Jump to content

Setharakthe

Forumdeltagare
  • Posts

    10
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

About Setharakthe

  • Birthday 11/15/1979

Contact Methods

  • MSN
    Setharakthe@hotmail.com

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Dalarna

Profile Fields

  • Namn
    Daniel Hokkanen
  • Ort
    Långshyttan
  • Locost-status
    Förbereder locost-bygge
  1. Oj du kan bygga en godkänd bur på hur många sätt som helst... och infästningen är bara ett av problemen och bara för att det är godkännt hos sbf är det inte säkert att Sfro eller Sbp tycker detsamma... och jag skulle för mitt liv aldrig bygga en på samma sätt som Westfield(Tex) bilarna då jag tycker dom ser helt förgävliga ut ur design synpunkt. :) och jag försöker inte helgardera mig eftersom jag vet att dom ändrar regelerna helatiden men dom ändrar väldigt sällan på utforming av grundburen utan oftast är det ett stag här eller där dom lägger till...
  2. Problemet där kan bli att vissa infästningar till buren behöver jag ha svar på innan jag har kommit förlångt med bygget men ja bottenplattan+tunneln kan jag bygga utan att behöva ritningen dock tror jag inte att det blir plats problem eftersom chassiet blir bredare än 442 chassiet. absolut så är det ju och jag kan tänka mig att går man in för hårt med ritning osv innan man börjat så kommer det inte längre än dit... ha ha ja kan det bero på att du verkar bygga av allt bara det går på hjul och har motor? ;)
  3. Boken ligger på inköpslistan för tillfället... börjar fatta lite iaf och man kanske ska göra som dom lärda säger och inte ge sig in på onödigt moddande. :) Jag är ör nog övertygad iaf tillslut :) det får bli som ritningarna säger :P det där med geometri är väl inte riktigt min starka sida än :) Tack för svaren.
  4. Men då stället jag frågan såhär :) du bygger ju oftast med uniballs och det går ypperligt att ställa hjulvinklar med lika långa A armar så man får liknande effekt OM jag inte fattat det helt fel :)
  5. Problemen som live modellen kan ställa till med vill jag undvika då jag planerar att bygga in en SBF godkänd bur... varför jag vill göra ramen på papper först är att jag vill kunna skicka in ritningen och få den godkänd både från SBF´s och Sfro´s håll åtminstonde ett preliminärt godkännande så jag inte har tolkat något helt fel och får lov att skära upp ramen och börja om... Tack ska titta lite närmare på det och återkommer :) För att klargöra lite frågetecken... Motor kommer att bli en Bmw m20b25 alt. m50b25... anledningen är enkel. jag bor inte många mil från PPF och det blir mycket lättare med närheten kunnig personal och bra support när det kommer till trimning (vilket absolut kommer att hända). Växellådan är inte bestämt än men det blir en med god marginal specc för effekt och vrid då jag vill undvika att den rasar pga för hög effekt eller hård körning. Diff blir en Bmw m5/535 diff för hållbarheten. Då till frågan varför så "tunga" delar då jag inte behöver mer än max 150-200hk för att få en otroligt rolig bil? (nu kommer jag nog att bli dum förklarad) slut målet är betydligt högre effekt och hållbarhet och en bil som jag kan utvecklas i utan att behöva byta ut halva bilen såfort jag vill höja effekten... bilen kommer dessutom mest att vistas på gatan och stripen och därav buren då det är krav på det. ja jag vet att det i grunden är en bil som är byggd för bana... men jag vill bygga en och tycker om designen på bilen och är mest intresserad av DR och varför göra som alla andra? jag tycker om att stå ut bland folk...
  6. Sitter och planerar ett bygge baserat på Mcsorley 442 ritningarna har dock lite problem med att hitta ett lämpligt ritnings program att göra dom förändringar jag tycker behövs baserat på mitt motorval osv... finns det något lämpligt och användarvänligt program ute där som jag har missat? Har provat Skechup men tycker inte det saknar vissa element jag söker som tex färdiga templates för tex rör och profiler... (kan ju ha missat något dock) Provade Autocad men med det kommer jag inte att kunna rita upp en ram inom de närmaste åren. :(
  7. Sitter här igen och planerar inför ett ram bygge och sitter och tittar på diverse ritningar över delade bakvagnar till locost´s och vad jag inte riktigt förstår är varför man inte bygger med identisk längd på A armarna... Är det bara jag är helt ute och cycklar och inte borde fundera över en så självklar sak utan bara bygga blint efter ritningar som folk som förstår sånt har ritat?
  8. Haha ja sambo finns så man kanske ska visa henne länken :) Ahh ok ja det e ju en bit längre att åka men inte så farligt iaf. ja en hel dag i borlänge låter mer och mer lockande :) och ja där ser man 2 personer som ligger inom mänskligt avstånd. då kan man fundera lite på en liten roadtrip då....
  9. Låter otroligt roligt att åka ner o titta lite men det är ju en bit att åka... men inget är omöjligt man kanske slår sig och åker ner :)
  10. Ny här på forumet så jag passar på att säga Hej. Sitter i planerings stadiet till en sjua och jag måste säga att detta forum har gett mig fantastiskt med inspiration och information till mitt bygge. planerna hittils ser ut såhär lite grovt: dala7 ram (mest för att jag bor typ 1.5mil från skäve) motor blir nog troligtvis en upprätad volvo 16v sugis eller om jag lyckas letareda på någon evo topp till ett rimligt pris (vet att dom är hiskeligt dyra) växlelåda är inte riktigt bestämt. bakaxel blir troligt vis en avlastad 1031 med en diff alá detroit locker. Men nu till huvudfrågan finns det någon/några med en sjua som kan tänka sig att låta en främling komma och titta/sitta/känna och ställa en massa dumma frågor ;) runtom här i dalarna? Mvh Daniel
×
×
  • Create New...