Jump to content

HovstaSX360

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    275
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

HovstaSX360 last won the day on February 2

HovstaSX360 had the most liked content!

Community Reputation

24 Excellent

About HovstaSX360

  • Rank
    Forum Adicted

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Stefan Larsson
  • Ort
    Örebro
  • Locost-status
    Har köpt färdig locost

Recent Profile Visitors

6971 profile views
  1. Kollar på en gammal film med Kirk Douglas (The racers) och ser i en av racingscenerna hur kommunikationen mellan förare och mekaniker gick till på på den gamla goda tiden. Frugan skrattade högt och bestämde att hon skulle offra en soppburk för våra framtida utflykter med sjuan. Här är filmen för den som är nyfiken https://www.youtube....h?v=_Mh8hYHIjM8
  2. Jag har numera en bättre kärra att transportera min sjua på, därför tänkte jag slänga min gamla rostiga sträckmetallramp. Kom att tänka på att någon möjligen kan ha användning för dom och då slipper jag ju kapa upp dom i transporterbara bitar. Själv har jag använt dom så här i flera år.
  3. 1. Bengt Johansson 0705430023 2. Stefan Sjölin 076 - 677 56 20 3. Göran Nilsson 072-2273757 4. Fredrik Engzell 0708- 697979 5. Martin Lindberg 0735-003861 6. Mattias Kristiansson 0703-871780 7. Mats Norenborg 070-6266503 8. Andreas Svensson 076 677 4386 9. Andreas Rauherz 0708 456311 (kartläsare Per Westrin 070-5587437) 10. Anders Ahlzen 070-4968578 11. Stefan Larsson 070-2465363
  4. Bengt Johansson (postmanpat) 1 på körning 1 på grill Anders Kamperin (Offroad) 1 på grill. Per Adelsson(Pac), 1 på körning (B) Göran Nilsson. 1 körning, 1 grill Kjell Andersson. funktionär 1 på grill Roland Käll, funktionär 1 på grill Andreas Svensson, grill och körning. (B) Jakob cederblad(jake),1 körning, 1 grill (B) Jari Kinnunen, 1 körning, 1 grill Per Ersson funktionär 1 på grill Leif Larson ( men bara kanske beror på om jag kommer hem eller icke covid-19 jobb) kan jag åter komma närmare och när är sista dagen för bestlut? KAN EJ
  5. Här är lådan omkring luftfiltret som tätar mot huven och färdigställer kalluftintaget.
  6. Jag har gjort verktygen i min fräsmaskin. Högst upp i dynan har jag använt en radifräs. Med biten fastspänd i ett rundmatninsbord kunde radien göras även i ändarna av det ovala hålet. Pressverktyget i stål gjordes på samma sätt fast med en pinnfräs med rund nos ( radie 1mm större än i dynan.)
  7. Jag antar att verktyget för de ovala hålen är det intressantaste. Spikarna är så långa att de får styrning i dynan innan någon formning av plåten sker. Hålen i plåten var obetydligt mindre än spikarna ca 0,5 mm. Dynan har två ursparingar för att styra upp den mot tidigare gjort hål. Vid pressning av ett nytt hål vred sig plåten mellan hålen så att det tidigare pressade hålet bredvid blev deformerat. Därför gjordes den lilla fyllnadsbiten ovanför som stoppades i det tidigare hålet för att förhindra att det deformerades. Träbiten är bara för att fylla ut d
  8. Jag vill ha kalluft till motorn utan något som sticker upp genom motorhuven. Eftersom luftintaget sitter baktill på motorn får det bli via instrumentöverbyggnaden mellan vindavvisaren och motorhuven. Först gjordes en uppsamlare som skall leda luften vidare till luftfiltret via hål i torpedväggen. Efter att ha testat och justerat metod på lite provbitar togs hålen upp Efter pressning av intagshålen gjordes hålen genom brandväggen. Det som är kvar att göra är en låda som omsluter luftfiltret och tätar mot huven.
  9. På min bil havererade den interna uppväxlingen i kompressorn och motorn var sedan omöjlig att starta. Den kunde tända till och gå illa några sekunder för att sedan stanna med sura tändstift. Alla remmar och hjul snurrade så allt såg normalt ut och inget onormalt ljud hördes vare sig när den stannade eller vid de följande startförsöken. Du har väl en centrifugalkompressor och den har också en intern utväxling. Med tanke på remhaverierna kan det kanske värt att kolla att kompressorn verkligen snurrar.
  10. Golvet på min Caterham Superlight är endast 1,2mm tjockt. Efter nästan 19 år med stolens glidskenor monterade direkt på det tunna golvet har det sjunkit lite under bakkanten av stolen. På en annan Caterham har jag sett golvförstärkningar i form av en U-profil på undersidan av golvet direkt under glidskenorna. Jag bestämde mig för att göra likadant och eftersom golvet var så deformerat blev det ett nytt sådant också.. När golvet var borta passade jag på att sätta dit ett litet stöd för vänsterfoten. Det kommer troligen justeras vad gäller storlek och placering så det skru
  11. Det kan nog vara en bra ide att prova kompressorn med orginalkammarna först. En centrifugalkompressors laddtryck ökar ju med varvtalet så karaktären på motorn lär förändras även med orginalkammarna.
  12. Jag har en Caterham med Honda Blackbird-motor som är monterad i gummibussningar. Jag har köpt bilen begagnad men antar att gummiupphängningen kom med "kitet" från Caterham. På motorcykeln sitter samma motor stumt i ramen.
  13. Sista semesterdagen åkte jag till bilprovningen. Efter några timmar i en dropin-kö och lite strul i besiktningshallen kom bilen ut godkänd. Jag har provat lite olika setups med de dubbla spjällen och tror att jag är färdig med det nu. De är stängda och fullt öppna samtidigt men öppnar ej i samma takt. Spjällen närmast motorn öppnar sig fortare i början och låter därmed spjället före kompressorn tidigare ta kontroll över luftflödet . Vakumslangen som manövrerar bypass-ventilen har anslutits på olika platser vilket har haft inverkan på laddtryck, ljud/oljud, bränslemappen och temperat
  14. Har nu provstartat och har goda förhoppningar att lågfart tomgång ska gå att få ordning på nu. Det blev lite konstiga ljudeffekter och tryck/vakum i insuget när jag provade att manövrera spjällen var för sig men gången var stabil. Motorn reagerade också som man förväntade sig vid justering av bränslemappen, inte som det förvirrande mysterium den tidigare varit. Det lär bli lite experimenterande med hur spjällen ska röra sig i förhållande till varandra men först måste jag fixa ett justerbart tomgångsstopp på spjällen närmast motorn. På blackbirdens spjällhus finns en vaxventil som so
  15. I slutet av juni gjordes ett återbesök hos Overtake för mappning. Denna gång var det inte några problem med kopplingen. Tomgång/lågfart var fortfarande hopplöst att få till trots att vi körde alpha/n på de lägre varven. Vi klippte av buntbanden som höll de inre spjällen vidöppna, och gjorde ett primitivt prov att trottla dom genom att peta med en lång skruvmejsel.Det verkade direkt lite stabilare på lågfart men något mer måste göras så att man inte kröker spjällaxlar/spränger insuget när man släpper gasen. Man skulle kunna släppa ut övertrycket med en dumpventil som på en turboinst
×
×
  • Create New...