Jump to content

Håkan

Forumdeltagare
  • Posts

    9
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    Håkan Lindevret
  • Ort
    Hässelby
  • Locost-status
    Locost-intresserad

Recent Profile Visitors

1,974 profile views
  1. 1. Carl-Erik Almskoug ----- Bokar direkt första passet som flaggvakt. 2. Ronny Norkvist 3. Joakim Granfors 4. Patrik Ekman 5. Timmy Lundin 6. Fredrik Stråhle 7. Thomas Lundgren 8. Peter Bollnert 9. Martin Ehrsson 10.Per Lindberg 11. Micael Åman 12. Håkan Lindevret
  2. 1. Carl-Erik Almskoug CealmSeven, Reg. (Ev. CealmSeven V8 SFRO1) 2. Henrik Bergsten "blackbirdseven" SFRO1 godkänd 3. Jonas Zetterman, Indy Z7 4. Sören Hallberg, Mk Indy 5. Peter Boström, Suzuki seven 6. Peter Carlsson, shark 7 7. Bengt Löwenhamn, Suntec 7 8. Håkan Lindevret, Esther Ej helgena 23maj och 13 juni. /Håkan L
  3. Hej En deltagare till: 1 Carl-Erik Almskoug CealmSeven Har SMA licens, Kan alla dagarna 2 Jonas Zetterman. Föredrar 30/8, 31/8 3 Per Lindberg Föredrar 30/8 , 31/8 4 Ronny Norkvist Föredrar 30/8 , 31/8 5 Henrik Bergsten (blackbirdseven) 30/8 6 Martin Amorinell Estfield C20XE 7 Mikael Westerberg, Opel Speedster 8 Andreas Karlsson Bil: Mazda Miata 91:a 9 Håkan Lindevret Esther
  4. Du bör nog kolla det med den som ska göra ljudprovet. Killen som gjorde mitt ljudprov krävde att bilen skulle vara SFRO2 besiktigad även om det inte finns något formellt krav. Anledningen var att han råkat ut för icke besiktigade bilar som varit näst intill okörbara och livsfarliga.
  5. Håller med Gustaf i resonemanget om diffar. Jag har en Quaife ATB diff i min Esther och den funkar bra som en allrounddiffbroms, ingreppet sker successivt så vid gatkörning märks det inte att diffen är bromsad förutom att det blir två svarta streck i asfalten om man gasar för mycket i starten. På asfaltsbana funkar den också bra, Esthern lyfter inte på det inre bakhjulet i någon högre grad så ATB diffens nackdel märks inte på banan. Dock, om man av någon konstig anledning skulle vilja tävla på gropigt grusunderlag så är nog en lamelldiff att föredra. Ovanstående gäller nog generellt för en bakhjulsdriven bil med minimal krängning. När det gäller framhjulsdrivet är valet inte lika klart, där har innerhjulet större tendens att vilja lyfta kurvorna. En racepolare (jag tävlar med hundkojor i Historisk Racing) köpte en ATB diff till sin banracingkoja, men efter första tidsträningen var det bara att plocka ur den, och tillbaka med den gamla lamelldiffen, det var som att köra utan diffbroms. Förmodligen beroende på att innerhjulet lyfter för mycket för att bromsen ska funka. Så där kör vi bara med lamelldiff med alla dess nackdelar i en framhjulsdriven bil, dvs ryck och slit i ratten tuggande ingrepp i tvära kurvor vid gatkörning. /Håkan L
  6. Håkan

    Hjälmar?

    För icke tävling är det en personlig smaksak med integral eller jet där de utseendemässiga preferenserna brukar ha stor inverkan. Själv föredrar jag integral som ger bättre skydd mot väder och vind när man kör utan vindruta. För tävling är endast integralhjälm godkänd i öppna bilar, så har du såna ambitioner finns det inget val. Samma sak med märke/modell, motorcykelhjälmar är normalt inte godkända för tävling med bilar utan de måste vara FIA godkända och dessutom kräver Svenska Bilsportförbundet att en integralhjälm får väga max 1500g. Peltor är det största märket i Sverige på bilhjälmar eftersom de har tagit fram hjälmar som matchar Bilportsförbundets krav på låg vikt. /Håkan L
  7. Hjälmar för bilsport är en riktig soppa med helt olika åsikter från officiella organ om vad som är säkert och vad som är farligt. Svenska Bilsportförbundet (SBF) prioriterar låg vikt (nackskador) och FIA (Internationella Bilsportförbundet) ett starkt skal (=högre vikt). Detta har resulterat i att från 1995, om jag minns rätt, så har vi i Sverige egna hjälmbestämmelser som skiljer sig åt från FIA:s. Det finns alltså SBF godkända hjälmar och FIA godkända hjälmar för bilsport. Det finns idag tyvärr inga hjälmar som både är FIA och SBF godkända. Godkännande ska framgå av märkningen på hjälmen. Detta ger följande konsekvenser: - Om man är svensk och kör en svensk tävling och har nationell licens måste SBF hjälm användas. FIA hjälm är ej tillåten. - Om man är svensk och kör en svensk tävling och har internationell licens får både SBF hjälm och FIA hjälm användas. - Vid internationell tävling måste FIA hjälm användas, oavsett nationalitet. SBF hjälm är ej tillåten. - Vid nationell tävling utanför Sverige är FIA hjälm godkänd. SBF hjälm är normalt ej tillåten (de flesta nationella förbunden följer FIA:s hjälmkrav). SBF hjälm är t.ex. inte tillåten i Finland. Lättbegripligt eller……… Motorcykelhjälmar är normalt inte godkända för Bilsport enligt någon av normerna. FIA godkända hjälmar har de flesta stora hjälmtillverkarna. SBF godkända finns det enbart ett fåtal modeller av, Peltor och något lågprismärke beroende av hjälmtyp. SBF godkända Peltorhjälmar är G10 (integralhjälm för öppna bilar) och G6 (jethjälm för täckta bilar). Vad drar man för slutsats av detta?? Har man funderingar på att tävla med bilen, köp en SBF godkänd hjälm, typ Peltor G10, annars är det upp till en själv att försöka bedöma vad som är säkrast. /Håkan L
  8. Min erfarenhet är att det ger en viss förbättring men det är inget supermedel som löser större kylarproblem. En sak att se upp med är att kokande kylarvatten som läcker ut missfärgar bilens lackering. Hur aluminium påverkas vet jag inte, jag har bara använt det i "vanliga" tävlingsbilar byggda i svartplåt. /Håkan L
  9. Håkan

    Racing

    Det finns ingen enhetlig bredd för Esther-bilarna eftersom Kalmargrabbarna bara tillverkar ramar. Det är upp till byggaren att bestämma vilken bakaxel som ska användas, vilken är den som oftast bestämmer bilens bredd. Det finns nog lika många bredder som det finns Esther-bilar. Jag har inte mätt totalbredden på min Esther men spårvidden är ca 140 cm, vilket borde innebära en totalbredd runt 165 cm. Men som sagt var, det finns både smalare och bredare Esther än min. /Håkan L
×
×
  • Create New...