Jump to content

DIRAVI

Forumdeltagare
  • Content Count

    1132
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About DIRAVI

  • Rank
    Citropat

Contact Methods

  • Website URL
    http://seven.umea.com
  • ICQ
    110153633

Profile Information

  • Plats
    Umeå / Gräsmyr

Profile Fields

  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

4329 profile views
  1. Är det någon som vet vad det är för bultirkel på svänghjulet på Z-tec?
  2. Hur går det, händer det någe i garaget, eller är det för svinkallt?
  3. Jag tycker inte att man kan lasta handlarna för trubbel hos posten eller bussfrakt, eller vad det nu må vara. Men att inte distributionen fungerar talar ju för att handla av dem som har hemma. Själv väntar jag att ett paket jag skickat med bussgods för flera veckor sedan skall komma fram....
  4. Sitter inte fjädrarna på övre bärarmen på taunus och granada? Alla bilar jag tittat på som har fjädrarna på undre bärarmen har spindelleden åt andra hållet där (egentligen bara alfa)
  5. DIRAVI

    Et På Dd7

    Så mycket ET du hittar fram. Noll et bak (jag hadde noll ET på min, och 205 breda däck, det gick in under bakskärmarna) Spacerplattor kan vara ett alternativ bak.
  6. Automat vore ju ultimat. ;)
  7. Måste först säga att jag gillar ditt koncept, både drivlinan och framvagnslösningen, asconans spindlar är riktigt trevliga. Men sen till frågan om turbo eller inte, jag skulle defintift gå på turbo, men jag är lite abv en turbojunkie ;) Att ploca ut 150-175 hkr ur den lilla motorn utan turbo blir relativt dyrt, och effektkurvan blir inte så trevlig. Att plocka ut 180-200 hkr ur den med överladdning behöver inte bli lika dyrt, men man kan få en betydligt mycket trevligare effektkurva. Och det där med turbospark, det hör forntiden till, med förgasare och fasta tändsystem och låååg kompression. I dag med bra motorstyrning kan du bygga turbomaskiner med bra grundkomp och få till en trevlig karaktär, ofta laggar det lite på låga varv, men ligger man i de register man använder när hornen är ute så har man inte märkbara fördröjningar.
  8. Loppade kors har jag kört med, ingen hit då det är svårt att få bra svetsar i gjutgods, för mig släppte det, tur man tog sig den lilla biten som var kvar till garaget. Kan man konsten att svbetsa bra i gjutgods är det inget problem. Men det kan ju vara bättre att använda renoveringsbara kors.
  9. Angående kardantunneln. Montera motor, växellåda, bakaxel och kardanaxel, innan du bygger kardantunneln. Så kan du anpassa tunneln efter dina behov, kansk göra den lite smalare än i boken, så blir det lite rymmligare, och bygga så nära lådan du kan, så får du mer fotytrymme.
  10. För att STCC-bilar är stora och tunga vilket ställer krav på större bromsar, och så vidare. På tävlingsbilar är det vanligen så att man sätter dit de minsta fälgarna som går över de bromsar man tycker sig behöva.
  11. Har för mig det är 10:1 men stoort hål. Kolla med MrLynx
  12. En sak som många kanske inte tänker på som monterar motorn helt stummt är att saker och ting flexar, även en bilram, om motorn då får ta upp de krafterna så kan det i vissa fall bidra till chassiets styvhet, i fler fall innebära ökad påfrestning på motorn, vilket kan leda till problem. Jag har kört med ett stummt fäste och resten gummi på en tidigare bil, där var det värmeproblem som var orsaken. Det ökade märkbart vibrationer.
  13. Jag kör med en Volvo 240 axel på ett chassie av bokmått, och med fälgar med ET 0 blir det ganska lagom. 740 axeln är bredare, men har ny fälgar med mer ET (45-48) så kommer det bli ungefär lika. Sen beror det ju självklart på vad för stuk man vill ha.
  14. Inte enbart, du har en tryckdiferes i systemet, pumpen bygger tryckskilnad, och sen faller trycket över termostaten. Så man har ett högre tryck i motorn än i kylaren. Och det hjälper till att förhindra punktkokning. Men kylproblem kommer sig sällan av att termostaten inte öppnar tillräckligt, så varför vara utan?
  15. En lösning jag i dag skulle välja för upphägning av en stel eller DeDion-axel är nog en trepunkts. där undre länken skall stå för sidolokalisering, och vara lägsta punkt på axeln. (under diffen på en vanlig stel axel) Sedan tillåta åtminståne 10 cm utfjädring och 15 cm infjädring. Påminner en del om Seriett-bilarnas bakvagn, så det är ingen nytt under solen. ;)
×
×
  • Create New...