Jump to content

zarech

Forumdeltagare
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    JoakimWåhlin
  • Ort
    Mjölby
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Okay, hade en jobbarkompis på flygplatsen som hade en gul cossiemotoriserad Ginetta, har för mig han körde mycket konbana o så med den.
  2. En ginetta i linköping? Råkade inte vara gul? :)
  3. Det svåra om man ska bygga en egen är väl att få till bra käftar som biter tag i låten. På lazzes är det små tänder/hullingar som biter tag i plåten när de pressar. Om man gör egna käftar och tänderna blir för grovs så kommer de väl skada plåten onödigt mycket.
  4. Om man jobbar regelbundet på den under ett år, o inte bara tar nått ryck nån gång ibland så tycker jag inte ett år låter orealistiskt. Nått som kan ta mycket tid är ju finputs på detaljer, och till viss del problemlösning när vissa saker ska utformas. Men har man inte för höga krav på finnish, följer ett välkänt koncept (i ditt fall kanske då sierradelar som ju är rätt vanligt), samt inte krånglar till saker så ska det nog gå.
  5. Tycker det med, 50meter 25x25x2 landar ju på runt 1000lappen
  6. Har hittat ett bra pris vad jag tycker iaf på 25x25x2 och 20x20x2 rör från Trania Metal i Tranås i Östergötland för oss som plannerar att bygga ram 20x20x2 13kr/m +moms 25x25x2 17kr/m +moms prisuppgifterna jag fick från ett annat ställe var väl runt 37kr/metern på 25x25 rör
  7. Nej, det mest bör väl gå och använda väl? Tror de Westfields som skolan har egentligen är tänkta för sierra som enda donatorbil, på dessa sitter det framspindlar, bakaxel o växellåda från sierra, bara motorerna som är utbytta mot 16v Zetec E i dem. Sedan behöver du ju en svamp till övre spindelleden samt så går det ju inte längre använda nedre spindelled från mcphersson numera, men det har du säkert koll på :) Angående rutorna ska det väl gå att tillverka en egen rutram (finns instruktioner om detta i Ron champions bok) och sedan göra en mall för rutan o lämna in den till en glasmästare som kan skära till en ruta åt dig.
  8. zarech

    7:an

    Kan ju vara intressant att ha, kan du posta dem här eller mejla vore det ju kanon :) Zarech@hotmail.com om det inte går att posta dem här
  9. På skolans Wesfield nitades allt förutom scuttle noskon. Dessa sattes med nitmutter och bultar, kan ju vara rätt skönt att få bort noskonen vid arbete med kylare och så :)
  10. zarech

    7:an

    Chassiritningen lät ju intressant, skiljer det mycket mellan orginalchassie o bokchassie?
  11. På atomen tror jag väl inte ens det sitter något innanför ramen som skyddar de åkande från smuts sprut? Jag tror inte ramen blir så farligt blästrad heller eftersom man helst håller sig borta från grusvägar med dessa, körde en westfield riktigt lugnt och försiktigt på grusväg en knapp kilometer, denna då utrustad med vindruta o allt, och ändå lyckades jag få en sten uppskvätt i pannan... :)
  12. Har haft lite funderingar på utseendet på mitt kommande locostprojekt, och en av ideerna jag haft har varit att blotta ramen på sidorna o ha sidplåtarna innanför ramen. Vad tror ni om detta Hade tänkt att ha ramen och vissa detaljer i nån stark färg typ orange medans karossen o alla stora bitar skulle vara mattsvarta. Sedan är ju en anna fråga; kan det ställa till problem vid bes? Tycker det verkar lite orimligt men svens bilprovning är ju fobiska mot allt som eventuellt skulle kunna skada en fotgängare om man mejar ned dem i 130 knyck ;) slänger upp en kladd med som jag gjort där min idé finns med:
  13. Är det några speciella bilar du är ute efter? Vilka årsmodellsintervaller? Rent generellt så kan man säga att det är få modeller utvecklade på 90-talet o framåt som har bakhjulsdrift förutom BMW och Mercedes, samt givetvis de flesta sportbilar, dessa är väl oftast kanske lite dyra att införskaffa som donatorbilar :) Men kan ju börja påta ihop en liten generell lista om du vill så kan väl folk göra den mer detaljerad :) Audi: FWD/Quattro BMW: RWD, ett fåtal 4wd Ford: Sierra o Scorpio samt många äldre modeller med RWD, nyare modeller har FWD Honda: FWD förutom en del äldre modeller och vissa sportbilar i stil med S2000 Mazda: Fwd på modernare modeller förutom sportbilarna i stil med mx-5 och rx7, samt 4wd på vissa prestandamodeller. Mercedes: Har väl RWD på alla utom A-klass Mistubishi: På "vanliga" bilar FWD, evos osv har ju 4wd Nissan: FWD på personbilarna, RWD på sportbilarna typ 180zx, 200zx, 300zx och Rwd/4wd på Skyline. Opel: Alla moderna modeller utom Omega har FWD, dock finns det många äldre 70/80tals modeller med RWD (Manta, Ascona, Rekord och Kadett fram till modell C) Peugeot: Fwd med vädligt få undantag vad jag känner till SAAB: FWD Subaru: 4wd Toyota: En del äldre modeller från t ex 70 talet hade Rwd, men sedan 80talet dominerade FWD förutom i t ex Supran. VW: I allmänhet FWD sedan mitten av 70-talet, doch finns det ju en del Syncro med (4wd) Volvo: Rwd dominerade fram tills lanseringen av 850 i början av 90-talet, dock fanns ju 400-serien sedan senare 80-talet med FWD. Jag hoppas i alla fall listan kan ge lite fingervisningar, och är det ån speciell modell du undrar över så går det ju alltid fråga.
  14. intressant att skolans Westfield här är besiktigad och godkänd med midjebälte, det finns ju färdig punkt för 3p i ramen, slarvig Sfro-gubbe här?
  15. Okay, låter ju lovande. Dock har jag trots min första ingivelse att gå 100% opel börjat fundera på Volvo 140 grejer, för där är väl styrstagfästena på spindlarna vända åt rätt håll samt så går det väl slänga på biffigare bromsar från 240 rätt lätt, well, ska kolla lite vilka priser man kan få på grejerna så får vi se sedan :)
×
×
  • Create New...