Jump to content

Karl-arne

Locost Sverige medlemsklubb
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Karl-arne

  • Rank
    Advanced Member

Profile Information

  • Kön
    Kille
  • Plats
    Karlstad

Profile Fields

  • Namn
    Karl-arne
  • Ort
    Bytas ut

Recent Profile Visitors

2975 profile views
  1. Lite arbete är det ju kvar, men inte så mycket. Ligger utslagen just nu men lite bilder kommer när jag kommer på fötter.
  2. Kroppen orkar inte längre och då försvinner även lusten att bygga, så därför har jag beslutat mig för att höra om någon är intresserad av att ta över. Kaross Jaguar E-type serie 1 från engelska Wildcat. Motor SAAB 2 lit turbo c:a 225-235 hp ihop med Omegalåda och Sierra bakaxel. Bilen är nog uppskattningsvis 90 % färdigbyggd, inga stora byggkonstruktioner kvar, nästan bara ihopplockning. Chassit hemmabyggt med Wildcats chassi som utgångspunkt och rostskyddsbehandlat. Bilen gjort 1:a besiktningen för ett antal år sedan så där bör inte vara några problem. Ring för mer info. Pris 60.000:- , fast pris inget prutande,annars behåller jag den och bygger den färdigt när orken kommer tillbaka. Testar med forumet först eftersom entusiasterna finns där, annars blir det nog Blocket. Karl-Arne 070 5331454 karlarne.johansson@gmail.com
  3. Hej Christer Trodde det var så själv, men när jag frågade mekanikerna på Opel i Karlstad påstod de att den skulle ligga an för annars skulle det bara skaka och vibrera. Men även om den inte ska ligga på fjädrarna, varför frikopplas inte lådan förrän efter ett slag på 2 dm?
  4. Jag kommer inte ihåg just nu exakt hur mycket första distansen var , tror det var någonstans 13-14 mm. Det enda jag är helt säker på nu är att när jag skruvar ihop motor/låda pressar slavcylindern in solfjädrarna 1-2 mm. Jag prövade även som sagt förlänga distansen med 3 mm, men med samma resultat, och då borde den varit kanske 16-17 mm och pressat in fjädrarna 4-5 mm. Slavcylinder är Omega och lamell och tryckplatta SAAB. Bytte som sagt också huvudcylindern mot en V70:s för att bara vara säker på att huvudcylindern inte var för liten.
  5. Har ett problem jag går bet på. Saab 2.0 t + Omegalåda. Frikoppling bara efter 2 dm slag på pedalen. Har tagit ur pedalstället och gjort ett ställ vid sidan av lådan för att kunna testa ordentligt. Har testat alla luftningar som jag kommit på: tryckluftssug. manuell luftning med pedal , backtryck vid luftningsnippel, och inget har hjälpt. Har 1-2 mm tryck på solfjädern som start, men har även testat med en distans på 3 mm till, alltså 5 mm tryck, men samma 2 dm för frikoppling. Bytt tryckplatta och testat en annan huvudcylinder men samma sak. Slavcylindern ny från Omega, tryckplatta från SAAB. Nån som har ytterligare ideer?
  6. Var evigheter sedan jag var inne på denna sida. Jag är nästan 100 på att jag har några spindlar liggande. Har en hel del Taunusgrejer på en pall i uthuset och där måste det även finnas spindlar.
  7. Blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag mäter. Bockade i tur och ordning av din lista Jörgen. Vevaxelgivaren är OK. Men sedan strömmen och jord. Tar bara upp det som inte stämde. Stift 60 som du skrev +15 ström på har ingen hona i kontaktstycket för anslutning. I mitt elschema (SAAB original) står att stift 60, gul/grå 1.0 , ev. ska komma från styrdon för stöldlarm. Bilen hade vad jag fått fram inget stöldlarm och det är väl därför som honan saknas? Referensjord. Stift 66. Ingen hona i kontaktstycke för anslutning. Sensorjord. stift 67. Har inte hunnit lossa baksidan på kabelstycket, men det verkar inte vara någon jord. Kan få en mycket svag ohmvärde om jag ställer upp mätaren på 5000 ohm, men det kan lika gärna vara ett överslag någonstans. Dessutom upptäckte jag att det är en +30 ström på stift 62.som tydligen går till "testutag diagnostik, endast produktion" ? OBS! Denna kabelhärva har jag inte alls kapat något i, bara testkört bilen lyft ur motorn och därefter kabelhärvan och sedan satt ihop dem igen. Bilen gick innan och borde göra så även efteråt. Som sagt inga kapningar, bara satt ihop skarvstyckena igen.
  8. Tack alla för tipsen. Ska under helgen eller senast början nästa vecka börja bocka av. Anledningen till att jag ville veta varför inte diagnosen fungerar fastän jag vet om både spridare och tändning är frågeställningen: Om jag kommer in på en verkstad med en bil som inte går , vad gör de då?. Inte börjar de med att plocka ner spridarbryggan eller separat testa Di-kassetten, de pluggar in diagnosen för att få fram var felet ligger. Då ska de få besked om felorsaken , och därefter gå direkt på felkällan. Som jag har det nu känns det som jag jobbar baklänges. Först leta fel för att sedan kunna plugga in diagnosen för att se om den fungerar. En sak som jag ser direkt utan att mäta vevgivaren: "så snart motorn börjar rotera och styrdonet därmed får in pulser ifrån vevgivaren ,drar huvud-och bränslepumpsreläerna och alla insprutsventilerna öppnar samtidigt för att spruta in en mindre mängd bränsle på inloppsventilerna" Finns det flera bränslepumsreläer ? Hittar inget om det i verkstadshandboken? När jag slår på tändningen drar ju pumpreläet på och bygger upp trycket i spridarbryggan. Enda jag hittar i verstadshandboken är ett "relä insprutningspump sekundärluft." Ställer förmodligen en massa dumma frågor men insprutning och databoxars innehåll är nytt för mig som aldrig varit inne i något mer avancerat än k-jektronik en gång i tidernas begynnelse.
  9. Problemet ligger ju i att jag varken får gnista eller spridaröppning. Varför, där ligger problemet. Ska mäta vevaxelgivaren i morgon, men kan nån förklara varför jag inte får diagnosfel om den är trasig? Varför får jag inte diagnosfel om tändningen inte tänder? Varför får jag inte diagnosfel om spridarna inte öppnar? Har mätt spridarna också och värdena är helt OK, så felet måste ligga i frånvaro av signal.
  10. Vad menar du Richard? Jag har totalt 11 st jordningar med kabelskoring på kabelhärvan och alla är jordade, dock ingen i toppen. Från batteriet går en jordning till motor och en till chassit. Måste det vara en jordning speciellt från toppen och i så fall varför? Vad jag kommer ihåg fanns ingen jordning på motorhärvan utan jordningen i den gick vidare ner i kabelhärvan. När jag gjorde min egen variant utgick jag från motorrumshärvan original, mätte upp om det nu var ett 20-tal kablar som gick ut från den och byggde sedan eget ,men det funkade ju inte det heller. Men jag har som sagt inget minne av att det satt några jordningar i toppen, var tar de vägen i så fall?
  11. Ursäkta , jag hade inte tillfälle att kolla igår kväll, men tack för all assistans. Börjar från början med Richard. Prövat och dessutom tömt bensin direkt i loppen. Bensin fram till spridarna men de öppnar tydligen inte. Jörgen: Vevaxelgivaren fungerade när jag plockade ut motorn. Om den skulle lagt av, borde det inte visa sig på diagnosen, vad är den annars att ha till? Motorhärvan är komplett uttagen och kopplad till batteriet. Har kollat att alla 3 +-ingångarna har ström i boxen och att alla jordningar är jordade. Inkopplingarna i härvan är väl ganska svårt att missa eftersom det är anpassade kopplingsstycken. Di-kassetten är i nuläget det enda jag inte kollat separat, men varför får jag i så fall inte diagnosfel? Ingen varvtalsräknare inkopplad tyvärr och Christer, ström till spridarna finns , men de öppnar tydligen inte. Har som sagt någon enstaka grej till att kolla separat, men min stora fråga kvarstår, varför kommer inga felmeddelanden från diagnoserna??? Om det vore fel på vevaxelgivaren, Di eller något annat som gör att motorn inte startar skulle väl i alla fall komma upp någon sorts felkod, hur specificerad beroende på diagnosmärke? Jag menar, Autocad används ju av säkert 1000-tals verkstäder och om den inte visar felkod när kundens bil inte startar skulle jag aldrig behålla den diagnosen. Christer, jag har dåligt samvete för dina böcker. Försökte få tag i dig i höstas utan resultat. Böckerna i säkert förvar, och du kan få dem i retur när du vill.
  12. Börjar närma mig slutet på mina försök att få in en SAAB-motor i mitt Jaguarbygge. Bygget har stått stilla länge men har nu startat upp igen. Provkörde bilen och tog testdata på motorn innan jag plockade ner den. Försökte först bara invända motorrumshärvan och dra resten själv. Motorn startade inte. Tog då ur hela härvan ur bilen och kopplade in den i bygget. Motorn startade inte. Har testat med min diagnos som inte hittar några motorfel. Lånade då en Autocom-diagnos men inte heller den hittar några fel. Har mätt manuellt allt jag kommit på och allt verkar fungera och ha kontakt. Har ingen startspärr i boxen och pumpen slår igång som den ska men motorn startar inte. Har testat med en annan box, inget hjälper. Tömt bensin i cylindrarna men nej. Har ström och bensin fram till tändspolarna och spridarna, som tydligen inte tänder eller öppnar. Någon som har några förslag innan jag hivar ut motorn i containern och sätter in en Ford 302 med förgasare som jag ursprungligen tänkte?
  13. Snabb uppdatering. Fick min nya kylare idag. Köpt på ebay uk men tillverkad i Polen. Vann en internetauktion på en racingkylare till en Honda Civic, ganska liten till måtten , men min har 3 rader element och är 7 cm tjock i elementdelen. Bör räcka för mig.Denna kylare borde även passa bra i 7:or. Bäst av alltihop var att priset stannade på 920:- inklusiven frakten, oslagbart och svetsningen dessutom suverän.
  14. Får nog bli en ny kylare trots allt. Tack Thomas
×
×
  • Create New...