Jump to content

LUPUS

Locost Sverige medlemsklubb
  • Posts

    3,273
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    200

Posts posted by LUPUS

  1. On 2024-04-09 at 21:24, vedde sade:

    Kul, grattis! Kinnekulle nästa vore kul att se den.

    Skickat från min SM-S908B via Tapatalk
     

    Testa toppfart i går 143 på GPS , fan va gött att kunna hålla fullt under bron 😂

    • Like 1
    • Haha 6
  2. Lite speciell känsla att packa up glas NOS baklampor från ca 1957 i orginal typ cellofan papper 

    + Dax att renovera teardrop originalen , citronsyra , stålborsten och nya dubbel lamphållare beställda ( ingen blinkers orginal ) 

    9199EB04-A4B5-4E13-9128-154456523236.thumb.jpeg.b6236b93dbdb9343ad1f068d5143c312.jpeg

    B605B0A3-5B10-4EC1-9A13-F2482FB23EF5.thumb.png.03cbe2a9e521e267ce977fabf4d14c65.png

    Skulle inte dessa va räddningsbara  finns det faktiskt data tillgängligt för  att 3d printa 🥇

    • Like 3
  3. Rent el mässigt vore det intressant att förstå lite hur en open inverter fungerar och arbetet att få i gång det . 
    titta på detta och stora s motorn för gissningsvis  3-5 år sedan och kom fram till att det då inte var värt jobbet . Gissar att det hänt massor sedan dess och forum och support år mycket bättre nu . 
     

  4. 924DC63E-154C-43AE-B8B5-094842F1155F.thumb.png.b7c285d0cfe6c79cbdf0501e1cc91bb8.pngTrailer Queen !!!!

    nu har den åkt lite kärra till utsocknes mark och SFRO2. 
    på det hela såg det bra ut , men lite kompletteringar på dokument sidan  , en hel drös extra sånt  på elbilar. 
    visst var förgasare enklare 😂


    beröm för väghållning och lack…..😂
     

     

    • Like 13
  5. Hej , köpes  coilovers  gärna 140-95   ( som Gaz brukar skiva det )  

    Jag har ett par  nya med lager infästning 140-95-R12   men finns ett litet "tick" i övre rose-jointen som hörs/förstärks  i min kaross bil , troligen omöjligt höra i en sjua så det går även bra med bytes eller liknande. 

    Kanske kan klara en version längre eller kortare oxå ( eller bygga in fästning )   

    Vad finns  det 🙂

     

     

  6. Hej.  Har ett litet tickande i mina ”nya” på hyllan i massa år bakre gaz dämpare. 
    detta ljudet blir förstärkt i plåt karossen och jag blir tokig .

    140-095-r12 heter de om någon råkar ha liknande men gummi 

    felsökningen säger att det är troligen dålig kvalitet på lagren = glappar nya och nu undrar jag om ni vet om det finns gummi bussningar att byta till ( gärna i Sverige) 

     

  7. 5 timmar sedan, therealpinto sade:

    Texten direkt från TSFS:

    3 § Hastighetsmätaren ska befinna sig i förarens direkta synfält och ska kunna avläsas såväl i dagsljus som i mörker. Hastighetsområdet ska vara så stort att det omfattar den av tillverkaren angivna högsta hastighet.

    "Av tillverkaren angivna högsta hastighet" är ju i sig lite flytande, om du är tillverkare och anger en hastighet som bilen överträffar...vem ska kolla?

    Spontant skulle jag tro att en mätare som maxar på 130 km/h kanske inte ifrågasätts i en VW Typ 1, Saab 92 eller liknande men i en GT40 🙂

    Nä tillverkar data är ju alltid korrekta (  vw med flera ) 🤫

    Men är väl egentligen  inget jätte problem om det blir påbackning , räcker ju att lägga till en lös  LCD display eller helt enkelt rita om sista 120 siffran till 180,  skala som inte är linjär på slutet finns ju hos många biltilverkare. 

     

  8. En följd fråga på användandet av gamla hastighets mätare  ,   måste de visa absolut max hastighet på bilen.   ( regg fråga ) 

     

    Det finns ju en text som säger man aldrig får visa för lite hastighet mot verkligheten men gäller det även vid  typ 300 blås eller var går gränsen ?   

     

    Jag löser 130kph men inte just nu 145 som är max ( OEM strypt orginal)  

  9. Har bråkat med aurdino i flera dagar nu , lyckats köpa en can shield som ingen annan verkar använda , någon lyxig variant med joystick , GPS, minneskort mm  .

    Manualens beskrivning av fysiska db9 pinnout var fel 🤬 ( obd istället för can standard som det stod)  

    och efter det felet har jag  inte ens fått de enkla exemplen att fungera , till slut gav jag upp och hitta en problem tråd på ett forum , där stod att vissa kort hade helt andra intern pinnar , ställde in CS och INT pinnarna som det INTE står man skall göra och fick igång det med helt andra 10 år gamla ”noname” drivrutiner. 🍺 

    En av de sista pussel bitarna innan sfro2 

    fungerande hastighets mätare. 
    —> Saab 1955 analog goes CAN 

     

     

     

     

     


     

    hastigheten går till 120 sedan tar nålen i Funderar på om man kan låta nålen hoppa vid 130 till 30 , 140 till 40 osv . 
    kanse efter regg 🤔

    • Like 8
  10. 17 minuter sedan, Kjelland28 sade:

    Du kanske kommer upp med den på bandagen ? 😀

    Det gör jag nog om inget annat krockar, 
    R-däcken från sjuan har ju  samma bultmönster och vore kul att se om det funkar oxå när det svänger , frågan är om det gör att svänga med 195 😂

  11. 37 minuter sedan, Kjelland28 sade:

    Vad får du för räckvidd 😀

    Gissningar naturligtvis men orginal  skall en Leaf dra ca 1.7 kWh enligt cykel 

    Men 92 an är lättare,  mindre luftmotstånd , smalare däck och inga parasit förluster så vi kan gissa på 1.5kwh per mil . Lilla 24kwh batteriet har nog kvar 20 ”verkliga” kWh som går att använda och inte bara skriva i specen ( tydligen är det inte 24 ens från start) jag kan gå lite lägre ner i SOC än orginal då ingen definitiv undre gräns existerar 

    Så 13 ärliga mil borde gå nu och planen är att byta till 40 batteriet och då blir det ju 25 mil 

     

    men detta skall naturligtvis testas kanske jag kommer under 1.5 🤔

  12. 23 timmar sedan, Mats Karlsson sade:

    Är den godkänd för allmän framfart nu? 😀

     

    Nä det är shake down som gäller ,   saltet är borta och nästan regnet så första möjligheten att köra lite.   

    Allt är mer eller mindre klart , broms balans  och allmänt uppförande.   

    Den är lite hårt fjädrad fram med hacket hårdare än 9-3 aero fjädrar ( de som satt i donatorn)  och jag tro det påverkar att corner weighten inte är helt injusterad oxå , inbillar mig att den dynamiskt  svänger in lite lättare höger än vänster , men det kanske får bli senare känns helt klart besiktnings bar.    SFRO II skall bokas asap 

     

     

    • EDIT :    efter lite grova beräkningar skall det vara 7kilos fjädrar enligt spec --> med gissad vikt  är den  fjädrad tillca  2.4Hz   😆   hälften hade nog varit lagom på en glass åkar bil.    
    • Like 4
  13. Lite nörd bilder på displayen . 
    var och hälsa på grabbarna på re-solve i Gbg ( de gör min VCU) .

    detta   är gen två och har efter lite snack fram och tillbaka kraftigt förbättrat  sleep / vilo ström .

    Nu skall mitt pytte lilla 12v 20 amp batteri klara sig minst  en månad+  mellan körtid. 
    Innan börja det klaga efter 10-12dagar. 
     

    B30ECE7A-F993-4D5F-BF8D-4D06AB016E59.thumb.jpeg.f911c6152b2fd27910ad85a6a4c86182.jpeg
     

     

    558D07CF-C81C-4089-A7CD-695755E4615C.thumb.jpeg.e24f5099d11b83c2a7c2d6971d025174.jpeg

    • Like 1
×
×
  • Create New...