen tillbaka igen. Jag misstänkte att den fått samma problem som en 9000 jag hade med en kollapsad kopplingsslang. Följande har gjorts: -Byte av kopplingsslang med luftning. Ingen skillnad. -Byte av huvudcylinder till en ny och luftning. Ingen skillnad. -Luftning igen. Ingen luft kommer ut. Ingen skillnad. Jag börjar få en olustig misstanke att något är galet i den nya slavcylindern..... Har någon några tankar i ämnet?
  9. Än så länge har jag lagt ut runt 20000 på bygget och då har det handlat om motor och transmissionskomponenter. Jag hoppas att jag landar på den här sidan 150K när jag är klar men då har det slunkit med en del verktyg i den pengen och det tycker jag inte riktigt räknas i sammanhanget. För några år sen gjorde jag en budget på en replika av en Jaguar C-type, byggd till den standard jag vill. Slutsumman blev runt 600K och sen gjorde jag misstaget att råka nämna siffran för min normalt sett i såna här sammanhang mycket förstående hustru. Hon var inte så förstående just den här gången....
  10. Är huvudcylindern ny? Jag hade problem på hustruns 9-3 vid en större genomgång av bromssystemet och hjärntrusten på jobbet som består av tre ex-bilmekar var rätt eniga om att det inte är bra att pressa huvudcylindern i botten om man inte är hundra på att den felfri. Det visade sej att rost som annars inte påverkade hade förstört ena tätningen. Alla slangar utgår jag från är nya men jag har haft problem vid något tillfälle med en gammal slang som kollapsat invändigt och agerade backventil. En annan felkälla kan vara att tätningarna i hjulcylindrarna kan vara för tighta när de är nya så inte kolvarna går tillbaka som de ska. Polaren har sett det på ok som renoverats med billiga eftermarknadstätningar. Går det att koppla förbi bromsreduceringsventilen för att utesluta den? Jag är lyckligt lottad med mina jobbarkompisar och diskussionerna vid kaffebordet blir fort tekniskt bråddjupa...
  11. Då ryker balansaxlarna. Ett kedjekit kostar ju bortåt 1800 så det är inte så lockande.
  12. Jag håller på och plockar med en Saab B204 till Speedztern. Har nån jämfört gången med respektive utan balansaxlar? Jag är sugen på att skippa dem och plugga hålen av flera skäl. Effekt, pengar och vikt.
  13. Jag hade tänkt lämna iväg det jag har på planing veckan till veckan. För samma peng.... Det här var ett klart roligare alternativ.
  14. Snubblade över den här: http://webshop.saabparts.com/hem/topplock Japp, jag slog till på ett på stört....
  15. Efter tips luftades bromsarna i kväll med motorn i gång. Ingen skillnad. Ingen luft. Alla bromsslangar inspekterades under tryck. Inget onormalt. Sen stod jag och tittade i motorrummet och började fundera. Vakuumpumpen drivs av ena kammen. På pumpens hus sitter vad jag kan se en givare. Det skickas alltså en signal om vakuumtrycket åt något håll. Det ser även ut att sitta en solenoid-styrd ventil på vakuumledningen. Kan det vara på det viset att vakuumet styrs så att det inte blir för mycket vakuum men nu fungerar inte detta och pumpen bara öser på? Jag tänker göra följande prov i morron när jag kommer hem från jobbet: -Plugga vakuumledningen och provköra utan servo. Stämmer teorin så borde pedalen då vara som ett betonggolv i alla lägen. -Koppla in en vakuumklocka i ledningen och mäta undertrycket. Ska bara försöka få tag i vad rätt tryck ska vara. Verkar detta rimligt eller pratar jag i nattmössan? Jag har bara tillgång till Haynes "verkstadshandbok" så jag har svårt att felsöka i systemet.
×
×
  • Create New...