Jump to content

ReDDeviL

Forumdeltagare
  • Posts

    47
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About ReDDeviL

  • Birthday 10/25/1982

Contact Methods

  • MSN
    spacie82@hotmail.com
  • Website URL
    http://peugeot-206rdr.3w.se
  • ICQ
    16694730

Profile Information

  • Plats
    Stockholm

Profile Fields

  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Någon som vet något svenskt alternativ, verkstad som kan skära ut och svetsa på adaptorplatta eller liknande.. Har en Peugeot mi16 motor och behöver en växellåda till den, vet ännu inte riktigt vilken jag kan använda av olika anledningar men måste ändå ha adaptorplatta då mi16 e framhjulsdriven och det är ju definitivt inget alternativ
  2. Jorå det står still just nu, behöver en motor och växellåda för att fortsätta samt lite mer rörstål.. Har du provat hur din motor ska sitta m.m. ? Jag vågar inte göra för mycket av kardantunneln ifall det inte alls stämmer sen med växellåda, motor, bakaxel
  3. Ska skriva ut hans ritningar, bättre än boken.. I boken så är W2 raka och inte snea som i MC-killen :) Tack för hjälpen, nu vet jag hur jag ska fortsätta
  4. exakt.. Lite svårt att förklara.. Dom sitter ju med nästan 45° graders vinkel uppåt, men parrallelt vågrätt, hänger du med nu hur jag menar?
  5. Tackar.. Då är det det som är felet med Y måttet, för jag mätte lite grovt och fick fram 915 mm men vågade inte såga ut den biten ifall jag hade fel, börjar få ont om stål.. Dum som jag va så sågade jag ut 813 mm måttet så ;) då är det W2 som jag fort. inte fattar bara, vad jag har listat ut så är den plattan som ska svetsas på, uppe på ramen där W2 går in, ska vara 102x102 mm och om jag sätter W2 parrallelt med RU2 så hamnar W2 ungefär 50 mm från kanten, men enligt bilden borde den isf. hamna 102mm från kanten.. Mått fel?
  6. Håller på med bakdelen av ramen nu och stött på ett problem, kanske bara jag som har detta problem men jag lyckas då inte lista ut riktigt vad han menar, redan gjort om fler tidigare saker som jag gjort fel och orkar inte göra samma sak igen så frågar istället :) Iallafall.. i boken "Build your own sportscar and race it!" på sida 51 står måttet Y (813 mm) och måttet V (965 mm), problemet här ligger i att om jag svetsar på V så kanterna ligger rätt så finns det inte en chans att Y kommer att passa, en rejäl bit som fattas, då tänkte jag, menar han att man ska böja in RU2 så måttet Y passar, men gör det jag det så stämmer inte ritningen i boken MEN tittar jag på hans bild som han har tagit så tycker jag det ser ut som det sluttar innåt. Hur har ni gjort? Andra problemet bak som kan bero på det övre problemets lösning handlar om sida 51 igen och mått W2, enligt ritningen ska den gå parrallelt med RU2 och upp MEN på sida 54 om man tittar på illustrator bilden så ska W2 sitta längre in upptill än vad det ser ut att vara på sida 51. Samma sak med hans bild han har tagit, den stämmer överrens med sida 54 men inte sida 51? Hoppas ni förstår min krångliga förklaring :) Uppskattar all hjälp jag kan få MvH //Henke :blink:
  7. http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=23&t=999 Där står det.. Vad jag har uppfattat det som så är det noskonen, att den ska luta bakåt 100-110 mm istället för 76 mm som står i boken för att castor vinkeln är fel.
  8. Ser bra ut :) Gissar på att du går efter boken, har du läst under FAQ om måttändringarna? Har kommit lika långt som dig, kanske lite längre men inte många timmars arbete, läste i FAQ delen att man skulle ändra 76 mm måttet (nosen) till 100-110 mm för att det skulle funka lättare sedan.. Kanske är jag som missuppfattat och behöver göra om ;) Tänkte iallafall bara påpeka det. Tumme upp!
  9. irreterande hosta man har fått, men nu har jag ÄNTLIGEN fått ihop den där förbaskade nosen, tror jag har gjort mig av med 6-10 meter stål p.g.a. olika fel men fick ihop det iallafall tillslut, tur det :) samt tur att jag köpte 10-15 meter extra stål för att ha lite marginal..
  10. ReDDeviL

    chassi

    Jag läste detta: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=23&t=999 Jag hoppas att jag "håller" på och gör rätt, försöker noskonen nu nämligen och om jag tänker galet av ovanstående hjälp så skrik till fort så jag slipper göra mer fel :)
  11. ReDDeviL

    chassi

    Jag har samma problem (tror jag) e på själva noskonen på ramen och håller på och sliter håret av mig.. Följer boken med undantag för nosen här då jag läste på forumet att det var bättre att ta en 100-110 mm lutning än 76 mm som står i boken så det valde jag.. Men blir tokig på att få ihop det, blir ALLTID för kort i något hörn eller liknande.. Någon som kan förklara för mig hur ni gjorde? gärna med bilder? Tackar.. Vet inte om jag lånar tråden eller ej, va ju första frågan i tråden men sen blev det ju bara snack om olika vinkelkapar..
  12. Följer boken, men kollar även av forumet här då vissa mått inte stämmer som dom ska i boken, Hoppas bara jag har listat ut dom. Eftersom jag inte är världens bästa på matte och aldrig gjort ett sånt här projekt tidigare, visst svetsat bilar och meckat men aldrig i denna typ av bygge. Så kommer jag inte våga ändra och göra så många egna vägar i chassi konstruktionen.. Så vi får se hur det blir :) Elektrikern var här och installera 3-fas så nu kan jag svetsa oxå, yeay.. Va OTROLIGT mycket lättare det blev att svetsa nu än innan, innan körde jag en väldigt enkel 1-fas svets utan gas och det skvätte överallt och var svårt att bränna igenom samt få snygga svetsar, med denna vare ju nästan att bara köra och det blev genombränt och snygga svetsar direkt.. Ända som var lite knepigt var att lista ut trådmatningen, styrkan osv. då jag aldrig haft sån svets innan.. Men det verkar bli bra! Kan ju fråga er svets experter, genombränt är väll när man ser svetsen på båda sidorna? behöver det bli en "bulle" på undersidan oxå eller räcker det med en bättre färgskiftning? Nu kör jag på så det blir rejält men kan ju alltid vara bra att veta om man tar i för mycket så att säga, om det nu ens går :)
  13. Hoppas verkligen jag har riktat upp bänken tillräckligt, har en riktskiva som ligger bra på spånskivan hur jag än vrider och vänder på den.. Tyvärr så har inte elektrikern kommit hit än och installerat 3-fasen åt mig så nu står det still sen 1 timma tillbaka.. grrr ;) Har lagt ut alla bitarna och sågat ut dom som dom ska vara, har säkert mätt ut allt 10 ggr minst och det kommer bli minst 10 ggr till medan jag punktsvetsar och sedan svetsar "riktigt".
  14. Nu har även jag äntligen börjat med bygget, inhandlade stålet idag, byggde pallbockar och gjorde mig ett eget bord jag ska arbeta på.. Elektrikern kommer troligtvis imorn och kopplar in tre-fas uttaget åt mig så jag kan använda svetsen oxå :) Jag tänkte köra på en turbokonverterad volvo snurra med volvo växellåda och bakaxel, mest av ekonomiska skäl, om någon har ett bättre förslag så är jag öppen :) Turbo är ett måste iallafall på ena eller andra sättet. Hoppas att stålet är rätt oxå :) 2005-08-02 Jag snickrade ihop två pallbockar och lade två stycken spånskivor i tjocklek 22 mm som arbetsbänk där jag kan rita, mäta och arbeta på. Det är sammanlagt 48 meter stål jag har köpt i första omgången, 36 meter 25mm x 25mm med godstjocklek på 2.0 mm, sömmat och kalldraget. Sedan är det även 12 meter 20mm x 20mm med godstjocklek på 2.0 mm, sömmat och kalldraget. Det är fyrkantsprofil. Det kommer behövas mer stål av andra profiler men det återkommer jag med senare i bygget. 2005-08-03 Har nu mätt och kapat upp stålet för bottenplattan men eftersom svetsen inte är installerad av elektrikern än så stannar det här, behöver svetsa fast grejerna där som ska vara innan jag kan fortsätta. 2005-08-06 På grund av sjukdom har det dragit ut lite på tiden, samt ett jobbigt moment som bara blev fel och fel och fel så jag tog en dag ledigt för att samla krafter och nu klarade jag det :) Det är nosen som ni ser på bilden, inte bara att alla delar är "olika" stora så är det olika vinklar på skiten, den undre delen är mindre än den övre så där blir det en liten vinkel, sedan så är den lutad bakåt ca: 100-100 mm och blev ytterligare en vinkel, när jag väl lyckades få ihop det så blev det skevt första gången :( så fick göra om ALLT igen och nu är det bra.. Imorn blir det heldag och nya bilder imorn kväll :) Skoj att se att det börjar likna något hela tiden 2005-08-07 Idag fortsatte arbetet med ramen, blev ett misstag med baken och jag var tvungen att göra om hela baken, det tog säkert 1-2 timmar men blev rätt till slut och det är huvudsaken.. Letar för fullt efter en Peugeot XU9J4 motor så jag kan börja mäta ut hur stagen runt motorn ska bli placerade, därför det är lite tomt i framkanten. Imorn börjar jobbet med baken där bakaxeln m.m. kommer att sitta, även dags att köpa mer stål då jag behöver runda rör till lite saker och det köpte jag inte när jag handlade fyrkantsprofilen.. Mer bilder kommer imorn!
×
×
  • Create New...