Jump to content

Axly

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    73
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Axly last won the day on November 23

Axly had the most liked content!

Community Reputation

13 Good

About Axly

  • Rank
    Advanced Member
  • Birthday 09/16/1975

Profile Information

  • Kön
    Kille

Profile Fields

  • Namn
    Johan Jaurelius
  • Ort
    Göteborg
  • Locost-status
    Bygger locost

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Då kom hjulen i går till sist, skillnaden på julafton och hjulafton är alltså 21 dagar. 🙂 Dags att börja måtta in var bärarmarna skall sitta för att sedan kunna börja rita upp ramen.
  2. Tackar 🙂 Det är några års värkande bakom, och lite olika spår som jag passerat innan jag hamnade just på detta. Baklamporna är precis uthämtade (man skall vara ute i god tid har jag hört), och fälgarna fick jag just mail om att de borde vara här om 2 veckor. Sen är det lite halvpaus i och med att jag fixar med åk-bilen i nuläget, men den skall vara "klar" i vår/sommar så då kan denna ta fart igen.
  3. Jag har ännu så länge inte så mycket att visa, och jag tänker visa ännu mindre än så.. en skiss på målet som det ser ut nu kan jag i alla fall bjuda på. Efter mycket krångel och ett byte av hjulupphängningar med min svåger så har jag landat på 15"-hjul (så om någon har en uppsättning gamla slitna 15" i lite högre profil (235-275 / 50-65 typ) så är jag absolut spekulant på dem som byggdäck). Hjulen kommer landa från England inom kort, lite andra delar är inköpt, men än så länge är det väldigt mycket ett pappersprojekt. Jo, motorn förstås.. Rover V8 i all ära, men där har jag fått fa
  4. Nu var ju första inlägget inte helt sant. Jag skall alltså ägna mig åt lite historierevision och även om det som gäller Dailu-bilarna stämmer, så har bilen för gatbruk aldrig funnits och JVD, ja det är ju jag. Jag skall alltså bygga en fejkad bil från 1962 med ambitionen att i alla fall någon blir lite lurad vid en första anblick. Aluminiummotorn är en Rover V8 som ju började sitt liv som Buick 215 som efter att ha sålts till England blev känd som "Rover-åttan" (och ja, Gurney körde faktiskt en Buick 215-motoriserad bil i Indy 500). Orsak till att just den motorn valts är en blandning av
  5. Jag gillar ju verkligen att locostsweden har svängt om till att inkludera hemmabyggda bilar snarare än strikt locost, men ändå har jag inte lagt upp en byggtråd här.. Det är ju kass det. Projektet som så är väl inte nytt, jag skapade en tråd på rejsa.nu eftersom jag kände att jag behövde bygga en brasa under egen rumpa för att komma loss lite (ni vet, hänga ut sig själv för att skapa lite press), men sen hände det inte så mycket mer förrän Magnus, rejsas ägare, puffade på att folk faktiskt skulle börja posta även enkla vardagliga saker. Idén är ju klockren, ett forum är aldrig mer än sina medl
  6. Jag har en som jag byggt ihop av blandat snodda och egna delar.. https://drive.google.com/file/d/17kgpWGmt0a6BUTekUAiVqZ6F6Pd-sseX/view?usp=sharing (edit, bytte länk.. den första verkade inte funka..)
  7. Nja, jag bygger eller skall bygga något helt annat, så det enda jag har gemensamt är motortyp och just däckstorlek 😉 Använder dessutom cheva bultmönster med specialgjorda finfälgar på väg så det är just däck i någorlunda dessa dimensioner jag söker efter.
  8. Hej, under ett mycket trevligt samtal med Magnus Viktorsson tipsade han mig om att GT40-folket nog kunde vara ett bra ställe att fråga om dessa byggdäck. Jag söker ett par typ 225/60-15 och ett par (tror jag) 245/60-15. Det är liksom inte hela världen om de är 55 eller 65-profil istället, eller kanske inte ens om det skulle vara lite bredare eller smalare (vem vet, det kanske är 275 det landar i bak till sist), men måldäcken just nu är de mått jag nämnde. De får gärna vara torrspruckna, utslitna eller däck som egentligen borde bo på återvinningen. Jag skall alltså bara ha dem till att någ
  9. Det kan vara aktuellt för några här inne i alla fall, jag tog lite bilder från konbanefinalen på Vårgårda 30'e augusti. https://www.flickr.com/photos/jjaurelius/albums/72157715775991571 Sen filmade jag lite också, det är skakig kamera (massor med zoom på frihand), ofokus och vindbrus, men jag lade upp allt jag filmade så ingen blir bortsorterad på kvalitetsbrist) https://www.youtube.com/watch?v=b8xkHq_K1-g
  10. Efter den fina övertalningen på Vårgårda så kommer nog jag och en eller två till (en allmän biltok och en GT40-drömmare) 🙂 (dock bara dagtid, hänger eventuellt på låset vid 11 p.g.a. jobb och annat)
  11. Det finns massor av lösningar, men i slutändan handlar det ju bara om att flytta den komprimerande rörelsen någonstans. Så länge du har en hyfsat linjär rörelse i fjäder/dämpare/coilover, och med vettig utväxling så har du ju eliminerat det problemet. Om man sen väljer att ha en upprätt coilover mellan undre bärarm och chassi, eller andra lösningar (pushrod/pullrod, pyramidformade bärarmar, undre eller övre, eller varför inte övre bärarmar som är vippor som F1'or hade från 60-tal till 80-tal så spelar det ingen roll så länge coilen får arbeta som den skall. (och såklart, ofjädrad vikt ju mer m
  12. med den dialekten och det namnet kan han ju inte vara annat än svensk... Martin Pettersson? Skitcool!
  13. Siktar på att ta mig dit själv med kompis, tillika medlem här, på besök norrifrån. Prata skit och titta på bilar är ju aldrig fel :)
  14. Det råkar inte var så att det kommer någon sjuaåkare (gärna med bil) nu på onsdag den 26'e?
  15. Var med och körde tidtagning några år på de där på Falkenberg (västkustloppet, innan transpondrarna kom). Då dubbelkollade vi maskiner och klockor då de var klart snabbare än F3'orna.
×
×
  • Create New...